Pagina 3 van 5
Geplaatst: 06.09.2012 - 08:32
door Janhertogh
Dan heb je inderdaad een slechte zaak. Beetje eigen schuld dus...
Geplaatst: 06.09.2012 - 15:23
door 360Degreez
EVV schreef:Janhertogh schreef:Lijkt mij (bij goed onderhouden Volvo) een kwestie van claimen bij importeur want het is een gevaarlijke productgerelateerde tekortkoming en blijkbaar al lang bekend bij de producent.
Wat ik uit andere topics van djibber lees is de motor niet helemaal meer zoals die ooit de fabriek verlaten heeft, dus claimen bij de importeur lijkt me niet heel kansrijk.
Idd, hij had problemen met een te vol roetfilter en heeft later (net als ik)
de EGR afgesloten.
Zou het iets met de afgesloten EGR te maken kunnen hebben? Opbouw (en misschien wel spontane verbranding) van roet in de continu gesloten klep?
Geplaatst: 06.09.2012 - 17:27
door 360Degreez
Valt me trouwens op dat hij niet continue vol gas geeft maar pulseert. Zou het niet iets electronisch kunnen zijn dan?
Geplaatst: 06.09.2012 - 20:03
door rona222
tja, kan natuurlijk nooit maar toch gebeurd het......
Geplaatst: 06.09.2012 - 22:58
door djibber
360Degreez schreef:EVV schreef:Janhertogh schreef:Lijkt mij (bij goed onderhouden Volvo) een kwestie van claimen bij importeur want het is een gevaarlijke productgerelateerde tekortkoming en blijkbaar al lang bekend bij de producent.
Wat ik uit andere topics van djibber lees is de motor niet helemaal meer zoals die ooit de fabriek verlaten heeft, dus claimen bij de importeur lijkt me niet heel kansrijk.
Idd, hij had problemen met een te vol roetfilter en heeft later (net als ik)
de EGR afgesloten.
Zou het iets met de afgesloten EGR te maken kunnen hebben? Opbouw (en misschien wel spontane verbranding) van roet in de continu gesloten klep?
Het is inderdaad zo dat ik al sinds aanschaf loop te klooien met het regenereren. uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd dat deze auto voorzien is van een systeem dat het rijplezier beinvloed.
Janhertogh schreef:Dan heb je inderdaad een slechte zaak. Beetje eigen schuld dus...
Beetje kort door de bocht dit antwoord. Het is niet zo dat een DPF bij 120.000km volledig dicht zit; zeker niet als je veel snelwegkilometers maakt in Duitsland en daardoor een mooie hoge verbrandingstemperatuur hebt. Dat is ook de reden geweest dat er geen vervangende DPF onder is gekomen, maar dat deze gereinigd is.
EVV schreef:Janhertogh schreef:Lijkt mij (bij goed onderhouden Volvo) een kwestie van claimen bij importeur want het is een gevaarlijke productgerelateerde tekortkoming en blijkbaar al lang bekend bij de producent.
Wat ik uit andere topics van djibber lees is de motor niet helemaal meer zoals die ooit de fabriek verlaten heeft, dus claimen bij de importeur lijkt me niet heel kansrijk.
De auto is op de banden na origineel zoals ie de fabriek heeft verlaten. Het EGR-afdopplaatje is na de laatste TüV niet eens meer teruggeplaatst. Dat was een tijdelijke oplossing en bracht uiteindelijk niet hetgeen ik er van verwacht had. Daarom ook besloten om de originele situatie te herstellen.
Wat mij wel opviel de laatste tijd was een soort "elastiek aan de kont"-gevoel bij de 3000 toeren. Als ie daar eenmaal doorheen was reed ie geweldig.
Geplaatst: 07.09.2012 - 11:11
door Ertan
Hallo,
In 2009 heb ik ditzelfde driemaal gehad met mijn V50 2.0D (bouwjaar 2006). De motor was overigens wel uit te zetten. Na de eerste keer ben ik langs de garage geweest; die konden niets vinden. De tweede maal wederom niets gevonden. na de derde keer duurde het een kwartier voordat de motor weer wilde starten. De ANWB erbij gehaald en die haalde er zo'n 2 liter teveel motorolie uit. Hij zou hierdoor dus op de motorolie gaan lopen. Tijdens het onderhoud zou er teveel olie bijgevuld kunnen zijn. Later sprak ik een vriend die had vernomen dat dit weleens vaker voorkwam, maar dan juist bij de 1.6D motoren. Bij mij reed de auto na het verwijderen van het olie-overschot weer even, maar aan het eind van de dag leek het net een trekker, zoveel herrie. Dit betekende einde lease en inleveren van de auto (hij zat al bijna aan de kilometers). Overigens hierna weer twee V50's gereden en bevalt toch prima.
Geplaatst: 07.09.2012 - 11:53
door ...
Ik heb dit in minder extreme mate gehad met een Ford Mondeo uit 2004. Deze motor had nog de 2 liter diesel van Ford zelf (niet de PSA motor). Turbo was kapot gegaan tijdens het rijden, dan sta je inderdaad aan de kant met een auto die enorme hoeveelheden witte rook produceert en op hol kan slaan. Mijn auto pulseerde ook licht, maar sloeg gelukkig niet vol in de toeren. Heb de auto destijds volgens mij af laten slaan door de koppeling met een klap op te laten komen.
Geplaatst: 07.09.2012 - 22:36
door indoboy22
Dit komt door je roetfilter ja. Als je additiefreservoir op is kan hij geen additief meer inspuiten om te regeneren. Met de regeneratie spuit hij extra diesel in. Doordat het reservoir leeg is blijft hij telkens proberen om te regeneren wat hij dus niet kan zonder vloeistof, elke keer spuit hij dus ook teveel diesel in. Dit loopt via de zuigerveren terug het carter in waardoor je oliepeil enorm stijgt. Je krijgt dus een carter vol met olie vermengt met diesel, dit draait door je hele motor heen dus ook door je turbo. Hierdoor kan je motor op hol slaan.
Geplaatst: 08.09.2012 - 08:18
door bart simpson
kortom, doe gewoon regulier onderhoud volgens het boekje
Geplaatst: 08.09.2012 - 09:39
door Iroll
Er staat nergens dat de ts het regulier onderhoud niet heeft gedaan, dat is speculeren.
En ook al zou het add. reservoir leeg zijn dan mag dit natuurlijk nooit het resultaat zijn. Waarom blijft hij regeneren als het add.reservoir leeg is? Als het reservoir leeg is zou het management moeten stoppen met regeneren om zulks te voorkomen. En bijv. in noodloop gaan zodat je een dealer moet gaan bezoeken. Als het gaat zoals hierboven beschreven wordt is het gewoonweg levensgevaarlijk.
Ik vind het een zware tekortkoming van die motoren als je leest hoeveel voorbeelden er zijn van een plas diesel in de motorolie.
Geplaatst: 08.09.2012 - 10:18
door Janhertogh
Dus toch een levensgevaarlijke tekortkoming van Volvo? Als de motoronderdelen de cabine inslaan ben je de haas. Dat hoort niet bij een veilige auto toch?
Geplaatst: 08.09.2012 - 10:48
door VolvoXC70
Brr, lekker zo'n verhaal. Als alle auto's die een paar duizend km te laat een beurt krijgen op hol zouden slaan, staat er 3200 km aan vluchtstrook vol met wit rokende auto's (800000*4m1)..
http://www.nu.nl/auto/2792564/slechter- ... risis.html
Geplaatst: 08.09.2012 - 11:09
door bart simpson
Niks speculeren, regulier onderhoud schrijft voor een RPF te vervangen bij 120.000km, niet leegkloppen bij 130.000km
Geplaatst: 08.09.2012 - 11:47
door Iroll
Ik doel op het niet bijvullen van het add.reservoir. Daar staat niets over vermeld. En een schoongemaakt filter is schoon, dat kan dan wel niet nieuw zijn maar is iig niet verstopt. Bovendien heeft de ts vnl snelwegkm's gereden, dus dan heeft het regenereren zijn volle cyclus kunnen maken.
Geplaatst: 08.09.2012 - 12:25
door bart simpson
bij regulier onderhoud wordt dat reservoir gewoon gevuld, geen regulier onderhoud betekend dan ook per definitie geen garantie
Geplaatst: 08.09.2012 - 12:39
door Oceanracer
Iroll schreef:Ik doel op het niet bijvullen van het add.reservoir. Daar staat niets over vermeld. En een schoongemaakt filter is schoon, dat kan dan wel niet nieuw zijn maar is iig niet verstopt. Bovendien heeft de ts vnl snelwegkm's gereden, dus dan heeft het regenereren zijn volle cyclus kunnen maken.
Zo is het maar net!
Geplaatst: 08.09.2012 - 13:00
door Iroll
Het gaat erom dat of het nou met of zonder garantie is het gewoonweg niet mag gebeuren. Is toch te gek voor woorden dat in deze tijd een diesel op hol slaat, het is geen back to the seventies. Hoe je ook wend of keert het is en blijft een ontwerp fout.
Geplaatst: 08.09.2012 - 13:11
door Janhertogh
Kan, Maar toch een beetje dubieus. Bij 10000k over de onderhoudsinterval ontploft je motor en mag je blij zijn dat de er geen letselschade is, en dat terwijl je voornamelijk snelweg km rijdt. Dat geeft te denken als je alleen maar stadskilometers maakt. Juridisch gezien zou ik me als Volvo toch zorgen maken vooral ook omdat Volvo zich op onderhoud opstelt als ware monopolist. (alleen garantie gegarandeerd indien door Volvo onderhouden). Ik vraag me af of Volvo dat juridisch drooghoudt, nog los van de reputatieschade die ermee gemoeid is.
Geplaatst: 08.09.2012 - 13:26
door rona222
Mijn auto gaat altijd netjes op "regulier onderhoud ", hoop dat ik dat nooit tegenkom......
Geplaatst: 08.09.2012 - 16:32
door Jers3n
Nu vraag ik me toch af op welke wijze(n) het roetfilter van de V50 2.0D regenereert? Is dat door middel van diesel-na-inspuiting, het toevoegen van een additief (vloeistof) of een combinatie van beiden?