Pagina 3 van 4
Geplaatst: 20.03.2013 - 15:20
door arjan_de_jong
Als dat zo is dan kan ik de 40 euro beter plaatsen idd. Dan hoef je ook geen apparatuur terug te verdienen.
Je mag dan wel in je handjes knijpen met zon baas!
Ik mag elke dinsdag avond klussen op het werk maar dan enkel aan eigen auto's of van familie.
En niemand zegt dat jij niet professioneel bent.
Geplaatst: 20.03.2013 - 16:10
door MarioC70
Even voor de duidelijkheid,mijn broer en ik zijn weg bij die dealer.
Al ruim een jaar ben ik weg en m,n broer een half jaar.
Om misverstanden te voor komen.
En wat anderen over ons denken,zal me eigenlijk een worst zijn.
Geplaatst: 24.03.2013 - 00:12
door Gast
wim de jong schreef:Ik ga eerst proberen die koppeling er weer op te zetten.....
En is het gelukt?
Geplaatst: 24.03.2013 - 10:40
door Msuidgeest
Blijkbaar is Wim nog steeds aan het sleutelen ...

Geplaatst: 24.03.2013 - 12:12
door lint
Valt ook niet mee met deze temperaturen sleutelen aan je auto!
Geplaatst: 24.03.2013 - 21:45
door arjan_de_jong
niet als je in een verwarmde garage werkt (met vloerverwarming)...
Geplaatst: 24.03.2013 - 22:42
door wim de jong
Die koppeling hebben we erop gekregen......een behoorlijk gepruts in een hele krappe ruimte. wiel eraf, binnenscherm los en achterom geklapt, dan kan je er goed bij met 2 polsen........maar helaas heb ik er maar eentje, dus was het wat lastiger.
Ik heb geprobeerd bij VOLVO Utrecht bij Terwijde geprobeerd wat ringetjes te scoren, maar hij had ze echt niet. Bij een airco boertje in Overvecht had hij ze wel, en daar kreeg ik er drie gratis mee. Dan zitten klooien om de juiste maat te vinden, en uiteindelijk lukte het met een luchtspleet van 0,4 mm.
Spannend......maar pomp draaide niet. We hebben 12V rechtstreeks op de koppeling gedrukt, en toen nam hij hem prima mee, zonder lawaai.....dus is er iets anders aan het handje, hoewel de zekeringen heel zijn ( no 8 en 11).
IVM tijd moesten we dinsdag kappen, en gaan as dinsdag verder.
In VIDA is er wel wat druk te zien, maar misschien toch iets te weinig, ik weet er te weinig van om de juiste druk te kunnen interpreteren. We kunnen ook dinsdag kijken of er toch een lek is ergens, anders gewoon bijvullen.
Geplaatst: 25.03.2013 - 10:26
door edraket
Kijk even of de drukschakelaar wel in komt. Kan natuurlijk best zijn dat het systeem leeg is en dan gebeurt er helemaal niets.
Je kunt ook de stekker van de drukschakelaar even! doorverbinden. Als de pomp dan wel in komt weet je dat daar het probleem zit.
Geplaatst: 25.03.2013 - 11:25
door Msuidgeest
Inderdaad minimum-drukschakelaar die niet schakelt of de omgevingstemperatuur is te laag. Onder de 5 graden hoort de compressor niet te werken. In VIDA staat hoe dat werkt.
Geplaatst: 25.03.2013 - 19:22
door Gast
Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Geplaatst: 25.03.2013 - 19:33
door wim de jong
zit op de droger geschroeft, naast de condensor.
Maar datzelfde heb ik 2 jaar geleden ook gehad......toen bleek dat de aircoboer hem te vol gevuld had, waardoor de druk opeens gigantisch oploopt als de pomp ging draaien, dan slaat hij ook af. Dat was al na 5-7 minuten, daarna deed hij niets meer.
Normaal moet er bij mij 750 gram in, ze vulde hem toen op 1 kg.
Dus teruggegaan en na leeghalen, vullen met 750 gram, werken als een tierelier.
Daarna heeft de airco 2 jaar prima gewerkt.....normaal om de 2 jaar laat ik een service uitvoeren (leeghalen, drogen en vullen) en wilde het in april laten doen.....dus nu net te laat.
morgen kijk ik ff verder.
Geplaatst: 25.03.2013 - 19:48
door edraket
AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Op de leiding naar het schutbord toe aan de bijrijders kant. Zit een stekker met 2 draden aan.
Overigens denk ik dat het bij jouw kennis iets anders is. De drukschakelaar regelt de temperatuur in het systeem. Als er voldoende gas in het systeem zit schakelt de drukschakelaar afhankelijk van de buitentemperatuur continu in en uit. De temperatuur van het systeem schommelt daarbij ongeveer om de 5 graden heen (2,5 bar). Als de compressor om de paar seconden wordt ingeschakeld zit er te weinig koelmiddel in het systeem. Dan moet het buiten wel wat warmer zijn dan nu om dat te kunnen zien, minimaal een graad of 15.
Schakelt hij dan helemaal uit, of direct weer in?
drukschakelaars 960
Geplaatst: 25.03.2013 - 19:58
door Msuidgeest
AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Even een niet te technische uitleg:
Op de aircokoeler vóór de radiator zitten 3 drukschakelaars: een lage druk (15 bar) voor laag toeren van de ventilator, een hoge druk (22 bar) voor hoge toeren van de ventilator en een maximaal-drukschakelaar (ongeveer 28 bar) die de compressor uitschakelt als blijkt dat de koelventilator niet draait (om wat voor reden dan ook).
De minimum-drukschakelaar (ongeveer 3 bar) bevindt zich aan de aluminium pot die tegen het schutbord zit geschroefd aan de bijrijderskant en zal de compressor uitschakelen of niet inschakelen om schade door droog draaien te voorkomen.
Re: drukschakelaars 960
Geplaatst: 25.03.2013 - 21:02
door edraket
Msuidgeest schreef:AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Even een niet te technische uitleg:
Op de aircokoeler vóór de radiator zitten 3 drukschakelaars: een lage druk (15 bar) voor laag toeren van de ventilator, een hoge druk (22 bar) voor hoge toeren van de ventilator en een maximaal-drukschakelaar (ongeveer 28 bar) die de compressor uitschakelt als blijkt dat de koelventilator niet draait (om wat voor reden dan ook).
De minimum-drukschakelaar (ongeveer 3 bar) bevindt zich aan de aluminium pot die tegen het schutbord zit geschroefd aan de bijrijderskant en zal de compressor uitschakelen of niet inschakelen om schade door droog draaien te voorkomen.
De drukschakelaar zorgt voor de volledige temperatuur regeling van het systeem. "Toevallig" zorgt deze er ook voor dat als het systeem leeg is de gewenste druk niet meer wordt gehaald en het systeem dus niet meer aan gaat. Er zitten geen hd schakelaars in het systeem bij mijn weten, in elk geval niet om het systeem te regelen. Wel zit er een beveiligings drukschakelaar in het HD circuit. Deze zit op de pomp zelf.
Geplaatst: 25.03.2013 - 21:04
door Msuidgeest
In de auto van Wim nog wel HD-schakelaars, maar in onze S90 niet meer. Daar zit maar één drukschakelaar op de koeler die alles regelt. Behalve te lage druk dan want die zit op de droger (aluminium pot).
Geplaatst: 25.03.2013 - 21:13
door wim de jong
Ik lees nu drie verschillende verhalen door elkaar, maar zie bijgevoegd tekeningetje, en zo zit het bij mij:
waarbij:
11 is de pressure sensor
3 is de droger
12 is de airco compressor.
1 is de condensor.
8 en 21 zijn de vulnippels
In de hele tekening is geen enkele andere druksensor te vinden, en ook in mijn auto niet. De druksensor no 11 zit op de droger 3 geschroefd.
Bij het schutbord zit geen sensor bij mij.
Geplaatst: 25.03.2013 - 22:29
door edraket
Wim, het gaat toch over jouw V70? Of om een andere auto?
11 is denk ik geen druk schakelaar, eerder een soort van overdruk ventiel. Er zit verder niets op aangesloten lijkt het.
Als het goed is is 21 de LD drukschakelaar/regelaar.
Geplaatst: 25.03.2013 - 22:30
door Gast
edraket schreef:AlexV70 schreef:Waar zit die drukschakelaar? Bij een kennis doet de pomp het maar heel even en slaat dan weer uit.
Schakelt hij dan helemaal uit, of direct weer in?
Schakelt heel even in na start en daarna uit. We dachten aan de magneetspoel. Volgens de kennis voldoende koelmiddel.
Geplaatst: 25.03.2013 - 22:36
door Msuidgeest
Ik maar denken dat we het over een 960 hebben ...
Geplaatst: 26.03.2013 - 01:06
door wim de jong
Nee, het gaat over mijn V70 - D5 uit 2005.
@edraket: nee, no 21 is een nippel, met een snelkoppeling, waar de aansluiting van de vulmachine aan komt. Met no 23 als plastic dopje, wat erop zit voor bescherming. Zit geen bedrading aan.
Net als no 8 ook een aansluiting is waar de snelkoppeling van de airco machine op komt, met no 9 als plastic beschermkapje erop zit. Zit ook geen bedrading aan.
Welke de blauwe en de rode is, weet ik niet meer, maar verwisselen is uitgesloten, want de diameter is net ff anders.
En no 11 is een sensor, want als ik bij mijn auto kijk, zit daar een connector met 2 draden aan. Met als omschrijving in de stuklijst: "pressure sensor".