Pagina 3 van 4
Geplaatst: 26.03.2013 - 21:01
door The Volvoboy
Geplaatst: 26.03.2013 - 21:05
door Marc Apeldoorn
Helaas de R nu niet voor de deur, maar op swedespeed meld men dat dit met een R en torque wel te meten is:
"I know this is an old thread but I bought a nook and hacked it into a regular android. I came across reading about the bluetooth OBD 2 reader and decided to give it a try. Bought the v1.5 from ebay for $20. It's blue in color. I received it yesterday and did a quick test.
Using the Android Torque app, I'm surprised at the parameters this thing can read:
* Boost - I have a boost gauge and this thing pretty much match what my boost gauge says
* IAT - Intake Air Temperature
* A/F - Air to fuel ratio. Looks pretty accurate. There are two to pick from Commanded or Measured. Both seem to work.
* Fuel Flow rate
* Oil temperature
* Catalytic converter temperature
* Coolant Temperature
* lots of others - let me know what you want to see and I'll check.
Torque app can estimate various values based on user in put as well:
* Wheel Horsepower
* Torque
* MPG
* Various 0-6, 1/8 mile, 1/4 mile
Although I have used it yet, you can also read and reset Check Engine code.
It can also do data logging. I have tested this yet either.
I does seem a little slow but it's such a deal to get all these readings. I always wanted to get a quick glance at my A/F readings.
I thought about doing a video so you guys can see, but it'll probably have to wait until the weekend. Have to think of a way to mount the thing and capture video at the same time."
Geplaatst: 26.03.2013 - 21:52
door jaapburg
Mijn auto word iedere morgen lekker voorverwarmd door de standkachel, desondanks rustig gas geven de eerste 15km... Inderdaad zijn er altijd gekken die vol gas de parkeerplaats af schieten, die mogen me lekker inhalen hoor! Op de snelweg trap ik ze toch wel weer voorbij
Weinig toeren draaien heeft niet zoveel zin mijn inziens, de belasting daar en tegen is veel belangrijker! Je kan met 1500 toeren de motor zwaar belasten, terwijl je aan de andere kant met 3500 toeren heeeel weinig gas kan geven!
Vergeten we trouwens niet 1 dingetje (voor de turbo rijders)? Wie laat bij aankomst zijn auto nog even 30 seconden stationair draaien voordat het contact eraf gaat? Daar knapt je turbo ook nog flink van op

Geplaatst: 26.03.2013 - 22:01
door Mart van der Steeg
nadraaien ivm turbo is alleen nodig bij voorafgaande hoge motorbelasting. Als je van de snelweg afkomt en je moet op b wegen rustig naar huis rijden is de turbo al weer afgekoeld. benzine turbo's worden ook heter dan de diesels.
Geplaatst: 26.03.2013 - 22:27
door jaapburg
Ligt er wel aan of je vlak voor huis nog wat stoplichtsprintjes hebt gedaan

in elk geval kan het geen kwaad!
Geplaatst: 26.03.2013 - 22:36
door Johan s60
ps-amazon schreef:ik heb in mijn ruim 50 jaar oude Amazon sinds kort een olietemperatuurmeter. Na een koude start, het moment dat je motor het hardste slijt, is de watertemperatuur na een paar minuten/kilometers op het normale niveau, maar het duurt nog erg lang voordat de olie op bedrijfstemperatuur is; kan vaak 20 minuten of een kilometer of 20 duren...!
Het voordeel van moderne motoren is dat er (bij volvo iig) een warmte wisselaar op zit, die de olie sneller doet opwarmen, maar ook koelt naar mate de olie heter wordt.
Geplaatst: 27.03.2013 - 00:01
door peer54
Respect voor de techniek. Luisteren naar de techniek.Gevoel voor techniek. Wie heeft dat nog? In ieder geval niet dat bouwvakkers busje wat ik elke morgen aan mijn achterbumper heb hangen. In deze kou gaat de eerste 5 km de verwarming niet aan. Eerst de motor op bedrijfstemperatuur en dan de rest.
Groet, Peer
Geplaatst: 27.03.2013 - 17:51
door roadrage
ook hier schuldig aan het slakken gedrag in de ochtend..
op de B weg naar de snelweg (al gauw 10km) word ik door van alles ingehaald over notabene doorgestrokken streep!!
totdat we de snelweg opkomen en ik ze stuk voor stuk voorbij kachel..
ach..rij ontzegging op het moment..dus ik kijk vanuit de bus naar dat haastige volk ghehe
Geplaatst: 28.03.2013 - 08:26
door diesel01
roadrage schreef:ook hier schuldig aan het slakken gedrag in de ochtend..
op de B weg naar de snelweg (al gauw 10km) word ik door van alles ingehaald over notabene doorgestrokken streep!!
totdat we de snelweg opkomen en ik ze stuk voor stuk voorbij kachel..
ach..rij ontzegging op het moment..dus ik kijk vanuit de bus naar dat haastige volk ghehe
Gezien het onderschrift, indien naar waarheid ingevuld, kan ik mij wat voorstellen bij die rijontzegging.
Ook je forumnaam laat niet veel te wensen over..
Maar vertel hoe bevalt dat OV :roll:
Je hebt overigens geluk dat het droog is de gemiddelde OV reiziger riekt bovengemiddeld naar natte hond zodra het regent.
Geplaatst: 28.03.2013 - 08:58
door 4wielen
Toch gek dat mijn geartronic als het koud is de auto juist op toeren houdt...?
Geplaatst: 28.03.2013 - 09:18
door Richo
Met mijn 264 doe ik altijd rustig warm rijden (5 km tot ik snelweg op rij) en op de snelweg rustig 100-110 rijden. Belangrijkste is gewoon rustig en vooral constant rijden.
Wat mij opvalt is dat men hier zegt dat dit gedrag vooral iets van de laatste jaren is, mijn vader is het hier helaas niet mee eens (bouwjaar '44) en zegt dat vroeger net zo ging (zelf reed hij in die tijd Alfa) alleen rijden er nu meer mensen dan vroeger. Wil wel eens weten hoeveel heren van hier 20-30 jaar geleden de koppakking, kleppen en turbo kapot hadden voordat dit eigenlijk kapot hoorde te gaan d.m.v. hun rijstijl.
Geplaatst: 28.03.2013 - 14:27
door edraket
peer54 schreef:Respect voor de techniek. Luisteren naar de techniek.Gevoel voor techniek. Wie heeft dat nog? In ieder geval niet dat bouwvakkers busje wat ik elke morgen aan mijn achterbumper heb hangen. In deze kou gaat de eerste 5 km de verwarming niet aan. Eerst de motor op bedrijfstemperatuur en dan de rest.
Groet, Peer
Hoe doe jij dat dan met de kachel? VEntilator uit oid? De kachel staat altijd aan en kun je niet uit zetten, alleen een klep open die de warme lucht naar het interieur leidt ipv naar buiten.
Geplaatst: 28.03.2013 - 14:51
door JeroenSpock
Niet net als in de S60/V70 gewoon de ventilator uit draaien? op nul zetten
Geplaatst: 28.03.2013 - 19:42
door roadrage
4wielen schreef:Toch gek dat mijn geartronic als het koud is de auto juist op toeren houdt...?
Ja om de boel/bak sneller op bedrijfstemp. te krijgen
diesel01 schreef:Gezien het onderschrift, indien naar waarheid ingevuld, kan ik mij wat voorstellen bij die rijontzegging.
Ook je forumnaam laat niet veel te wensen over..
Maar vertel hoe bevalt dat OV Rolling Eyes
Je hebt overigens geluk dat het droog is de gemiddelde OV reiziger riekt bovengemiddeld naar natte hond zodra het regent.
haha wat ben jij scherp vandaag :razz:
Maargoed..hoe het bevalt? ja ehh NIET natuurljik. en dan is het zoals je zelf aangeeft nu gelukkig droog. maar leuk is annders.. rennen..aansluitingen..overstappen etc.
Het is wel fijn dat ieder zichzelf respecterend OV bedrijf een "app" heeft, dit maakt het plannen wel een stuk gemakkelijker en nauwkeuriger.
Nog 22 dagen :oops: ik kan niet wachten

Geplaatst: 30.03.2013 - 21:14
door CJEVO
Ik lees hier dat een aantal van jullie de olie temperatuur kunnen met met torque. Helaas draait die alleen op android en heb ik een iphone
Weet iemand of de nieuwe v40 2012 uberhaupt een olie temp sensor heeft? En zijn er al mensen die dit hebben kunnen met met een mobiele telefoon?
Geplaatst: 02.04.2013 - 08:45
door roadrage
ik weet niet of het voor alle modellen opgaat. maar ik kan met Torque veel waardes uitlezen maar niet die van de olie temp.
wel van oa koelvloeistof-kmpu-verbruik NM's&PK's en nog een paar
Geplaatst: 02.04.2013 - 09:34
door Marc Apeldoorn
@Koen: Hoeveel moet je betalen voordat die adaptor bij je op de deurmat valt??
Vast meer dan 10 Euro...
En de gratis Torgue app, die kan een heel stuk minder dan die van 0,89 Euro..
Ga nog wel eens kijken of de olie temp af te lezen valt bij de R..
Geplaatst: 02.04.2013 - 10:43
door The Volvoboy
Marc Apeldoorn schreef:@Koen: Hoeveel moet je betalen voordat die adaptor bij je op de deurmat valt??
Vast meer dan 10 Euro...
En de gratis Torgue app, die kan een heel stuk minder dan die van 0,89 Euro..
Ga nog wel eens kijken of de olie temp af te lezen valt bij de R..
Ik heb betaald: €8,82. Werkt perfect! Torque app heb ik gratis (volledige versie)
Geplaatst: 02.04.2013 - 13:12
door diesel01
roadrage schreef:4wielen schreef:Toch gek dat mijn geartronic als het koud is de auto juist op toeren houdt...?
Ja om de boel/bak sneller op bedrijfstemp. te krijgen
diesel01 schreef:Gezien het onderschrift, indien naar waarheid ingevuld, kan ik mij wat voorstellen bij die rijontzegging.
Ook je forumnaam laat niet veel te wensen over..
Maar vertel hoe bevalt dat OV Rolling Eyes
Je hebt overigens geluk dat het droog is de gemiddelde OV reiziger riekt bovengemiddeld naar natte hond zodra het regent.
haha wat ben jij scherp vandaag :razz:
Maargoed..hoe het bevalt? ja ehh NIET natuurljik. en dan is het zoals je zelf aangeeft nu gelukkig droog. maar leuk is annders.. rennen..aansluitingen..overstappen etc.
Het is wel fijn dat ieder zichzelf respecterend OV bedrijf een "app" heeft, dit maakt het plannen wel een stuk gemakkelijker en nauwkeuriger.
Nog 22 dagen :oops: ik kan niet wachten

Pas je het gedrag ook aan?
Ik heb vaak de indruk dat het als een trigger werkt, iedereen loopt elkaar op te fokken waarbij de één niet onder wil doen voor de ander.
Laatst een verhaaltje van iemand die zijn bekeuring á €320 kreeg en daarbij een EMG curus á €900 in eigen tijd mocht gaan doen.
Die kon een lening afsluiten voor het voldoen van de verplichting.
40 km/h te hard en te snel inlopen op voorliggers en je hebt bovenstaand te pakken.
Maar goed we dwalen af, warm rijden is het advies..
Geplaatst: 02.04.2013 - 13:16
door JeroenSpock
diesel01 schreef:40 km/h te hard en te snel inlopen op voorliggers en je hebt bovenstaand te pakken.
Maar goed we dwalen af, warm rijden is het advies..
Klopt, met een koude motor zou ik dat niet doen.