Pagina 3 van 7
Geplaatst: 16.01.2013 - 19:13
door Carlsson 900
V70/2.4D/2003 schreef:[...]
Wil iemand die led-dingen als aftermarked monteren: mijn zegen heb je.
Is die meuk onjuist geschakeld, houdt er dan rekening mee dat Oost-Groningen als "onveilig gebied" mag worden beschouwd.[...]
+1
Geplaatst: 16.01.2013 - 19:30
door The Saint
Carlsson 900 schreef:bart simpson schreef:autoverlichting heeft een heel ander doel dan een shirt of een spoiler
+1
LED, Xenon e.d. zijn vooral bedoeld om te onderscheiden, en niet om zichtbaar te maken/te zien. Dat kon met andere verlichting ook wel.
LED en Xenon zijn populair. Een item puur bedoeld om zichtbaar te zijn en te kunnen kijken in het donker kan nooit populair zijn. Zou hetzelfde zijn als populaire airbags.
Geplaatst: 16.01.2013 - 21:40
door v70bio
Xenon geeft veeeeeel meer licht dan halogeen.
Geplaatst: 16.01.2013 - 21:45
door diesel01
v70bio schreef:Xenon geeft veeeeeel meer licht dan halogeen.
Eensch.
Geplaatst: 17.01.2013 - 17:30
door Goteborg
+1
Geplaatst: 17.01.2013 - 19:55
door The Saint
v70bio schreef:Xenon geeft veeeeeel meer licht dan halogeen.
Klopt, maar doet niets af aan mijn stelling.
Geplaatst: 17.01.2013 - 20:00
door bart simpson
juist daardoor vergroot het de kans op verblinding
Geplaatst: 17.01.2013 - 20:49
door Bart
Oceanracer schreef:Carlsson 900 schreef:Bart, Ik ga dit straks ook bij mijn A4 laten doen. Waarom? Omdat ik aan de achterkant ook graag zichtbaar ben. De lichtsensor schakelt niet altijd in als ik dat zou willen, en ik wil niet altijd manueel de lichten aan zetten (daarom heb ik een lichtsensor). Voor mijn eigen verlichting heb ik de lampen dan ook nog niet nodig, dus een "herkenningsbaken" voor en achter is gewoon prettig.
+1
TS wil illegaal zijn dagrijlicht met zijn dimlicht inschakelen. Dat is heel wat anders dan wat jouw bedoeling is. Dát is namelijk volkomen legaal én alleen maar beter voor de zichtbaarheid.
Thanks Erwin. In het 2e deel van de startpost heeft de TS het erover dat de DRL's ook prima zijn maar dat zijn achterlichten niet meebranden. Daar reageerde ik op

Geplaatst: 17.01.2013 - 21:22
door Fietsventje
bart simpson schreef:juist daardoor vergroot het de kans op verblinding
Niet helemaal: doordat een Xenon-lamp een kleinere boog heeft dan de gloeidraad van een halogeenlamp kan je daarmee een scherpere lichbundel projecteren. De overgang tussen licht en geen licht is scherper.
Dat maakt dat je meer licht op de weg kan krijgen zonder de tegenligger te verblinden.
Wel zijn om die reden alle wagens met Xenon-lampen (behalve veel aftermarket spullen) uitgerust met automatische (bundel-)hoogteregeling, zodat als je auto zwaar geladen is, je die inderdaad veel fellere bundel niet in de ogen van je tegenliggers gaat schijnen.
Want eens je in de lichtbundel zit, is het licht wel veel feller, idd.
Geplaatst: 17.01.2013 - 22:22
door bart simpson
wel helemaal, de lichtopbrengst is in Lumen 3 x zo hoog, staat de lamp verkeerd is de verblinding 3 x zo serieus.
Geplaatst: 17.01.2013 - 22:56
door dutchlimits
Rijdt al 2 jaar met xenon en zou het wel missen.
Geplaatst: 18.01.2013 - 19:20
door v70bio
bart simpson schreef:wel helemaal, de lichtopbrengst is in Lumen 3 x zo hoog, staat de lamp verkeerd is de verblinding 3 x zo serieus.
Lamp verkeerd kan dat af fabriek?
Geplaatst: 18.01.2013 - 19:22
door bart simpson
nee, maar verschillende handigerts hier hebben echt geen idee wat ze aan kunnen richten
Geplaatst: 26.01.2013 - 12:10
door HakanC
Geplaatst: 26.01.2013 - 15:43
door v70bio
Ja las het artikel ook. Nou kan de politie beginnen met bekeuren. Ik weet niet of ze nog zo fel zijn als vroeger als je toen bermstralers/mistlichten aan had?
Geplaatst: 26.01.2013 - 15:48
door LightStar
v70bio schreef:Ja las het artikel ook. Nou kan de politie beginnen met bekeuren. Ik weet niet of ze nog zo fel zijn als vroeger als je toen bermstralers/mistlichten aan had?
Menig merk die niet minder worden bij het inschakelen van normaal licht... kijk naar de Renault Megane (gt line) dingen zijn megavel en gewoon irritant in je spiegels.. daar mogen ze wat mij betreft wat aan gaan doen.
Geplaatst: 26.01.2013 - 15:51
door Paul
En die blijven branden als het normale licht brandt. Franse auto's hadden ook altijd twee mistlampen achter, dus wat dat betreft herhaalt de geschiedenis zich...
Geplaatst: 26.01.2013 - 15:54
door HakanC
Feit blijft, of je het leuk vindt of niet.. het is legaal en het mag..
Geplaatst: 26.01.2013 - 18:17
door Oceanracer
v70bio schreef:Ja las het artikel ook. Nou kan de politie beginnen met bekeuren. Ik weet niet of ze nog zo fel zijn als vroeger als je toen bermstralers/mistlichten aan had?
Er wordt niet tot nauwelijks gehandhaafd op verlichting. Vandaar ook de wildgroei.
Geplaatst: 01.02.2013 - 22:56
door Jellybean
Viel me op bij de rij-impressie van Autoweek van de V40 Cross Country dat de auto rond 1m36s en 3m51s te zien is met de led-verlichting in de koplampen en de led in de bumper tegelijk schijnen (en de achterlichten branden ook tegelijk met de led's...). Vind ik persoonlijk wel een gave look, maar kan dat niet zo instellen bij mij.
link:
http://www.autoweek.nl/videoHD/3242/rij ... ss-country
Iemand enig idee of dat in te stellen is, of dat dit misschien te maken heeft met de regeling per land. Misschien is het wel een nieuwe "feature" die ze hebben bij de CC hebben ingevoerd. Lijkt me wel mooi om dit ook voor elkaar te krijgen. Wellicht dat iemand de lichtinstelling ook al gezien heeft op een CC in Nederland.
[edit: beter beeld gevonden op 3m51s]