Bovenste motorsteunrubber ==> HIJ ZIT EROP!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Freek63 schreef:
Edwin schreef: Wat wordt er nou eigenlijk vervangen als ik de steun compleet bestel? Alleen nr. 9? En zitten die nog op bepaald nm. vast?
Begin steeds meer kluszelfvertrouwen te krijgen.... :oops:
Gr. Edwin.
Nee, alleen nummer 9 en 32. Zie hier en hier voor een fotootje. Verder heb je niets nodig. Tenzij er nog meer aan vervanging toe is natuurlijk, dat is van hieruit niet te beoordelen.
Ok. Thanks. 32 is dan nog even een vraagteken, want die heb ik nog niet visueel gecheckt...

First things first; eerst maar eens nr. 9 en dan in voorjaar eens eronder duiken en 32 checken.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Nummer 32 vind je achter de kunststof motorplaat onder de motor aan de voorzijde. Als je die plaat aan de voorzijde loshaalt zie je hem al zitten.
Gast

ik heb bij die centrale bout nog wat loctite gebruikt op de moer.
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Even een tip, koop de gemodificeerde steun.
Bij de S60 is dat de steun van na 2005, ik weet niet of dat bij de V70 gelijk loopt.

Het "nieuwe" type is een kruisvormig rubber wat los in het huis zit en dus niet kan scheuren.
Het monteren is een fluitje van een cent.

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

FRANQ schreef:Even een tip, koop de gemodificeerde steun.
Bij de S60 is dat de steun van na 2005, ik weet niet of dat bij de V70 gelijk loopt.

Het "nieuwe" type is een kruisvormig rubber wat los in het huis zit en dus niet kan scheuren.
Het monteren is een fluitje van een cent.

Mvg,
Frank
Heb je ook een artikelnummer? En is de steun verder wel hetzelfde?

Heb vandaag de dealer gebeld, steun kost compleet €73, inclusief montage €136. Als het i.d.d. maar 15 min. werk is ga ik het zelf proberen! (Snap niet dat de dealer dan €63 rekent voor een kwartiertje werk?)
Montage tips&trucs zijn welkom!

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Een kwartiertje is snel, erg snel. Een half uur moet lukken voor de eerste keer.

Ik heb zelf de bout uit het motorsteunrubbber verwijderd, en daarna de zwarte balk links en rechts losgemaakt (een bout aan elke kant) en de balk even weggelegd.

Zo kun je met een ratel een stuk makkelijker bij de bouten waarmee het alu blok op je motorblok vastzit.

Omgekeerde volgorde terug.


Artikelnummer is 30680770 (let op! voor S60, kan afwijken) , kost inclusief btw 68,97 bij Niham Zoetermeer.

Hij lijkt op onderstaande afbeelding, alleen dan oem volvo natuurlijk.
Als je de oude en de nieuwe steun vergelijkt zie je dat het kleine gaatje op een andere plek zit. Dit maakt niet uit, vermoedelijk voor positionering bij productielijn.

Mvg,
Frank

Afbeelding
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Met zwarte balk bedoel je die van de ene veerpoot naar de andere loopt?
Zit er überhaupt een instructie bij?

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Een instructie zit er niet bij.
Maar het spreekt echt voorzichzelf.

Als je ooit een lamp in een fitting hebt gedraaid, dan lukt dit ook.

Die balk van veerpoot naar veerpoot ja, die moet er niet af, het is dan alleeen veel makkelijker. Zou dat gewoon zelf even bepalen of dat nodig is bij jouw auto.
Het is letterlijk 2 bouten extra losdraaien. Dus max 5 min werk.

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Oke, zal dat even nakijken. Zit er op sommige bouten nog een aanhaalmoment of gewoon een kwartslag voordat ie afknapt vastdraaien... ;-)

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
MssgOnline
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 12.01.2013 - 18:07
Locatie: NH//Zaandam
Contacteer:

Geen instructie, enkel je onderdeel.

Voor 55 euro had ik deze gehaald bij mijn lokale auto materialen zaak.
De zelfde als die erop zit.
Afbeelding

Mocht je nog steeds niet zeker weten hoe het moet, we kunnen het wel even samen doen, maar ik woon wel in Zaandam. Niet bepaald om de hoek vanuit Gelderland.
Voor mij andere passie, zie www.byelavanriva.nl
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Lang verhaal voor een klein klusje,zwarte moterdeksel demonteren ,dikke bout die horizontaal door de steun loopt loshalen,
De vier bouten van de steun loshalen,nieuwe steun monteren in de omgekeerde volgorde.

21: Motorophanging, B5244S, AW55-50/51SN
Afdrukken

Motorkoppelbeugel vervangen
Verwijderen
Koppelbeugel verwijderen
Opmerking! Omdat de afbeeldingen in deze service-informatie op verschillende modeljaren en / of modellen betrekking hebben, zijn er bepaalde variaties. De essentiële informatie in de afbeeldingen is echter altijd juist.

Verwijder
de stabilisatorbeugel van de motor
de laadluchtpijp (alleen voor motoren met turbocompressor)
de schroef voor de oliepeilstok (alleen voor 6 cilinder automaten)
de olievuldop
de afdekking over de bobines
de beugel van de reactiestang.
Montage
Koppelbeugel bevestigen

Bevestig
de beugel van de reactiestang. Draai de schroeven (A) aan. Draai aan tot 50 Nm
de schroef voor de oliepeilstok (alleen voor 6 cilinder automaten)
de afdekking over de bobines
de olievuldop
de laadluchtpijp (alleen voor motoren met turbocompressor)
de stabilisatorbeugel van de motor.
Draai de schroeven op de veerpootbevestigingen. Draai aan tot 50 Nm.Draai de schroef in de koppelbeugel (B). Draai aan tot 80 Nm.
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

De oude steun.
MssgOnline schreef: Afbeelding
De nieuwe steun.
FRANQ schreef: Afbeelding
De steun is qua montage indentiek, maar kan niet meer scheuren.
Dus daarmee voorkom je dat er andere steunen stuk gaan, of delen van de uitlaat. Daarvoor heb ik de nieuwe versie gemonteerd. Past gewoon 1 op 1 dus je hoeft niks passend te maken. Het oude model steun gaat altijd stuk op den duur, bij mijn 850 kon ik hem om het jaar vervangen (eens in de 2 jaar).

je kan de steuen bij de dealer gewoon met elkaar vergelijken, ze hebben ze meestal gewoon op voorraad.

Die nieuwe steun heeft in het aluminium een kruisvormig gat gegoten zitten.
Het rubber is ook kruisvormig. Het horizontale deel is rubber zonder mijzer kern en raakt de alu behuizing als eerst. bij grotere krachten komt het verticale deel van het kruis ook tegen de behuizing. In het verticale deelzit een brok ijzer waardoor de bout van de motorsteun loopt.
Bij hard optrekken en afremmen op de motor zal dit dus de krachten opvangen. Bij het oude rubber moest alleen het rubber zelf deze kracht opvangen, en daardoor scheurt het.

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ramon&Ramon schreef:Lang verhaal voor een klein klusje,zwarte moterdeksel demonteren ,dikke bout die horizontaal door de steun loopt loshalen,
De vier bouten van de steun loshalen,nieuwe steun monteren in de omgekeerde volgorde.

21: Motorophanging, B5244S, AW55-50/51SN
Afdrukken

Motorkoppelbeugel vervangen
Verwijderen
Koppelbeugel verwijderen
Opmerking! Omdat de afbeeldingen in deze service-informatie op verschillende modeljaren en / of modellen betrekking hebben, zijn er bepaalde variaties. De essentiële informatie in de afbeeldingen is echter altijd juist.

Verwijder
de stabilisatorbeugel van de motor
de laadluchtpijp (alleen voor motoren met turbocompressor)
de schroef voor de oliepeilstok (alleen voor 6 cilinder automaten)
de olievuldop
de afdekking over de bobines
de beugel van de reactiestang.
Montage
Koppelbeugel bevestigen

Bevestig
de beugel van de reactiestang. Draai de schroeven (A) aan. Draai aan tot 50 Nm
de schroef voor de oliepeilstok (alleen voor 6 cilinder automaten)
de afdekking over de bobines
de olievuldop
de laadluchtpijp (alleen voor motoren met turbocompressor)
de stabilisatorbeugel van de motor.
Draai de schroeven op de veerpootbevestigingen. Draai aan tot 50 Nm.Draai de schroef in de koppelbeugel (B). Draai aan tot 80 Nm.
Kan ik die stabilisatorbeugel van de motor ook losmaken op de de steunen bij de veerpoot, 2 bouten per kant? Of moet dit perse de enen schroef in het rubber zijn.
Heb alles even bekeken, als ik twee schroeven van de luchtbuis losmaak kan ik hem iets opzij bewegen zodat ik bij de torx van de afdekklep kan. Dan zit dus alleen de stabilisatorbeugel nog in de weg.

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die twee bouten hoeven niet los maar kan wel.
Niet die van het rubber!
Het is 20 min werk als je niet technies bent .
Simpel klusje dus.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ramon&Ramon schreef:Die twee bouten hoeven niet los maar kan wel.
Niet die van het rubber!
Het is 20 min werk als je niet technies bent .
Simpel klusje dus.
Oke, thanks.
Ga er nu aan beginnen, heb een nieuwe (de gemodificeerde) steun gehaald.
Op één of andere manier beweegt ie wel meer in het huis als het oude model?
Maar volgens Volvo werkplaats wel een betere.
Ik zou denken hoe meer ie nu al beweegt, hoe meer ook straks?
Enfin, we zullen het zien. Nu aan de klus!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gast

goed, dan lezen we het om 16:00 uur wel hoe het gegaan is.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

:)

Maar er een fotoshoot van....
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

De steun zit erop. Het monteren viel mee, ik ben er ongeveer 50 minuten mee bezig geweest en heb daarbij rustig aan gedaan.

Een aantal dingen vallen op:

1) het rubber in de nieuwe gemodificeerde steun zit nergens meer vast, maar zit los in het huis. Het kan dan ook heel flexibel bewegen. Het LIJKT (en volgens mij zit ie ook) veel losser te zitten dan de originele nieuwe?

2) de auto stuurt nu wel strakker en lijkt beter op het gaspedaal te reageren bij accelereren.

3) mijn vermeende voorste stabilisatorstangetjes rammel/klapper is nu ineens weg.

4) onder de afdekplaten op het motorblok ligt het vol met stukjes vergaan plastic! Is dit te vervangen of niet nodig?

Ik blijf het vreemd vinden dat de gemodificeerde steun weliswaar 4 contactzijden heeft, maar dat ie wel los zit en behoorlijk kan bewegen. Ik neem aan dat het beter is omdat het een gemodificeerde betreft, maar doet ie z'n werk dan wel goed??

Ik heb er een fotoshootje van gemaakt. Enjoy.

gr. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gast

dat viel mee he ..... kind kan de was doen !
toedeledoki
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 11.09.2007 - 20:49

Edwin schreef: 4) onder de afdekplaten op het motorblok ligt het vol met stukjes vergaan plastic! Is dit te vervangen of niet nodig?
Het is te vervangen. Ik heb het ook gedaan en het materiaal hier besteld:
http://www.rdae.nl/montagemateriaal-doo ... 49_80.html
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”