Pagina 3 van 3

Geplaatst: 09.09.2012 - 09:51
door Jers3n
De termen, omschrijving en uitleg valt inderdaad niet onder het kopje duidelijke taal, en ik ben het geheel met je eens voor wat betreft het niet goed onderzochte deel.
Ik dacht echter dat de subsidie voor vrachtwagens gestopt was doordat er te weinig geplaatst werden, dus dat het lage aantal subsidie aanvragen de tegenvallende resultaten waren.
Met gas bedoel je dan aardgas? Dat zou een goed alternatief kunnen zijn, hebben/hadden we in NL genoeg van. LPG is feitelijk een restproduct dat ontstaat/overblijft bij de productie van overige brandstoffen (diesel, benzine), dus omdat op grote schaal te gaan gebruiken houdt niet direct in dat er minder andere fossiele brandstoffen gebruik worden elders. Daarnaast levert een liter diesel weer meer energie dan een liter benzine of gas dus uit dat oogpunt lijkt diesel weer de logischere keus.

Geplaatst: 09.09.2012 - 10:11
door Oceanracer
Aardgas is natuurlijk ook niet oneindig aanwezig, maar LPG heb je inderdaad alleen maar genoeg als er voldoende brandstof wordt geproduceerd, dus dat is inderdaad ook lastig.

Diesel levert per liter brandstof inderdaad de meeste energie, maar is ook gelijk het meest vervuilend. Dit wordt dan weer in toom gehouden door een EGR en roetfilter. Liever zou ik zien dat er naar mogelijkheden wordt gekeken om efficiënter met gasverbranding om te gaan bijvoorbeeld door het gebruik van kleine turbomotoren. Dan heb je een laag verbruik op vaste snelheden, voldoende koppel om vlot op te trekken en onder alle omstandigheden minder vervuiling t.o.v. een kleine dieselmotor. Dus een TSI voor aardgas zeg maar...

En die subsidie werd in 2009 gestopt ivm "teleurstellende resultaten". Hoewel dit niet voor niks tussen haakjes staat, kan een ieder daar zelf natuurlijk zijn conclusies uit trekken. En ja, daar kun je inderdaad meerdere kanten mee op. :D

Geplaatst: 09.09.2012 - 10:25
door bart simpson
Volvo heeft jarenlang CNG uitvoeringen gehad en een NL overheid die het verrekte actief mee te werken aan een adekwate CNG infrastructuur, pas sinds een jaar of 2 gebeurd er wat op dat vlak.
Maar CNG is nu alweer een jaar of 7 uit het programma bij Volvo

Geplaatst: 09.09.2012 - 10:56
door Oceanracer
Daarom vind ik het ook zo hypocriet van "Den Haag" dat ze een subsidie van € 500,00 beschikbaar stelden voor het monteren van een retro-fit roetfilter. Dat geld had veel beter gebruikt kunt worden!

Geplaatst: 09.09.2012 - 15:06
door bart simpson
kan de vrijstelling van BPM op hybrids die in de praktijk ook 150gr CO2 uitstoten ook niet beter wel geheven worden?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. op het automotive vlak is het hele belastingheffingssysteem domme symboolpolitiek gemaakt door debielen, hou mn hart ook vast a.s. woensdag welk konijn men nu weer uit de hoge hoed gaat trekken

Geplaatst: 09.09.2012 - 16:12
door diesel01
Ik denk dat wij een huis kopen naast Bosker na as woensdag.
Greenpeace zit gebeiteld... :wink: