Pagina 3 van 8

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:18
door Ben
@Bover, maar jij rijdt extreem veel maar hoeveel rijdt @Turbodesk
en reken het dan nog eens uit. Ik denk dat de terugverdientijd dat wat langer zal worden.

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:25
door Turbodesk
Als ik het zelf uitreken bij een 30.000km per jaar, dan kom ik uit op een besparing van 500 euro aan brandstof.

Ik ga dan uit van 1 op 12 ,tegen (hoop ik) 1 op 14.

Als deze besparing lukt dan heb ik de kosten er al in een half jaar uit.

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:29
door Oceanracer
Eigenlijk zou jij Volvo moeten aanklagen voor het leveren van een ondeugdelijk product. Hij haalt bij lange na de fabrieksopgave niet. Absurd dat je nu zelf allerhande aanpassingen moet doen, in de hoop dat het verbruik enigszins acceptabel wordt.

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:34
door Ben
Mogelijk krijgt hij lik op stuk want er zijn door hem essentiële wijzigingen aan het vehikel aangebracht die enige garantie uitsluiten :-)

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:36
door Turbodesk
Ja, maar je weet zelf ook wel dat dat niet haalbaar is.

Als je topics leest over het verbruik van diverse modellen en bouwjaren dan komt de D5 en dan met name de 185Pk versie er bijna altijd af met een hoog verbruik.
De Euro 4 motor is gewoon heel erg onzuinig.

Je moet er wat voor over hebben om in een schone diesel te rijden :roll:

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:38
door Turbodesk
Ben schreef:Mogelijk krijgt hij lik op stuk want er zijn door hem essentiële wijzigingen aan het vehikel aangebracht die enige garantie uitsluiten :-)
Auto is al te oud voor garantie.
Volvo zou me uitlachen als ik nu nog kom aanzetten over het verbruik na al die jaren.

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:45
door Oceanracer
Ben schreef:Mogelijk krijgt hij lik op stuk want er zijn door hem essentiële wijzigingen aan het vehikel aangebracht die enige garantie uitsluiten :-)
Het absurde verbruik (ik zou het haast misbruik noemen) van 1 op 12 was al vóór de aanpassingen een feit, dus nou niet de zaak gaan omdraaien....

Geplaatst: 19.04.2013 - 16:00
door Ben
Ik vind 1:12 een hele verbetering tov de 1:10 die mijn auto op benzine verbruikt

Geplaatst: 19.04.2013 - 16:37
door Brambo67
Wordt vervolgd... Ik vind het een dure aanpassing puur voor 'zuinigheid'. Zuinig wordt deze auto namelijk nooit. Dat is natuurlijk anders als de auto er lekkerder door gaat rijden. Ben met name daar benieuwd naar.

Geplaatst: 19.04.2013 - 17:46
door Bover
Toch lijkt mij de ecotuning zo leuk omdat je langer met een tank rijdt. Dat plezier en psychologisch effect is ook wat waard.

@Ben: Is waar ik rij veel en toevallig haal ik afgelopen jaar 60.000km maar normaal is dat rond de 45-50.000.

Blijft een bezuinig met de eco al met 25.000km binnen een jaar uit te kunnen .
Ik zou ook de kosten aftrekken van de belasting van de eco tuning. Is milieutechnisch toch ook positief verhaal..

Geplaatst: 19.04.2013 - 19:12
door Oceanracer
Ben schreef:Ik vind 1:12 een hele verbetering tov de 1:10 die mijn auto op benzine verbruikt
Toch een hele prestatie van Volvo: in 15 jaar het brandstofverbruik van 1 op 10 naar 1 op 12 weten te krijgen. Top-engineers bij Volvo! Whahaha...

Geplaatst: 19.04.2013 - 19:21
door NielsPHEV
als de auto op de zaak staat mag je alles aftrekken van de belasting is ie prive helemaal niets onafhankelijk van of je het eco vind of niet.

Ik ben overigens van mening dat je vooral moet tunen wanneer dit de motorloop en het rijgedrag ten goed komt de verbruiks argumenten zie ik vaak bij personen die het ook binnen het gezin moeten verkopen. Volvo laat echt geen substantiele vebruiksverbeteringen liggen als die zonder problemen haalbaar zijn.

Geplaatst: 19.04.2013 - 22:21
door 4wielen
Turbodesk schreef:De Euro 4 motor is gewoon heel erg onzuinig.

Je moet er wat voor over hebben om in een schone diesel te rijden :roll:
Of je bent gewoon een hork van een chauffeur. :razz:
Ik krijg het no way voor elkaar 1:12 te rijden, mijn slechtste gemiddelde verbruik is 1:15.

Geplaatst: 19.04.2013 - 22:25
door lint
4wielen schreef:
Turbodesk schreef:De Euro 4 motor is gewoon heel erg onzuinig.

Je moet er wat voor over hebben om in een schone diesel te rijden :roll:
Of je bent gewoon een hork van een chauffeur. :razz:
Ik krijg het no way voor elkaar 1:12 te rijden, mijn slechtste gemiddelde verbruik is 1:15.
Is geen probleem om met een zware rechter voet 1:12 of nog slechter te halen!

Geplaatst: 19.04.2013 - 23:17
door Bover
Er wel groot verschil in verbruik tussen de handschakel en automaten voordat er parameters door elkaar gaan lopen.
De volvo van Turbodesk en mij zijn automaat.

Geplaatst: 19.04.2013 - 23:45
door Turbodesk
4wielen schreef:
Turbodesk schreef:De Euro 4 motor is gewoon heel erg onzuinig.

Je moet er wat voor over hebben om in een schone diesel te rijden :roll:
Of je bent gewoon een hork van een chauffeur. :razz:
Ik krijg het no way voor elkaar 1:12 te rijden, mijn slechtste gemiddelde verbruik is 1:15.
Dat mag denk ik ook wel wat minder.

Ik neem aan dat je die 1 op 15 hebt uitgerekend bij de pomp?

Als dat zo is dan vind ik dat erg fijn voor je. Ik krijg het niet voor elkaar.

Geplaatst: 20.04.2013 - 09:17
door Bover
HA Marcel, Jij gaat ook op de 1:15 komen. Zo mij hogelijk bevreemden als je met dezelfde eco tuning dit verbruik niet haalt.
Ha of ik rij super als " het nieuwe rijden" :lol:

Ik rij trouwens meestal geen korte afstanden met de V70 D5. Dan haal ik een verbruik eco van 1:14 heb ik ontdekt.

Geplaatst: 20.04.2013 - 09:28
door Turbodesk
Korte afstanden worden er ook mee gereden. Het is niet alleen snelweg wat er mee gereden wordt. De boodschappen worden er ook mee gedaan. Kids halen/brengen.

Als ik straks 1 op 14 haal vind ik dat ook een mooie verbetering.

Geplaatst: 20.04.2013 - 09:41
door Thijs
Ik doe nu weliswaar rustig aan, maar zit ronde de 1:15.5. Ik hoop straks boven de 1:16 uit te komen eigenlijk! wel handbak trouwens en nagenoeg nooit kleine stukjes.

Geplaatst: 20.04.2013 - 09:59
door 4wielen
Turbodesk schreef:Ik neem aan dat je die 1 op 15 hebt uitgerekend bij de pomp?

Als dat zo is dan vind ik dat erg fijn voor je. Ik krijg het niet voor elkaar.
Bij de pomp ja. Meestal rond de 1:16. En ik mag hem af en toe lekker op de staart trappen hoor. Volgens mij is de truc z.s.m. op constante snelheid te komen en dan de CC aan. En ik ben nog aan het onderzoeken of het toevoegen van additieven nou helpt of niet. Heb er twee keer iets ingegooid en ik beide keren was mijn verbruik de tankbeurten erna substantieel lager. Maar ja, je rijdt nooit dezelfde ritjes onder dezelfde omstandigheden op één tank he...