Pagina 3 van 5

Geplaatst: 11.05.2012 - 13:04
door edraket
Ook bij snelweg gebruik is een automaat gulziger dan een handgeschakelde. De veliezen van de bak zijn gewoon hoger ook in lock-up.

Geplaatst: 11.05.2012 - 13:17
door vincent65
Als je een V70 rijdt weet je dat hij veel benzine verbruikt.
Om dan uit bezuiniging een handbak te nemen lijkt mij een rare beslissing.
De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen tegenover het genot en relaxte rijden met een automaat.
Rijd zelf ook automaat, ook met de caravan in de bergen en zal nooit meer anders willen.
Roeren in de file, constant schakelen met de caravan er achter...nee bedankt.

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:14
door Quota
vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen .
Dat is niet waar, het scheelt bij een diesel al snel een liter per 100 km, waarbij het zelfs zo is dat bij de V70 Classic, de automaat meer toeren maakte bij dezelfde snelheid dan de handbak.
vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen tegenover het genot en relaxte rijden met een automaat.
Rijd zelf ook automaat, ook met de caravan in de bergen en zal nooit meer anders willen.
Roeren in de file, constant schakelen met de caravan er achter...nee bedankt.
en dat is dus puur persoonlijk, en ik kan het me voorstellen, maar voor mij precies hetzelfde als voor Thijs, het scheelt in de wegenbelasting en het verbruik hebben me destijds bewogen om voor een handbak te gaan.
Het is voor mij ook belangrijk om zelf te bepalen wanneer terug te schakelen of op te schakelen (dus per definitie niet in een bocht, bijvoorbeeld).

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:21
door vincent65
Dat scheelt dus op een rit van 100 km €1,47........
dat terug en op schakelen in een bocht heb ik nog nooit last van gehad, alles gaat heel rustig.
Een V70 is namenlijk geen formule 1 auto.
Maar zoals je al zei "het is allemaal persoonlijk"

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:25
door diesel01
Quota schreef:
vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen .
Dat is niet waar, het scheelt bij een diesel al snel een liter per 100 km, waarbij het zelfs zo is dat bij de V70 Classic, de automaat meer toeren maakte bij dezelfde snelheid dan de handbak.
vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen tegenover het genot en relaxte rijden met een automaat.
Rijd zelf ook automaat, ook met de caravan in de bergen en zal nooit meer anders willen.
Roeren in de file, constant schakelen met de caravan er achter...nee bedankt.
en dat is dus puur persoonlijk, en ik kan het me voorstellen, maar voor mij precies hetzelfde als voor Thijs, het scheelt in de wegenbelasting en het verbruik hebben me destijds bewogen om voor een handbak te gaan.
Het is voor mij ook belangrijk om zelf te bepalen wanneer terug te schakelen of op te schakelen (dus per definitie niet in een bocht, bijvoorbeeld).
Als je op het scherpst van de snede rijdt is dat niet wenselijk, ik heb meestal behoorlijk marge dat opschakelen van de GT in een bocht niet van invloed is op het weggedrag :wink:
Overigens kan de GT ook gewoon handmatig geschakeld worden, erg makkelijk met een caravan cq aanhanger.

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:30
door t5power
vincent65 schreef:Dat scheelt dus op een rit van 100 km €1,47........
dat terug en op schakelen in een bocht heb ik nog nooit last van gehad, alles gaat heel rustig.
Een V70 is namenlijk geen formule 1 auto.
Maar zoals je al zei "het is allemaal persoonlijk"
Je hebt gelijk mbt verbruik, alleen het verhaal neemt een hele andere wending als je eens met defecte automaat zit. Kans is niet zo groot, maar alles wat extra is kan kapot en die reparaties kosten je behoorlijk wat.

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:31
door V480-S60
Ik denk dat TS inmiddels wel weet wat de voor- en nadelen van een automaat zijn.
Nu moet ie nog beslissen of het prijsverschil en de ecomische situatie dusdanig zijn dat ie toch voor een automaat gaat of bij de handbak blijft. 8)

Qua techniek/problemen zijn de te mogelijk te verwachten problemen bij beide systemen al uitvoerig naar voren gebracht.

Dus TS laat weer eens wat van je horen wat het geworden is. En waarom je daar uiteindelijk voor gekozen hebt.

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:34
door vincent65
Overigens is de wegenbelasting voor mij (benzine) hetzelfde, of ik nou een automaat rijdt of een schakel ze vallen alletwee in de zelfde gewichtsklasse 1451 t/m 1550kg.

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:38
door w.stif
Mensen die op de centen letten moeten geen V70 kopen maar een jappannertje ofzo.
Tuurlijk zuipt een automaat iets meer, maarre wat krijg je er voor terug!
En dat weegt bij mij net iets zwaarder.
Nogmaals succes, enne ga niet in een V70 met automaat rijden want je bent verkocht.

Geplaatst: 11.05.2012 - 14:44
door sbv
bij mij bewust een automaat. Hogere verbruik etc wegen bij mij niet op tegen het genot van lekker ontspannen rijden

Geplaatst: 11.05.2012 - 15:09
door Morgenstond
Quota schreef: Dat is niet waar, het scheelt bij een diesel al snel een liter per 100 km, waarbij het zelfs zo is dat bij de V70 Classic, de automaat meer toeren maakte bij dezelfde snelheid dan de handbak.
Die had een vierbak, vandaar het verschil. De automaat waar we het nu over hebben is een vijfbak.

Ik zou ook alleen al vanwege het comfort kiezen voor een automaat. Ooit ben ik begonnen met een handbak, maar na een auto gehad te hebben met een automaat voor mij echt geen handbak meer.

Geplaatst: 11.05.2012 - 15:14
door Gast
+1

Geplaatst: 11.05.2012 - 15:39
door Thijs
w.stif,
Mensen die op de centen letten moeten geen V70 kopen maar een jappannertje ofzo.
Wat een onzin!

Geplaatst: 11.05.2012 - 18:21
door Huskvarna
We hebben hier dus twee kampen, die allebei om hun gelijk strijden.
Maar zo als hier eerder al vermeld is de keuze strikt persoonlijk.
Dus kies de bak die je zelf het liefste rijdt om welke reden dan ook en wees blij dat die bak in een Volvo zit. Ik wens jullie allemaal heel veel rijplezier. :BIG:

Geplaatst: 11.05.2012 - 18:46
door toppertje
Rome schreef:
Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Geartronic en caravan ? Ideaal, als je maar op tijd terugschakeld bij een heuvelklim en het toerental ruim boven de 2000 houdt.
dat geld evengoed voor een handbak!

Geplaatst: 11.05.2012 - 21:17
door jpwg001
Thijs schreef:w.stif,
Mensen die op de centen letten moeten geen V70 kopen maar een jappannertje ofzo.
Wat een onzin!
+1!!! Mensen moeten hun eigen keuzes maken!

Geplaatst: 11.05.2012 - 21:25
door mad
Automaat. Never again schakelen.... alleen met het voetje... rijdt een dagje door de stad met een handbak of een automaat. Dan merk je het verschil, en daarbij komt dat je op de lange stukken veel meer rust creëert voor jezelf.

Geplaatst: 11.05.2012 - 23:18
door Msuidgeest
Ga eens proefrijden voor een dag. Verder, zie Mad hierboven.

Geplaatst: 11.05.2012 - 23:29
door Paul C
De vóór- en tegenstanders van een automaat lijken elkaar aardig in evenwicht te houden.....

Ik heb het topic gestart om erachter te komen of je bij een automaat na zo'n 200.000 km grote problemen (en kosten) kunt verwachten. Daarin ben ik wel wat gerustgesteld, mits er op tijd de onderhoudsbeurten zijn gedaan. Maar dat stond sowieso bovenaan m'n lijstje bij de aanschaf.

Het lijkt me heerlijk rijden, ik heb jaren geleden een paar dagen een vervangende auto met automaat gehad. Was een aparte ervaring, alleen al omdat ik geregeld met m'n linkervoet in een "gat" trapte... O:) Maar inderdaad heel relaxt als je er eenmaal aan gewend bent.

Na al jullie reacties heb ik besloten om het in het midden te laten. Dus in elk geval een automaat niet uit te sluiten. Als ik een goed uitziende en goed onderhouden V70 tegenkom met automaat dan ga ik ervoor. Maar als het een handbak is ook. Sorry voor al degenen die een vurig pleidooi hebben gehouden voor of tegen een automaat.

Nog bedankt voor de tip V480-S60 dat je ook kunt gaan voor een V70 automaat zonder trekhaak, en die er na aanschaf onder laten zetten. Daar had ik nog niet aan gedacht, dan weet je in elk geval dat de versnellingsbak (en de motor) niet langdurig zwaar is belast.

Geplaatst: 11.05.2012 - 23:36
door Paul C
PS: alle overige forumleden natuurlijk ook bedankt voor jullie reacties !