Pagina 3 van 3

Geplaatst: 20.06.2012 - 08:45
door EVV
Als de bak bij een beklimming uit zichzelf terug schakelt ben je al te laat geweest met zelf terug schakelen.

Re: versnellingsbak service vereist

Geplaatst: 20.06.2012 - 11:03
door mad
dik999 schreef: De volvodealer ook gebeld en die vertelde dat er misschien koelvloeistof in de automatenolie is gelekt.

Kán dat? :oops:

Geplaatst: 20.06.2012 - 19:42
door dik999
net bij de dealer vandaan. Geen storing in de bak. De volvomonteur heeft een stukje gereden en de auto aan de kast gehangen. Daar bleek de LMM een waarde van 10 te geven terwijl 14 normaal is. Bleek een slangetje van de valve saver los te zitten. Nu werd de waarde van de LMM 12,7. NOg steeds niet goed.
Zullen de volvo een hele dag moeten hebben om een en ander uit te zoeken.
Denken aan verkeerde bougies, verkeerde stand poelie, ontsteking niet goed etc etc.
Naar mijn eigen garage gegaan en het blijkt dat er geen originele bougies in zitten. wel hele goede bougies. ( 5 voor 76 euro )Deze worden vrijdag vervangen. Wellicht is dit het euvel. Ik word er wederom moedeloos van. Ook bij Volvo dealer denken ze nu aan een maandagochtend auto, maar daar schiet ik niets mee op. Wilde met de caravan naar Portugal, maar heb er nog geen vertrouwen in.
Word vervolgd

Geplaatst: 20.06.2012 - 19:51
door Gast
Heeft jouw garage kennis van Volvo? Volvo-specialist?
Ik stel deze vraag, omdat je de auto uit laat lezen bij een Volvo-dealer.

Tussen 2 garages pendelen is meestal geen goede oplossing. Vaak gaat dan de 1 naar de ander wijzen.

Geplaatst: 20.06.2012 - 19:55
door dik999
mijn garage is een universeel autobedrijf. Wanneer er iets is met dowloaden of restten gaan we naar de dealer hier 7 kilometer vandaan. Tot nu toe geen verwijten naar elkaar toe. de dealer gaf nu wel aan dat de auto niet in onderhoud is bij hun, zodat ze niet kunnen bekijken wat er allemaal gebeurd is met de auto. Er is gebeld met elkaar. Wanneer er een volledige diagnose gesteld moet worden, hebben ze de auto langer nodig dan een halfuurtje. De bak is nu wel gereset, maar levert vooralsnog niets aan verbetering op

Geplaatst: 23.06.2012 - 00:51
door dik999
ook de bougies vervangen biedt geen verbetering.

Bobines????

Geplaatst: 23.06.2012 - 18:51
door Gast
Maar dan moet je wel weten welke cilinder niet mee doet.
Met het uitlezen is er niets uitgkomen over een cilinder die niet meedoet?

Geplaatst: 23.06.2012 - 19:04
door dik999
neen. Geen storingen of andere meldingen. Volvo dealer wil de auto een dag hebben om uit te zoeken, maar dan nog is niet zeker of er iets uit komt.

V70"Versnellingsbak service vereist"

Geplaatst: 25.06.2012 - 16:30
door danies1962
Nieuw hier.
Heb sinds 29 mei 2012 een V70 2.4T AWD automaat van eind 2001 met 223000km op de teller.(na 14 jaar een 850 2.5i)
Ook ik kreeg de melding "Versnellingsbak service vereist" , en als de fout " clutch position control error" was gereset , kwam deze melding steeds weer terug , terwijl de bak op een enkel schokje na prima reed.
Via dit forum bij TPR powerflush in Nieuwkoop uitgekomen , en de bak laten flushen . Dit was een openbaring voor mij , want na de flush reageerde de bak beter dan ooit , en de foutmelding is na zo'n 1000km niet meer teruggekomen.Als er dus vage problemen zijn met een automaat , dan zou ik een ieder eerst dit super bedrijf aanraden , voordat je de echte euros bij de garage gaat uitgeven .Raymond van TPR heeft veel contact met de hier eerder genoemde Gerry , en werkt met dezelfde spullen .

Groet , Danny

Geplaatst: 25.06.2012 - 17:54
door dik999
dank je voor deze info. Ben weer te eigenwijs geweest en heb de bak bij mijn garage laten flushen. Had wellicht beter moeten weten

Geplaatst: 25.06.2012 - 21:00
door Gast
dik999 schreef:dank je voor deze info. Ben weer te eigenwijs geweest en heb de bak bij mijn garage laten flushen. Had wellicht beter moeten weten
Tja, hierboven al gezegd..... :P
AlexV70 schreef:Dit lijkt op een ander probleem, ik denk dat je olie verbrand is.
Neem even contact op met Gery Slot van www.powerflush.nl die kan je zeker verder helpen.

Geplaatst: 03.10.2012 - 07:59
door Volvotuin
Mijn XC70 2.4T met Geartronic, 225.000 had dezelfde problemen. Vooral bij het trekken van een caravan schoot de bak op slot.
Gery Slot heeft de bak geflushed. Bij het flushen vermoedde hij dat de olie al eens was vervangen (klopt 75.000 daarvoor). Dit was te zien aan de vuile olie.
Alleen vervangen is geen goede optie. Er komt nieuwe olie in met sterk vuiloplossende eigenschappen. Het gevolg; alle vastgeplakte sludge wordt door je nieuwe dure olie opgenomen. het gevolg: een nog steeds slecht schakelende bak.
Na de flush op en neer naar Spanje gejakkerd. De bak schakelt veel soepeler, weet beter de juiste versnelling te vinden na het afremmen voor een bocht en de schok bij het wisselen tussen D en R is helemaal verdwenen.
Ik ben voorlopig heel tevreden met het resultaat. ben benieuwd wat de bak gaat doen wanneer ik er weer een caravan achter hang.

Geplaatst: 05.10.2012 - 14:34
door Willem51
Ik heb vergelijkbare problemen met de geartronic gehad (zie topic 'XC90 geartronic', waarbij het vrnl. over mijn XC70 gaat). Geregeld (en steeds vaker) foutmelding 'versnellingsbak service vereist', steeds vaker ging de bak dan op noodloop (geen D in het display maar een streepje) en bak schakelt hard terug van 5 naar 4 om vervolgens uitsluitend in 3 of 4 te willen rijden. Storingsmeldingen steeds als 'signaal toerentalsensor te laag' oid. Wanneer er geen storing was schakelde de bak prachtig, dus vermoeden was steeds dat het aan de elektronica moest liggen. Na oliewissel, spoelen, update software, vervangen toerentalsensors met bedrading, uitproberen andere LMM (luchtmassameter), maken van een bypass in de bedrading is uiteindelijk de TCM vervangen (Transmission Control Unit, de computer dus); kost bijna 1000 maar het probleem lijkt nu opgelost: ik heb nu al 2000-2500 km gereden zonder enig probleem. Sterkte & succes geweest.

Geplaatst: 05.10.2012 - 15:00
door Zegge
Ook bij mij was het probleem uiteindelijk de TCM, vervangen en totaal geen problemen meer.

Geplaatst: 05.10.2012 - 16:40
door dik999
werpt weer een nieuw licht op de zaak. Mijn bak is nu voor de tweede keer gereviseerd bij de Boer transmissie. Tot nu toe, een kleine 4000 kilometer verder geen problemen. Ga over twee weken met de caravan op pad en ben benieuwd

Geplaatst: 15.10.2012 - 13:51
door Willem51
Mijn auto heeft een lange geschiedenis met noodloop van de automaat achter de rug. Oplossing was uiteindelijk het vervangen van de TCM (computer van de versnelingsbak), tenminste de problemen lijken voorbij. Zie ook mijn item onder XC90 Geartronic dat grotendeels over mijn XC70 gaat. NB: noodloop is een soort beveiling: de versnellingsbak 'praat' met de motor; wanneer die communicatie gebrekkig is, weet de TCM niet hoeveel vermogen er wordt gegeven en gaat uit zelfbescherming in noodloop. Als je 120 in V rijdt gebeurt er niet veel, behalve dat streepje en de cruise control die uit gaat; wanneer de snelheid dan onder 80-90 komt gaat de bak 'hard' terug naar IV. Dat harde schakelen krijg je omdat de TCM het niet langer subtiel laat gebeuren. het zegt op zich niets over de bak zelf. Bij mijn auto heeft het DRIE jaar geduurd voordat de TCM in zicht kwam (ok, ik rijdt 10 dkm per jaar). Succes.

Geplaatst: 18.07.2013 - 10:32
door roadrage
hmm.. wie weet wat het onderdeel nummer van zo een TCM is ?