Pagina 3 van 4
Geplaatst: 20.08.2012 - 17:43
door arjan_de_jong
Daar mist een dop.... Ow nee die heb ik hier Ghehe (LPG heb ik het dan over... diet die naaf dop, die heb ik als het goed is ook nog liggen...)
Geplaatst: 20.08.2012 - 18:18
door arjan_de_jong
Zo staat hij bij mij ook ongeveer:
Ja ik weet het hij moet gewassen worden!! Maar ik vind het veel te warm op het moment om alleen daar maar aan te denken...

Geplaatst: 20.08.2012 - 20:46
door Msuidgeest
Ik vind mijn achterwielen heel mooi in lijn staan met de voorwielen. Maar zodra er 2 mensen op de achterbank zitten kan ik met moeite twee vingers tussen het wiel en het spatbord krijgen.
Geplaatst: 20.08.2012 - 21:44
door jan weemering
Msuidgeest schreef:Ik vind mijn achterwielen heel mooi in lijn staan met de voorwielen. Maar zodra er 2 mensen op de achterbank zitten kan ik met moeite twee vingers tussen het wiel en het spatbord krijgen.
Als er 2 mensen op de achterbank zitten, moet jij gewoon achter het stuur zitten Mark
Geplaatst: 20.08.2012 - 22:19
door Msuidgeest
Mijn vrouw rijdt ook wel eens ...
Geplaatst: 21.08.2012 - 01:06
door arjan_de_jong
Msuidgeest schreef:Ik vind mijn achterwielen heel mooi in lijn staan met de voorwielen. Maar zodra er 2 mensen op de achterbank zitten kan ik met moeite twee vingers tussen het wiel en het spatbord krijgen.
Maar dat is redelijk normaal lijkt mij als je geen nivomats hebt. Dat doet elke auto. Zodra je hem belaad dan zakt hij naar beneden.
Geplaatst: 21.08.2012 - 12:27
door leidsekade
Hier een foto van die van mij met versterkte bladveer achter, maar zonder de gastank (die de vorige eigenaar nog wilde inbouwen).
Beetje hoog achter dus, maar ach om die er weer onderuit te laten halen

Geplaatst: 21.08.2012 - 14:42
door Gast
Net zo hoog als die van mij zie ik wel. Ik vind het ook prima, hij rijd geweldig dus ik houd het lekker zo!
Geplaatst: 21.08.2012 - 15:01
door jan weemering
de mijne met lpg tank achterin
ik zie er niets bijzonders aan hoor
Geplaatst: 04.09.2012 - 21:44
door Msuidgeest
Even inhakend op wat Broker geschreven heeft op 14 augustus:
Die set met 2 nivomats en dikke stabilisatorstang heb ik vandaag besteld. Zo heb ik weer wat te doen in het weekend ...
Geplaatst: 04.09.2012 - 22:41
door arjan_de_jong
Ik hoorde dat die dikke veer niet meer te bestellen was maar als set is hij dus nog te bestellen?
Mag ik vragen wat deze kost?
Vanavond gekeken en er achter gekomen dat bij mij de dunne exemplaar gemonteerd zit.
Geplaatst: 05.09.2012 - 21:38
door Msuidgeest
Ik heb niets geschreven of geciteerd over een dikke veer Arjan.
In VADIS staat iest geschreven over de dikte van de stabilisatorstang:
21 mm en nivomats bij alle auto's
18 mm zonder nivomats bij de sedan
16 mm zonder nivomats bij de estate
Over de dikte van die veer kan je vader misschien iets vertellen. Bij mij zit er een dikke veer onder, eindigend op 301. Maar ik verwacht dat er een verband is tussen dikte van de veer en wel of geen nivomats.
Een prijs van een veer heb ik niet maar via de 700-vereniging gehoord kost die blijkbaar 200 euro.
Geplaatst: 05.09.2012 - 23:48
door arjan_de_jong
Sorry dacht te lezen dat je nivomats en een veer gekocht had... Verkeerd gelezen.
Dikte van de veer zou bij een estate met nivomats te maken hebben met LPG in bouw of niet.
Mijne is niet door volvo afgeleverd met LPG en heeft de veer eindigend op 300. Mijn vader zijn 965 is wel geleverd met LPG door volvo en heeft de veer eindigend op 301
Beide auto's hebben nivomats (volgens mij standaard bij 960 estate)
Geplaatst: 08.09.2012 - 20:10
door Msuidgeest
Ik heb de spullen in huis. Vanmorgen opgehaald bij onze dealer in Dronten.
Geplaatst: 08.09.2012 - 21:10
door Oceanracer
Ziet er fraai uit! Morgen er onder?
Geplaatst: 08.09.2012 - 21:14
door Msuidgeest
Helaas Erwin, ik heb nog geen nieuwe bouten. Die moet ik blijkbaar apart bestellen. For some reason kun je niet de oude bouten gebruiken maar waarom kan ik alleen naar raden. Metaalmoeheid of zo iets.
Geplaatst: 08.09.2012 - 21:42
door Oceanracer
Ah, da's jammer...
Geplaatst: 08.09.2012 - 22:37
door arjan_de_jong
Zolang je oude bouten nog goed zijn zie ik de reden niet om ze te vervangen.
Naar mijn weten zijn het geen trekbouten toch?
Geplaatst: 09.09.2012 - 11:30
door Msuidgeest
Ik heb nog niet precies uitgezochd waarom die bouten nieuw moeten zijn. Vanavond ga ik, als ik nog tijd heb, op zoek.
Geplaatst: 09.09.2012 - 13:50
door wim de jong
Er zijn 2 duidelijke type nivomats volgens VIDA:
272208-0 (4-door)
272209-8 (5-door)
Wat het verschil is, kom ik zo gauw niet achter, en zie ik niet zo gauw in de VIDA tekeningen.
Voor de stabilisator stang heb je geen nieuwe moeren nodig:
voor bevestiging tegen de achter as steun: 20 Nm.
Voor de bevestiging tegen de draagarm zelf: 80 Nm.
In VIDA staat wel dat alleen de bovenste rubbers weer her te gebruiken zijn, maar ik zou ze allemaal vernieuwen, die paar centen meer.
houd er rekening mee dat waarschijnlijk de uitlijning van de achterwielen naar de eeuwige jachtvelden zijn......mn de camber hoek.
Voor de montage van de nivo mats lijkt mij ook geen nieuw bouten nodig:
Let op de markering voor binnenkant en buitenkant bij de nivomats
(de rubberhoes moet boven, en bij die bovenste bevestiging zit de markering.) Daar is het moment: 100 Nm.
Bij de onderste: 80 Nm +/- 20 Nm.
Een spanner ís aan te bevelen..........succes!!