Pagina 3 van 3
Geplaatst: 10.01.2013 - 11:32
door ovwest
Om terug te komen op de eigenlijke vraag;
Let op;
Onderhouds Historie - Kloppen (of komen redelijk overeen met) de rekeningen met de data afgestempeld in boekje? Als je rekeningen hebt kijk goed wat er dan gedaan is.... (geeft een indicatie van soort gebruik vorige eigenaar)
Check de KM stand (kan heel eevoudig via internet voor 2 euro)
Kijk hoeveel eigenaren de auto heeft gehad (RDW via internet)
Kijk als je kan naar de onderkant van de auto. Rubbers op aandriflijn (AWD) moeten er goed uitzien (zitten vlak bij je velg aan de binnenkant) en er mag geen lekkage zijn. Kijk ook even of er geen grote krassen zitten aan de onderkant (voor zit een balk na radiateur vaak goed te zien als die harde klappen heeft gehad)
Je kunt altijd de auto (onafhankelijk) laten keuren als je hem echt wilt hebben maar net iets meer zekerheid zoekt (bv autokennis.nl, anwb of dekra) Als de verkoper daar problemen mee heeft weg lopen....
Geplaatst: 10.01.2013 - 12:04
door Jan
Je zou nog kunnen toevoegen: neem contact op met garage waar de auto in onderhoud is geweest en vraag of je contact mag opnemen met de vorige eigenaar. Normaal gesproken belt de dealer dan vorige eigenaar en vraagt of de eigenaar akkoord gaat met het doorgeven van het telefoonnummer.
Geplaatst: 10.01.2013 - 17:41
door pimsam
Betreffende de haakse overbrenging: op mijn oude XC90 D5 was ie met 150.000 km kapot. En als je op internationale fora zoekt, is de HO het zwakke punt van de AWD systemen na 2003.
Bus vervangen van de HO: simpele klus a 300 euro. De kans bestaat echter dat dit niet meer afdoende is en dan moet de hele HO vervangen worden.
Testen: op een hefbrug met de wieltjes van de grond is een stuk eenvoudiger. Ik denk niet dat een verkoper het op prijs stelt dat je met zijn wagen even het veld in rijdt om plankgas een rondje te maken.
Geplaatst: 10.01.2013 - 18:39
door Lekkersnel
volvov70r schreef:
Mijn gevoel zegt wat betreft de haldex dat ovwest het bij het juiste eind heeft. Iets wat ik me ook altijd afvraag bij tuning. De motor wordt aangepakt, als het "goed" wordt gedaan de remmen ook nog, maar voor de rest zijn de aanpassingen vaak zeer beperkt. Lijkt mij op het gevoel af ook ongezond.
Ik heb de tuning een jaar NA mijn kapotte AWD (Haakse overbrenging) pas laten uitvoeren. Dus het heeft NIETS te maken met 'ongezonde tuning'.
Ik probeer hier Frank24 alleen te wijzen op mijn eigen ervaring dat een Haldex AWD een zwak punt kan zijn en dat dit dan een kostbare reparatie is. Natuurlijk kan het allemaal ook gewoon goed gaan en heb je er veel plezier aan!
Geplaatst: 10.01.2013 - 18:55
door ovwest
Ok duidelijk lekkersnel. Dan hebben het tunen in elk geval uitgesloten als jou oorzaak, van een kapotte haldex!
Geplaatst: 10.01.2013 - 19:40
door NJ8
2006 is nieuw type Haldex, met instant traction
http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
Geplaatst: 10.01.2013 - 22:57
door Frank24
Oké, een hoop nuttige tips, met dank aan allen!
De auto is in september 2006 op naam gezet.
Hij wordt verkocht door de eerste eigenaar, bij wie ik zaterdag een afspraak heb. Dus in zoverre is de historie al vrij goed te achterhalen.
M.b.t. die nieuwe Haldex-generatie vanaf 2006: Is die beter dan?
En zou m.b.v. het chassisnr. uit te vinden zijn, welke Haldex in deze auto verbouwd is?
Overigens, dat verhaal rondom Four-C: Inderdaad wordt door Volvo Nederland en Volvo Duitsland in de folder ervan afgeraden, bij auto's met Four-C een trekhaak te monteren. Als reden geven ze alleen aan "om een goede werking van het systeem te garanderen".
Geen idee wat ik daarvan moet denken, maar de auto die ik op het oog heb heeft het sowieso niet, dat heb ik al nagevraagd. Nivomatten zitten er wèl onder, maar zoals ik hierboven lees blijkt dat bij de AWD sowieso het geval te zijn.
Ik ben in ieder geval benieuwd en laat nog wel horen hoe het gegaan is!
Geplaatst: 10.01.2013 - 23:42
door Jers3n
September 2006 is waarschijnlijk al Modeljaar 2007 (o.a. te herkennen aan knipperlichten in buitenspiegels). Modeljaren lopen bij Volvo normaal gesproken van ongeveer halverwege het voorgaande kalender jaar tot halverwege het gelijknamige kalender jaar. Dus Modeljaar 2006 (MY06) loopt dan van medio 2005 tot medio 2006, MY07 van medio 2006 tot... enz.
Qua Haldex zou het dus al wel de derde generatie zijn (vanaf MY06) of de auto moet heel lang in de showroom hebben gestaan.
Heb je geen link of foto's/advertentie oid.? Daar valt vaak wel één en ander uit op te maken qua bouwklaar/uitvoering/opties.
Suc6 zaterdag.
Geplaatst: 10.01.2013 - 23:51
door Ramon&Ramon
Philken schreef:bij de Haldex is het een bus die snel kapot gaat(ken de juiste naam niet)
vervangen kost +/-800€(werk+bus) bij veel dealers steken ze echter direct een andere Haldex omdat 't een PITA is om enkel de bus te vervangen
Dat kost geen 800 hoor,bus is 100 euro en werk is vier uur..
Bak kost 1100 ex btw ruil(tussenbak)
Geplaatst: 11.01.2013 - 19:35
door Philken
Ramon&Ramon schreef:Philken schreef:bij de Haldex is het een bus die snel kapot gaat(ken de juiste naam niet)
vervangen kost +/-800€(werk+bus) bij veel dealers steken ze echter direct een andere Haldex omdat 't een PITA is om enkel de bus te vervangen
Dat kost geen 800 hoor,bus is 100 euro en werk is vier uur..
Bak kost 1100 ex btw ruil(tussenbak)
totaal was 800€, ik heb de rekening erbij gehaald en er was nog een onderhoud(olie+alle filters=interieurfilter) alsook de keuring in een keuringstation(gebeurt bij ons niet in de garage)
en qua FourC en trekhaak: in België mag de R 1800kg trekken en wordt er geen melding gemaakt van problemen met 't systeem en dus trekt corbi met plezier mijn autotrailer met mijn ander speeltje erop
Geplaatst: 11.01.2013 - 21:36
door ovwest
Alles over de haldex:
http://www.billswebspace.com/HALDEX.pdf
Mooi spul! Wel ook gewoon oli filter en verversing nodig om de 30 k!
Geplaatst: 20.01.2013 - 20:12
door Frank24
Ben vorige week zaterdag wezen kijken.
Zelden zo'n mooie auto gezien, hij leek wel nieuw.
Ik was dus op de terugweg ook al vrij zeker, dat ik hem zou kopen.
Totdat ik 's avonds op het kentekenbewijs vaststelde, dat het gewicht niet 1741 kg was, zoals in de advertentie stond, maar slechts 1681.... net 19 kg te weinig om de 100 km/h goedkeuring te krijgen voor de caravan.
Afgelopen donderdag even gebeld om het af te zeggen, maar toen was de auto al verkocht.
Ga dus waarschijnlijk voor het actuele model, die schijnt zwaarder te zijn.
Geplaatst: 21.01.2013 - 10:52
door EwoutSchalkwijk
Vanaf2006 is deze 'mof' extra versterkt. Dwz van 45 naar 47 tanden. Sindsdien veel minder problemen.
HO en Haldex zijn niet het zelfde. Haldex zit tegen het achter differentieel aan en geeft nagenoeg geen problemen. Het achterdifferentieel kan wel eens gaan lekken, maar dat hoeft zeker niet te gebeuren.
Ewøut