Pagina 3 van 3

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:24
door ovlov058
Van fijnstof krijgt men longziekten, ok.

Van heel fijn fijnstof, door de RPF, kan heel het lichaam ziek worden, omdat het verder in het lichaam doordringt.

Iemand al eens gemeten wat er uit een regenererend roetfilter komt. Zal wel geen schone lucht zijn, eerder materiaal voor chemische oorlogsvoering.

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:28
door bart simpson
Waarmee je wilt zeggen een RPF serieuzere problemen veroorzaakt? dan zou een TNO dat moeten kunnen onderbouwen

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:30
door wtr_s60
ovlov058 schreef:Van fijnstof krijgt men longziekten, ok.

Van heel fijn fijnstof, door de RPF, kan heel het lichaam ziek worden, omdat het verder in het lichaam doordringt.

Iemand al eens gemeten wat er uit een regenererend roetfilter komt. Zal wel geen schone lucht zijn, eerder materiaal voor chemische oorlogsvoering.
Dat probeerde ik ook al eens duidelijk te maken. En het lijkt me klaar en duidelijk dat de vooropgestelde emissiewaarden van de constructeur niet gemeten zijn tijdens het regeneratieproces.. Daar praat m'n nooit over..

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:39
door Jers3n
bart simpson schreef:Waarmee je wilt zeggen een RPF serieuzere problemen veroorzaakt? dan zou een TNO dat moeten kunnen onderbouwen
Dat is waarschijnlijk nog nooit goed onderzocht/gerapporteerd? Zie ook WIKI het onderste deel "nadelen"....

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:44
door wtr_s60
bart simpson schreef:Waarmee je wilt zeggen een RPF serieuzere problemen veroorzaakt? dan zou een TNO dat moeten kunnen onderbouwen
Dat gaan ze niet kunnen onderbouwen. TNO heeft dit klaarblijkelijk niet onderzocht.

"TNO merkt in het rapport op dat de regeneratie van de filters niet onderzocht is."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter

Zoals de bovenste poster zegt, onderaan in de alinea "nadelen".

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:55
door bart simpson
misschien wel zo handig om de voordelen toch ook even te plaatsen:
Een roetfilter is een filter dat op een auto met een dieselmotor aangebracht kan worden.

Nieuwe roetfilters vangen 30 tot meer dan 95% van het schadelijke roet af. Roetdeeltjes uit dieselauto's vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Deze deeltjes leveren een bijdrage aan de concentratie van fijnstof. Ze zijn kleiner dan een duizendste millimeter.

Roetdeeltjes ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof. De kwaliteit van de brandstof, bijvoorbeeld het zwavelgehalte heeft invloed op het ontstaan van deze deeltjes. Ook de inspuitdruk van diesel is bepalend voor de vorming van fijnstofdeeltjes. Met een goed roetfilter zal de uitstoot van roet dalen tot 0,001 gr/km of minder.


bron: wikipedia

Geplaatst: 14.11.2012 - 23:32
door Ramon&Ramon
Kunnen we het nu ergens anders over hebben,bijv asbest,ook een hype momenteel,wat vroeger in remblokken en koppelingen gebruikt werd en waar je nooit iemand over hoort praten. :):)
Behalve dan het ontruimen van complete woonwijken zoals in Utrecht!
Waar dat spul in gevonden is..

Geplaatst: 14.11.2012 - 23:41
door Schorpioen
Ik krijg een droge mond van al dat stof.
'k ga maar een glaasje cognac inschenken om het weg te spoelen. :lol:

Geplaatst: 13.12.2013 - 22:26
door marcopostbus
milieu is de ideale manier om de automobilist geld uit zijn zak te trommelen... part 1:
roetfilters geven héél veel problemen aangezien veel automobilisten te weinig (warme) km rijden of te veel korte ritten rijden. het gevolg is een dpf die verstopt raakt of zelfs kapot gaat. regeneren bij de dealer betekent een proces afdraaien (letterlijk) waarbij onnodig veel brandstof (mis)/gebruikt wordt..
(wel eens de wolken gezien die er dan zo het milieu inwalmen??)
part 2:
een goede vriend van mij heeft een vw caddy 20tdi 105pk..na ongeveer 150.000km turbo kapot gegaan. hij heeft een dikke turbo laten monteren, kat eruit, dikke aandrijfassen en koppeling en een tuning -> resultaat 275pk (!) koppel van dik 400nm en het verbruik is gezakt van 1:16 naar 1:28 gemiddeld...en ja ik heb dit zelf kunnen testen en ondervinden, het rijdt super.. milieu eisen of niet, een auto die gewoon bijna 2x zover komt op een liter brandstof, hoe slecht/goed/minder gunstig kan het zijn voor het milieu!!??

Geplaatst: 13.12.2013 - 22:41
door 4wielen
1:28???

Ik ging laatst vissen, had ik toch een snoek aan de haak geslagen. 3,5 meter, serieus!

Geplaatst: 13.12.2013 - 23:20
door Turbodesk
Wat een oeverloze discussie over een roetfilter verwijderen en de APK keuring.

Als het roetfilter niet geheel leeg is gehaald maar alleen een doorgang is gemaakt dan hoor je echt het verschil niet. Ook niet als je erop klopt.

Als de auto van 2006 en nieuwer is word er alleen maar gecontroleerd via de obd of er een emissie fout in de computer is opgeslagen.
Geen fout, dan is de auto geslaagd voor de apk.

Controle van een roetfilter of katalysator hoort helemaal niet bij de Apk.
wat moeten ze dan controleren? Hij hangt eronder. Ze halen hem er echt niet onder vandaan.

Er zijn zelfs Volvo dealers die roetfilters laten weg programmeren omdat de klant om de haverklap met problemen bij ze staat.

De enige manier om erachter te komen is een zeer strenge roetmeting uit te voeren of het roetfilter eronder vandaan te halen en te bekijken. En dat laatste zie ik echt niet gebeuren.

Geplaatst: 14.12.2013 - 00:02
door lint
4wielen schreef:1:28???

Ik ging laatst vissen, had ik toch een snoek aan de haak geslagen. 3,5 meter, serieus!
Volgens mij zijn wij nu in de categorie visserslatijn aangekomen!

Geplaatst: 14.12.2013 - 11:42
door Gast
Turbodesk schreef:Er zijn zelfs Volvo dealers die roetfilters laten weg programmeren omdat de klant om de haverklap met problemen bij ze staat.
Juist en dan gaat het veelal om garantie auto's of waar ze kort geleden een nieuw roetfilter onder hadden gezet.
Tja, laatste is ook garantie. :oops: Het gaat dus om waar de wereld om draait: geld. :wink:

Geplaatst: 14.12.2013 - 14:18
door Thijs
AlexV70, plus vette1

Geplaatst: 15.12.2013 - 15:56
door Schorpioen
Problemen met een PFD worden veroorzaakt door het niet goed op bedrijfstemperatuur komen van de motor en/of het niet afmaken van een regeneratieproces.
Beide zijn het gevolg van veel korte stukjes rijden en veel de motor uitzetten terwijl het regeneratieproces aan de gang is.
Gebruik een diesel dan ook waar hij voor is. Regelmatig lange afstanden rijden en niet alleen voor rondjes rond de plaatselijke kerk.
PDF kan door gespecialeerde bedrijven ook heel goed gereinigd worden en terug geplaatst. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Snap ook niet dat dealers hier geen ruilsysteem voor hebben.

Geplaatst: 16.12.2013 - 02:00
door wim de jong
Snap ook niet dat dealers hier geen ruilsysteem voor hebben.
Da's simpel: brengt vele malen minder geld in de kassa dan een nieuwe roetfilter om de 120000 km.
En zoals al eerder gezegd: daar draait het om, geld.......en dan is milieu daar ondergeschikt aan, hoewel het wel leuk bekt.

Geplaatst: 16.12.2013 - 21:01
door Schorpioen
wim de jong schreef: En zoals al eerder gezegd: daar draait het om, geld.......en dan is milieu daar ondergeschikt aan, hoewel het wel leuk bekt.
Je bedoeld zeker "als het goed is voor het milieu kost het geld"?
Kijk naar de "schone" brandstoffen zoals bijvoorbeeld V-Power. Goed voor het milieu maar wel een paar cent duurder.
Groene energie, kost een paar centen meer.

Geplaatst: 16.12.2013 - 21:52
door 4wielen
Schorpioen schreef:Kijk naar de "schone" brandstoffen zoals bijvoorbeeld V-Power. Goed voor het milieu maar wel een paar cent duurder.
Is V Power goed voor het milieu? Ik dacht dat Shell juist pretendeert dat je motor er krachtiger van wordt, niet dat je minder uitstoot. Daar is toch juist Fuelsave voor?

Geplaatst: 16.12.2013 - 22:09
door wim de jong
LPG is de schoonste fossiele brandstof voor de auto. Geeft de minste vervuilende uitstoot.
Maar dacht je nu echt dat de overheid zoiets gaat stimuleren door mindere houderschapsbelasting? whahahaha ...... je betaalt gewoon de hoofdprijs qua houderschapbelasting.
Dus het draait bij de overheid niet om het milieu.....want als er daardoor te weinig inkomsten binnen komt, wordt het wel weer duurder gemaakt via een andere weg.
Anders gaan meer mensen toch over op LPG? Per liter is het redelijk goedkoop. Nou, en dan loopt de overheid centen mis, dus de houderschapbelasting is skyhigh..... la-me-niet-lachen om die hypocriete houding.

Off topic: een V60 PIH met een benzinemotor, deze ombouwen naar LPG, en je bent het heertje: geen houderschapbelasting, allerlei subsidies, EN de goedkoopste brandstof.....je rijdt in een nieuwe auto, met oldtimer regeling. Maar ja, dat zal ook wel niet gebeuren......

Re: De roetfilterdiscussie

Geplaatst: 30.01.2014 - 08:42
door bemerbenz
Na een (6 werkplaatsuren) ultrasone schoonmaakactie van het complete inlaattraject (D5 V70), is deze week DPF leeggehaald (lees doorboord) en met de EGR weggeschreven.
Alles geregeld, incl. ecopower tuning, door Obbe van Volvotune. Moet zeggen, ben dik tevreden. Eindelijk weer een echte D5 !
De motor ademt schone lucht, niet meer door het compleet dichgeslibte en vervuilde EGR kanaal, maar gewoon zoals het hoort bij een diesel, luchttoevoer middels een overschot aan lucht. De turbo hoeft minder hard te werken om op druk te komen, dat merk je direct bij het wegrijden.
De geartronic schakelt nu ook wat later, er is in de gangen meer koppel.
Verder lekker rustig cruisen en als het nodig is, is er altijd vermogen als het even nodig is.
Het verbruik is gezakt (voor schoonmaken 9.3/100) naar 6.3/100 op het zelfde traject, zelfde afstand (230 km). Goed voor de huishoudknip en het milieu profiteert ook nog eens.
En inderdaad, ik ben een NOx milieu criminieel en ga hier zwaar onder gebukt, maar het rijdt heerlijk en een stuk zuiniger.