Om terug te komen op de eigenlijke vraag;
Let op;
Onderhouds Historie - Kloppen (of komen redelijk overeen met) de rekeningen met de data afgestempeld in boekje? Als je rekeningen hebt kijk goed wat er dan gedaan is.... (geeft een indicatie van soort gebruik vorige eigenaar)
Check de KM stand (kan heel eevoudig via internet voor 2 euro)
Kijk hoeveel eigenaren de auto heeft gehad (RDW via internet)
Kijk als je kan naar de onderkant van de auto. Rubbers op aandriflijn (AWD) moeten er goed uitzien (zitten vlak bij je velg aan de binnenkant) en er mag geen lekkage zijn. Kijk ook even of er geen grote krassen zitten aan de onderkant (voor zit een balk na radiateur vaak goed te zien als die harde klappen heeft gehad)
Je kunt altijd de auto (onafhankelijk) laten keuren als je hem echt wilt hebben maar net iets meer zekerheid zoekt (bv autokennis.nl, anwb of dekra) Als de verkoper daar problemen mee heeft weg lopen....
T5 AWD: Ervaringen?
-
- 2nd Gear member
Je zou nog kunnen toevoegen: neem contact op met garage waar de auto in onderhoud is geweest en vraag of je contact mag opnemen met de vorige eigenaar. Normaal gesproken belt de dealer dan vorige eigenaar en vraagt of de eigenaar akkoord gaat met het doorgeven van het telefoonnummer.
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Betreffende de haakse overbrenging: op mijn oude XC90 D5 was ie met 150.000 km kapot. En als je op internationale fora zoekt, is de HO het zwakke punt van de AWD systemen na 2003.
Bus vervangen van de HO: simpele klus a 300 euro. De kans bestaat echter dat dit niet meer afdoende is en dan moet de hele HO vervangen worden.
Testen: op een hefbrug met de wieltjes van de grond is een stuk eenvoudiger. Ik denk niet dat een verkoper het op prijs stelt dat je met zijn wagen even het veld in rijdt om plankgas een rondje te maken.
Bus vervangen van de HO: simpele klus a 300 euro. De kans bestaat echter dat dit niet meer afdoende is en dan moet de hele HO vervangen worden.
Testen: op een hefbrug met de wieltjes van de grond is een stuk eenvoudiger. Ik denk niet dat een verkoper het op prijs stelt dat je met zijn wagen even het veld in rijdt om plankgas een rondje te maken.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Lekkersnel
- 2nd Gear member
Ik heb de tuning een jaar NA mijn kapotte AWD (Haakse overbrenging) pas laten uitvoeren. Dus het heeft NIETS te maken met 'ongezonde tuning'.volvov70r schreef:
Mijn gevoel zegt wat betreft de haldex dat ovwest het bij het juiste eind heeft. Iets wat ik me ook altijd afvraag bij tuning. De motor wordt aangepakt, als het "goed" wordt gedaan de remmen ook nog, maar voor de rest zijn de aanpassingen vaak zeer beperkt. Lijkt mij op het gevoel af ook ongezond.
Ik probeer hier Frank24 alleen te wijzen op mijn eigen ervaring dat een Haldex AWD een zwak punt kan zijn en dat dit dan een kostbare reparatie is. Natuurlijk kan het allemaal ook gewoon goed gaan en heb je er veel plezier aan!
XC60 T8 Inscription MY2018
- ovwest
- 3rd Gear member
Ok duidelijk lekkersnel. Dan hebben het tunen in elk geval uitgesloten als jou oorzaak, van een kapotte haldex!
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)
Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
-
- 4th Gear member
2006 is nieuw type Haldex, met instant traction
http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
-
- 1st Gear member
Oké, een hoop nuttige tips, met dank aan allen!
De auto is in september 2006 op naam gezet.
Hij wordt verkocht door de eerste eigenaar, bij wie ik zaterdag een afspraak heb. Dus in zoverre is de historie al vrij goed te achterhalen.
M.b.t. die nieuwe Haldex-generatie vanaf 2006: Is die beter dan?
En zou m.b.v. het chassisnr. uit te vinden zijn, welke Haldex in deze auto verbouwd is?
Overigens, dat verhaal rondom Four-C: Inderdaad wordt door Volvo Nederland en Volvo Duitsland in de folder ervan afgeraden, bij auto's met Four-C een trekhaak te monteren. Als reden geven ze alleen aan "om een goede werking van het systeem te garanderen".
Geen idee wat ik daarvan moet denken, maar de auto die ik op het oog heb heeft het sowieso niet, dat heb ik al nagevraagd. Nivomatten zitten er wèl onder, maar zoals ik hierboven lees blijkt dat bij de AWD sowieso het geval te zijn.
Ik ben in ieder geval benieuwd en laat nog wel horen hoe het gegaan is!
De auto is in september 2006 op naam gezet.
Hij wordt verkocht door de eerste eigenaar, bij wie ik zaterdag een afspraak heb. Dus in zoverre is de historie al vrij goed te achterhalen.
M.b.t. die nieuwe Haldex-generatie vanaf 2006: Is die beter dan?
En zou m.b.v. het chassisnr. uit te vinden zijn, welke Haldex in deze auto verbouwd is?
Overigens, dat verhaal rondom Four-C: Inderdaad wordt door Volvo Nederland en Volvo Duitsland in de folder ervan afgeraden, bij auto's met Four-C een trekhaak te monteren. Als reden geven ze alleen aan "om een goede werking van het systeem te garanderen".
Geen idee wat ik daarvan moet denken, maar de auto die ik op het oog heb heeft het sowieso niet, dat heb ik al nagevraagd. Nivomatten zitten er wèl onder, maar zoals ik hierboven lees blijkt dat bij de AWD sowieso het geval te zijn.
Ik ben in ieder geval benieuwd en laat nog wel horen hoe het gegaan is!
- Jers3n
- 5th Gear member
September 2006 is waarschijnlijk al Modeljaar 2007 (o.a. te herkennen aan knipperlichten in buitenspiegels). Modeljaren lopen bij Volvo normaal gesproken van ongeveer halverwege het voorgaande kalender jaar tot halverwege het gelijknamige kalender jaar. Dus Modeljaar 2006 (MY06) loopt dan van medio 2005 tot medio 2006, MY07 van medio 2006 tot... enz.
Qua Haldex zou het dus al wel de derde generatie zijn (vanaf MY06) of de auto moet heel lang in de showroom hebben gestaan.
Heb je geen link of foto's/advertentie oid.? Daar valt vaak wel één en ander uit op te maken qua bouwklaar/uitvoering/opties.
Suc6 zaterdag.
Qua Haldex zou het dus al wel de derde generatie zijn (vanaf MY06) of de auto moet heel lang in de showroom hebben gestaan.
Heb je geen link of foto's/advertentie oid.? Daar valt vaak wel één en ander uit op te maken qua bouwklaar/uitvoering/opties.
Suc6 zaterdag.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 7th Gear member
Dat kost geen 800 hoor,bus is 100 euro en werk is vier uur..Philken schreef:bij de Haldex is het een bus die snel kapot gaat(ken de juiste naam niet)
vervangen kost +/-800€(werk+bus) bij veel dealers steken ze echter direct een andere Haldex omdat 't een PITA is om enkel de bus te vervangen
Bak kost 1100 ex btw ruil(tussenbak)
- Philken
- 5th Gear member
totaal was 800€, ik heb de rekening erbij gehaald en er was nog een onderhoud(olie+alle filters=interieurfilter) alsook de keuring in een keuringstation(gebeurt bij ons niet in de garage)Ramon&Ramon schreef:Dat kost geen 800 hoor,bus is 100 euro en werk is vier uur..Philken schreef:bij de Haldex is het een bus die snel kapot gaat(ken de juiste naam niet)
vervangen kost +/-800€(werk+bus) bij veel dealers steken ze echter direct een andere Haldex omdat 't een PITA is om enkel de bus te vervangen
Bak kost 1100 ex btw ruil(tussenbak)
en qua FourC en trekhaak: in België mag de R 1800kg trekken en wordt er geen melding gemaakt van problemen met 't systeem en dus trekt corbi met plezier mijn autotrailer met mijn ander speeltje erop
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- ovwest
- 3rd Gear member
Alles over de haldex: http://www.billswebspace.com/HALDEX.pdf
Mooi spul! Wel ook gewoon oli filter en verversing nodig om de 30 k!
Mooi spul! Wel ook gewoon oli filter en verversing nodig om de 30 k!
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
-
- 1st Gear member
Ben vorige week zaterdag wezen kijken.
Zelden zo'n mooie auto gezien, hij leek wel nieuw.
Ik was dus op de terugweg ook al vrij zeker, dat ik hem zou kopen.
Totdat ik 's avonds op het kentekenbewijs vaststelde, dat het gewicht niet 1741 kg was, zoals in de advertentie stond, maar slechts 1681.... net 19 kg te weinig om de 100 km/h goedkeuring te krijgen voor de caravan.
Afgelopen donderdag even gebeld om het af te zeggen, maar toen was de auto al verkocht.
Ga dus waarschijnlijk voor het actuele model, die schijnt zwaarder te zijn.
Zelden zo'n mooie auto gezien, hij leek wel nieuw.
Ik was dus op de terugweg ook al vrij zeker, dat ik hem zou kopen.
Totdat ik 's avonds op het kentekenbewijs vaststelde, dat het gewicht niet 1741 kg was, zoals in de advertentie stond, maar slechts 1681.... net 19 kg te weinig om de 100 km/h goedkeuring te krijgen voor de caravan.
Afgelopen donderdag even gebeld om het af te zeggen, maar toen was de auto al verkocht.
Ga dus waarschijnlijk voor het actuele model, die schijnt zwaarder te zijn.
- EwoutSchalkwijk
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Vanaf2006 is deze 'mof' extra versterkt. Dwz van 45 naar 47 tanden. Sindsdien veel minder problemen.
HO en Haldex zijn niet het zelfde. Haldex zit tegen het achter differentieel aan en geeft nagenoeg geen problemen. Het achterdifferentieel kan wel eens gaan lekken, maar dat hoeft zeker niet te gebeuren.
Ewøut
HO en Haldex zijn niet het zelfde. Haldex zit tegen het achter differentieel aan en geeft nagenoeg geen problemen. Het achterdifferentieel kan wel eens gaan lekken, maar dat hoeft zeker niet te gebeuren.
Ewøut
http://www.reinemoen.net
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein