Pagina 3 van 3

Geplaatst: 09.06.2013 - 22:25
door fredhead
Persoonlijk van mening dat dat niet zo is, maar zoals jij al aanhaalde als de olie voor de winter maar weer gewisseld wordt is het het proberen waard...

Geplaatst: 09.06.2013 - 23:00
door Oceanracer
Nu die olie er toch al is, lijkt het mij 't proberen waard. Ik zou het er in elk geval nooit speciaal voor aanschaffen.

Geplaatst: 10.06.2013 - 20:41
door Bover
Bijgevuld. wordt vervolgd

Geplaatst: 10.06.2013 - 23:17
door Gast
Niet vullen tot max.
Hij zal de olie verbruiken tot halverwege de pijlstok en dan niet meer. Volvo eigenschapje. :wink:

Geplaatst: 06.09.2013 - 11:58
door Chrizzle D5
Het is alweer een wat ouder topic, toch maar even een vraag omdat ik het wel interessant topic vind maar niet helemaal begrijp.

Kan iemand die een minuutje heeft mij uitleggen wat het verschil is tussen 5W40 en 5W30?

Dit omdat ik er nu 5W30 in heb zitten en eerder 5W40

Geplaatst: 06.09.2013 - 13:00
door Oceanracer
40 blijft langer dik dan 30 als de olie warm(er) wordt

Geplaatst: 08.09.2013 - 20:18
door TPRPowerflush
ja, maar ik snap niet dat een ieder zich maar vergaapt en fixeert op de viscositeit van de olie.

ik rij zelf met een V70 uit 1998 die 305pk heeft en op LPG loopt prima op 10W40.

Geen probleem, het gaat om de kwaliteit van de olie, en de kwaliteit wordt bepaald door de additieven en nooit door de viscositeit alleen.

ik zal echter nooit en te nimmer 0W olie in een motor doen, tenzij ik in een van de poolgebieden zal gaan wonen.
0W is gewoon veel te dun in koude toestand.
In ons milde klimaat is 5W goed genoeg, voor ons klimaat is 0W olie maar voor 1 doel.... en dat is emissie homologatie.
ECEA A5/B5 is trouwens een Ford normering, ja,ja, weet je nog, die waren de vorige eigenaar van Volvo.
Er is inmiddels ook al 0W20 en ook 0W10 op de markt... speciaal voor die A label wagens, hoe dunner de olie, hoe minder de weerstand, dus lagere emissie, in theorie.

Ten slotte kan ik jullie garanderen dat de zelfde wagen op de ene 5W30 wel olie zal consumeren en op een ander merk 5W30 niet.

Geplaatst: 08.09.2013 - 22:36
door Johan s60
Een 0w-.. olie is koud is nog vele malen dikker dan in warme toestand, ik weet niet hoe dik jij de olie wil hebben koud, maar ik zo dun mogelijk.

Maar een 0w-40 is echt veel gunstiger dan een 10w-40 olie, ook voor wat oudere motoren. (door het hele jaar gezien)

1- je hebt veel sneller smering opgebouwd met een koude start.
2- de motor start veel sneller
3- en het brandstof verbruik is lager

het olie verbruik is ook niet hoger met een 0w... olie
Toen ik wisselde van 10w-40 naar 5w-40 (toen moeilijk verkrijgbaar) merkte ik een veel hoger start toerental op tijdens lage temp.

Nu 0w-40 er is gebruik ik deze, ook voorgeschreven door Volvo, olie verbruik nada.

Onderstaande plaatjes laten zien dat de viscositeit warm niet veel lager is, maar koud veel hoger, dus is een 0w-40 beter dan een 10w-40 puur als je naar de viscositeit kijkt.

Pas nog een 50 °C buiten temp test gedaan met een aggregaat, bleek een 5w-50 olie beter te voldoen.

Geplaatst: 08.09.2013 - 22:49
door Oceanracer
TPRPowerflush schreef:ja, maar ik snap niet dat een ieder zich maar vergaapt en fixeert op de viscositeit van de olie.

...

0W is gewoon veel te dun in koude toestand.

....

Ten slotte kan ik jullie garanderen dat de zelfde wagen op de ene 5W30 wel olie zal consumeren en op een ander merk 5W30 niet.
Je beweert hier nogal wat! En dan is het ook nog eens slecht onderbouwd. Te dun als de olie koud is? Wordt hij soms dikker bij warme motor dan?

En de stelling (wat zeg ik: garantie!) dat olieverbruik aan het merk olie ligt en niet aan de (slijtage van de) motor is natuurlijk een raar verhaal...