Hier ben ik het helaas niet mee eens, moderne auto's zijn minder goed recyclebaar dan de oude auto's (1990 en ouder), dit omdat er toen minder gebruik gemaakt van X aantal legeringen in de auto zoals nu (dit is natuurlijk deels voor de veiligheid), dit heeft tot gevolg dat er bij het opnieuw smelten er meer schadelijke stoffen vrij komen, het scheiden (openbreken) van de legeringen tot hun basis elementen. Dit kost meer energie en resulteert in meer schadelijke uitstoot.EnnoE34 schreef:En dan is het volgens mij meer duurzaam om er voor te zorgen dat je auto en heel blijft en blijft voldoen aan de destijds door de fabrikant bevestigde uitlaatemissie-normen.
Overigens denk ik dat moderne auto's steeds meer recyclebaar zijn dan de oudere wagens, en ook steeds meer uit gerecyclede materialen bestaan daar waar mogelijk.
Fabrikanten worstelen ook met de emissienormen, en dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom ze enkele jaren geleden zijn begonnen met downsizen. Daarmee zal de uitstoot van NOx en fijnstof afnemen, maar om bij hogere prestaties te kunnen blijven meekomen zie je dat dan de duurzaamheid van de motoren weer minder aan het worden is. Over x jaar bestaan er volgens mij dan ook geen blokken meer die meer dan 500.000 km kunnen halen. Die tijd is voorbij. Jammer maar helaas.....
Uit eindelijk blijf ik er bij dat je voor het milieu beter zo min mogelijk auto's koopt in je mensen leven en deze zoveel mogelijk op rijd (lees technisch), dit verkleind de carbon footprint van ons. Laatst ook nog gelezen dat er nog steeds geen concrete onderzoeken zijn uitgevoerd m.b.t. dit onderwerpt (of worden verzwegen door de auto lobby/olie maatschappijen).