Pagina 3 van 3
Geplaatst: 30.10.2012 - 12:24
door malle pietje
Yes, de sensoren tikken! Je kunt het zelfs met je vingertop lichtjes voelen....
Dus die doen het alle vier. Maar nu?
Geplaatst: 30.10.2012 - 13:10
door ivoandriessen
Heb je heel de kabel al langsgelopen? Ik gok dat er toch een aan/uit knop tussen zit. Bij mij is dat een rode schakelaar.
Daarnaast, heb je al gecontroleerd of de kabel daadwerkelijk op de AEM is aangesloten? Als de AEM geen input krijgt dan komt er ook niets op de HU naar voren. Er moeten dan een rode, zwarte en blauwe draad in de stekker van de AEM zitten. Zoals eerder gezegd kan de AEM voor meerdere doeleinden gebruikt worden, dus verifieer echt de juiste poorten. Ik heb een stukje terug links geplaatst voor de inbouwhandleiding met AEM, hierin kun je zien welke poorten welke kabel moeten hebben.
Geplaatst: 30.10.2012 - 15:19
door malle pietje
Ivo, alles gecontroleerd. De rode, blauwe en zwarte draadjes zitten inderdaad in de juiste poorten aangesloten. Verder heb ik beide kastjes die met elkaar verbonden zijn zo ver mogelijk uit het vak getrokken om een schakelaar te vinden, maar helaas.
Kennelijk staat hij trouwens ook wel aan, want de sensoren krijgen spanning (ze tikken). Lijkt alsof de output niet werkt, want je hoort of ziet niks en de HU geeft geen berichten.
Zal wat meer uitbouwen om een eventuele schakelaar alsnog te vinden. Vreemd want een schakelaar zou ik persoon niet al te ver van de units maken, maar goed, ik ben geen volvo garagist....

Geplaatst: 30.10.2012 - 16:16
door malle pietje
Nog even op onderzoek geweest in de kofferbak: bij de bumperbevestiging boven het reservewiel vond ik nog een losse stekker, geen contra te vinden...?
En verder hier beide kastjes zoals op de beschrijving. Alle connectoren zijn goed, geen draadjes kapot of los. De bovenste op de foto verdwijnt in een gat in de carrosserie (aan de zijkant van de auto), de onderste bedrading gaat de kabelboom in die loopt tussen de achterlichten.
Misschien dat die losse stekker er nog iets mee te maken heeft? Ook even de spanning gemeten op de rode draad van positie 6, dat is allemaal goed. Misschien nu maar achter de radio contoleren of misschien de connectie is los gemaakt?
Edit: achter de radio gekeken, maar geen losse stekkers of anderszins gekke dingen.
Geplaatst: 30.10.2012 - 18:22
door ivoandriessen
Die losse stekker is voor een subwoofer.
Ga je voor onderhoud naar de dealer? Zo ja, dan kun je komende keer binnen service 2.0 een update van alle software (extra) vragen.
Kan niet veel anders meer verzinnen dan dat of de software voor de PDC niet op de AEM zit of dat die software niet lekker meer werkt.
Of in het uiterste geval een kabelbreuk ergens.
Je kan de zwarte en rode draad proberen voorzichtig los te maken en op een speaker aan te sluiten. De blauwe is voor de mute. Dan weet je in ieder geval of de PDC unit wel wat naar buiten stuurt.
Geplaatst: 30.10.2012 - 18:24
door ivoandriessen
De stekkers achter de radio hoef je niet te kijken. De AEM zit op de canbus gekoppeld. Via de canbus worden de piepjes en de mute naar de HU gestuurd.
Geplaatst: 30.10.2012 - 19:51
door malle pietje
ik heb m pas net een twee weken en ga per definitie nooit naar een dealer voor onderhoud maar doe dat zelf. Alleen in uiterste gevallen, zoals specialistische gereedschappen of hele listige klussen, en voor onderdelen kom ik bij de dealer. Misschien dit keer maar een uitzondering maken
Kan je aangeven obv de foto's, wat nu wat is:
- wat is de grote unit
- wat doet de kleine unit (met de tekst)
- kleine stekker grote unit: voeding, aarde en signalen sensoren?
- rode (+) zwarte (-) en blauwe (mute?) van de grote stekker
- zwarte stekkertje van de kleine unit
Geplaatst: 30.10.2012 - 20:35
door ivoandriessen
Grote unit is de AEM, kleine unit is de regeleenheid van de PDC (Park Distance Control). De kleine stekker op de grote unit is de AEM kabel (voeding, aarde en canbus). De rode, zwarte en blauwe op de AEM komen uit de regeleenheid van de PDC en sturen het geluid van de piepjes en het mute signaal naar de AEM, die het vervolgens weer via de canbus naar de rest van de auto stuurt. Het zwarte stekkertje op de kleine is de aansluiting van de sensoren en de spanning voor de regeleenheid.
Geplaatst: 30.10.2012 - 20:53
door malle pietje
Wauw, dankje! Morgen de output van de pdc module doormeten en kijken wat daar gebeurt. Als ook daar niets uit komt, ligt het aan de module, anders toch weer ergens anders...
Nu heeft vrouwlief de auto mee zodat ze de accu weer lekker op laadt...iets te lang met de verlichting aan lopen zoeken in de koffer...Fijn, direct weer foutmeldingen natuurlijk..
Geplaatst: 02.11.2012 - 16:41
door malle pietje
Met het doormeten de accu wat te leeg laten lopen, dus moest eerst weer een srs melding laten resetten...
Net bij de dealer geweest, zij schatten in dat het ofwel een kapot pdc kastje is, maar wellicht ook een combinatie van dat en de software, omdat er nergens iets op de schermen verschijnt bij het in de R zetten.
Op diverse sloperijen geweest inmiddels in de hoop een kastje te kunnen vinden, maar helaas. Voorlopig laat ik het even hierbij, en zoek verder naar een pdc kastje om uit te wisselen. Als dat geen resultaat biedt, dan ooit maar eens een uitgebreide diagnose en nieuwe software.
Geplaatst: 08.11.2012 - 17:57
door Thijs
Ondanks dat bij mij ook de sensoren tikten was er na lang zoeken toch iets met de kabelboom. Ik heb een nieuw kastje gehad, nieuwe sensoren, maar pas na het vernieuwen van de kabelboom waren de problemen voorbij..
Geplaatst: 10.11.2012 - 13:35
door Jak
Voor alternatief zonder RTI is dit wat ?
http://link.marktplaats.nl/614715160
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:44
door malle pietje

Die setjes heb ik veel verkocht en ingebouwd, maar de kwaliteit is niet hetzelfde. Nee, ik ga liever voor origineel, en als het er al in zit helemaal. Dan moet het gewoon werken. Ik ga verder met zoeken en probeer op de sloop vandaag of morgen een volledige set te kunnen vinden.
Overigens, mocht iemand in die setjes geinteresseerd zijn, je kunt ze voor een stukje minder ook rechtstreeks bestellen:
linkje