Schuifdak; iemand dit in de V40?
-
- 6th Gear member
@Hakan, technisch is er veel mogelijk met elk soort auto. Ik denk dat het belangrijk is dat VanRijn zich realiseert dat als er aftermarket een dak wordt geplaatst dit invloed heeft op de garantie van de carrosserie, alsmede de veiligheid in het geding kan komen. Daarom gaf Walter ook aan dat volvocars NL dit zeker afkeurt. Het is uiteindelijk aan VanRijn wat hij er mee doet, maar als na twee jaar de auto gaat lekken, dan geeft volvo zeker niet thuis.
- HakanC
- 3rd Gear member
Ik heb het puur over de veiligheid en niet over garantie verhaal.. Dat is een andere discussie en dan kan ik me wel vinden in gedachten van VOLVO Nederland.
De dwars beugels mogen nooit uitgezaagd worden. Als het niet past zonder dat te doen dan mag zo'n open dak dan ook niet ingebouwd worden. Ja er komt wel ene glas in plaats maar dat is geen dragende deel. De frame van open dak neemt deze functie over en geloof me deze is veel sterker dan een dunne staalplaat.
Hoe weet ik dit allemaal, Mijn vorige opleiding was MTS-Motorvoertuigen-techniek (lang) en heb juist ook gedeeltelijk stage gelopen bij een schadehersteller waar ook deze open daken (dealer, inbouwstation) werden ingebouwd.
Natuurlijk is origineel altijd beter en ik zou ook geen aftermarket opendak nemen.. Maar om te roepen dat het 'zoo onveilig is' ........
De dwars beugels mogen nooit uitgezaagd worden. Als het niet past zonder dat te doen dan mag zo'n open dak dan ook niet ingebouwd worden. Ja er komt wel ene glas in plaats maar dat is geen dragende deel. De frame van open dak neemt deze functie over en geloof me deze is veel sterker dan een dunne staalplaat.
Hoe weet ik dit allemaal, Mijn vorige opleiding was MTS-Motorvoertuigen-techniek (lang) en heb juist ook gedeeltelijk stage gelopen bij een schadehersteller waar ook deze open daken (dealer, inbouwstation) werden ingebouwd.
Natuurlijk is origineel altijd beter en ik zou ook geen aftermarket opendak nemen.. Maar om te roepen dat het 'zoo onveilig is' ........
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
-
- 1st Gear member
Mooie discussie. Ik redeneer zo: veiligheid is relatief. Het hele leven is vol risico en voortdurend doen we in het leven aan kansrekening. Als dokter zou ik zelf zeggen dat roken van sigaretten of stevig drinken van alcohol meer risico heeft en slechter voor de gezondheid/veiligheid is dan een dakraam laten zetten in een V40. Ook zonder dakraam kan je overlijden bij een crash met een V40.
Het gaat dus altijd om het afwegen van risico's tav. genot.
Nogmaals stel ik: ook met dakraam ga ik er qua veiligheid ongetwijfeld op vooruit ten opzichte van mijn huidige VW Fox.
Wat schrikbeelden mbt. garantie en lekkage enz. betreft: dat is de zaak van de dealer en leasemaatschappij. Ik betaal gewoon netjes mijn maandbedrag en verder heb ik geen zorgen, zij horen het zonodig voor me op te lossen
Het gaat dus altijd om het afwegen van risico's tav. genot.
Nogmaals stel ik: ook met dakraam ga ik er qua veiligheid ongetwijfeld op vooruit ten opzichte van mijn huidige VW Fox.
Wat schrikbeelden mbt. garantie en lekkage enz. betreft: dat is de zaak van de dealer en leasemaatschappij. Ik betaal gewoon netjes mijn maandbedrag en verder heb ik geen zorgen, zij horen het zonodig voor me op te lossen

V40 T3 -> V60 D5 Twin Engine -> XC90 T8 recharge inscription
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
neem jij de verantwoording op je als er iets gebeurd? Want je bent stellig dat het veilig is.HakanC schreef: Natuurlijk is origineel altijd beter en ik zou ook geen aftermarket opendak nemen.. Maar om te roepen dat het 'zoo onveilig is' ........
Maar iedereen is hier oud en wijs genoeg om zelf een besluit te nemen.
Heb je altijd grip op het rijgedrag van een ander? Ik ben zelf overtuigd van mijn eigen rijkwaliteiten maar het zijn de andere weggebruikers waarom ik Volvo rij.RJvanRijn schreef:Het gaat dus altijd om het afwegen van risico's tav. genot.
Over dat roken; geloof dat nergens zo veel gerookt wordt als onder medewerkers in ziekenhuizen... En dart is maar goed ook, als iedereen stopt met roken, moeten wij meer accijns op de benzine gaan betalen :twisted:
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- HakanC
- 3rd Gear member
@Walter:
Dus er moet per sé aan de hand van jou reactie door iemand een beslissing genomen worden? Ik mag niet mijn mening schrijven omdat het tegen de jouwe is?
Jij geeft je mening en ik geef mijn mening (gelukkig gebasseerd op ervaring).
Inderdaad, iedereen is hier oud en wijs genoeg om zelf een besluit te nemen 'aan de hand van 'ONZE' meningen en ervaringen. Niet alleen die van jou.
Dus er moet per sé aan de hand van jou reactie door iemand een beslissing genomen worden? Ik mag niet mijn mening schrijven omdat het tegen de jouwe is?
Inderdaad, iedereen is hier oud en wijs genoeg om zelf een besluit te nemen 'aan de hand van 'ONZE' meningen en ervaringen. Niet alleen die van jou.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
-
- 1st Gear member
In de zorg wordt veel gerookt. Binnen of buiten de zorg: iedereen weet tegenwoordig echt dat het slecht is. Moet men zelf weten, zelf besloten nooit te roken.Over dat roken; geloof dat nergens zo veel gerookt wordt als onder medewerkers in ziekenhuizen... En dart is maar goed ook, als iedereen stopt met roken, moeten wij meer accijns op de benzine gaan betalen
Wat ik patiënten altijd vertel over preventie is dat van alle risicofactoren voor gezondheid roken de grootste is. Meer nog dan cholesterol, overgewicht, hoge bloeddruk en geen lichaamsbeweging bij elkaar opgeteld. Het is de grootste risicofactor om kanker te ontwikkelen en ja, kanker is helaas nog met stip doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Veel risico's in het leven heb je niet in de hand (rijgedrag van een ander). Met de risico's die je wel in hebt moet ieder individu voor zichzelf een afweging maken. Veiligheid is: "het afgewogen en verantwoord nemen van een aanvaardbaar risico". Als ik echt absolute veiligheid zou willen voor mezelf, vrouw en kind dan zou ik niet de weg op moeten gaan en veilig thuis blijven.... maar man, wat mis je dan ook een hoop lol in het leven. Angst is nog steeds een slechte raadgever.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Ons beider meningen zijn gebaseerd op een stukje kennis. En volgens mij stelde ikHakanC schreef:@Walter:
dus laat ik de beslissing aan een ieder zelf over. Ik adviseer alleen en probeer men bepaalde dingen te laten realiseren. That's all. Doe er je voordeel mee als je wenst, zo niet dan niet'Maar iedereen is hier oud en wijs genoeg om zelf een besluit te nemen. '

Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- HakanC
- 3rd Gear member
Ok
Gelukkig hoef ik zelf geen garantie af te geven :p

- The Saint
- 2nd Gear member
Het is ook niet ondenkbaar dat je op een zomerse dag in een sloot belandt. Dan zou het openstaande dak zelfs weleens je enige escape kunnen zijn.RJvanRijn schreef:Ook zonder dakraam kan je overlijden bij een crash met een V40.
Misschien is die kans wel net zo groot als een koprol.. ; )
The world's a stage, and each must play a part
-
- 1st Gear member
Haha das waar.... Hoewel ik me afvraag of de V40 met al z'n airbags niet zou blijven drijvenHet is ook niet ondenkbaar dat je op een zomerse dag in een sloot belandt. Dan zou het openstaande dak zelfs weleens je enige escape kunnen zijn.

- The Saint
- 2nd Gear member
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de uitnodiging. Zal eens checken of ik vrij ben. Kan ik jullie het schuifdak showen, en ook of ik desondanks nog in leven ben...Dobber je dan ook hier nog naar toe?

- The Saint
- 2nd Gear member
RJvanRijn schreef:Bedankt voor de uitnodiging. Zal eens checken of ik vrij ben. Kan ik jullie het schuifdak showen, en ook of ik desondanks nog in leven ben...Dobber je dan ook hier nog naar toe?

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
een T3 is (naast 20%) momenteel nog my 2013 een D2 is al my 2014 met een +/- levermoment van half augustus, na de (al sinds wat jaren niet ongebruikelijke) zomervakantie..LightStar schreef:Jij krijgt de 14% uitvoering of niet ? die wordt pas ergens in Juni geproduceerd dus zal ook langer duren voor deze er is.volvohengelo schreef:Wel een snelle levering hoor! Top.... Wou dat dat ook gold voor de mijne, kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan, maar ik kreeg toch echt een onwerkelijk lange levertijd van 16 weken te horen.
Zal wel flink verschil zitten tussen de 14% D2 en de overige versies.
Maar gefeliciteerd dat je al zo snel achter het stuur van je V40 kan zitten, dan nog een lekker zonnetje erbij en genieten van je open dak.
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik heb wel eens een rondje in een S60 gedaan met een Webasto dak, de stevigheid is compleet weg, ik heb het ding daardoor ook niet ingeruild, niets bangmakerij.HakanC schreef:Waarom is een aftermarket opendak onveilig? Hebben jullie daar echt ervaring mee? Al die dingen zijn TUV gekeurd en als je in je dak gaat snijden dan worden er verstevigingen (En vooral de frame van dak raam zelf is al heel erg stevig) aangebracht.
(uitgaande van dat het allemaal wordt ingebouwd bij erkende dealer, professionele inbouw)
Vind het wel beetje bangmakerij hier...
Een schuifdakenboer kun je aanspreken op een constructiefout van een schuifdak, niet op het uit zijn verband raken van een auto, jij wilde toch dat hij er een gat in zaagde?
@ hakanc, JA ik heb dus ervaringen, jij ook?
Volvo for life
- Paul
- Geartronic member
Ik zag laatst een V50 Limited Edition ermee, zag er niet zo mooi uit. Ook een C30 R-design (eerste serie waar geen opties op konden), ligt er een soort van op. Maar goed, heb dan ook oog voor het origineel. Maar schoonheidsprijs krijgt het niet van mij.
Overigens krijgt de verkoper van jouw auto die prijs ook niet, aangeven dat het fabrieksoptie is op een apart papiertje...
Overigens krijgt de verkoper van jouw auto die prijs ook niet, aangeven dat het fabrieksoptie is op een apart papiertje...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
Ik denk dat de leasemaatschappij heeft zitten slapen. Als de verkoper het als een fabrieksoptie heeft opgevoerd kan het ook nog eens goed zijn dat je er straks over gaat bijtellen. Terwijl dat nu net het enige voordeel is aan die doe-het-zelverij aan je dak!
Ik kan me herinneren dat er ook importeurs zijn geweest, van volgens mij Aziatische merken, die grote aantallen auto's actief aanboden met zo'n knutselluik.. Vond dat ook al uiterst merkwaardig. Verzekeringsmaatschappijen wordt het zo ook wel gemakkelijk gemaakt.
Ik kan me herinneren dat er ook importeurs zijn geweest, van volgens mij Aziatische merken, die grote aantallen auto's actief aanboden met zo'n knutselluik.. Vond dat ook al uiterst merkwaardig. Verzekeringsmaatschappijen wordt het zo ook wel gemakkelijk gemaakt.