Hoge pieptoon D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
volvo-jan
4th Gear member

is het bijgeluid er pas als de motor warm word?
ik heb een S80 my06 gehad die dat deed, daarvan was de waterpomp de oorzaak. dit verdween bij gasgeven. :wink:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je de multieriem demonteerd,is het geluid dan weg?
Is de vulcanisatie van de krukaspoelie niet gedeeltelijk los of verdroogd?
Die gaan nog wel is stuk namelijk.
Gast

Gaat de krukaspoelie daardoor piepen dan? Ik zie hem ook niet slingeren.
Gast

volvo-jan schreef:is het bijgeluid er pas als de motor warm word?
ik heb een S80 my08 gehad die dat deed, daarvan was de waterpomp de oorzaak. dit verdween bij gasgeven. :wink:
Ik denk van wel, maar ben niet zeker. Omdat hij het warm soms ook niet doet.
Maar de waterpomp is ongeveer 60d km vervangen. Kan natuurlijk een "maandagmorgen" pomp zijn.
Hoe heb je toen de diagnose gesteld?
volvo-jan
4th Gear member

geluistert met de stethoscoop waar het het het meest hoorbaar was, dit was bij de multiriem, die toen losgehaalt om en weer geluisterd maar het geluid bleef,dan kun je dus al heel wat dingen uitsluiten zonder te moeten gokken. ik heb toen de distributie kap los gehad.
en daarna met destethoscoop geluisterd waar het geluid zich bevond dit was toen het meest hoorbaar bij de pomp.

toen de riem +spanners en pomp vervangen (dat bleef een gokje) en het geluid was weg.

al blijven bijgeluiden soms grote puzzels :oops:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gast

Ik hoop dat je ongelijk hebt.
Ramon&Ramon
7th Gear member

AlexV70 schreef:Gaat de krukaspoelie daardoor piepen dan? Ik zie hem ook niet slingeren.
Die poelies gaan piepen,dat is een bekend euvel,heb er hier wel 35 liggen die stuk zijn..
Dat was een euvel op de oudere diesels ook.
Het is tevens een trillingsdemper.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Oliefilter niet dicht?dan krijg je namelijk ook een piepgeluid bij sterke vervuiling..
Gast

Ramon&Ramon schreef:Oliefilter niet dicht?dan krijg je namelijk ook een piepgeluid bij sterke vervuiling..
Die kende ik nog niet. Zit er nu zo'n 12d km in (olie + filter vervang ik om de 15)
En dat fluiten gaat ook weg bij toerental verhogen?
Gast

volvo-jan schreef:is het bijgeluid er pas als de motor warm word?
ik heb een S80 my08 gehad die dat deed, daarvan was de waterpomp de oorzaak. dit verdween bij gasgeven. :wink:
He' Jan, goede tip.
Het was even zoeken, maar met de stethoscoop gevonden, met dank aan Broekhuis Assen voor het even gebruik mogen van de brug.
Ook in deze is het de waterpomp en die heb ik pas 60.000 km geleden vervangen.

Dus maar een mail gestuurd na Volvo NL, want een orignele waterpomp moet toch wel langer meegaan. Afwachten maar.
Blijkt dat de pompen met kunststof schoepen wel vaker problemen geven. Blijkbaar inferieure kwaliteit?

Betekent dus dat ik ook weer de distributieriem moet vervangen. Wel blij dat ik uiteindelijk de oorzaak heb gevonden.
volvo-jan
4th Gear member

Mooi dat het gevonden is :)
Het kon ook nog de carterontluchting zijn, dit is te constateren door de peilstok er uit te trekken, of de oliedop los te halen.
Dan hoor je hem blazen. Als dit het geval is moet het filterhuis vervangen worden (heb ik vandaag geleerd) :)
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Alex, als de pomp wat lawaai maakt, is dat dan per definitie de reden om het zaakje te vervangen want de pomp werkt nog gewoon. Of heb je, net als ik, een chronische hekel aan geluidjes in de auto die er niet horen. In dat geval: alle begrip.
Wat zegt Broekhuis, garantie of coulance?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Ramon&Ramon
7th Gear member

Komt ook eigenlijk weinig voor.
Een pieppomp.
volvo-jan
4th Gear member

ik zou het vervangen,maar ik ga dan ook altijd uit van het ergste :oops: als het geluid door de schoepjes komt en eventueelde schoepjes afbreken van de pomp, werkt het koelsysteem niet meer, en komen eventueel de deeltjes in de motor koelkanalen. :wink:
als het lagertje van de pomp vastloopt, slaat de pomp mischien vast evenals de distributie, de zuiger gaat dan nog even door en de kleppen staan stil.

heb het op een peugeot zien gebeuren, volvo dus af en toe met alleen lawaai
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Thijs
7th Gear member

Alex, je hebt er nog geen met rvs schoepen? Bij mij was de originele al met metalen schoepen, degeen die er ter vervanging in is gegaan ook.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
MarioC70
6th Gear member

Wat er gebeurd is,dat de pomp met de achterkant tegen het pomhuis aanloopt.
Irritant is dat natuurlijk zo,n piep.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gast

V70/2.4D/2003 schreef:Alex, als de pomp wat lawaai maakt, is dat dan per definitie de reden om het zaakje te vervangen want de pomp werkt nog gewoon. Of heb je, net als ik, een chronische hekel aan geluidjes in de auto die er niet horen. In dat geval: alle begrip.
De pieptoon is echt heel erg.
Of het niet goed werkt weet ik niet, maar 1 ding is zeker, niet repareren is uitstel van executie. Opties:
A) Lager loopt er echt uit en vervolgens geen spanning meer op de distributieriem en dus kans op klepschade.
B) Schoepen lopen los van asje en hierdoor geen koeling, dus redelijke kans op grote schade.
Gast

MarioC70 schreef:Wat er gebeurd is,dat de pomp met de achterkant tegen het pomhuis aanloopt.
Irritant is dat natuurlijk zo,n piep.
Zomaar? Dit zou betekenen dat de schoepen los laten van de as?
Dan kan dus gebeuren wat @volvo-jan aangeeft dat de schoepen tzt afbreken.
En dit verhaal hebben we hier wel vaker voorbij zien komen. :cry:
Gast

V70/2.4D/2003 schreef:Wat zegt Broekhuis, garantie of coulance?
leuk dat je dat je vraagt.
Broekhuis was heel meewerkend en gaven het advies om contact op te nemen met Volvo Nederland.
Dit getracht via de site, maar dat zat een bug in. Toen maar even naar Beesd gebeld en de aardige mevr. gaf mij het volgende e-mailadres: infonl@volvocars.com

En binnen een dag had ik antwoord, een +, alleen jammer is dat duidelijk blijkt dat ze mijn mail niet hebben gelezen.
Want ik wordt doodleuk verwezen naar de dealer waar ik mijn Volvo in onderhoud heb. :cry:

Ik heb duidelijk aangegeven dat het onderhoud in eigen beheer wordt gedaan, maar de onderdelen uit het magazijn van Volvo Nederland komen.
En dat ik enige coulance verwacht, ik heb zelfs aangegeven dat ik de montage voor mijn rekening zal nemen.

Hoe vriendelijk toch..... :P

In het antwoord aangegeven dat ik bang ben om "van het kastje naar de muur te worden gestuurd".
En dat ik verwacht dat iemand hierin zijn verantwoordelijkheid gaat nemen.
Dus we wachten weer af.
Gast

Weer nieuws.
Vandaag gebeld door Volvo NL en een goed gesprek gehad, het advies was blijkbaar niet helemaal goed. :oops:
In het kort komt het hier op neer:
op onderdelen zit 1 jaar garantie (niet verbaast) en dat de lijn de Volvo dealer is en dat die eventueel (in overleg?) coulance geven.
Nu ben ik niet de klant waar ze veel aan verdienen en dan ook nog coulance.....

Wel werd benadrukt dat er geen problemen zijn met de waterpompen en op de aantallen zal dit wel juist zijn.
Toch lees je hier wel vaker iets over waterpompen met kunststof schoepen, maarja op fora lees dan ook de problemen. :wink:

Ik had de onderdelen al besteld. Dus we zien wel, de risico's van het sleutelen in eigen beheer? :P
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”