Pagina 3 van 5

Geplaatst: 12.03.2013 - 19:50
door Superfunky
bart simpson schreef:zo te zien vormde de investering van die >65K steeds het probleem niet, dat lijkt me dus geen valide argument om nu ineens wel te gebruiken
De 65+ is ook niet het probleem, het gaat om de afnemende aantrekkelijkheid v/d PiH bij 7% bijtelling.
In vergelijking tot het conventionele type loopt het totaal plaatje dan hard achteruit.

@V60_PHEV: je hebt gelijk, de KIA/MIA maakt dat de rekensom nog net uit kan. Nou, vooruit, ik ben in een goede bui! Als ze de 7% en de KIA/MIA handhaven koop ik er nog een XC60 PiH voor m'n vrouw bij, mocht die er ooit komen!

Geplaatst: 12.03.2013 - 19:57
door Paul
Een vrouw of een XC60?

Geplaatst: 12.03.2013 - 20:01
door Superfunky
Paul schreef:Een vrouw of een XC60?
Allebei denk ik!

Geplaatst: 12.03.2013 - 20:03
door Zoefje
Superfunky schreef:
Walter schreef:
DriverV70 schreef:En vind ik de kritiek dat je na 1 januari 7% bijtelling hebt gezwets. Welke vergelijkbare auto heeft dan 7%? En dat is dan nog geen 200 euro per maand, ongeveer. Wat kost een 20% bijtellingsauto van 50K?
Even opnieuw rekenen.
7% van 65k = 4.550. Bij gemiddeld IB van 45% = 2.048
20% van 50k = 10.000. Bij gemiddeld IB van 45% = 4.500

MAAR, naast die hogere bijtelling is er ook een hogere investering en aldus afschrijving. Gesteld dat de PiH na 5 jaar nog 3k meer waard is dan het reguliere model kost de PiH dus 12k meer.
4.500 - 2.048 = 12.260. Tel daarbij de hogere wegenbelasting (vanaf 1/1/2015), de duurdere verzekering, de mogelijk hogere onderhoudskosten (dubbele aandrijving, extra onderdelen) en weg is het voordeel of het moet uit de brandstofkosten komen, maar ach, dat is nou niet de grote kostenpost van het autorijden.
Even weer opnieuw berekenen:

Om de kosten goed in beeld te brengen moet je de het privevoordeel zakelijk bereken. dus niet

7% van 65k = 4.550. Bij gemiddeld IB van 45% = 2.048
20% van 50k = 10.000. Bij gemiddeld IB van 45% = 4.500


maar zakelijk kost het aan bruto salaris respectievelijk 4550 en 10.000 dus het verschil is 5450 euro. Op basis van 5 jaar hoeft er dus 27250 euro minder aan salaris uit te keren om netto het zelfde bedrag over te houden.

Daarnaast moet je ook de aanschaf prijs van de auto's excl. btw nemen

Ook is de PIH t/m 2015 wegenbelasting vrij. Scheelt ook weer een jaartje.

Al met al kan je zeggen dat ook bij 7% bijtelling het een goede deal is. Nog los van het Kia/Mia voordeel.

Geplaatst: 12.03.2013 - 20:29
door Superfunky
[/quote]

maar zakelijk kost het aan bruto salaris respectievelijk 4550 en 10.000 dus het verschil is 5450 euro. Op basis van 5 jaar hoeft er dus 27250 euro minder aan salaris uit te keren om netto het zelfde bedrag over te houden.
[/quote]

Leg me dit eens ff uit. Als ik 27.250 minder aan salaris uitkeer, houd ik netto hetzelfde bedrag over? Da's knap! Dat wil ik snappen!

En verder:

Voor een ondernemer die btw kan verrekenen ja, niet iedereen kan dat, maar dan nog kan maakt de btw niet het verschil aangezien de btw op 15k €2.604, dus het verschil in bijtelling incl. of zonder btw lijkt me niet de hoofdprijs.

Geplaatst: 12.03.2013 - 21:12
door Zoefje
je hoeft in het geval van een auto van 65K met 7% bijtelling 5450 euro p/j minder salaris uit te keren om netto even veel over te houden als in het voorbeeld met een auto van 50K met 20% bijtelling.


BTW punt heb je wel gelijk, wat ik wil aangeven dat het voordeel van 27.250 procentueel een veel groter bedrag is t.o.v. de auto excl. btw 54K of incl. btw 65K

Geplaatst: 18.03.2013 - 21:53
door Markdj

Geplaatst: 20.03.2013 - 22:03
door Bluemagics

Geplaatst: 22.03.2013 - 22:16
door Fransosowitz
Nog een V60 D6 test van de site autogetest.nl:
http://www.autogetest.nl/home/item/root ... menttabs=0

Geplaatst: 26.04.2013 - 07:33
door Arnold
Vandaag een artikel, sorry maar ik kan het geen test noemen, in de Gelderlander. Dhr. Vos heeft geen goed woord over voor de V60 PIH. Autotesten worden toch door autoliefhebbers gemaakt? Hij weet zelfs de positieve punten om te buigen.
Lees en oordeel zelf......

Geplaatst: 26.04.2013 - 07:45
door jvov60
Milieu-fundamentalist?
Iedereen die alleen maar een milieuvriendelijke auto wil zonder pk's en zonder rijplezier kan toch een Prius, Insight of Ampera kopen?...

Geplaatst: 26.04.2013 - 07:50
door Paul
Daarom woon ik denk ik niet in Gelderland ;-)

Geplaatst: 26.04.2013 - 07:58
door RichieB
Zoals hij al zegt: het milieueffect hangt helemaal af van de gebruiker. Kennelijk heeft meneer nogal een zware voet, of had had niet zo'n zin om vaak op te laden, want 1 op 17 (= 5,9l per 100 km) is echt heel treurig voor de PIH. Gelukkig halen wij PIH bezitters (in tegenstelling tot tijdelijke "testers") een veel beter verbruik. Tony heeft duidelijk het Volvo PIH concept niet begrepen, of hij is jaloers dat hij hem niet kan betalen. :D

Geplaatst: 26.04.2013 - 08:04
door Paul
Denk vooral het laatste....

Geplaatst: 26.04.2013 - 08:19
door kissyfur
ik cancel mijn bestelling, iemand die hem over wil nemen? Ik lees iets over 2 rondslingerende kabels in de kofferbak, dat zie ik echt niet zitten

Geplaatst: 26.04.2013 - 08:34
door pih60
We weten natuurlijk allemaal dat hij een punt heeft betreffende de keuze van de motor, maar bij een flut diesel van zeg 80 pk had ik de PIH niet gekocht. Ook zal niemand betwisten dat zonder de fiscale douceurtjes niemand de PIH aangeschaft zou hebben.
Voor mij geldt:
- keuze is gemaakt op basis van de fiscaliteit
- ik rij zo veel mogelijk elektrisch; momenteel staat de stand op 3,2l/100 km

Algemeen gesproken: als elektrisch rijden de toekomst moet worden dan moeten er iets andere concepten komen met als kenmerken:
- grotere actieradius vergelijkbaar met diesel/benzine/gas
- snelladen vergelijkbaar met brandstof tanken
- meer oplaadpunten
Volgens mij hebben de techneuten dan nog wat uitdagingen.....

Geplaatst: 26.04.2013 - 09:01
door RichieB
Ik had met een D2 of T3 erin de PIH ook nooit gekocht, dus de keuze van de motor is een prima zet van Volvo! Ze hebben elektrisch rijden definitief uit de geitenwollensokkenhoek gehaald. En dat het ondanks de 215pk diesel toch zuinig kan bewijzen de cijfers van de huidige berijders al.

Geplaatst: 26.04.2013 - 09:15
door Arnold
Tony kan het ook redeneert tegen zijn verhaal in: Stoere Peugeot met trage hybride.

Tony:
De hybride diesel moet heel zuinig kunnen zijn, maar ons testresultaat was minder goed.We noteerden 1 op 17, terwijl we met de 140 pk 2.0 liter diesel zonder probleem boven de 1 op 18 uitkwamen. Net als bij de 3008 HYbrid4 moeten we dan ook tot de conclusie komen dat Peugeot zijn hybride diesel wellicht wat vroeg heeft gelanceerd. Het principe is geweldig, de uitwerking minder. Als we dan ook nog eens de vanafprijs van 49.990 euro horen, lijkt het verstandig dat Peugeot de 508 RXH ook met normale benzine- en dieselmotoren gaat brengen.

Daar vindt hij juist dat er een sterkere motor in moet. Hoe de wind waait, waait zijn autotest-verhaal

Geplaatst: 26.04.2013 - 09:24
door Superfunky
pih60 schreef:We weten natuurlijk allemaal dat hij een punt heeft betreffende de keuze van de motor, maar bij een flut diesel van zeg 80 pk had ik de PIH niet gekocht. Ook zal niemand betwisten dat zonder de fiscale douceurtjes niemand de PIH aangeschaft zou hebben.
Voor mij geldt:
- keuze is gemaakt op basis van de fiscaliteit
- ik rij zo veel mogelijk elektrisch; momenteel staat de stand op 3,2l/100 km

Algemeen gesproken: als elektrisch rijden de toekomst moet worden dan moeten er iets andere concepten komen met als kenmerken:
- grotere actieradius vergelijkbaar met diesel/benzine/gas
- snelladen vergelijkbaar met brandstof tanken
- meer oplaadpunten
Volgens mij hebben de techneuten dan nog wat uitdagingen.....
Helemaal eens. Artikel is misschien wat overdreven, maar op een aantal punten heeft hij gelijk. Ik denk dat de praktijk gaat zijn dat ik ongeveer 30-50% van de diesel ga verstoken die ik normaal nodig heb om 200.000 km in een auto af te leggen (dan zijn ze bij mij end-of-life).
Dat is een besparing van zo'n € 10.000, maar je moet je afvragen of het ok is dat de belastingbetaler zo'n € 100.000 gaat neerleggen om mij € 10.000 te laten besparen waarbij nog maar zeer de vraag is wat het netto milieueffect is. Het blijft namelijk een auto met dubbele aandrijving, dubbele componenten, meer gewicht etc.
En die 10k ben je trouwens bij 200.000 km ook weer kwijt,w ant natuurlijk ben je dan aan een nieuwe accu toe en die kost? ....... 10-15k!

Ik focus me dus maar op de positieve kant van het verhaal en dat is dat ik het inmiddels een hele mooie auto ben gaan vinden (fijn, Walter? :) ), op z'n minst een goed gevoel zal hebben wanneer ik electrisch door steden en dorpen rijd en kindertjes zie spelen in frisse lucht (wel toeteren, anders horen ze je niet!) en als papa zin heeft dan kan het gas er op! Kan niet wachten, super auto!

Geplaatst: 26.04.2013 - 09:30
door RichieB
Superfunky schreef:Ik denk dat de praktijk gaat zijn dat ik ongeveer 30-50% van de diesel ga verstoken die ik normaal nodig heb om 200.000 km in een auto af te leggen (dan zijn ze bij mij end-of-life).
Ik weet niets van Audi motoren, maar de diesels van Volvo halen makkelijk het 5-voudige. :D
Ik noem de verwachtte 50-70% besparing op de dieselconsumptie van een Autobahn liefhebber alvast een geweldig resultaat.