Als dat zo is dan kan ik de 40 euro beter plaatsen idd. Dan hoef je ook geen apparatuur terug te verdienen.
Je mag dan wel in je handjes knijpen met zon baas!
Ik mag elke dinsdag avond klussen op het werk maar dan enkel aan eigen auto's of van familie.
En niemand zegt dat jij niet professioneel bent.
airco compressor valt in stukken
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Even voor de duidelijkheid,mijn broer en ik zijn weg bij die dealer.
Al ruim een jaar ben ik weg en m,n broer een half jaar.
Om misverstanden te voor komen.
En wat anderen over ons denken,zal me eigenlijk een worst zijn.
Al ruim een jaar ben ik weg en m,n broer een half jaar.
Om misverstanden te voor komen.
En wat anderen over ons denken,zal me eigenlijk een worst zijn.
En is het gelukt?wim de jong schreef:Ik ga eerst proberen die koppeling er weer op te zetten.....
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21721
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Blijkbaar is Wim nog steeds aan het sleutelen ...


Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
niet als je in een verwarmde garage werkt (met vloerverwarming)...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Die koppeling hebben we erop gekregen......een behoorlijk gepruts in een hele krappe ruimte. wiel eraf, binnenscherm los en achterom geklapt, dan kan je er goed bij met 2 polsen........maar helaas heb ik er maar eentje, dus was het wat lastiger.
Ik heb geprobeerd bij VOLVO Utrecht bij Terwijde geprobeerd wat ringetjes te scoren, maar hij had ze echt niet. Bij een airco boertje in Overvecht had hij ze wel, en daar kreeg ik er drie gratis mee. Dan zitten klooien om de juiste maat te vinden, en uiteindelijk lukte het met een luchtspleet van 0,4 mm.
Spannend......maar pomp draaide niet. We hebben 12V rechtstreeks op de koppeling gedrukt, en toen nam hij hem prima mee, zonder lawaai.....dus is er iets anders aan het handje, hoewel de zekeringen heel zijn ( no 8 en 11).
IVM tijd moesten we dinsdag kappen, en gaan as dinsdag verder.
In VIDA is er wel wat druk te zien, maar misschien toch iets te weinig, ik weet er te weinig van om de juiste druk te kunnen interpreteren. We kunnen ook dinsdag kijken of er toch een lek is ergens, anders gewoon bijvullen.
Ik heb geprobeerd bij VOLVO Utrecht bij Terwijde geprobeerd wat ringetjes te scoren, maar hij had ze echt niet. Bij een airco boertje in Overvecht had hij ze wel, en daar kreeg ik er drie gratis mee. Dan zitten klooien om de juiste maat te vinden, en uiteindelijk lukte het met een luchtspleet van 0,4 mm.
Spannend......maar pomp draaide niet. We hebben 12V rechtstreeks op de koppeling gedrukt, en toen nam hij hem prima mee, zonder lawaai.....dus is er iets anders aan het handje, hoewel de zekeringen heel zijn ( no 8 en 11).
IVM tijd moesten we dinsdag kappen, en gaan as dinsdag verder.
In VIDA is er wel wat druk te zien, maar misschien toch iets te weinig, ik weet er te weinig van om de juiste druk te kunnen interpreteren. We kunnen ook dinsdag kijken of er toch een lek is ergens, anders gewoon bijvullen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kijk even of de drukschakelaar wel in komt. Kan natuurlijk best zijn dat het systeem leeg is en dan gebeurt er helemaal niets.
Je kunt ook de stekker van de drukschakelaar even! doorverbinden. Als de pomp dan wel in komt weet je dat daar het probleem zit.
Je kunt ook de stekker van de drukschakelaar even! doorverbinden. Als de pomp dan wel in komt weet je dat daar het probleem zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21721
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Inderdaad minimum-drukschakelaar die niet schakelt of de omgevingstemperatuur is te laag. Onder de 5 graden hoort de compressor niet te werken. In VIDA staat hoe dat werkt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
zit op de droger geschroeft, naast de condensor.
Maar datzelfde heb ik 2 jaar geleden ook gehad......toen bleek dat de aircoboer hem te vol gevuld had, waardoor de druk opeens gigantisch oploopt als de pomp ging draaien, dan slaat hij ook af. Dat was al na 5-7 minuten, daarna deed hij niets meer.
Normaal moet er bij mij 750 gram in, ze vulde hem toen op 1 kg.
Dus teruggegaan en na leeghalen, vullen met 750 gram, werken als een tierelier.
Daarna heeft de airco 2 jaar prima gewerkt.....normaal om de 2 jaar laat ik een service uitvoeren (leeghalen, drogen en vullen) en wilde het in april laten doen.....dus nu net te laat.
morgen kijk ik ff verder.
Maar datzelfde heb ik 2 jaar geleden ook gehad......toen bleek dat de aircoboer hem te vol gevuld had, waardoor de druk opeens gigantisch oploopt als de pomp ging draaien, dan slaat hij ook af. Dat was al na 5-7 minuten, daarna deed hij niets meer.
Normaal moet er bij mij 750 gram in, ze vulde hem toen op 1 kg.
Dus teruggegaan en na leeghalen, vullen met 750 gram, werken als een tierelier.
Daarna heeft de airco 2 jaar prima gewerkt.....normaal om de 2 jaar laat ik een service uitvoeren (leeghalen, drogen en vullen) en wilde het in april laten doen.....dus nu net te laat.
morgen kijk ik ff verder.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Op de leiding naar het schutbord toe aan de bijrijders kant. Zit een stekker met 2 draden aan.AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Overigens denk ik dat het bij jouw kennis iets anders is. De drukschakelaar regelt de temperatuur in het systeem. Als er voldoende gas in het systeem zit schakelt de drukschakelaar afhankelijk van de buitentemperatuur continu in en uit. De temperatuur van het systeem schommelt daarbij ongeveer om de 5 graden heen (2,5 bar). Als de compressor om de paar seconden wordt ingeschakeld zit er te weinig koelmiddel in het systeem. Dan moet het buiten wel wat warmer zijn dan nu om dat te kunnen zien, minimaal een graad of 15.
Schakelt hij dan helemaal uit, of direct weer in?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21721
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Even een niet te technische uitleg:AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Op de aircokoeler vóór de radiator zitten 3 drukschakelaars: een lage druk (15 bar) voor laag toeren van de ventilator, een hoge druk (22 bar) voor hoge toeren van de ventilator en een maximaal-drukschakelaar (ongeveer 28 bar) die de compressor uitschakelt als blijkt dat de koelventilator niet draait (om wat voor reden dan ook).
De minimum-drukschakelaar (ongeveer 3 bar) bevindt zich aan de aluminium pot die tegen het schutbord zit geschroefd aan de bijrijderskant en zal de compressor uitschakelen of niet inschakelen om schade door droog draaien te voorkomen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De drukschakelaar zorgt voor de volledige temperatuur regeling van het systeem. "Toevallig" zorgt deze er ook voor dat als het systeem leeg is de gewenste druk niet meer wordt gehaald en het systeem dus niet meer aan gaat. Er zitten geen hd schakelaars in het systeem bij mijn weten, in elk geval niet om het systeem te regelen. Wel zit er een beveiligings drukschakelaar in het HD circuit. Deze zit op de pomp zelf.Msuidgeest schreef:Even een niet te technische uitleg:AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Op de aircokoeler vóór de radiator zitten 3 drukschakelaars: een lage druk (15 bar) voor laag toeren van de ventilator, een hoge druk (22 bar) voor hoge toeren van de ventilator en een maximaal-drukschakelaar (ongeveer 28 bar) die de compressor uitschakelt als blijkt dat de koelventilator niet draait (om wat voor reden dan ook).
De minimum-drukschakelaar (ongeveer 3 bar) bevindt zich aan de aluminium pot die tegen het schutbord zit geschroefd aan de bijrijderskant en zal de compressor uitschakelen of niet inschakelen om schade door droog draaien te voorkomen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21721
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
In de auto van Wim nog wel HD-schakelaars, maar in onze S90 niet meer. Daar zit maar één drukschakelaar op de koeler die alles regelt. Behalve te lage druk dan want die zit op de droger (aluminium pot).
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik lees nu drie verschillende verhalen door elkaar, maar zie bijgevoegd tekeningetje, en zo zit het bij mij:
waarbij:
11 is de pressure sensor
3 is de droger
12 is de airco compressor.
1 is de condensor.
8 en 21 zijn de vulnippels
In de hele tekening is geen enkele andere druksensor te vinden, en ook in mijn auto niet. De druksensor no 11 zit op de droger 3 geschroefd.
Bij het schutbord zit geen sensor bij mij.
waarbij:
11 is de pressure sensor
3 is de droger
12 is de airco compressor.
1 is de condensor.
8 en 21 zijn de vulnippels
In de hele tekening is geen enkele andere druksensor te vinden, en ook in mijn auto niet. De druksensor no 11 zit op de droger 3 geschroefd.
Bij het schutbord zit geen sensor bij mij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wim, het gaat toch over jouw V70? Of om een andere auto?
11 is denk ik geen druk schakelaar, eerder een soort van overdruk ventiel. Er zit verder niets op aangesloten lijkt het.
Als het goed is is 21 de LD drukschakelaar/regelaar.
11 is denk ik geen druk schakelaar, eerder een soort van overdruk ventiel. Er zit verder niets op aangesloten lijkt het.
Als het goed is is 21 de LD drukschakelaar/regelaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Schakelt heel even in na start en daarna uit. We dachten aan de magneetspoel. Volgens de kennis voldoende koelmiddel.edraket schreef:Schakelt hij dan helemaal uit, of direct weer in?AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21721
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik maar denken dat we het over een 960 hebben ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Nee, het gaat over mijn V70 - D5 uit 2005.
@edraket: nee, no 21 is een nippel, met een snelkoppeling, waar de aansluiting van de vulmachine aan komt. Met no 23 als plastic dopje, wat erop zit voor bescherming. Zit geen bedrading aan.
Net als no 8 ook een aansluiting is waar de snelkoppeling van de airco machine op komt, met no 9 als plastic beschermkapje erop zit. Zit ook geen bedrading aan.
Welke de blauwe en de rode is, weet ik niet meer, maar verwisselen is uitgesloten, want de diameter is net ff anders.
En no 11 is een sensor, want als ik bij mijn auto kijk, zit daar een connector met 2 draden aan. Met als omschrijving in de stuklijst: "pressure sensor".
@edraket: nee, no 21 is een nippel, met een snelkoppeling, waar de aansluiting van de vulmachine aan komt. Met no 23 als plastic dopje, wat erop zit voor bescherming. Zit geen bedrading aan.
Net als no 8 ook een aansluiting is waar de snelkoppeling van de airco machine op komt, met no 9 als plastic beschermkapje erop zit. Zit ook geen bedrading aan.
Welke de blauwe en de rode is, weet ik niet meer, maar verwisselen is uitgesloten, want de diameter is net ff anders.
En no 11 is een sensor, want als ik bij mijn auto kijk, zit daar een connector met 2 draden aan. Met als omschrijving in de stuklijst: "pressure sensor".
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19