Pagina 3 van 3
Geplaatst: 30.03.2013 - 11:28
door jvov60
NielsPHEV schreef:
Ja inderdaad in NL wordt een procent of 4 duurzaam opgewekt.....
Inmiddels meer dan 10 procent. Dus misschien toch je mening iets bijstellen?

Geplaatst: 30.03.2013 - 11:56
door RichieB
Rob Bakker schreef:Met die waardes in het achterhoofd kan het inderdaad zeer interessant zijn om de D6 particulier te rijden, alleen zodra de wegenbelasting moet worden betaald is het weer snel te duur......
Kijk en daarom zitten er dus financieel stimulerende maatregelen op de PIH. Omdat consumenten vooral (alleen maar?) naar de prijs kijken, en het milieu aspect onvoldoende meewegen in hun beslissingen.
Geplaatst: 30.03.2013 - 12:32
door Superfunky
jvov60 schreef:NielsPHEV schreef:
Ja inderdaad in NL wordt een procent of 4 duurzaam opgewekt.....
Inmiddels meer dan 10 procent. Dus misschien toch je mening iets bijstellen?

Waarvan meer dan de helft het verstoken van bio-massa is. Nou jij weer

Geplaatst: 30.03.2013 - 13:55
door NielsPHEV
Wat superjunky schrijft is exact de reden waarom ik de 4% genoemd heb. De meningen verschillen nog al of biomassa in NL duurzame electriciteit produceert. Ik ben van mening dat gezien het feit dat we geen productiebossen hebben, we heel veel importeren en het netto e rendement van zeker de kleinere centrales erg laag is biomasa minder duurzaam is.
Een en ander maakt overigens voor het terugrekenen naar aan fossile fuel equivalent niet uit, kan ook 16 MJ/kg nemen en terugrekenen naar een kilo hout. Het gaat er om dat je de verbraningswaarde van een brandstof niet 1 op 1 vergeleken kan worden met electrische energie.
Geplaatst: 30.03.2013 - 14:50
door mad
NielsPHEV schreef: Ik ben van mening dat gezien het feit dat we geen productiebossen hebben, we heel veel importeren en het netto e rendement van zeker de kleinere centrales erg laag is biomasa minder duurzaam is.
Een en ander maakt overigens voor het terugrekenen naar aan fossile fuel equivalent niet uit, kan ook 16 MJ/kg nemen en terugrekenen naar een kilo hout. Het gaat er om dat je de verbraningswaarde van een brandstof niet 1 op 1 vergeleken kan worden met electrische energie.
Ik ga het steeds beter begrijpen, dat rijden in een strijkijzer....
Geplaatst: 30.03.2013 - 16:54
door NielsPHEV
sorry beroepsdeformatie
Geplaatst: 30.03.2013 - 21:43
door IV39
Vandaag een D6 voor het Paasweekend mee gekregen. Ik ging weg met een bijna legen accu die halverwege leef was. Leuk om te zien dat de regeneratie snel gaat. Na even te remmen is er gelijk weer wat capaciteit beschikbaar. Ik ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat.
Het optrekken gaat ook snel genoeg in de elektrische stand, vind ik tot nu toe.
Ik laat nog wel weten hoe de ervaring was.
Geplaatst: 31.03.2013 - 10:06
door Rob Bakker
RichieB schreef:Rob Bakker schreef:Met die waardes in het achterhoofd kan het inderdaad zeer interessant zijn om de D6 particulier te rijden, alleen zodra de wegenbelasting moet worden betaald is het weer snel te duur......
Kijk en daarom zitten er dus financieel stimulerende maatregelen op de PIH. Omdat consumenten vooral (alleen maar?) naar de prijs kijken, en het milieu aspect onvoldoende meewegen in hun beslissingen.
Deels mee eens, de aanschaf prijs is hoog, maar ik doel meer op de ca. 250 euro per maand aan wegenbelasting. dat is gewoon serieus geld.
De stimuleringsmaatregelen gelden voornamelijk de aanschaf, en dat is voor de veelrijder nu met een diesel.
Voor mij is de electrische radius voldoende, en ik heb niets aan de D5 die en bij zit. Dat is te duur in verhouding tot mijn gebruik van de auto. (Het totale vermogen is natuurlijk geweldig)
Kortom, als het niet was voor de Wegenbelasting had ik serieus verder gaan rekenen (en dat als particulier).
Geplaatst: 31.03.2013 - 10:17
door NielsPHEV
nu is de auto wegenbelasting vrij, volgens mij betaal je voor een diesel in deze gewichtsklasse zo'n 125,=/mnd daarnaast zou het me verbazen wanneer men niet met een voordeliger tarief komt voor hybrides gezien de accu's.
Geplaatst: 31.03.2013 - 10:23
door Rob Bakker
Excuus ja, als ik het huidige gewicht neem van 1848 kg kom ik op 479 per kwartaal.
Maar nu gaan we iets te ver off-topic, en dat is niet de bedoeling. Mijn punt was aan te geven dat er ook wel particulieren interesse hebben in een goed presterende, en goed uitziende, electrische auto.

Geplaatst: 31.03.2013 - 10:24
door OGA244
een PIH weegt op een haartje na 2000kg, die 1848kg is al een gewicht waarin men die accu's verrekend heeft
Geplaatst: 01.04.2013 - 15:06
door IV39
Vandaag weer een stukje gereden. Het rijdt echt lekker

.
Verder dan 30 km op een volle accu kom ik echt niet. Dan rij ik 15 km binnendoor en de rest snelweg. In praktijk is dat net even te weinig. Ik hoop dat het met warmer weer verbeterd want elektrisch rij je heel rustig.
Ik was veel bezig om te proberen de diesel niet aan te laten gaan, dat lukt het beste in de pure stand. Je trekt dan nog steeds lekker op.
Morgen de auto weer inleveren

en dan nog heel lang wachten.
Geplaatst: 01.04.2013 - 23:01
door AdS
Zaterdag 3 kwartier proefgereden, onderschrijf wat IV39 hiervoor schreef over de proefrit. Geen gemiddeld verbruik met vrij kort electrisch rijden (in eerste instantie had stond het verbruik nog niet ingesteld op een nieuwe rit en ik had al een aardig stukje electrisch gereden) en stuk snelweg zo goed als 1:20. Afhankelijk van korte/lange ritten en oplaadmogelijkheden is dus een nog mooier verbruik haalbaar, zeker in de zomer. De remgeneratie werkt voortreffelijk, het voelt net iets anders aan, maar het lijkt net of de auto gewoon remt en de overgang naar echt remmen voel je niet.
Een dijk van een auto overigens! Dat wordt genieten, zo rond eind juni denk ik met nummer 209.
Geplaatst: 02.04.2013 - 09:54
door NielsPHEV
IV39 schreef:Vandaag weer een stukje gereden. Het rijdt echt lekker

.
Verder dan 30 km op een volle accu kom ik echt niet. Dan rij ik 15 km binnendoor en de rest snelweg. In praktijk is dat net even te weinig. Ik hoop dat het met warmer weer verbeterd want elektrisch rij je heel rustig.
Ik was veel bezig om te proberen de diesel niet aan te laten gaan, dat lukt het beste in de pure stand. Je trekt dan nog steeds lekker op.
Morgen de auto weer inleveren

en dan nog heel lang wachten.
Heb je de auto wel voorverwarmd ? (preconditionering) kan je in de wagen instellen of via on-call, of het lampjes knopje 3 sec inhouden van de pcc. Ik kom duidelijk verder dan 30 km. Vanmorgen 3,9 kWh vebruikt en 0,52 kWh geregenereerd op 14,6 km met een voorverwarmende auto
Geplaatst: 02.04.2013 - 11:47
door IV39
NielsPHEV schreef:
Heb je de auto wel voorverwarmd ? (preconditionering) kan je in de wagen instellen of via on-call, of het lampjes knopje 3 sec inhouden van de pcc. Ik kom duidelijk verder dan 30 km. Vanmorgen 3,9 kWh vebruikt en 0,52 kWh geregenereerd op 14,6 km met een voorverwarmende auto
Nee, ik had de auto niet voorverwarmd. Zover reikt mijn kennis van de auto nog niet

.
Heb jij enig idee hoeveel kw de voorverwarming van de auto kost? Even uitgaande van de hedendaagse temperaturen.
Geplaatst: 02.04.2013 - 13:04
door NielsPHEV
Hoeveel energie het kost is me niet helamaal duidelijk aangezien de er een diesel standakchel inzit die werkt icm motor en battery verwarming/koeling. Heb een keer op de emeter gekeken ztijdens het opwarmen en zag toen z'n 500 W en verwacht dus dat de diesel het gros van het werk gedaan heeft. Dit laatste is overgens energetisch prima aangezien die diesel stankachel maar zo een rendement van 80-85% zal hebben. Via electra naar warmte ie nagenoeg altijd onverstandig
Geplaatst: 02.04.2013 - 13:08
door NielsPHEV
OGA244 schreef:een PIH weegt op een haartje na 2000kg, die 1848kg is al een gewicht waarin men die accu's verrekend heeft
Weet je dat zeker, zou nl betekenen dat berekeningen als maximaal toegelaten gewicht en maximum gewicht te trekken voertuig niet kloppen en je een probleem kan hebben wanneer je op de weegbrug moet. Lijkt me sterk dat ze op deze manier een fiscale correctie doen