Pagina 3 van 3

Geplaatst: 26.08.2012 - 09:46
door CY325i
Als mijn auto maar 1 liter per 10.000 km zou verbruiken, dan maakt het mij niet zoveel uit dat een liter €20 kost. Maar gaat het verbruik richting 1 liter per 5000 km of minder, dan is het toch wel fijn dat een liter minder dan €10 kost. Deze lage prijzen zijn alleen via het internet te vinden, en dan komen er ook nog portokosten bij.

Geplaatst: 26.08.2012 - 09:52
door Oceanracer
Als je in Duitsland voor € 6,50 per liter olie kunt bestellen, of bij de dealer € 25,00 betaalt voor het zelfde spul, kan het natuurlijk al snel uit! Ook met verzendkosten.

Geplaatst: 26.08.2012 - 09:57
door V70/2.4D/2003
Oliewissel (lees: beurt) doe ik zelf, evenals de filters voor brandstof, olie en airco. De olie via internet, de filters van de dealer. Al met al ben ik voor een kleine 100 euro en 2,5 uur prutsen op een zaterdagochtend klaar. Ow ja, ik heb nagenoeg geen olieverbruik, alleen moet er nu eigenlijk een kwart litertje in maar dat heeft als oorzaak dat de auto de afgelopen weken het behoorlijk zwaar te verduren heeft gehad. 4000 km met anderhalve ton aan de haak en 110 constant, met de langste rit 19 uur waarbij de motor niet uit is geweest tijdens de pauzes, eist zijn tol.

Geplaatst: 26.08.2012 - 11:01
door Fredhead
Oceanracer schreef:Kom ik even met de lesauto langs. Ik denk er over om te kappen met die long-life olie.
Beetje off-topic, maar ik zeg serieus doen!

Mijn Ibiza zat het in toen ik hem kocht, ding verbruikte toen ook olie.
Zelf al het idee gehad om over te stappen op gewone olie, vervolgens datzelfde advies van een monteur gehad en sindsdien zit er normale olie in.
Vanaf dat moment ook 0,0 olieverbruik tussen de wissels door.

Gebruik zelf Castrol Edge 0W40, is wat duurder maar het dieselblokje vind het erg fijn

Geplaatst: 26.08.2012 - 11:38
door Msuidgeest
Ik heb een linkje naar een aardig artikel over motorolie. Enige kennis van Engelse taal is wel handig.

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Geplaatst: 26.08.2012 - 11:55
door Mart van der Steeg
zeer informatief!

Geplaatst: 26.08.2012 - 16:12
door JeroenSpock
V70/2.4D/2003 schreef:
AlexV70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Ik voel een Volvo-forum-najaar-oliewisseldag opkomen :P
Hoezo, riekte er toch wat?
Neuh, maar in het najaar zit het er sowieso bijna 20.000 km in en aldus tijd voor de verschoning. Fris filtertje zo hier en daar, jeweet wel: onderhoud.
Ik zit nu op 12.000km, zo rond november moet ik ook weer verversen.

Geplaatst: 26.08.2012 - 18:20
door Wauter
Er wordt door de fabrikant niet voor niets een bepaalde olie met bepaalde viscositeit en specs voorgeschreven, die hoort erin en niks anders. Gegoochel met viscositeiten ivm een (overigens zer schappelijk) verbruik van een liter op 10k is dan ook ten sterkste af te raden.

Vroeger (ja zucht, ik weet hoe het klinkt) kwam dat iets minder nauw. In de huidige motoren zijn echter de toleranties dermate klein dat je niet zomaar een iets andere olie erin kan gooien. Olie is namelijk niet alleen van belang om de motor te smeren. De olie moet in de meeste dieselmotoren ook nog naar de turbo. Niet te dik dus, anders komt daar te weinig, ook niet te dun anders slobbert ie dat op. Sinds 2009 is ook de Euro V norm effectief ingegaan, vanaf dat moment heeft iedere diesel een roetfilter (ook voor 2009 waren er al voertuigen met roetfilter). Die kan al helemaal niet tegen verkeerde olie.

Geplaatst: 26.08.2012 - 21:28
door V70/2.4D/2003
JeroenSpock schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:
AlexV70 schreef:Hoezo, riekte er toch wat?
Neuh, maar in het najaar zit het er sowieso bijna 20.000 km in en aldus tijd voor de verschoning. Fris filtertje zo hier en daar, jeweet wel: onderhoud.
Ik zit nu op 12.000km, zo rond november moet ik ook weer verversen.
Komt goed uit Jeroen, ik dan ook weer want dan zit ik tegen de 15.000 aan na de vorige wissel. Gelijk weer het hele theater incl. de filters.

Geplaatst: 26.08.2012 - 21:31
door S80 Executive
Dit draadje inspireerde mij om ook maar eens het oliepeil te gaan controleren. Tot mijn schrik stond het niveau van de C70 T5 na 16.000 km sinds de laatste beurt iets onder het minstreepje! Sinds mijn eerste eigen auto, een Mazda 323 uit '78 die ik had van '92 t/m '95, heb ik bij geen enkele auto tussen de beurten door zelf olie hoeven bij te vullen. Morgen maar even langs de dealer, misschien wat duurder, maar dan gooien ze er het juiste spul in en ben ik weer even gerustgesteld nadat ik toch wel een beetje geschrokken was...

Geplaatst: 26.08.2012 - 23:03
door JeroenSpock
Ik zal morgen ook eens even koekeloeren, heb het peil sinds het verversen in april niet meer gecontroleerd...

Ger, even weer samen doen dan? Welke filters moet je vervangen?

Geplaatst: 27.08.2012 - 07:54
door V70/2.4D/2003
Lijkt me gezellig Jeroen en de te vervangen filters zijn die van de brandstof, olie en de airco.

Geplaatst: 27.08.2012 - 11:33
door Oceanracer
Ik kom ook weer (als ik niet wéér zo ziek ben) maar dan dus met de lesauto, want de Volvo hoeft pas in het voorjaar weer. Moet ik nog wel even advies inwinnen bij de dealer aangaande de verlengde intervallen.

Geplaatst: 27.08.2012 - 11:46
door V70/2.4D/2003
En dat is 3 :P

Geplaatst: 27.08.2012 - 20:43
door ovlov058
Een goede automaterialenshop kan volgens jaartal en model ook de juiste olie leveren, voor motor en bak. En deze hebben meer soorten in huis dan de dealer. Vooral voor de oudere modelen.