Pagina 3 van 9

Geplaatst: 30.03.2013 - 21:42
door Marc Apeldoorn
@4 wielen, ik rij inderdaad 98% snelweg en dan 100 km/u..
En ik zit op 5.0 l per 100 km...
EN LPG is veel milieuvriendelijker dan diesel

Geplaatst: 30.03.2013 - 22:22
door Silver_R
maxjager schreef:Misschien als je de toon uit de laatste twee zinnen van je laatste bericht in je openingsbericht had gebruikt had je andere reacties gehad. Een discussie starten past prima binnen het forum mijn inziens, mensen keihard terecht wijzen wat minder en resulteert in bovenstaande.

Misschien heb je een punt, misschien niet. Ik wil graag een goed rijdende auto maar geef ook om het milieu.

Ik wens iedereen trouwens ook een fijn paasweekend. :D
Mediator van beroep? :D

Geplaatst: 30.03.2013 - 22:40
door Obbetuning
Op zich een leuke discussie om te volgen dit.

Ik mis nog de inbreng:
Een oude (zuinige) diesel rijden, versus elke paar jaar een nieuwe auto met de daaraan verbonden productie vervuiling.

Iemand ? :-)

mvgr Obbe

Geplaatst: 30.03.2013 - 23:02
door maxjager
Silver_R schreef:
maxjager schreef:Misschien als je de toon uit de laatste twee zinnen van je laatste bericht in je openingsbericht had gebruikt had je andere reacties gehad. Een discussie starten past prima binnen het forum mijn inziens, mensen keihard terecht wijzen wat minder en resulteert in bovenstaande.

Misschien heb je een punt, misschien niet. Ik wil graag een goed rijdende auto maar geef ook om het milieu.

Ik wens iedereen trouwens ook een fijn paasweekend. :D
Mediator van beroep? :D
Nope, maar zo voelt het soms wel om het resultaat te bereiken waarvoor men mij inhuurt... ;-)

Geplaatst: 30.03.2013 - 23:09
door Jers3n
Zonder me echt te willen mengen in de discussie, het volgende:
Er moet m.i. met betrekking tot de uitstoot van diesels, onderscheid gemaakt worden tussen het gezondheidsaspect (fijnstoffelijk/roetdeeltjes) en broeikasgassen-aspect (o.a. CO2 & NOx, waarvan een deel N2O, een 296 keer sterker broeikasgas dan CO2).
De EGR zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur en daardoor voor reductie van de NOx (tot 30%), en zit er natuurlijk niet voor niks op. Er kleven ontegenzegelijk nadelen aan, zoals meer roet en inlaat vervuiling, maar als hij er, ivm. uitstooteisen, niet op zou hoeven zitten en de verbruikswinst dan voldoende uistootcompensatie zou zijn, dan zou de EGR echt wel achterwegen gelaten worden. Alhoewel het dan wel langer zou duren voordat de diesel warm is....

@Koidream: serieus? (Hoge druk) EGR zit op (bijna) alle moderne motoren, zowel benzine als diesel. (Lage druk EGR, aftappen uitlaatgas na roetfilter en overige uitlaatgasbehandeling, is minder vervuilend maar (nog) weinig toegepast)

@Marc Apeldoorn: LPG is inderdaad schoner dan diesel, maar bij 1-op-6 tov 1-op-18 natuurlijk niet meer...

Geplaatst: 30.03.2013 - 23:20
door wtr_s60
4wielen schreef:Mannen (en enkele vrouw),
Ik lees steeds vaker dat mensen hun EGR dicht zetten.De EGR heeft een functie, en dat is zorgen dat jouw Volvo minder schadelijke uitstoot heeft. Als je de EGR dichtzet, ben je dus bewust meer aan het vervuilen. En dat alleen maar ten gunste van je eigen portemonnee. Klaarblijkelijk kan je Volvo dan iets minder verbruiken en de kans op een bepaalde schade (die volgens mij bijna nooit voorkomt, maar ook te voorkomen is door goed onderhoud) wordt verkleind. Ik vind dat bijzonder asociaal gedrag. En als we hier elkaar ook nog eens tips gaan geven hoe je om de APK heen kan... Sorry, ik word daar niet goed van. En dat wilde ik toch even kwijt. Laat het goedpraten maar beginnen...
Ik ging eerst niet reageren maar ik kan het toch niet laten.

Begin eerst bij jezelf: neem de fiets, gebruik de bus, tram, trein en verkoop je auto als het milieu je zo nauw aan je hart ligt. Man het tart echt alle verbeelding, het soort topics die hier worden aangemaakt, heb je echt geen belangrijkere dingen in je leven om je druk over te maken ? Als je hier al "niet goed van wordt"...

PS. M'n EGR is onaangeraakt

PS2. Heb geen roetfilter meer :o (ja, er zat ooit eentje in), en eergisteren voor het 3de jaar op een rij glansrijk door de keuring geraakt op de roettest

GROETEN

Geplaatst: 31.03.2013 - 08:27
door V70/2.4D/2003
Men is hier een kolencentrale aan het bouwen die straks de elektriciteit gaat leveren voor, onder andere, de PIH rijders. Naast de diesel die in zo'n auto hangt dus ook nog eens stroom die gemaakt is door een centrale die 500 ton kolen per uur verstookt om 1600 Mw aan het net te leveren.

Mannen, dit gaat echt nergens over. Deze paashaas wenst jullie fijne pasen.

Geplaatst: 31.03.2013 - 09:58
door Rutgerv40
Ach, in afrika flikkeren ze lijken in rivieren, waar 5 km verderop mensen dat water als enige (drink)waterbron gebruiken. Van mij mag je die EGR dan wel dicht zetten hoor, als je je schoonmoeder maar niet als brandstof gebruikt als ik achter je rij ;)

Geplaatst: 31.03.2013 - 16:05
door Rippie V70
@4wielen
Grappig dat mensen direct naar anderen (w.o. mijzelf) gaan wijzen...
tja.... Wie begint er hier nou te wijzen...?

Maar als ik mag aanhaken :
Je hebt wel een punt hoor, maarre
Ik heb een 130PK met EGR en roetfilter... 1:16.5 gemiddeld. bijna 300K. dus ook duurzaam.
Waarom rij je zelf dan in een 185PK uitvoering.... is dan ook een scheef signaal dan.

Ik denk dat het er maar een handjevol zijn met een afgesloten EGR.

vrolijk witte pasen

Geplaatst: 31.03.2013 - 17:48
door Richo
4wielen schreef:@ Piotr: het gaat hier over het ergeren aan asociaal gedrag, ik ben niets te beroerd daar wat van te zeggen. We hebben al genoeg medelanders die wegkijken!

@ Marc A: kijk even naar de specs, het kan gewoonweg niet dat jouw D5 GT zuiniger is, tenzij je vaak 80 / 100 rijdt. Dan ligt het puur aan het traject en niet aan de motor. Als je het wilt weten, mijn D3 GT zit op 5,2L / 100 km. En je R rijdt dan misschien op lpg, met 1:6 verbruikt hij dan wel 3 x wat mijn D5 verbruikt. Tja, zeg het maar...

@ 360 degreez: kop in...

@ t5power: ... het zand

@ NJ8: dus? Ik laat eind van het jaar Volvotune gewoon alles schoonmaken, niets aan het handje

En verder ga ik niet meer reageren. Ik wilde het even kwijt, omdat ik steeds maar weer het onderwerp terug zie komen en ik gewoon niet kan begrijpen dat mensen serieus hun auto bewust vervuilender maken, terwijl dat niet nodig is. 'Na mij de zondvloed'-gedrag. Gedrag dat voor de hele economische malaise waar ons land zich in bevindt heeft gezorgd. Ik wilde daar even iets van zeggen. Heb ik gedaan, ik ben het kwijt. En nu wens ik iedereen hele fijne paasdagen toe. En inderdaad hopelijk met wat beter weer :)
@4 wielen

zullen we eens terug naar de basics gaan? om de hoeveel jaar koop jij een nieuwe auto, dat is de eerste vraag daarop volgende een verhaal over een vader en zoon:

Vader bezit een dikke amerikaanse slee uit 1956 met V8, deze rijd hij al zijn hele leven. De laatste jaren krijg hij van de zogenaamde bewuste amerikaanse burger dat hij ook maar een zuinige milieu bewuste auto moet gaan rijden, omdat hij met die oude auto toch wel zo milieu vervuilend is. nu begon vader zich hier aan te storen en had hier met zijn zoon erover, deze was goed opgeleid en ging onderzoek hierna doen. Mensen kopen om de paar jaar een nieuwe auto (ruw weg elke 5-10 jaar), die misschien iets zuiniger is dan de vorige maar meestal scheelt dit niet veel. Nu ging de zoon onderzoeken hoeveel de vader over zijn leven heeft vervuilt met zijn grote auto en vergeleek dit met iemand die elke 5-10 jaar een nieuwe auto kocht. Hieruit blijkt dat de vader milieu bewuster bezig en niet een heel klein beetje, dit verschil komt vooral door de fabricage (de grootste vervuiling).
Jeremy clarkson heeft hetzelfde gedaan met de Hybrid.

Milieu bewust bezig zijn doe je niet alleen met je auto maar met alles.
- wacht jij tot je elektrische apparatuur kapot tot je een nieuwe koopt?
- waar staat jouw verwarming op ingesteld? hoe vaak stookt hij?
- hoeveel auto's heb jij in je leven gehad?
- heb je zonnepanelen?
- doe je het licht achter je uit, of zet je onnodig aan?
- hoelang/hoe vaak douche je?

geef op de volgende vragen antwoord en ga dan eens kijken wat je aan energie verspilt en hoe groot jouw carbon footprint is? om te zeiken over zoiets klein als een egr, vind ik pietluttig en zelfs zielig.

als laatste: laat mensen doen waar ze zin in hebben, hou je in eerste instantie met je zelf bezig en dan kan hoogstens een advies gegeven worden richting andere mensen. Je bereikt niks met een rant want zonder een voldoende beargumentering jaag je alleen mensen tegen je in het harnas.

Geplaatst: 31.03.2013 - 17:56
door lint
Dat is duidelijke taal!
Ik ben het overigens helemaal eens met je verhaal, er is heel veel onbegrip over het zogenaamde milieu bewust zijn. Er zijn allerhande niet onderbouwde verhalen die mensen op het verkeerde been zetten. Altijd logisch blijven nadenken wil dan wel eens helpen om te relativeren.

Geplaatst: 31.03.2013 - 18:11
door JeroenSpock
Richo schreef:Vader bezit een dikke amerikaanse slee uit 1956 met V8, deze rijd hij al zijn hele leven. De laatste jaren krijg hij van de zogenaamde bewuste amerikaanse burger dat hij ook maar een zuinige milieu bewuste auto moet gaan rijden, omdat hij met die oude auto toch wel zo milieu vervuilend is. nu begon vader zich hier aan te storen en had hier met zijn zoon erover, deze was goed opgeleid en ging onderzoek hierna doen. Mensen kopen om de paar jaar een nieuwe auto (ruw weg elke 5-10 jaar), die misschien iets zuiniger is dan de vorige maar meestal scheelt dit niet veel. Nu ging de zoon onderzoeken hoeveel de vader over zijn leven heeft vervuilt met zijn grote auto en vergeleek dit met iemand die elke 5-10 jaar een nieuwe auto kocht. Hieruit blijkt dat de vader milieu bewuster bezig en niet een heel klein beetje, dit verschil komt vooral door de fabricage (de grootste vervuiling).
Even een plaatje daar bij:
Afbeelding
Waarbij vaders slee de rode lijn is, en de groene is iemand die steeds een nieuwe koopt. De auto stoot misschien minder uit, maar de rechte lijn omhoog is de fabricage.

Geplaatst: 31.03.2013 - 19:51
door Richo
lint schreef:Dat is duidelijke taal!
Ik ben het overigens helemaal eens met je verhaal, er is heel veel onbegrip over het zogenaamde milieu bewust zijn. Er zijn allerhande niet onderbouwde verhalen die mensen op het verkeerde been zetten. Altijd logisch blijven nadenken wil dan wel eens helpen om te relativeren.
mensen staan meestal niet stil bij wat er aan milieu belasting plaatsvindt tijdens de fabricage en alleen van eigen verbruik.

Geplaatst: 31.03.2013 - 20:42
door Obbetuning
volvotune schreef:Op zich een leuke discussie om te volgen dit.

Ik mis nog de inbreng:
Een oude (zuinige) diesel rijden, versus elke paar jaar een nieuwe auto met de daaraan verbonden productie vervuiling.

Iemand ? :-)

mvgr Obbe
Hehe,, ik dacht al wanneer komt het nou ? :-)

groet Obbe

Geplaatst: 31.03.2013 - 20:50
door 4wielen
Wat een bullshit! Die afgedankte auto gaat toch niet naar de sloop? Daar gaat gewoon iemand anders mee rijden, echter komt er ook een minder milieubelastende auto voor terug. Als je op die manier blijft denken, wordt de wereld nooit beter dan deze nu is. Dit zijn alleen maar drogargumenten van mensen die niet onder ogen willen zien dat ze zelf verantwoordelijkheid moeten nemen! Makkelijk he.

Maar de hele discussie heeft niets te maken met het grote mileudebat. Spaar me zeg. Ik ben niet de meest milieubewuste persoon op deze aardkloot, dat heb ik eerder al geschreven. Dus ga nou niet steeds naar mij lopen wijzen omdat ik een D5 met 185 pk heb. Natuurlijk mag je best genieten. Waar het mij om gaat is het feit dat mensen een auto kopen met maatregelen om de milieuvervuiling te beperken en deze er vervolgens doodleuk vanaf gaan slopen, enkel en alleen voor hun eigen portemonnee. Dát gaat mij echt te ver. En dan kun je de hele wereld erbij halen (lijken in de rivier, etc.), maar dat doet er niks aan af dat JIJ best een klein beetje verantwoordelijkheid mag nemen voor je eigen acties? Wat ik dan doe? Simpel, ik laat mijn EGR zitten. En wat doe jij?

En nou krijg ik vast weer een tirade over me heen over wat ik allemaal verkeerd doe. Typisch gedrag voor 'zij die geen verantwoordelijkheid nemen'. Tjuus!

Geplaatst: 31.03.2013 - 20:53
door V70/2.4D/2003
#zwaaien doet#

Nu niet van die lange tenen vriend, je bent de discussie zelf begonnen. Maar dat het feitelijk c.q. inhoudelijk nergens meer over gaat mag duidelijk zijn. En ik zal je verlossen want ik druf het wel te zeggen:

# mods, mag er een slotje op? #

# nog steeds heel blij zwaaien doet#

Geplaatst: 31.03.2013 - 20:54
door Ben
Volgens mij zit er in mijn auto helemaal geen EGR.

Geplaatst: 31.03.2013 - 21:01
door Oceanracer
Ben schreef:Volgens mij zit er in mijn auto helemaal geen EGR.
Milieubarbaar! :lol:


En ach, TS gooit de knuppel in het hoenderhok, maar als het hem te heet wordt onder de voeten, druipt ie met z'n staart tussen de benen weer af. En maar klagen dat er vooral níet moet worden gewezen en al helemaal niet naar hem. Tssssjjj...

Geplaatst: 31.03.2013 - 21:04
door t5power
4wielen, waarom heb je uberhaupt 2 wagens? 1tje prive en 1 zakelijk?

Geplaatst: 31.03.2013 - 21:06
door Oceanracer
Eigenlijk is/zijn 8wielen dan passender.. :D