versnellingsbak service vereist

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Als de bak bij een beklimming uit zichzelf terug schakelt ben je al te laat geweest met zelf terug schakelen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

dik999 schreef: De volvodealer ook gebeld en die vertelde dat er misschien koelvloeistof in de automatenolie is gelekt.

Kán dat? :oops:
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

net bij de dealer vandaan. Geen storing in de bak. De volvomonteur heeft een stukje gereden en de auto aan de kast gehangen. Daar bleek de LMM een waarde van 10 te geven terwijl 14 normaal is. Bleek een slangetje van de valve saver los te zitten. Nu werd de waarde van de LMM 12,7. NOg steeds niet goed.
Zullen de volvo een hele dag moeten hebben om een en ander uit te zoeken.
Denken aan verkeerde bougies, verkeerde stand poelie, ontsteking niet goed etc etc.
Naar mijn eigen garage gegaan en het blijkt dat er geen originele bougies in zitten. wel hele goede bougies. ( 5 voor 76 euro )Deze worden vrijdag vervangen. Wellicht is dit het euvel. Ik word er wederom moedeloos van. Ook bij Volvo dealer denken ze nu aan een maandagochtend auto, maar daar schiet ik niets mee op. Wilde met de caravan naar Portugal, maar heb er nog geen vertrouwen in.
Word vervolgd
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gast

Heeft jouw garage kennis van Volvo? Volvo-specialist?
Ik stel deze vraag, omdat je de auto uit laat lezen bij een Volvo-dealer.

Tussen 2 garages pendelen is meestal geen goede oplossing. Vaak gaat dan de 1 naar de ander wijzen.
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

mijn garage is een universeel autobedrijf. Wanneer er iets is met dowloaden of restten gaan we naar de dealer hier 7 kilometer vandaan. Tot nu toe geen verwijten naar elkaar toe. de dealer gaf nu wel aan dat de auto niet in onderhoud is bij hun, zodat ze niet kunnen bekijken wat er allemaal gebeurd is met de auto. Er is gebeld met elkaar. Wanneer er een volledige diagnose gesteld moet worden, hebben ze de auto langer nodig dan een halfuurtje. De bak is nu wel gereset, maar levert vooralsnog niets aan verbetering op
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

ook de bougies vervangen biedt geen verbetering.

Bobines????
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gast

Maar dan moet je wel weten welke cilinder niet mee doet.
Met het uitlezen is er niets uitgkomen over een cilinder die niet meedoet?
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

neen. Geen storingen of andere meldingen. Volvo dealer wil de auto een dag hebben om uit te zoeken, maar dan nog is niet zeker of er iets uit komt.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
danies1962
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02.06.2012 - 08:49
Locatie: Zaandam

Nieuw hier.
Heb sinds 29 mei 2012 een V70 2.4T AWD automaat van eind 2001 met 223000km op de teller.(na 14 jaar een 850 2.5i)
Ook ik kreeg de melding "Versnellingsbak service vereist" , en als de fout " clutch position control error" was gereset , kwam deze melding steeds weer terug , terwijl de bak op een enkel schokje na prima reed.
Via dit forum bij TPR powerflush in Nieuwkoop uitgekomen , en de bak laten flushen . Dit was een openbaring voor mij , want na de flush reageerde de bak beter dan ooit , en de foutmelding is na zo'n 1000km niet meer teruggekomen.Als er dus vage problemen zijn met een automaat , dan zou ik een ieder eerst dit super bedrijf aanraden , voordat je de echte euros bij de garage gaat uitgeven .Raymond van TPR heeft veel contact met de hier eerder genoemde Gerry , en werkt met dezelfde spullen .

Groet , Danny
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

dank je voor deze info. Ben weer te eigenwijs geweest en heb de bak bij mijn garage laten flushen. Had wellicht beter moeten weten
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gast

dik999 schreef:dank je voor deze info. Ben weer te eigenwijs geweest en heb de bak bij mijn garage laten flushen. Had wellicht beter moeten weten
Tja, hierboven al gezegd..... :P
AlexV70 schreef:Dit lijkt op een ander probleem, ik denk dat je olie verbrand is.
Neem even contact op met Gery Slot van www.powerflush.nl die kan je zeker verder helpen.
Volvotuin
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.08.2012 - 15:21
Locatie: Dalfsen

Mijn XC70 2.4T met Geartronic, 225.000 had dezelfde problemen. Vooral bij het trekken van een caravan schoot de bak op slot.
Gery Slot heeft de bak geflushed. Bij het flushen vermoedde hij dat de olie al eens was vervangen (klopt 75.000 daarvoor). Dit was te zien aan de vuile olie.
Alleen vervangen is geen goede optie. Er komt nieuwe olie in met sterk vuiloplossende eigenschappen. Het gevolg; alle vastgeplakte sludge wordt door je nieuwe dure olie opgenomen. het gevolg: een nog steeds slecht schakelende bak.
Na de flush op en neer naar Spanje gejakkerd. De bak schakelt veel soepeler, weet beter de juiste versnelling te vinden na het afremmen voor een bocht en de schok bij het wisselen tussen D en R is helemaal verdwenen.
Ik ben voorlopig heel tevreden met het resultaat. ben benieuwd wat de bak gaat doen wanneer ik er weer een caravan achter hang.
Volvo XC70 2.4T 2002
Willem51
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
Locatie: Oegstgeest

Ik heb vergelijkbare problemen met de geartronic gehad (zie topic 'XC90 geartronic', waarbij het vrnl. over mijn XC70 gaat). Geregeld (en steeds vaker) foutmelding 'versnellingsbak service vereist', steeds vaker ging de bak dan op noodloop (geen D in het display maar een streepje) en bak schakelt hard terug van 5 naar 4 om vervolgens uitsluitend in 3 of 4 te willen rijden. Storingsmeldingen steeds als 'signaal toerentalsensor te laag' oid. Wanneer er geen storing was schakelde de bak prachtig, dus vermoeden was steeds dat het aan de elektronica moest liggen. Na oliewissel, spoelen, update software, vervangen toerentalsensors met bedrading, uitproberen andere LMM (luchtmassameter), maken van een bypass in de bedrading is uiteindelijk de TCM vervangen (Transmission Control Unit, de computer dus); kost bijna 1000 maar het probleem lijkt nu opgelost: ik heb nu al 2000-2500 km gereden zonder enig probleem. Sterkte & succes geweest.
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
Gebruikersavatar
Zegge
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
Locatie: Noord-Brabant

Ook bij mij was het probleem uiteindelijk de TCM, vervangen en totaal geen problemen meer.
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000

Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

werpt weer een nieuw licht op de zaak. Mijn bak is nu voor de tweede keer gereviseerd bij de Boer transmissie. Tot nu toe, een kleine 4000 kilometer verder geen problemen. Ga over twee weken met de caravan op pad en ben benieuwd
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Willem51
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
Locatie: Oegstgeest

Mijn auto heeft een lange geschiedenis met noodloop van de automaat achter de rug. Oplossing was uiteindelijk het vervangen van de TCM (computer van de versnelingsbak), tenminste de problemen lijken voorbij. Zie ook mijn item onder XC90 Geartronic dat grotendeels over mijn XC70 gaat. NB: noodloop is een soort beveiling: de versnellingsbak 'praat' met de motor; wanneer die communicatie gebrekkig is, weet de TCM niet hoeveel vermogen er wordt gegeven en gaat uit zelfbescherming in noodloop. Als je 120 in V rijdt gebeurt er niet veel, behalve dat streepje en de cruise control die uit gaat; wanneer de snelheid dan onder 80-90 komt gaat de bak 'hard' terug naar IV. Dat harde schakelen krijg je omdat de TCM het niet langer subtiel laat gebeuren. het zegt op zich niets over de bak zelf. Bij mijn auto heeft het DRIE jaar geduurd voordat de TCM in zicht kwam (ok, ik rijdt 10 dkm per jaar). Succes.
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

hmm.. wie weet wat het onderdeel nummer van zo een TCM is ?
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”