Pagina 3 van 4
Geplaatst: 01.04.2013 - 21:25
door PeerTronic
Zo, even tijd voor een update na 1200 km naar de Queyras op en neer.
Foto hieronder is genomen voordat we de Frejus indoken.
Eerste indrukken:
Verbruik met skibox, vol en achter ook met 4 personen en hond: 8.3 ltr/100km.
Comfort: ik werd er stil van, wat een vooruitgang. En dan door de Bergen, in het het begin wat huiverig met de automaat, hoe zou dat bevallen?
Wel, het was ook een genot, hoe soepel, alleen maar sturen! Blijkt dat ik ook een sportstand heb op de Geartronic. Die houdt de toeren hoog, makkelijk berg op maar ook afdalen, geen problem.
Met andere woorden, ik ben helemaal verkocht en denk niet meer aan mijn "oudje"
Op de terug weg nog een akkefietje gehad. Morgen even naar de garage bellen om een afspraak te maken.
Rijd ik door een sneeuwbui wat ongeduldig achter een Belg op zomerbanden met een snelheid van 30km/u over een ijs/steen klomp. Man, wat een herrie, ik dacht mijn banden vliegen eraf. Na 5 km gestopt.
Allereerst leek het mee te vallen totdat ik zag dat het plastic bij de rechterachterwiel kast helemaal los hing. Was gebroken en van de rest losgekomen. Verderop wat gereedschap geleend en alles weer netjes terug gezet. Maar bleek wel gebroken net aan de onderkant. Nu weer op zijn plaats en niets meer te zien. Banden en velgen geïnspecteerd, niets te zien. Tijdens de rit naar huis , ook op de snelweg, geen enkele afwijking waarneembaar. Hoogstens een trilling, maar zeer vaag en niet constant.
Na thuiskomst in de garage alles eens goed bekeken met een lamp aan de onderkant en nu blijk ik eerst met he voorwiel er frontaal overheen gereden te zijn daarna zie een streepje op het plastic, meer een veeg, dat tot de achterwielen gaat. Daar is de steen of ijsklomp met volle kracht tegen het plastic randje gekomen en heeft ie het gebroken en losgetrokken. Via het achterwiel is de steen of ijsklomp verdwenen om nog een tikje tegen de achterbumper te geven. Hier was het aluminium gekleurde plastic even losgeschoten. Kon ik zo weer vastdrukken.
Verder was er niets maar dan ook helemaal niets waar te nemen en rijdt de auto nog steeds perfect rechtuit.
Geluk of sterkte van de XC70? Ik weet het niet. Ik heb er slecht van geslapen maar er is uiteindelijk niet veel waar te nemen. Voor een eventuele verzekeringsclaim ga ik toch even naar de dealer om velgen, banden en onderstel te controleren.
Maar het blijft voor mij echt de auto waar ik van droomde, ook qua looks. Wat heb ik gedwaald toen ik aan een Subaru of Honda dacht...
EDIT: even de foto's van de schade toegevoegd.
Geplaatst: 01.04.2013 - 21:41
door lint
Dat is een behoorlijk klap geweest die steen/ijsklomp.
Zo te horen geen ernstige schade, het is inderdaad wel verstandig het onderstel, velgen en banden te laten controleren.
Geplaatst: 02.04.2013 - 08:36
door mad
Je hebt geen idee hoeveel een XC kan hebben... ik heb hier ongewild in 7 jaar tijd al ettelijke honden en katten doodgereden zonder een spatje schade (katten voel je niet eens). Dat moet een dikke steen zijn geweest bij jou. Maar je XC is nog steeds lijnrecht, absoluut.
Geplaatst: 02.04.2013 - 08:48
door daag407welkomV70
Miaaaauwwwwwwwwwwww............
Geplaatst: 02.04.2013 - 10:52
door Bluemagics
mad schreef:Je hebt geen idee hoeveel een XC kan hebben... ik heb hier ongewild in 7 jaar tijd al ettelijke honden en katten doodgereden zonder een spatje schade (katten voel je niet eens). Dat moet een dikke steen zijn geweest bij jou. Maar je XC is nog steeds lijnrecht, absoluut.
Misschien een beetje off-topic, maar toch vreemd als je in 7 jaar tijd veel honden en katten hebt doodgereden. Misschien rustiger rijden in gebieden waar je huisdieren veracht? Bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom?
Ik voelde me al een tijdje naar dat ik ooit een duifje heb doodgereden.... Laat staan als je vrij vaak een hond of kat doodrijd.
Geplaatst: 02.04.2013 - 12:32
door PeerTronic
mad schreef:Dat moet een dikke steen zijn geweest bij jou. Maar je XC is nog steeds lijnrecht, absoluut.
Ik weet nog steeds niet wat er gebeurt is en hoe groot de steen was. Mijn vrouw had wel iets gezien, een grote witte klomp. Net 10 minuten daarvoor was de sneeuwschuiver geweest dus deze klomp is weer terug gerold op de rijbaan. Ik concentreerde me op de weg en voorganger en heb 'm echt biet gezien (omdat ie wit was).
Ik reed waarschijnlijk in een bocht net een paar centimeter te dicht langs de kant van het spoor. Maar het was wel schrikken en deed erger vermoeden.
Het kan niet zo groot zijn geweest anders waren er dingen verwrongen. En als je goed kijkt is het plastic precies in de holte geraakt. Met een snelheid van 30-40km/u heeft zo'n steen wel massa en is het plastic op zijn zwakste punt geraakt. Tja... ik kom er wel op terug als ik bij de garage ben geweest om jullie te laten horen wat het gevolg was. Ik zelf heb de hele onderkant geïnspecteerd en heel duidelijk gezien dat steen geen metaaldelen heeft geraakt. Maar de velgen en band en ophanging kan ik niet zien. Vooralsnog rijdt de auto als voorheen, kan er nog iets naar boven komen? Is carrosserie stijf genoeg?
Geplaatst: 02.04.2013 - 12:38
door Thom
Functioneert je actieve chassis nog naar behoren?
Geplaatst: 02.04.2013 - 12:40
door PeerTronic
Thom schreef:Functioneert je actieve chassis nog naar behoren?
Dat is een goeie vraag. Ik heb de indruk van wel maar moet toegeven dat ook voor het incident ik de verschillen niet enorm vond tussen sport en comfort maar wel merkbaar, vooral in bochten.
Heb geen foutmeldingen en weet ook niet of ik het ergens aan kan zien. Hoe werkt dat eigenlijk? :oops:
Geplaatst: 02.04.2013 - 12:41
door mad
Bluemagics schreef:mad schreef:Je hebt geen idee hoeveel een XC kan hebben... ik heb hier ongewild in 7 jaar tijd al ettelijke honden en katten doodgereden zonder een spatje schade (katten voel je niet eens). Dat moet een dikke steen zijn geweest bij jou. Maar je XC is nog steeds lijnrecht, absoluut.
Misschien een beetje off-topic, maar toch vreemd als je in 7 jaar tijd veel honden en katten hebt doodgereden. Misschien rustiger rijden in gebieden waar je huisdieren veracht? Bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom?
Ik voelde me al een tijdje naar dat ik ooit een duifje heb doodgereden.... Laat staan als je vrij vaak een hond of kat doodrijd.
Er zijn hier (in Roemenië) nogal veel wilde honden en katten die zich buiten de bebouwde kom bevinden....daar rem ik echt niet (meer) voor...tenzij ik geen achterliggers en er geen tegemoetkomend verkeer is. Ben er écht geen fan van, maar als het kan ontwijk ik, don't worry...
Dat (actieve en passieve) chassis zou ik me maar geen zorgen over maken....

Geplaatst: 02.04.2013 - 12:44
door Thom
Je hoort/leest weleens dat die Four C dempers kwetsbaarder zouden zijn, maar lijkt me dat ze wel tegen een stootje kunnen idd. Monroe-Ohlins is niet de minste fabrikant..
Geplaatst: 02.04.2013 - 12:46
door PeerTronic
mad schreef:
Dat (actieve en passieve) chassis zou ik me maar geen zorgen over maken....

Man wat heb ik me zorgen gemaakt...
Was ik zo blij als een kind met de bijna nieuwe XC70 gebeurd me dit. Het maakt de hypochonder in mijn wakker.. is dan echt alles nog zoals voor het incident?
Geplaatst: 02.04.2013 - 12:55
door Thom
Laat m bij je dealer op de brug zetten en je weet het. Mijn ervaring met XC's is dat je t wel erg bont moet maken om de boel serieus te mollen. Ik ben eens met een XC70 op een bevroren zandweg met diepe kuilen beland. Kon niet meer terug (weg hield op en keren onmogelijk). Het gebonk, geschuur etc. deed me vrezen voor t ergste.. Niets aan t handje, paar krassen op de bescherming van de bodem.
Geplaatst: 02.04.2013 - 13:32
door mad
Don't worry, be happy! Ik ben 10 dagen geleden in-en uit een kuil geknald, 30 cm diep, en 40-60 cm lang en breed. Helaas niet gezien. Het enige vervelende was dat ik de radiator iets heb geraakt blijkbaar. Het lawaai was weliswaar enorm.... Ben gewoon doorgereden (ik had nog 500 km voor de boeg) en momenteel wordt de radiator vervangen, want die begon zachtjesaan te lekken. Niks scheef, niks trillen, alles recht. En zo heb ik nog wel wat voorbeelden. De eerste keer schrik je je te pletter en stop je de auto... daarna ben je alleen maar chagrijnig dat je dat gat net niet hebt gezien.
Geplaatst: 02.04.2013 - 13:42
door Thom
Als ik me niet vergis is er een carterbescherming leverbaar voor de XC70. Is dat niet iets voor je?
Geplaatst: 02.04.2013 - 15:00
door PeerTronic
Thom schreef:Als ik me niet vergis is er een carterbescherming leverbaar voor de XC70. Is dat niet iets voor je?
Klopt, is een accessoire.
Net even even de verzekering gebeld. De verzekering heeft hier in Muttenz een schade expertise centrum waar ik morgen even naar toe kan. Na de expertise kan ik zelf nog altijd beslissen wat ik doe. Helaas valt de schade onder de Vollkasko en heb ik een eigen risico van CHF 1000,- maar wel een BonusMalus bescherming...
Geplaatst: 02.04.2013 - 15:06
door mad
PeerTronic schreef:Thom schreef:Als ik me niet vergis is er een carterbescherming leverbaar voor de XC70. Is dat niet iets voor je?
Klopt, is een accessoire.
Net even even de verzekering gebeld. De verzekering heeft hier in Muttenz een schade expertise centrum waar ik morgen even naar toe kan. Na de expertise kan ik zelf nog altijd beslissen wat ik doe. Helaas valt de schade onder de Vollkasko en heb ik een eigen risico van CHF 1000,- maar wel een BonusMalus bescherming...
Ik denk dat ik die inderdaad ga bestellen, heb er nu een "kartonnen" plaat onder zitten...maar is daarmee de radiator ook beschermd?
Geplaatst: 02.04.2013 - 15:16
door Thom
Geplaatst: 02.04.2013 - 15:29
door mad
OK.... geen dank

Geplaatst: 22.04.2013 - 23:12
door PeerTronic
Zo, vandaag de auto bij de dealer gehad. Moest toch de wintersloffen tegen de zomerslippers ruilen en maar direct ook een eventuele schade laten opnemen.
Conclusie: heel veel geluk gehad. Liet me uitlijnwaarden zien van een auto die ook over een steen was gereden, geen XC70. Daar moest de hele ophanging vervangen worden.
Bij mij was de wielstand voor goed, achter rechts bleek het wiel een afwijking van 2mm naar achteren te hebben.
Is gecorrigeerd en plastic scheur, zie andere foto is gerepareerd.
Bleek als je alleen dat hoekje moest vervangen ook de hele drempel nog vervangen moest worden. Samen goed voor bijna CHF 400 incl. arbeidsloon.
Ben weer tevereden over Volvo en nieuwe dealer. Relatief kleine, aan de rand van Basel maar wel heel klantvriendelijk.
Geplaatst: 27.06.2013 - 19:23
door BartS
Peertronic, ik zie dat je ook een review van je nieuwe XC70 hebt geplaatst op Autoweek. Ik lees daarin dat de bagageruimte jou een beetje tegenvalt in vergelijking met je vorige XC. Nu is onze eigen ervaring dat het huidige model V70 / XC70 toch nog een slagje meer inhoud (of liever meer diepte) heeft dan het vorige model. Ik ben dan ook benieuwd wat je bezwaar is (gewoon belangstelling)? Heeft het met de wijze van beladen te maken of heeft het huidige model XC70 wellicht een iets hogere laadvloer dan de huidige V70?