Pagina 3 van 5

Geplaatst: 11.09.2012 - 16:33
door Marc Apeldoorn
Ik doelde op de bluetooth/stekker hardware en niet op de rest (de handheld + Vida software).
En zoals je gelezen hebt wil ik alleen foutcodes uitlezen+ real time data zien, dan voegt die Dice + VIDA m.i. niets toe, ergo die is veel te groot om altijd mee te nemen.

Geplaatst: 11.09.2012 - 17:46
door Akkoord
Zelf zit ik momenteel ook in de ICT (ik lees even de nieuwe berichten op het Volvo-forum).

En nu even serieus, Je kunt met elk OBD-apparaat (goedkoop of duur , maakt niet uit) storing veroorzaken.
Op het moment dat je bij contact aan en evt. lopende motor een OBD-apparaat inplugt grijp je ook in op de datastroom van de CAN-bus; dit kan! (zelf nog nooit gehad overigens) hele rare (tijdelijke) storingen veroorzaken.

Dus mijn advies; ALTIJD contact uit bij het aansluiten van je OBD-reader/DICE enz.

Geplaatst: 11.09.2012 - 18:55
door jberg
ik ben geen icter, heb elektronica gedaan. maar dit is geklets, er loopt vrijwel geen stroom, hij meet alleen 1 tjes en 0 len, de ingangsimpedantie van zon uitleesapparaatje is veel te hoog voor t lopen van enige significante stroom

ik heb die van mij wel 30 keer aangesloten en nooit geen problemen

Geplaatst: 11.09.2012 - 19:17
door Akkoord
Het is niet de elektrische stroom die er loopt maar (een) data-stroom waar je op "inbreekt".

Wellicht dat onze CAN-bus deskundige dit met feiten kan onderbouwen?

Geplaatst: 11.09.2012 - 19:32
door elianmars
jberg schreef:kun je bij dat bluetoothapparaat ook de randapparatuur uitlezen, of alleen het motorgedeelte
Volgens mij alleen het motorgedeelte.

Als ik met Vida Dice uitlees, krijg ik diverse foutmeldingen (o.a. aircogedeelte). Die krijg ik met Torque niet te zien.
De foutmeldingen die ik ooit heb uitgelezen met Torque, zijn alle motorisch geweest.

Geplaatst: 11.09.2012 - 21:39
door M@rcel
De diagnose plug in de P2 Volvo's biedt naast toegang tot de twee canbussen ook een aansluiting volgens ISO-9141 (alleen K-line).

Het ISO-9141 protocol is grotendeels gestandardiseerd, maar biedt slechts toegang tot de CEM, ECM en TCM (automaat). Algemene tools en software zullen deze aansluiting gebruiken en zijn daarom ook beperkt tot wat de standaard te bieden heeft. Een deel van de standaard is verplicht, een deel is optioneel. De standaard is opgesteld door de SAE in de USA. Eén van de parameters die optioneel is bv de turboboost. Volvo heeft ervoor gekozen om deze parameter niet te implementeren. De boost zul je dan ook niet kunnen uitlezen met eenvoudige hardware en software zoals de alomtegenwoordige ELM327 in al zijn uitvoeringen.

De protocollen die gesproken worden op de P2 canbussen zijn Volvo-eigen en worden dan ook niet ondersteund door algemene hardware/software. Hier zijn bergen informatie aanwezig, maar het vereist apparatuur/software die specifiek voor deze protocollen geschreven is.

Just my two cents. :)

Geplaatst: 11.09.2012 - 21:41
door Marc Apeldoorn
Marcel,

Betekent dit dat je per se een dice moet hebben met vida software voor de turbodruk?

Ik zou graag gebruik willen maken van een android device icm torgue android app, waarbij de dice de volvo uitleest, kan dat?

Geplaatst: 11.09.2012 - 21:45
door M@rcel
Nee, het betekent dat je een combinatie van hard- en software nodig hebt die specifiek voor onze volvo's is geschreven. Volvo hoeft niet de maker hiervan te zijn.

Wat bedoel je trouwens met "dice display"? Hee, heb je je post gewijzigd?

Als je weet hoe je de dice moet aansturen en als je weet hoe je die informatie aan je Android app moet aanbieden. Dan kan dat.

Het kan ook wel eenvoudiger. Maar hou er rekening mee dat je dan moet communiceren via de high-speed canbus. Een sterke maag is wenselijk.

Geplaatst: 11.09.2012 - 21:58
door Marc Apeldoorn
alle dice apparaten die niet via laptop werken hebben een monochroom schermpje als randapparatuur die ik gezien heb

Geplaatst: 11.09.2012 - 21:59
door M@rcel
Marc Apeldoorn schreef:alle dice apparaten die niet via laptop werken hebben een monochroom schermpje als randapparatuur die ik gezien heb
Er is maar één dice en dat is die van Volvo.

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:04
door Marc Apeldoorn
Dan blijft mijn vraag of er bluetooth apparaten zijn die gelijkwaardige uitleesmogelijkheden kennen als de dice die ik met een android device en bv torque app kan displayen?

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:10
door M@rcel
Ik heb ze nog niet gezien. :(

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:25
door jberg
http://www.ebay.com/itm/271052815074?it ... 598wt_1188

deze dan marcel? werkt dit niet, vida en dice

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:28
door M@rcel
Dat is een Dice (kloon) met een illegale vida.

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:30
door jberg
tja, illegaal, schande, zou ik noooooooit kopen

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:30
door jberg
maar werkt ie denkje

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:31
door M@rcel
Sommige werken, sommige arriveren defect.

Wat wil je er mee doen?

Geplaatst: 11.09.2012 - 22:59
door jberg
storingen uitlezen en resetten, zo schiet mijn standkachel in storing maar als ie gereset wordt doet ie t weer een tijdje

(gaan we nog een keer kleppen stellen, marcel?)

Geplaatst: 11.09.2012 - 23:02
door jberg
kan je ook van taal veranderen met vida? of heb je daar contact met volvo voor nodig?

eigenlijk zou een klein tooltje waarmee je kunt resetten voldoende zijn, kun je niet net als met een motherboard van een computer een dipswitchje omzetten en dat dan de boel weer naar een factory reset gaat

Geplaatst: 11.09.2012 - 23:05
door M@rcel
Taal veranderen is een Volvo software download. De dealer dus.

Resetten zonder te weten wat je reset lijkt me niet echt een goed idee.

Kleppen stellen is bij mijn auto nog niet nodig. Compressie is gemeten en als nieuw.