Pagina 3 van 5

Geplaatst: 07.05.2012 - 14:25
door FrankS60
Ik dacht eigenlijk meer aan de zijruiten, aangezien die dichter bij je zijn en qua gat wat makkelijker. Ze zijn ook niet verlijmd ergens in dus als je die kunt breken is de stevigheid eruit en zal hij wel uit de glijsponningen komen (hoop ik).

Geplaatst: 07.05.2012 - 16:16
door wim de jong
De achterruit is de beste optie, die is gehard en tik je er dus wel uit.
Probeer jij maar eens de achterruit kapot te tikken, langs het plafond tussen of langs de hoofdsteunen, als je onder water, op zijn kop strak in de gordel hangt, het water stroomt binnen, je kop is het laagste punt, en een lichte paniek komt op zetten. Dan denk je maar aan 1 ding.....IK WIL ERUIT !!

Echt, de meeste hebben het niet door, maar je kan amper rationeel denken in zo'n geval, alleen na vele trainingen, oefeningen kun je alles op een rijtje zetten, en nadenken.

Geplaatst: 07.05.2012 - 16:27
door Gast
klopt, meeste mensen komen dood door paniek

Geplaatst: 07.05.2012 - 16:35
door Silver_R
t5power schreef:
bart simpson schreef:
Hebben die gelaagde ramen ook geluidsdempende werking? Kan ik straks stuk meer lawaai verwachten?
bart simpson schreef:men zegt dat idd, ik geloof het niet
Kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk stiller is.

Volgens mij zijn de hedendaagse auto's zo ontworpen, dat bij een te water raking, de electrische ramen nog blijven werken.
Kun je dus gewoon je raam openen en dan er uit.

Geplaatst: 07.05.2012 - 16:49
door Iroll
Probeer jij maar eens de achterruit kapot te tikken, langs het plafond tussen of langs de hoofdsteunen, als je onder water, op zijn kop strak in de gordel hangt, het water stroomt binnen, je kop is het laagste punt, en een lichte paniek komt op zetten. Dan denk je maar aan 1 ding.....IK WIL ERUIT !!
Nu doe je het voorkomen of elke auto op zijn kop in het water terecht komt. Dat is natuurlijk onzin. In paniek zul je sowieso raken, maar op zijn kop heb je wel heel erg weinig kans.
Maar dat doet allemaal niet af aan het feit dat als de zijruiten gelaagd zijn je alleen nog maar de achterruit overhoud om eruit te tikken. De zijruiten zijn gelaagd om intikken te voorkomen, nietwaar?
Maar als het goed is moeten de electrische zijruiten nog minstens iets van 5 minuut na het te water raken werken, dus gewoon de zijruiten laten zakken zou ik zeggen. Intikken zou niet nodig moeten zijn. De koplampen blijven ook nog heel lang branden onder water.

Geplaatst: 08.05.2012 - 21:05
door ovlov058
Je zal maar overkop draaien, na vervangen van je gelaagde ruiten, arm, hoofdje buiten of uit de wagen geslingerd worden door de kapotte zijruiten.

Dan denk je had ik maar m'n gelaagde ruiten laten zitten.

Geplaatst: 13.08.2012 - 12:11
door Jak
Silver_R schreef:
t5power schreef:
bart simpson schreef:
Hebben die gelaagde ramen ook geluidsdempende werking? Kan ik straks stuk meer lawaai verwachten?
bart simpson schreef:men zegt dat idd, ik geloof het niet
Kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk stiller is.
weet je ook hoeveel Decibel stiller ?

Geplaatst: 13.08.2012 - 14:07
door Jers3n
Dat hoeft niet zo heel veel te zijn, 3 dB minder wordt ervaren als een halvering van de geluidssterkte.

Geplaatst: 13.08.2012 - 16:47
door Jak
Jers3n schreef:Dat hoeft niet zo heel veel te zijn, 3 dB minder wordt ervaren als een halvering van de geluidssterkte.
dat klopt. Vraag is dus hoeveel dB de ruit opleverd.

Geplaatst: 23.08.2012 - 01:27
door MarcoHollaar
Heeft iemand wel eens geprobeerd om vanaf de bestuurderskant door het honderek heen de kofferbak te bereiken.
Dan tot de ontdekking te komen dat de lifehammer nog opgehaald moet worden.
En dat allemaal in 1 teug lucht.

Gewoon deur open drukken, auto loopt toch snel vol dus heel lang duurt het niet voordat het drukverschil weg is.
Daarbij, een raam intikken met een lege cabine en de buitenkant onder water is ook niet prettig voor de inzittenden.

Mijn ervaring (en ik heb veelvuldig als duiker meegewerkt aan curssussen "auto te water") is dat je best wat tijd hebt, maar dat je vooral rustig moet blijven.
En eigenlijk moet iedereen eens met zo'n cursus ervaren wat het met je doet als je te water raakt met een auto.

Geplaatst: 23.08.2012 - 07:36
door Gast
De meeste mensen komen dood door paniek !

Geplaatst: 23.08.2012 - 19:12
door MarcoHollaar
Je valt in herhaling.......

Geplaatst: 23.08.2012 - 19:41
door Gast
de kracht schuilt ook in de herhaling - maar je hebt gelijk.

Geplaatst: 24.08.2012 - 22:27
door evert65
Echt, de meeste hebben het niet door, maar je kan amper rationeel denken in zo'n geval, alleen na vele trainingen, oefeningen kun je alles op een rijtje zetten, en nadenken.
tja en wie doet dat.... heb vorige maand tijdens een open dag van de locale garage eens voor de grap in zo`n kantel wagen gezeten
die instructeur legt het goed uit wat je doen moet als je op z`n kop in de gordel hang
misschien ben ik een stijve hark, maar `t koste me de nodige moeite om me in een dus danige positie te draaien voordat de gordel los kon, onder water zou ik waarschijnlijk al verzopen zijn....
blij dak nu weet hoet moet maar toch....

Geplaatst: 24.08.2012 - 22:42
door Oceanracer
In het water heb ervaar je geen zwaartekracht dus hang je niet zo in je gordel.

Edit: ondanks dat ik er van overtuigd ben dat voor een ieder duidelijk is wat ik er mee bedoelde, heb ik een kleine wijziging in mijn tekst toegepast.

Geplaatst: 25.08.2012 - 19:18
door evert65
hee dat wist ik niet, ervaring??

Geplaatst: 25.08.2012 - 20:01
door Silver_R
Voor de goede orde.
Ook onder water is er wel degelijk zwaartekracht. Gooi maar eens een baksteen in het water. :wink:
Er is net zoveel zwaartekracht als boven water trouwens. Maar door de opwaartse kracht van het water, lijkt het of je minder weegt.

Geplaatst: 25.08.2012 - 20:07
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 25.08.2012 - 20:07
door Gast
Wet van Archimedes:

De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas

Geplaatst: 25.08.2012 - 20:46
door Oceanracer
Tekst aangepast om zinloze discussies te voorkomen.