Pagina 3 van 3

Geplaatst: 14.05.2013 - 13:02
door JCF
Ik wissel bij 2mm. (zomerbanden) en bij 4mm de winterbanden.
Wat het aquaplaning verhaal betreft: even iets van het gas af en je rijdt weer op asfalt ipv op water.
Wel of geen aquaplaning hangt veel meer af van de gereden snelheid dan van profiel en het type/merk band. De verschillen in bandentests tussen banden die slecht op nat presteren en de besten is vaak maar 7km/h. Eventjes gas los dus.

Bovendien, je voelt zelf heel goed of je bijna versleten banden nog veilig rijden of dat je grip gaat verliezen, nog los van het hele mm/profiel verhaal.
Een zomerband wisselen bij 4mm; de bandenmarkt juicht het vanzelfsprekend toe...

Geplaatst: 14.05.2013 - 21:57
door RonS60
Beste,

Ik citeer hier even een stukje tekst dat u hier zelf heeft neergezet...
diesel01 schreef:...
Rijdt je een V70 uit 2001 plat koop je voor 4k een andere gebeurd je dat zelfde met een XC60 uit 2011 kost het een paar centen meer dan een setje banden...
diesel01 schreef:
RonS60 schreef:
toppertje schreef:
ik denk dat de meeste auto,s van 2001 WA verzekerd zijn,dus "plat"
is hier een schadepost van "maar" €4000,00.
een XC 60 zal daarintegen meestal wel allrisk verzekerd zijn,dus
(bijna)geen financiele schade.

dus zo bitter is die pil niet voor de XC 60 rijder integenstelling
van de berijder van de V70 van 2001.
+ dat voor de berijder van de V70 van 2001 die € 4000,00 in verhouding misschien wel veel meer geld is dan de €50 - 60.000 die de XC 60 rijder voor zijn/haar auto heeft uit gegeven...
Een briljante zienswijze...
Het relaas doet mij denken aan opmerkingen van vroegere collega's die op een dergelijke manier spraken over de BMW van de "baas" die schade had.
"Tja eigen schuld en bovendien kan hij het zat betalen" een dom bekrompen volk die zelf niet het lef in de donder heeft om door risico's te nemen iets te maken van een leven als zelfstandig ondernemer, danwel werkgever.
Als ik mijn XC60(All risk) plat zou rijden ga ik dat financieel wel merken in de toekomstige premie en doe ik dat 2x kom ik op een lijst van verzekeraars als brokkenpiloot en heb ik geen keus meer in verzekeraars.
Overigens betalen mensen in dergelijke auto's een bovengemiddelde IB die mensen met een V70 uit 2001 weer terugzien in de teruggaaf van de belasting in april.
Overigens dacht ik dat het forum over auto's moest gaan(bij voorkeur Volvo) maar de opmerkingen die ik gequote heb slaan kant noch wal, als autoliefhebber doet het zeker (financieel) zeer ongeachte het geinvesteerde bedrag.
Helemaal als blijkt dat oude banden debet zijn aan het verlies van de auto, cq slachtoffers.
Het enige wat ik met mijn aanvulling op "toppertje" heb willen aangeven is dat voor sommige mensen €4000,- een hele inverstering is... en verhoudingsgewijs misschien wel even veel of nog meer is dan 50-60.000 voor een nieuwe XC60 bij andere mensen... dus uw eerste opmerking was minstens zo dom een bekrompen als de opmerking die ik terug maakte.

Altijd gevaarlijk om te oordelen over kosten op een forum waar verschillende mensen met dezelfde passie maar een ander budget komen...

Wie de bal kaatst...

Maar no bad feelings! dit relaas is alleen om verschillen/overeenkomsten duidelijk te maken ;)

Geplaatst: 15.05.2013 - 08:29
door diesel01
Touche :wink:

Geplaatst: 15.05.2013 - 17:04
door isomo
Op veiligheid bespaar je niet. PUNT.

Of je nu met een nieuwe of een aftands voertuig rijd maakt echt niet uit.

Je rijdt toch ook niet zonder remblokjes rond bij wijze van spreken?

Kleine rekensom ter overweging :

* brandstof : 6l/100 km à 1.35€/l = 8.1€ of zijnde 0.081€ per kilometer
* banden 4 x 130€/stuk aan gemiddelde levensduur van 50.000km(voor en achter gemengd) = 0.0104€ per kilometer

Een klein beetje je rechtervoet in bedwang houden (10% minder verbruik) en je hebt je banden nagenoeg gratis!

Klopt dit of heb ik iets over het hoofd gezien?

Geplaatst: 15.05.2013 - 17:51
door BlackcurrantV70
6l/100km ga ik niet halen in de XC60 AWD, ik ben blij als ik onder de 8l/100km blijf :-)

Maar dat wist ik al voor ik de auto kocht....

Geplaatst: 16.05.2013 - 07:51
door DrRossi
Net APK gehaald voor mijn Excel uit 1991.
Met orignele Michelin bandjes uit 1990.
Banden waren nog goed en vertoonde geen uitdroog verschijnselen.
Slim is anders maar het mag.

Geplaatst: 09.08.2013 - 18:57
door Blade
Moest toch even aan dit topic denken toen ik vd week 4 banden vervangen heb van een Volvo C70 oud type. Rondom zaten pirelli banden van 2006.

Zie hier de foto's..........

Je zal maar een klapper krijgen met 130km/h !

Afbeelding

Afbeelding


Zat aan de binnenkant, dus de klant wist het niet eens.

Maar leeftijd van een band doet er dus wel toe !

Geplaatst: 09.08.2013 - 19:26
door diesel01
Kijk eens..
Mijn voorbanden van 2007 wissel ik nog voor het reisje Frankrijk vanwege droogte scheurtjes.
Als je dit op de heenreis tegenkomt is het einde reis en dus vakantie.
Ik heb eens mijn SP Corsa afgeleverd gekregen met banden die gescheurd waren, ze waren opgepomt tot drie bar zodat je het geluid wat ze maakten bij normale spanning niet hoorde. :?

Geplaatst: 10.08.2013 - 13:02
door ps-amazon
Poika schreef:Moest toch even aan dit topic denken toen ik vd week 4 banden vervangen heb van een Volvo C70 oud type. Rondom zaten pirelli banden van 2006.

Zie hier de foto's..........

Je zal maar een klapper krijgen met 130km/h !


Zat aan de binnenkant, dus de klant wist het niet eens.

Maar leeftijd van een band doet er dus wel toe !
de conclusie dat deze beschadiging aan de band het resultaat is van veroudering is iets te voorbarig. Zo te zien is deze band 7 jaar oud en normaal gesproken is dat geen enkel probleem. Ik heb auto's met banden uit de vorige eeuw die er nog prima uitzien en ik ken ook banden die jonger zijn er er ogenschijnlijk slechter uitzien. Punt is dat de mate van veroudering zeer moeilijk is vast te stellen. Droogtescheurtjes wil nog niet zeggen dat de band onbruikbaar is. Het is ook geen toeval dat droogtescheurtjes geen reden tot afkeur zijn bij de APK, zolang je in de bodem van het scheurtje nog geen karkas/gordel draden ziet. Als het allemaal zo simpel en duidelijk zou zijn was er al lang een regel dat banden bij APK een max. leeftijd hebben voor goedkeur. E.e.a. is ook zeer afhankelijk van het onderhoud van de band, spanning, UV invloed etc.
De band op de foto heeft kennelijk een separatie tussen gordel en karkas en dat kan duiden op een fabricagefout of luchtinfiltratie door een inrijding die niet is opgemerkt. Kan ook door ernstige vervorming komen want de schouder van de getoonde band ziet er ook niet echt fris uit. Betreft het hier één band of alle vier? In het laatste geval wijst het echt op een mogelijke fabricagefout en zou ik de band door de fabrikant laten nakijken. Pas na een goed onderzoek kan je iets zinnigs zeggen over de oorzaak.

Geplaatst: 10.08.2013 - 15:20
door Blade
Nee dit was de enige band die er zo slecht aan toe was. Maar je kan duidelijk zien dat het is begonnen met droogescheurtjes vergeleken met de andere 4.

Vind er van wat je er van vind, als mijn banden beginnen uit te drogen en te scheuren zet ik er een stel nieuwe om!

Geplaatst: 10.08.2013 - 15:25
door lint
Dit is niet het gevolg van droogtescheurtjes. Dit is gewoon een separatie van loopvlak en karkas, is de band te heet geworden door b.v. rijden met te lage spanning?