Pagina 3 van 3
Geplaatst: 01.06.2013 - 08:32
door zjeeraar
Helaas. Zojuist een koude start gedaan, dat ging op zich soepel, maar de auto hield nog in en accelereerde schokkerig. Wie heeft er nog een idee? Uitgesloten zijn al:
- bougies
- klepspeling
- nokkenasversteller
- bobine
Storingsmelding laat steeds een storing in cilinder 4 zien.
Geplaatst: 01.06.2013 - 11:43
door MarioC70
Bedrading regeleenheid,vocht in de kabelboom of in de stekkerverbindingen.
Vreemd dat de dealer er niet uit komt..
Geplaatst: 07.06.2013 - 11:59
door zjeeraar
De dealer heeft inmiddels ook de kabelboom en stekkerverbindingen uitgesloten. Zij denken dat het alleen aan de ECU zelf kan liggen...
Geplaatst: 07.06.2013 - 13:55
door zjeeraar
Vooraf, niets dan lof voor de dealer! Ze hebben er enorm veel tijd in geinvesteerd en van alles geprobeerd, en hebben me verre van de hoofdprijs berekend. Helaas heeft dit niet tot een oplossing geleid. Zij hebben een rapport opgesteld dat ik graag wil delen. Ik heb me al gewend tot de verkoper en die wil proberen het probleem te verhelpen, ik hoop dat deze lijst er bij helpt. Maar wil hem ook graag met jullie delen, wellicht heeft iemand nog een idee.
- Bedrading van ECM naar Bobines : goed
- Bedrading van ECM naar Injectors: goed
- Voedingen gecontroleerd naar Bobines: goed
- Afstelling distributie gecontroleerd: Goed
- Klepspeling gecontroleerd: Goed (zie hieronder voor gemeten waardes)
- Compressie gemeten warm en koud: Goed
- Brandstof druk: Goed
- Nokkenas Solenoïde vervangen
- Nokkenas verstel tandwiel vervangen, geen resultaat, oude is teruggeplaatst
- Massa's gecontroleerd: Goed
- Aansluitingen gecontroleerd van ECM geen corrosie en juiste klemkracht: Goed
- Bobines gewisseld met andere cilinders, geen wisseling van fout naar andere cilinder
- VVT klep gereinigd: Goed
- Injectoren gewisseld, geen wissel van fout naar andere cilinder
- Gasklep gereinigd
- Waarde luchtmassameter: Goed
- Carterventilatie gecontroleerd: Goed
- Kleppendeksel oliekanalen gecontroleerd, ivm pakking materiaal dat gevonden is in oude nokkenas solenoïde
- Gecontroleerd op vals lucht, geen lekkage gevonden
- Bougies vervangen
Gemeten waarden klepspeling:
Fout kwam constant terug op cilinder 4, na het controleren van de ECM is de bougie van cil4 naar cil5 verplaatst. Hierna verplaatste storing naar cil3. Wat voor de dealer nu overblijft is de motor regeleenheid.
Geplaatst: 07.06.2013 - 14:30
door MarioC70
Als bij het wisselen van de bougie de storing zich verplaatst,zit het niet in de regeleenheid.
De uitlaat klep speling van cilinder 3 klopt dus niet zie ik,de minimale speling moet zijn 0.40mm.
De speling koud en warm,daar zit nogal verschil in.
Als er een fout in de regeleenheid zit,kan er nooit een cilinderwisseling zijn wat betreft de storing.
De algehele klepspeling vertoond ook grote verschillen lees ik.
Het feit dat de klepspeling goed zou zijn,neemt niet weg dat er niet een klep niet goed af kan sluiten.
Hebben ze electronisch,s compressie gemeten ook?
Zowel warm als koud?
Ze zouden wat meer gerichter moeten zoeken denk ik,zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Geplaatst: 07.06.2013 - 14:41
door zjeeraar
Als ik het goed begrijp Mario, zou jij je dus op de klepspeling- en sluiting gaan richten? Zijn deze waardes dusdanig afwijkend dat ze misfires kunnen veroorzaken?
Compressie is zowel warm als koud gemeten. Op welke wijze durf ik niet te zeggen, wat is gebruikelijk voor een merkdealer?
Geplaatst: 07.06.2013 - 14:51
door MarioC70
Ik weet niet hoe ze dat gemeten hebben,maar wat opvalt is dat er in de klepspeling dus zeer grote verschillen zitten.
Ze kunnen een cilinderlektest doen,dan komt er vanzelf uit of er compressie verlies is.
Mits ze daar de spullen voor hebben natuurlijk.
Is de auto uitgelezen tijdens het rijden ook?
Geplaatst: 09.06.2013 - 11:21
door zjeeraar
De auto is denk ik niet tijdens het rijden uitgelezen, maar altijd achteraf.
Het meest vreemde van alles is dat de storing nu al 3 dagen weg blijft....
Geplaatst: 04.07.2013 - 20:55
door zjeeraar
Het probleem bleef soms dagen weg en kwam dan weer terug, maar de motor startte eigenlijk altijd slecht, waarbij 1 cilinder vaak niet mee deed. De dealer kwam er niet meer uit en ik was de wanhoop nabij. Maar MarioC70 heeft me uit de brand geholpen! Hij sloot vrij snel uit dat het probleem door klepspeling werd veroorzaakt, en nadat hij het probleem zelf ook een keer had ervaren had hij het vermoeden dat er een slechte bobine in zat. Omdat de dealer hier ook al mee had lopen spelen en het lastig te bepalen was welke bobine dan de veroorzaker was (of misschien wel meerdere) hebben we besloten alle bobines en bougies te vervangen. Tevens heeft hij nog wat kleinere dingetjes opgelost en/of vastgemaakt. Wat een wereld van verschil! De auto rijdt weer alsof hij nieuw is en loopt nu veel rustiger. Top werk van MarioC70!
Geplaatst: 04.07.2013 - 22:59
door MarioC70
Geplaatst: 04.07.2013 - 23:20
door lint
Kijk zo kan het ook, iemand na een geslaagde actie een compliment geven!
Geplaatst: 05.07.2013 - 09:41
door dbt
Toch best handig zo'n forum, maar mooi dat hij nu weer helemaal de "oude" is

Geplaatst: 05.07.2013 - 10:33
door Summum
Bij deze een nominatie van MarioC70 voor de titel forummer van het jaar!

=D>
Geplaatst: 05.07.2013 - 10:52
door Carlsson 900
Summum +1
Geplaatst: 05.07.2013 - 11:05
door zjeeraar
+2
Geplaatst: 10.09.2013 - 23:14
door zjeeraar
Nog even dit topic updaten. Helaas was het probleem toch nog niet opgelost geweest. Uiteindelijk is de kop volledig gereviseerd en bleek dat de kop er ooit was afgehaald en de rekbouten opnieuw gebruikt waren, zo verbrandde hij dus koelvloeistof. Nu doet hij het al een paar weken helemaal goed

Nogmaals complimenten voor MarioC70!
Geplaatst: 11.09.2013 - 11:13
door MarioC70