Pagina 3 van 4
Geplaatst: 24.09.2012 - 11:39
door Ben
Bijna elke keus zal een stap terug zijn als je een XC70 gewend bent.
Ik zou een XC70 D5 zoeken.
Geplaatst: 24.09.2012 - 13:03
door BartS
jelleeelco schreef:Nou, ik heb er geen spijt van. Heb inmiddels een nieuwe baan (per 1 november) en de woon-werk afstand noodzaakt mij TOCH een andere auto aan te schaffen: een diesel. Dat betekent dat ik met pijn in mijn hart afstand moet doen van deze fijne XC70...
Op dit forum zijn veel mensen met auto ervaring, vandaar mijn vraag...nu wat ruimer. Ik zoek dus een (hele) zuinige diesel. Minimale eisen zijn dus diesel, stationwagen, xenon verlichting en automaat. Liefst leren bekleding ivm dochtertje van 1,5 maar hoeft niet. Ik heb gekeken naar diesels van Volvo maar die zijn niet echt zuinig.
Kennis van mij rijdt een Opel Insignia en is daar zeer tevreden over: zeer zuinig en toch compleet. Voelt als een stap terug (van Volvo naar Opel)...
Iemand suggesties? Budget is 25-30k. Alvast bedankt!
Het BMW 2-liter diesel blok is sterk en toch erg zuinig. En, er is volop aanbod in zowel de 3- als de 5-serie. De EDE-uitvoering van de 3 (vorig model) draait met gemak 1 op 20, maar is helaas niet met automaat geleverd.
Als je bij Volvo wens te blijven, is de V70 2.0d niet iets?
Geplaatst: 24.09.2012 - 15:51
door jelleeelco
Ben schreef:Bijna elke keus zal een stap terug zijn als je een XC70 gewend bent.
Ik zou een XC70 D5 zoeken.
Hier ging mijn voorkeur ook naar uit...totdat ik zag dat ik 28k kon neerleggen voor een auto met 180k op de teller. Dan gaan de onderhoudskosten toch weer te snel een rol spelen ben ik bang. Ook is de XC70 D5 nou niet bepaald een zuinigheidswonder (helaas, want wat vind ik dat een ongelooflijk mooie auto, zeker in de Summum uitvoering).
Skoda SuperB: staat zeker op mijn lijstje. Ik ben zelf niet merkgevoelig, maar mijn vrouw wel

. We hebben een appartement in Tsjechie en zij wil niet in een Skoda in Tsjechie rijden! Haha...
Geplaatst: 24.09.2012 - 15:57
door jelleeelco
BartS schreef:
Het BMW 2-liter diesel blok is sterk en toch erg zuinig. En, er is volop aanbod in zowel de 3- als de 5-serie. De EDE-uitvoering van de 3 (vorig model) draait met gemak 1 op 20, maar is helaas niet met automaat geleverd.
Als je bij Volvo wens te blijven, is de V70 2.0d niet iets?
Zeker - ik had een hele mooie witte BMW 5 op het oog; waanzinnige auto. Helaas verkocht voordat ik 100% wist dat ik de baan had... Verder zie ik weinig BMWs met acceptabele KM-stand. Ik ga toch 40-50k per jaar rijden en wil niet na 4 jaar alweer een andere auto uitzoeken. Maar ik houd BMW zeker in de gaten...
Volvo V70 heb ik nog niet naar gekeken, ga ik eens onderzoeken. Bedankt voor de tip!
Geplaatst: 24.09.2012 - 17:00
door Jers3n
jelleeelco schreef:Ben schreef:Bijna elke keus zal een stap terug zijn als je een XC70 gewend bent.
Ik zou een XC70 D5 zoeken.
Hier ging mijn voorkeur ook naar uit...totdat ik zag dat ik 28k kon neerleggen voor een auto met 180k op de teller. Dan gaan de onderhoudskosten toch weer te snel een rol spelen ben ik bang. Ook is de XC70 D5 nou niet bepaald een zuinigheidswonder (helaas, want wat vind ik dat een ongelooflijk mooie auto, zeker in de Summum uitvoering). ...
Hoezo 28K voor 180000+KM?
>KLIK< Staan in mijn optiek een aantal mooie bij, ook bij dealers (o.a. Nijmegen en Amerongen)...
En wat is zuinig in jouw ogen? XC70 D5 is geen zuinigheidswonder maar ook geen zuipschuit en het iets hogereverbruik in mijn ogen weegt dat ruim op tegen 'de rest'.
V70 2.0D is/wordt toch enkel handgeschakeld geleverd?
Geplaatst: 24.09.2012 - 19:28
door BartS
Jers3n schreef:jelleeelco schreef:Ben schreef:Bijna elke keus zal een stap terug zijn als je een XC70 gewend bent.
Ik zou een XC70 D5 zoeken.
Hier ging mijn voorkeur ook naar uit...totdat ik zag dat ik 28k kon neerleggen voor een auto met 180k op de teller. Dan gaan de onderhoudskosten toch weer te snel een rol spelen ben ik bang. Ook is de XC70 D5 nou niet bepaald een zuinigheidswonder (helaas, want wat vind ik dat een ongelooflijk mooie auto, zeker in de Summum uitvoering). ...
Hoezo 28K voor 180000+KM?
>KLIK< Staan in mijn optiek een aantal mooie bij, ook bij dealers (o.a. Nijmegen en Amerongen)...
En wat is zuinig in jouw ogen? XC70 D5 is geen zuinigheidswonder maar ook geen zuipschuit en het iets hogereverbruik in mijn ogen weegt dat ruim op tegen 'de rest'.
V70 2.0D is/wordt toch enkel handgeschakeld geleverd?
Daar zeg je zoiets, daar zat inderdaad ook geen automaat op. Dan kom je toch weer bij de vijfcilinders uit.
Geplaatst: 25.09.2012 - 11:33
door jelleeelco
Jers3n schreef:
Hoezo 28K voor 180000+KM?
>KLIK< Staan in mijn optiek een aantal mooie bij, ook bij dealers (o.a. Nijmegen en Amerongen)...
En wat is zuinig in jouw ogen? XC70 D5 is geen zuinigheidswonder maar ook geen zuipschuit en het iets hogereverbruik in mijn ogen weegt dat ruim op tegen 'de rest'.
V70 2.0D is/wordt toch enkel handgeschakeld geleverd?
Klopt, er zijn inderdaad met lagere KM stand te vinden. Wat zuinigheid betreft, gaat het mij voornamelijk om snelweg verbruik. Ik moet minimaal 1 op 17 kunnen halen. Ik weet niet of dat mogelijk is met een XC70; bij de dealer in Delft vertelden ze me dat snelweg ongeveer 1 op 13 is.
Geplaatst: 25.09.2012 - 12:23
door CY325i
Een snelwegverbruik van 1 op 13, dat haal ik makkelijk met mijn T4. Had je net zo goed de T4 kunnen kopen ....
Geplaatst: 25.09.2012 - 12:25
door jelleeelco
Tja, maar dat is benzine.
Geplaatst: 25.09.2012 - 12:59
door Discovery
Je komt op gemiddeld 1:13, 1:13 op de snelweg is veel te hoog, dan zou je gemiddeld ongeveer 1:10 rijden.
Geplaatst: 25.09.2012 - 14:10
door jelleeelco
Wat rijdt een XC70 dan op de snelweg? Fabrieksopgave is 1 op 14, vandaar dat 1 op 13 mij wel logisch klonk toen dealer dat zei.
Geplaatst: 27.09.2012 - 12:11
door Discovery
Sorry, ik dacht dat je het over een V70 had. 1:13 is voor een XC70 is inderdaad wel een logische waarde.
Geplaatst: 27.09.2012 - 13:21
door Jers3n
jelleeelco schreef:Wat rijdt een XC70 dan op de snelweg? Fabrieksopgave is 1 op 14, vandaar dat 1 op 13 mij wel logisch klonk toen dealer dat zei.
Buiten dat het natuurlijk heel erg aan je rijstijl ligt, is het moeilijk aan te geven wat het exacte verbruik op snelweg snelheden is.
De BC geeft normaal gesproken een te rooskleurig beeld, en het is mijn ervaring dat de windrichting een vrij grote invloed heeft op de getallen die de BC aangeeft. Ik zal eens even kijken of ik wat BC waardes bij bepaalde snelheden kan doorgeven (wel hebben wij een handgeschakelde 6 bak, maar dat zal op de snelweg niet veel schelen daar de GT dan in de lock-up zal zitten)
Verder ter info, met onze XC70 D5 rij ik de afgelopen 3 tankbeurten net iets gunstiger als 1 op 13, dat is veelal snelweg (75-80%), maar ik heb wel 'aardig' door gereden (20-30 km/h boven toegestaan, en niet rustig opgetrokken). Beste verbruiken zonder ècht bewust zuinig te rijden is 14,82 km/l over 692 km, 2e 14,69 km/l over 962 km (vakantie), 3e 14,57 km/l over 822 km. Alle zijn dus nagerekende waardes, geen BC-gemiddelden.
Over de 43.000 km die wij met de XC hebben gereden staat het gemiddelde op 12,93 km/l. Rij je het hele jaar door veel snelweg km's kan het zeker zuiniger.
Daarnaast wil ik wel opmerken dat vooral in de koudere en/of natte perioden het verbruik hoger ligt, oorzaak is het dan minder fietsen en het zéér regelmatig gebruiken van de standkachel (heerlijk) voor die ritten/ritjes, die we/ik dus bij lekkerder weer op de fiets doe.
Geplaatst: 28.09.2012 - 10:31
door NJ8
aanvullend hierop. Onderweg naar Italie heb ik rustig gereden. Niet harder dan 120, en cruise control waar het kon. Ik heb daarmee een uitgerekend verbruik van 1:15,87 gehaald. Moet erbij zeggen dat mijn EGR softwarematig uitgeschakeld is. Een waarde waar ik echt van stond te kijken.
Geplaatst: 05.10.2012 - 10:09
door Jers3n
Voorzover nog interessant, gisteren gaf de BC over langere stukken snelweg in (noordelijke richting) met 120 op de CC gemiddeld genomen 6,5 L/100km aan (ca. 1 op 15,4). Werkelijke bij behorende waarde bij deze snelheid zal, naar inschatting, denk ik op ca. 1 op 15 uitkomen.
Geplaatst: 08.10.2012 - 21:55
door jelleeelco
Tjonge da's behoorlijk laag voor zo'n grote auto.
Ik heb inmiddels de knoop door gehakt. Auto wordt (snif snif) 22 oct ingeruild op een opel insignia tourer, 160 pk diesel, 4x4 (dat was een voorwaarde). Heerlijke auto, demo model van opel dealer. Begin 2011, 66k gelopen.
Spijtig om Volvo weg te doen, maar andere baan - veel meer woon/werk verkeer lieten mij geen keus. Ben wel heel content met insignia, rijdt fantastisch!
Geplaatst: 08.10.2012 - 23:09
door CY325i
Veel plezier met de Insignia!
De Insignia is een hele nette auto, maar eigenlijk begrijp ik je keuze niet. Eerst overweeg je een V70 T4, vervolgens een XC70 D5 en uiteindelijk valt de keuze op een Insignia. Blijkbaar heeft de ratio het gewonnen van je Volvo-liefde.
Geplaatst: 09.10.2012 - 21:35
door jelleeelco
De t4 was een overweging omdat de gelegenheid geboden werd. Twijfel over een nieuwe baan (waar, wanneer) en het ontbreken van een automaat en 4x4 (laatste toch echt een must) deden min besluiten de t4 niet te nemen. Een d5 heb ik nooit serieus overwogen: te veel km's voor het geld, verbruik etc. Op lijsteje stonden uiteindelijk insignia en superb, beide in 4x4 uitvoering.
Maar, in essentie heb je gelijk. Verstand is genomen met ratio, maar dat wil niet zeggen dat ik de insignia een mindere auto vind: zeer zeker niet. Het rijdt grandious, heeft een vernuftig 4x4 systeem en is relatief zuinig.
Geplaatst: 12.10.2012 - 13:24
door Willem51
Op vakantie had ik een fijne huurauto: Renault Megane station, 1.5 dci, zesbak. Reed als de brandweer, weet niet of er een automaat is, auto voelde stevig en goed gebouwd. Is geen Volvo, maar toch een goed gevoel.
Re: Aankoop/verkoop advies gevraagd!
Geplaatst: 08.06.2014 - 18:16
door Gerberg
Lekker houden de v70 zakt heel snel in waarde. Heb zelf een d3 met 185 pk 420 nm eind 2010 en inruil varieert van 9000 tot 23000 na 90000 km