Willen we dat eigenlijk allemaal wel?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ben schreef:
Niet elke vooruitgang is een verbetering als je de basis vergeet te bedienen.
En dat onderschrijf ik volledig. Daarom vind ik het ook prima (niet altijd voor de portemonnee) dat je lange accessoire lijsten hebt.

Een Volvo in de Kinetic uitvoering heeft toch niet te veel?

Ik denk dat mijn ouders van tachtig ook al moeite hebben met een iPad. Is een iPad een vooruitgang? Wel degelijk!

De industriële REvolutie betekende ook een schok voor velen. Heeft het ons wat gebracht? Jazeker.

Laten we eens een analyse maken welke gadgets in een auto een vooruitgang zijn en welke gevaarlijk afleiden. Ook belangrijk is hoe fabrikanten hun gadgets ontwikkelen. Denk eens aan de BMW iDrive.

Ik denk dat een vergelijking tussen het Apple besturingssysteem een Windows in de negentiger jaren een mooie vergelijking biedt. Apple was intuïtief en bood dezelfde functionaliteit als de complexe MS-DOS Windows PCs.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41009
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Een iPad is voor jouw ouders geen vooruitgang.
Ik heb het gevoel dat de doelgroep die de autofabrikant voor ogen heeft niet altijd gelijk is aan de groep mensen die de auto willen en kunnen kopen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

IS de doelgroep 60+ interessant voor een autofabrikant? Kijkend naar de evolutie bij de Volvo modellen denk ik van niet....

Overigens is de iPad voor mijn vader van 82 een vooruitgang gebleken evenals Skype. Kan ie zijn kleinkinderen in Zwitserland nog zien...

Allemaal een kwestie van perspectief. Meegaan met de tijd? Evolutie?
Is het vooruitgang of consumptie gedrag?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Carlsson 900

Fulaks schreef:Zo'n voetgangersairbag zoals op de V40 vind ik prima : je hebt er geen last van, en het werkt bij een aanrijding. Maar dat digitaal dashboard hoeft niet voor mij.

In mijn Sensus-loze V70 met de 'oude' middenconsole zit alles erg overzichtelijk op z'n plek. Stap ik in de V60, dan moet ik soms aardig naar die kleine knopjes kijken, en ben ik even afgeleid. Alles went natuurlijk.

Rij ik in de Mini, dan zoek ik soms een seconde naar het knopje om het raam open te doen op de deur, terwijl het op de middenconsole staat.

Van auto wisselen, of meerdere auto's rijden, is veel moeilijker geworden dan vroeger, gewoon omdat er veel meer op zit en het is bij elke auto anders.

Misschien moeten we wat meer naar een soort standaardisering van alle nieuwe toepassingen, zoals de richtingaanwijzer links zit en de ruitenwissers rechts, op elke auto.
+1
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

standaardisering, simplificatie en educatie
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Dit maakt de vraag opnieuw interessant of de Volvo-rijder een andere rijder is dan de Mercedes, BMW of Audi-Rijder. Dat denk ik wel, sowieso, maar op het punt van gadgets ook? Want genoemde andere merken hebben ook gadgets in hun auto. Zijn die eenvoudiger, toegankelijker? BMW is volgens mij redelijk berucht om de onoverzichtelijkheid van zijn boordcomputer. Blijkbaar is de oudere Volvo-rijder vooral degene die er moeiten heeft, als ik Ben's betoog zo lees. De traditionele Volvo-klant.
Wat die iPad betreft: ouderen zijn juist doorgaans erg handig met het ding omdat het zich vanzelf wijst (Meneer Strubbe=held). En daar gaan dan blijkbaar Volvo-gadgets de mist in: ze spreken niet voor zich, bedienen niet de chauffeur, maar de chauffeur moet het bedienen.

Wat de dure modules betreft die vervangen moeten worden: ik hoor hier toch iets in door van 'vroeger was het beter'. Dat was het op dit punt ook. Maar zowel in de autoindustrie als de vliegtuigindustrie werkt het zo. Er wordt steeds minder mechanisch gesleuteld, en steeds meer vervangen aan complete systemen. De computer is de baas geworden, ook in ons Volvootje.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ben schreef:Ik heb het gevoel dat de doelgroep die de autofabrikant voor ogen heeft niet altijd gelijk is aan de groep mensen die de auto willen en kunnen kopen.
Ik denk zélf dat de autofabrikant tegenwoordig een andere doelgroep voor ogen heeft...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Precies Erwin.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Oceanracer schreef:
Ben schreef:Ik heb het gevoel dat de doelgroep die de autofabrikant voor ogen heeft niet altijd gelijk is aan de groep mensen die de auto willen en kunnen kopen.
Ik denk zélf dat de autofabrikant tegenwoordig een andere doelgroep voor ogen heeft...
je kan je ook niet blijven focussen op de doelgroep van 50-60+, alhoewel die wel in de regel het meeste te besteden hebben (huis afbetaald, kinderen het huis uit). Volvo concentreerd zich nu op de jongere generatie 20-35, ze moeten het daar in de toekomst toch van hebben (dit was zeer duidelijk in 2006-2007 toen ze de C30 introduceerde als "goedekope" instap bij Volvo).
Blijf van mening dat al die elektronica grotendeels overbodig is en dat er te snel vervangen word in plaats gemaakt of gereviseerd, daarnaast wat inderdaad al aangehaald werd is de prijs van die elektronica. Dit is bij elk merk veel en veels te duur in vergelijking met de uiteindelijke productie kosten (1000% marge is redelijk normaal)
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41009
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als je daardoor klanten die misschien al 40 jaar trouw aan Volvo zijn de deur wijst (je doet mee in de ontwikkelingen of je zoekt maar een ander merk) zou dat jammer zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Voor die oudere Volvo-rijder in elk geval. Volvo zelf zal als dit allemaal waar is - ik kan niet in hun strategieën kijken - gokken dat de aanwinst van jongere rijders meer oplevert dan het verlies van oudere rijders kost. Er moet per slot van rekening winst gemaakt worden.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41009
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik heb geen idee of daar überhaupt over na wordt gedacht Roel.
Misschien ligt de focus zo op de werkende generatie (ik vermoed dat het merendeel van de tegenwoordig gekochte Volvo's zakelijk gereden wordt) dat andere doelgroepen gewoonweg niet langs komen in het ontwikkelingsproces.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4297
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Hihi, binnenkort misschien een Senior Line op alle Volvo's, en de GPS spreekt (héél luid) met de stem van Mijnheer Strubbe :-)
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41009
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Wie mijnheer Strubbe is weet ik niet maar hij heeft vast behoefte aan hele grote knoppen :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4297
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Maar serieus nu, ik had het eerder over een standaardisering van alle moderne autofuncties, zoals de bedieningshendel van de richtingaanwijzers links zit en die van de ruitenwissers rechts.

Ik stel het me voor als een gestandaardiseerde plek voor een soort i-Drive knop achter de versnellingspook, en alle belangrijke functies steek je in het hoofdmenu. Naargelang je auto meer toeters en bellen heeft, worden er ook submenus toegankelijk. Als dit systeem op de meeste auto's komt, weet iedereen weer z'n weg te vinden zonder lange aanpassingsperiode.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4297
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ben schreef:Wie mijnheer Strubbe is weet ik niet maar hij heeft vast behoefte aan hele grote knoppen :D
Zie hoger, link in de post van Roel
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29517
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is altijd moeilijk om als merk alle doelgroepen aan te spreken, de jeugd wil gadgets, de oudere generatie wil liever analoog. Er is ook een middenweg te bewandelen door de gadgets/electronische hulpmiddelen gebruiksvriendelijk te maken zodat je als merk een bredere doelgroep aanspreekt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik val een beetje tussen de generaties in, maar als bestuurder van een nieuwe S60 ben ik zeer te spreken over alle gadgets, eigenlijk zijn het voor mij zelfs noodzakelijke systemen geworden.

Het heeft wat maanden gekost, maar ik heb mijn rijstijl veranderd door de "gadgets". Over het geheel rijd ik nu veel veiliger. Ik kijk meer op de weg en verderweg. De situatie direct om me heen kan prima door de auto in de gaten gehouden worden. Ik houd me nu veel meer bezig met de verkeersbewegingen om me heen, waardoor ik veel minder in situaties geraak waarbij snel ingrijpen noodzakelijk is.

Gadgets als Internet en navigatie zorgen tevens dat er minder stress is. Iets vergeten op te zoeken, doen we wel even in de auto en geen aandacht meer nodig voor het wisselen van een CD'tje.

Ik kan me redelijk makkelijk aanpassen, maar ik besef ook dat een groot gedeelte dat niet kan of wil. Ik hoop dat de automerken dat een beetje in het oog houden, dat de auto niet sneller evolueerd dan de bestuurder en tegelijk hoop ik dat er minimaal één heel geavanceerd model blijft voor diegenen voor wie graag wat experimenteerd met zijn rijstijl.
Gast

Ik vind dat nogal een 'enge' gedachte, de auto houd de situatie direct rond je heen in de gaten en zelf kijk je verder vooruit. Dat zal bij veel mensen goed gaan maar wat als het systeem faalt en men heeft dat niet in de gaten? Gaat dan de auto de schuld krijgen bij een aanrijding?
Carlsson 900

Nee hoor, dat is (bijna) altijd de bestuurder.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”