verlagingsveren of proactieve veren

Geproduceerd bij NedCar in Born
Rode T4
2nd Gear member

Ik heb onder de 1.8 met LPI achter verlagingsveren van Merwede gehad. Is dus niks bij elke drempel gaat hij naar het einde van de veergang en dan is de achterbak op de 40 liter gastank na leeg. Dus die er onderuit en volvo verzwaarde veren eronder en opgelost. Was ook een beetje een probeersel. Ik had de veren bijna gratis.

De schokbrekers van de T4 zijn niet versleten. Is het eerste waar ik naar heb gekeken voordat ik achter nieuwe veren monteerde. Voor heb ik monroe's zitten of dat standaard was op een 97 T4 weet ik niet. Heb de auto pas een half jaar.

Stuiteren is misschien een beetje vage omschrijving van mij. Ik merk dat de auto bij grote dwarshobbels en kuilen in de snelweg voor inveert ik denk tot het einde van de veergang dus komt ie op de blokken tenminste zo voel het dus comfort nul en een zeer onrustig wegedrag. Wat het inveren houd in ene op.
Achter vangt de schokbreker en de veer de oneffenheden prima op.
Met de standaard veren aan de voorzijde is de auto stug maar heeft hij een prima weggedrag. Tja waarom dan niet de standaard veren zou je zeggen. Misschien doe ik dat ook wel weer.

Zou ik de volvo veren (2cm verlaging) kwijt kunnen? De auto is van oktober 1997.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Volmar
3rd Gear member

Dat is geen probleem.
Je T4 is modeljaar 98... Ook al is ie van 97.
Ik heb het zelfde bouwjaar, alleen een TD.

Monroe zit standaard onder de volvo.
Let wel op dat je de juiste schokbrekers bij je veren monteert.
Je heb nogal wat verschillende onderstellen.
Combinatie's van deze onderstellen kunnen niet lekker veren.

Onder de T4 zit standaard een Dynamic onderstel.
Die schokbrekers reageren heel anders dan bijvoorbeeld het
Comfort onderstel dat bij vrijwel de rest onder zit.
Dynamic grijpt wat harder in dan comfort, maar ik vind het onderstel
voor een T4 die hoge snelheid kan halen, absoluut geen goed
onderstel. Ik herken je inveerprobleem aan de voor en achterkant.
Ik vond het zwaar irritant.

Ik had Comfort, daarna complete set Dynamic eronder gehad.
Nu omgebouwd naar Sport met wegliggingset, behalve de achterveren
die heb ik progressief gehouden. Staat nu mooi recht.
Rijdt tot nu toe nog het beste. Ik wil niet te ver omlaag.
Maar iets lager had wel gemogen.
3 cm is het mooist.
It's only kinky the first time
EricT4
2nd Gear member

Mijn V40 heeft ook last van een doorhangende kont.
Achter ligt hij een stuk lager dan voor:
Afbeelding

Bij de groene is de stand achter wel goed:
Afbeelding

Blijkt dat er 3 types van het sportonderstel bestaan. Ik heb de lichtste van 3, nu kan ik dus nieuwe veren laten monteren bij de dealer voor max 200 euro.

Maar ben ik dan van het probleem af ?? ......het hangen van de kont bij onbeladen toestand. Als ik nu beladen rijd is het echt 3x niks. Ik ben een beetje bang voor de progressief, wil namelijk de originele wegliging hebben bij onbeladen toestand.
De dealer weet het niet zeker. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
Rode T4
2nd Gear member

Er is al meer geschreven over de verschillende type veren onder een phase 1. Ik dacht niet dat er meerdere type sportonderstellen waren voor een phase 1. Ik heb zelf progressief achter. Kenmerk van progressief is dat ze in onbeladen toestand hetzelfde veergedrag hebben als normale veren. Naar mate je ze meer belast worden ze stugger.

Als je regelmatig met een volle achterbak of aanhanger rijdt zou ik voor progressief gaan. Let wel de auto komt met progressief ongeveer 1,5 cm hoger dan standaard (niet doorgezakte) veren te staan. Persoonlijk vind ik het iets te hoog voor het mooie maar ik zou niet zonder progressief willen met onze 1300 kg sleurhut

Weet je wat er onder de groene achter zit? Als het orginele volvoveren zijn hebben ze kleurcodes op de veren. Met die kleurcode kan volvo nagaan welk type veer je nu hebt.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
EricT4
2nd Gear member

Thanks Rode T4,
Ik heb geen trekhaak, alleen af en toe wat volk op de achterbank.
Hij moet idd niet al te ver omhoog komen.
maar we gaan inderdaad die groene maar eens nader onderzoeken.
super7
1st Gear member
Contacteer:

Ruim een week geleden de progressieve c.q. verzwaarde achterveren laten monteren onder m'n T4 uit 1999. Had ik achteraf gezien veel eerder moeten doen. Niet alleen oogst de auto nu veel mooier, ook de wegligging met een caravan is 100% verbeterd. Voorheen werden de achterwielen ook flink warm bij het rijden met een caravan, maar ook dat behoort nu tot het verleden. Vorige week met veel plezier 1000 km gestuurd met een caravan.

Progressieve achterveren plaatsen: een aanrader!

PS
Door vastzittende bouten had de Volvo garage niet 2 maar 4 uur nodig om de nieuwe veerset te plaatsen (en uitlijnen van voor- en achtertrein), maar door de prijsafspraak werd mij niets extra's in rekening gebracht. Goede service.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”