Pagina 3 van 4

Geplaatst: 24.01.2013 - 13:53
door HakanC
jimrask schreef:Volgens HakanC hier op het forum kan Fasttech het wel, maar ik vind er niets van terug op hun website, en bij herhaaldelijk vragen via mail e.d. krijg ik nooit geen antwoord...
Ik heb ze gemaild met de vraag of de nieuwste v40 al te chippen was (en ik lees alleen maar goede ervaringen op internet)


kreeg als antwoord dat het wel mogelijk was 141Pk 300Nm voor 599 incl. BTW.

Meer stond er niet in...

Geplaatst: 24.01.2013 - 13:58
door automaiti
Ik ben ook nog een andere tuner tegengekomen: tunex chiptuning. Via volvov70forum. Maar de V40 D2 kom je nog nergens in lijstjes van tuners tegen.

Geplaatst: 25.01.2013 - 17:25
door djidee
Rica meldde in september 2012:
Goedemorgen, helaas accepteert de V40 D2 computer (nog) geen tuning software, de wagen start dan simpelweg niet.

We zijn hier druk mee bezig, ik kan helaas nog niet zeggen wanneer we hier een oplossing voor hebben, kan nog maanden duren.
en
Een andere oplossing is het plaatsen van een externe module.

Echter we hebben ze allemaal getest en slechts 1 daarvan werkt goed, bijna hetzelfde resultaat als met software.

Het enige probleem is dat de inkoopsprijs 500€ is en dan moet hij nog ingebouwd worden en daar staat een paar uur voor!
Schijnt toch wat problematisch te zijn met de V40 D2, itt andere 1.6 blokken van bv de V50, die wel te chippen waren....

Geplaatst: 27.01.2013 - 21:59
door Mark1975
Wat zijn tot nu toe de ervaringen met de getunende T4 van Polestar? Ik ben benieuwd.

Groet, Mark

Geplaatst: 28.01.2013 - 09:26
door team Scargot
Cavallino schreef:In beginsel niet, tenzij ik opeens duidelijk meer dan gemiddeld banden ga verslijten e.d. Dan ga ik op dat moment de discussie wel met ze aan.

Het opgegeven brandstofverbruik na tuning blijft gelijk (voorkomt ook discussies voor de bijtelling).
Heb je getallen over het verbruik? Ik hoop eigenlijk dat aantoonbaar is dat het verbruik gunstiger is/ zou kunnen zijn. Gunstiger verbruik wordt o.a. geclaimt door Zip-tuning, die mijn D4 naar 177pk/ 480Nm kan brengen. Darrmee kan ik een investering in een vermogens-optimalisatie rechtvaardigen.

Ik praat liever niet over tunen, dat klinkt mij te veel als mannen met baseball caps die schuin achter het stuur zitten, en stickers op de zijkant van het merk luchtfilter en remblokken.

Geplaatst: 28.01.2013 - 10:52
door jimrask
Ik heb net een antwoord gekregen op een mail die ik gestuurd had naar APEC (België) ivm de D2 in de V40. Zij zeggen dat de tuning op zich niet het probleem is, maar deze versie beschikt klaarblijkelijk over een nieuwe soort van beveiligingsprotocol van de ECU die men voorlopig nog niet kan omzeilen. De tuningsfiles op zich is men al mee bezig, ze op de ECU werkend krijgen is dus het probleem.
Ook RICA is bezig met dit probleem, en zou in de buurt van een OBD-oplossing komen (eerst was sprake van een soort powerbox blijkbaar). In België is ook BR-Performance bezig met het ontcijferen van de beveiliging (is ook een tuner die alles zelf ontwikkelt, en enkel en alleen op maat werkt), maar hebben waarschijnlijk nog wat tijd nodig.
Het blijft afwachten dus (kan ik ondertussen m'n V40 die ik vrijdag mocht gaan halen wat inrijden :-) )

Geplaatst: 28.01.2013 - 13:32
door StoereKabouter
Ook ik heb zowel RICA als BSR gecontacteerd voor het chippen van mijn V50 1.6 DrivE (115pk, MY2011) en geen van beide tuners is reeds in de mogelijkheid om die auto te behandelen.

Hoe komt het dan dat minder "gespecialiseerde" tuners wel in de mogelijkheid zijn om die motor naar 140pk te kietelen?

Geplaatst: 28.01.2013 - 13:48
door jimrask
Dat zijn ze niet, die gingen er van uit dat het dezelfde motor was als in de andere D2-modellen en hebben dat meteen op hun website gezet.
Al dacht ik dat jouw V50 Drive wel te doen moet zijn?

Geplaatst: 28.01.2013 - 14:04
door StoereKabouter
Neen. Heb adhv mijn VIN nummer van beide tuners te horen gekregen dat ze die DrivE 6bak nog niet kunnen tunen Qua prestaties dezelfde motor als de D2 (ook 115pk) maar blijkbaar moet er toch iets anders zijn in het motor management dat ze maar niet onder de knie krijgen.

Zeer jammer. Want ik zit er echt op te wachten. Dat type wordt nu toch al vanaf midden 2011 geproduceerd...

Geplaatst: 28.01.2013 - 20:54
door Cavallino
team Scargot schreef:
Cavallino schreef:In beginsel niet, tenzij ik opeens duidelijk meer dan gemiddeld banden ga verslijten e.d. Dan ga ik op dat moment de discussie wel met ze aan.

Het opgegeven brandstofverbruik na tuning blijft gelijk (voorkomt ook discussies voor de bijtelling).
Heb je getallen over het verbruik? Ik hoop eigenlijk dat aantoonbaar is dat het verbruik gunstiger is/ zou kunnen zijn. Gunstiger verbruik wordt o.a. geclaimt door Zip-tuning, die mijn D4 naar 177pk/ 480Nm kan brengen. Darrmee kan ik een investering in een vermogens-optimalisatie rechtvaardigen.

Ik praat liever niet over tunen, dat klinkt mij te veel als mannen met baseball caps die schuin achter het stuur zitten, en stickers op de zijkant van het merk luchtfilter en remblokken.
Ik heb nog niet heel veel kilometers gereden met de vermogens-optimalisatie :-) maar ik merk vooralsnog geen afwijkingen in het gemiddelde verbruik tijdens woon- werkverkeer ritten. Ik denk dat pas over enkele maanden (en met wat betere temperaturen) duidelijk zal zijn wat de invloed is.

Geplaatst: 28.01.2013 - 21:49
door Mark1975
Cavallino,

Kan je wat meer vertellen hoe de tuning van Polestar nu bevalt!

Ik twijfel aan Polestar of Rica tuning(beide met behoud van garantie). Iemand hier ervaring met beide?

Geplaatst: 28.01.2013 - 23:04
door Cavallino
Mijn bevinding is niet veranderd ten opzichte van mijn eerdere posts in dit topic: ik vind het het geld zeker waard omdat het verschil groter is dan ik dacht. Omdat de motor onderin meer koppel afgeeft, lijkt hij minder hard te hoeven werken terwijl hij er harder aan trekt. Een beetje als een diesel dus. Voor de tuning moest je best doorhalen om de 180pk eruit te halen, nu heb ik het gevoel dat hij over meer reserves beschikt.

Over het effect van Rica tuning kan ik niks zinnigs zeggen, want daar heb ik geen ervaring mee. Het behouden van de fabrieksgarantie was voor mij een voorwaarde en dat biedt Rica niet.

Geplaatst: 30.01.2013 - 11:29
door Mark1975
Cavallino,

Ben je na tuning verder gaan rijden op RON 95?

Gr. Mark

Geplaatst: 30.01.2013 - 12:09
door GMdeJong
Ik tank altijd V-Power en merk na de tuning echt een significant verschil. Ik heb gister na goed warmdraaien even een paar keer echt stevig opgetrokken. Dan merk je echt het verschil, hij sleurt als een gek :)

Geplaatst: 30.01.2013 - 12:14
door Mark1975
Bedankt voor je reactie De Jong, hij wordt volgende week Polestar getuned.
Had je ook nagedacht over een sportfilter?

Groet,

Mark

Geplaatst: 30.01.2013 - 12:34
door GMdeJong
Hallo Mark,

Nope, dat niet. Ik was al zeer tevreden met de 180 standaard pk's, nu nog tevredener met 200 pk. Zo is het wel genoeg ;-).

Groeten,

Gerard

Geplaatst: 01.02.2013 - 15:54
door Vince1985
hallo,

Iemand enig idee wanneer Polestar eventueel met tuning komt voor een D4?

groeten,

Geplaatst: 07.02.2013 - 13:16
door HakanC
Net mail gehad van Rica Tuning:

Goedemiddag,

Over een week of 2 kunnen we alle D2 115 pk’s weer tunen hier in wateringen!

Geplaatst: 07.02.2013 - 18:27
door Mark1975
Recent mijn V40 T4 laten tunen door Polestar. Wat opvalt is dat het koppel/vermogen in zijn 3,4,5 versnelling behoorlijk is toegenomen, alleen det koppel/vermogen en de extra boost bij 4000 toeren niet meer aanwezig is in de 2e versnelling. Jammer. Ik vraag me ook af of het de snellere acceleratie tijd opgegeven door Polestar klopt danwel reeël is!
Is dit herkenbaar bij diegene die deze tuning hebben laten uitvoeren?

Mvg. Mark

Geplaatst: 08.02.2013 - 13:38
door Cavallino
Het verschil is inderdaad het beste merkbaar in de hogere versnellingen, dus dat is herkenbaar. In 2 pakt de auto nu net wat lekkerder op, de extra boost rond 4000 toeren is minder maar zit er volgens mij nog wel. Het verschil is alleen minder groot, omdat er eerder al meer trekkracht vrij komt.