Pagina 3 van 4
Geplaatst: 23.12.2012 - 17:53
door wtr_s60
dbosker schreef:wtr_s60 schreef:Een GT verbruikt zo'n 25% meer dan een handbak en de prestaties gaan er serieus op achteruit. Efficiënt is deze automaat verre van..
Wat is er mis met een manuele ? Ik vind de manuele versnellingsbak in mijn S60 D5 net zo zacht en makkelijk schakelen.. En je kan daarbovenop altijd op koppel rijden, zelfs bij plankgas gewoon schakelen aan 3000 toeren gaat prima tijdens vlot rijden. Doe je kickdown bij een GT versie dan trekt dat ding 'm constant in 't rood..
Het gaat om het verschil tussen een automaat en een handbak, waarbij het
gemak/comfort voorop staat.
TS vraagt algemene bevindingen, niet enkel over het gemak/comfort, dat is wat jij er van maakt. Dat staat voor jou misschien voorop, voor een ander dan weer minder. In 't geval van deze generatie Volvo's vind ik een handbak zeer relaxed en smooth schakelen, en ja, heb ook ervaring met de GT.. Mijn rationele keuze = manueel, het beetje extra comfort van de verouderde geartronic betaal je anders wel vrij duur vind ik (meerverbruik, mindere prestaties).
Het is dus een kwestie van voorkeur, wat je persoonlijk belangrijker vindt. Eigenlijk kan je pas oordelen voor jezelf als je beide 's hebt testgereden. Ik besef maar al te goed dat vele Volvo rijders alsnog voor de GT kiezen, iets wat ik wel kan snappen als je enkel Volvo en automaat/GT hebt gereden.. Dan weet je vaak van niet beter.
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:02
door Gast
Delta schreef:Ook al is het soms niet geheel volgens het door mij geopende topic vind ik allle info tot nu toe zeer relevant, ik zou dus willen zeggen ik hoor graag, voordat ik mijn definitieve beslissing heb genomen, van de mede forumleden!!
OT: ik rijd nu een automaat en heb daar mijn vorige V50 eigenlijk om ingeruild, ik rijd iedere morgen/avond A7/A8/A10 dus dan is een automaat wel erg makkelijk.
Begrijpend lezen --
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:06
door Gast
wtr_s60 schreef:dbosker schreef:wtr_s60 schreef:Een GT verbruikt zo'n 25% meer dan een handbak en de prestaties gaan er serieus op achteruit. Efficiënt is deze automaat verre van..
Wat is er mis met een manuele ? Ik vind de manuele versnellingsbak in mijn S60 D5 net zo zacht en makkelijk schakelen.. En je kan daarbovenop altijd op koppel rijden, zelfs bij plankgas gewoon schakelen aan 3000 toeren gaat prima tijdens vlot rijden. Doe je kickdown bij een GT versie dan trekt dat ding 'm constant in 't rood..
Het gaat om het verschil tussen een automaat en een handbak, waarbij het
gemak/comfort voorop staat.
TS vraagt algemene bevindingen, niet enkel over het gemak/comfort, dat is wat jij er van maakt. Dat staat voor jou misschien voorop, voor een ander dan weer minder. In 't geval van deze generatie Volvo's vind ik een handbak zeer relaxed en smooth schakelen, en ja, heb ook ervaring met de GT.. Mijn rationele keuze = manueel, het beetje extra comfort van de verouderde geartronic betaal je anders wel vrij duur vind ik (meerverbruik, mindere prestaties).
Het is dus een kwestie van voorkeur, wat je persoonlijk belangrijker vindt. Eigenlijk kan je pas oordelen voor jezelf als je beide 's hebt testgereden. Ik besef maar al te goed dat vele Volvo rijders alsnog voor de GT kiezen, iets wat ik wel kan snappen als je enkel Volvo en automaat/GT hebt gereden.. Dan weet je vaak van niet beter.
Geloof me, ik heb meerdere auto's gereden.
Vader en broer rijden Mercedes (automaat). Zelf 240's, V40, S40, V50 gereden, laatste paar jaren GT. Nu dus C70 D4 GT, S60R GT en V60 GT.
Ook nog een C70 automaat gereden. Ik weet dus echt wel waar ik het over heb.
Er zullen best automaten zijn die nog beter zijn, echter als ik de GT vergelijk met Mercedes, slaat hij nog niet eens zo'n gek figuur.
TS gaf al aan dat hij alleen een automaat wilde, uit comfort overweging. Een mening die ik best kan onderschrijven.
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:07
door wtr_s60
dbosker schreef:Delta schreef:Ook al is het soms niet geheel volgens het door mij geopende topic vind ik allle info tot nu toe zeer relevant, ik zou dus willen zeggen ik hoor graag, voordat ik mijn definitieve beslissing heb genomen, van de mede forumleden!!
OT: ik rijd nu een automaat en heb daar mijn vorige V50 eigenlijk om ingeruild, ik rijd iedere morgen/avond A7/A8/A10 dus dan is een automaat wel erg makkelijk.
Begrijpend lezen --
Je hebt gelijk, I stand corrected

. Maar wat ik verder zei blijf ik wel bij, zeker als hij van een V50 2.0D komt zou ik toch minimaal een D5 met manueel eens testrijden, heerlijk hoe je op dat koppel kunt rijden, iets wat de 5-cylinder toch rijkelijk heeft en bij de 1.6D en 2.0D toch anders is (on/off karakter, ineens een nerveuze "duw" die je krijgt).
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:10
door Gast
des te mooiere combinatie met een GT, wat toch nog iets aan koppel kost. Met zo'n overvloed aan koppel en het karakter blijft er toch nog iets moois over.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat de nieuwe GT's (vanaf 2011/2012) toch wezenlijk anders schakelen dan de oudere. Minder slip en sneller schakelen. Zou je toch voor de aardigheid, als je de gelegenheid krijgt, moeten proberen.
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:12
door wtr_s60
dbosker schreef:
Er zullen best automaten zijn die nog beter zijn, echter als ik de GT vergelijk met Mercedes, slaat hij nog niet eens zo'n gek figuur.
TS gaf al aan dat hij alleen een automaat wilde, uit comfort overweging. Een mening die ik best kan onderschrijven.
Klopt, ook wat je zegt mbt de Mercedes automaat. Die van BMW is dan weer super, vind ik persoonlijk.
Het grootste nadeel bij de GT vind ik zelf dat wanneer je bvb wilt gaan inhalen, een oprit oprijden o.i.d. en je kickdown doet, je echt het idee hebt alsof je de auto mishandelt, hij trekt hem gewoon veel te ver door. Dat je het gedrag van de GT kan beïnvloeden door het gasgeven te manipuleren met je rechtervoet klopt ("slim rijden" doet al veel bij een GT), maar 't is vooral bij een kickdown dat de GT mij stoort.
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:14
door wtr_s60
dbosker schreef:des te mooiere combinatie met een GT, wat toch nog iets aan koppel kost. Met zo'n overvloed aan koppel en het karakter blijft er toch nog iets moois over.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat de nieuwe GT's (vanaf 2011/2012) toch wezenlijk anders schakelen dan de oudere. Minder slip en sneller schakelen. Zou je toch voor de aardigheid, als je de gelegenheid krijgt, moeten proberen.
Enkel ervaring met de "new" S60/V60's (D4/1.6D) telkens met handbak, prima auto's! Zo'n nieuwe GT moet ik nog eens zien te testrijden, ben wel benieuwd.
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:15
door Gast
dat is in principe zo bij elke kickdown actie. Het is maar net hoe lang en hoe diep je het gaspedaal ingedrukt houdt. Druk je het gaspedaal in, en de bak schakelt terug, dan schakelt de bak als je het gaspedaal weer iets loslaat ook gelijk weer op.
Je hebt het dus zelf voor een groot gedeelte in de hand (voet).
Geplaatst: 23.12.2012 - 18:17
door Gast
wtr_s60 schreef:dbosker schreef:des te mooiere combinatie met een GT, wat toch nog iets aan koppel kost. Met zo'n overvloed aan koppel en het karakter blijft er toch nog iets moois over.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat de nieuwe GT's (vanaf 2011/2012) toch wezenlijk anders schakelen dan de oudere. Minder slip en sneller schakelen. Zou je toch voor de aardigheid, als je de gelegenheid krijgt, moeten proberen.
Enkel ervaring met de "new" S60/V60's (D4/1.6D) telkens met handbak, prima auto's! Zo'n nieuwe GT moet ik nog eens zien te testrijden, ben wel benieuwd.
Ik zie ook een duidelijk verschil tussen de V60 (215 pk D5) die ik heb en de C70 (177 pk D4). laatstgenoemde schakelt meer op en terug, dan de V60.
Dat heeft puur te maken met motorkarakteristiek en souplesse.
Geplaatst: 23.12.2012 - 19:34
door wtr_s60
Je hebt in elk geval wel wat moois op de oprit staan..
Geplaatst: 23.12.2012 - 19:36
door Gast
Dank je.
Jij (Belgie) en ik (Duitsland) hebben in elk geval een groot voordeel als het gaat om het aanschaffen en houden van auto's. In NL kun je je dat echt niet permiteren.
Geplaatst: 23.12.2012 - 19:53
door Delta
Forummers,
Het pleidooi voor de handbak begrijp ik heel goed maar neem ik niet mee in mijn overweging aangezien ik die keuze al had gemaakt.
Evengoed bedankt voor de opmerkingen, zoals het er nu voorstaat wordt het toch de D5 gt.
Zeker als ik nu weer teruglees in de vele topics met welke problemen een V50 2.0d kan hebben wil ik toch voor de btrouwbare D5 gaan.
Geplaatst: 23.12.2012 - 19:54
door Gast
verstandige keuze. Zul je geen spijt van krijgen (ik heb hiervoor 3 jaar een V50 D5 GT gehad).
Geplaatst: 23.12.2012 - 20:27
door toppertje
Delta schreef:
Zeker als ik nu weer teruglees in de vele topics met welke problemen een V50 2.0d kan hebben wil ik toch voor de btrouwbare D5 gaan.
het helpt natuurlijk ook,dat er met de D5 totaal geen problemen zijn
om nog maar te zwijgen van de GT.
Geplaatst: 23.12.2012 - 21:06
door Delta
Toppertje,
Zou je een paar zwakke punten willen noemen?
Vooral van de D5 zou ik graag echt grote dingen willen weten anders zou ik altijd nog voor de 2.0 kunnen kiezen.
Geplaatst: 23.12.2012 - 21:10
door toppertje
lees het forum er eens op na zou ik zeggen,ik ga ze niet specifiek allemaal opzoeken.
ik denk niet dat er met de 2.0D MEER problemen zijn dan met de D5
Geplaatst: 23.12.2012 - 23:03
door pimsam
Ik zou met beide automaten eens proefrijden (powershift in 2.0D en GT in D5). Ze verschillen enorm qua rijgedrag. De powershift lijkt met meeste op een handbak, de GT zorgt met een D5 voor een soepele overgang vanaf stationair tot hogere toerentallen.
Voor mij moet de powershift zich nog bewijzen en aangezien het een Ford product is ben ik blij met 2 jaar Select garantie die op mijn V50 zit.
Op het forum zijn wel wat problemen met de GT maar er zijn ook problemen met de handbakken (koppeling) te vinden. Tuurlijk is een GT complexer en kan er meer aan stuk maar het zijn gewoon zeer betrouwbare automaten. Regelmatig flushen (is geen reparatie maar onderhoud) en hij blijft soepel schakelen.
Ik heb vanwege het belastingstelsel in Belgie en de XC90 gekozen voor een 2.0D. Anders was het zeker een D5 geworden. Twee D5's vond ik een beetje te.
Geplaatst: 24.12.2012 - 16:31
door kawaman
http://www.autoweek.nl/autotest/2054/vo ... edition-ii
misschien heb je hier nog ook iets aan, of je gaat er weer door twijfelen.
Ik ben misschien bevooroordeeld, ik heb dan ook een handbak.
Geplaatst: 24.12.2012 - 16:50
door wtr_s60
Het is duidelijk, al de handbak rijders promoten de handbak, al de GT rijders de GT

Geplaatst: 24.12.2012 - 17:17
door kawaman
We zijn het er wel allemaal over eens dat het een D5 moet worden!!
