Pagina 3 van 3
Geplaatst: 20.06.2006 - 11:15
door bart simpson
Battlecruiser S80 schreef:Die 2.5 zescilinder werd toch nog redelijk wat verkocht in NL en daarbuiten, maar tegenwoordig wordt die motor helemaal niet meer gebruikt, dacht ik?
Of zouden ze 'm bij Ford ingepikt hebben?
wat zou Ford er mee moeten? ze hebben een mooie compacte V-tec 2.5V6 van 170pk's, ze hebben in het geheel geen emplooi voor een 6 cilinder in lijn meer.
Geplaatst: 24.06.2006 - 15:24
door Maurice Pierik
volvorider schreef:V90 en S90 zijn de lange tijd de vlaggenschepen geweest van Volvo.
Lange tijd? De S90/V90 zijn maar twee jaar in productie geweest. Nogal een korte stuiptrekking als je ´t mij vraagt.
(Dat er een grandioze link is met de 700/900 modellen zal ik niet ontkennen. Reken je die mee, dan kom je op een goeie 16 jaar productieduur.)
Geplaatst: 24.06.2006 - 20:16
door Battlecruiser
Klopt niet helemaal: de S90/V90 was slechts de nieuwe benaming van de al langer bestaande 960. Uiterlijk waren er nauwelijks verschillen (behalve de eerste productiejaren: die hadden hogere lampen) en technisch practisch hetzelfde.
Dus we praten al gauw over een jaar of tien...
Geplaatst: 24.06.2006 - 20:36
door bart simpson
Maurice Pierik schreef:Lange tijd? De S90/V90 zijn maar twee jaar in productie geweest. Nogal een korte stuiptrekking als je ´t mij vraagt.
(Dat er een grandioze link is met de 700/900 modellen zal ik niet ontkennen. Reken je die mee, dan kom je op een goeie 16 jaar productieduur.)
Intro S90/V90 december 1996, laatste geplaatste orders oktober 1997, 1 jaar dan dus maar, maar in exact die vorm was deze auto er vanaf juli 1994.
Geplaatst: 24.06.2006 - 20:50
door Maurice Pierik
Okee okee,
760 sedan v.a. MY1983
760 sedan met multilink-as en nieuwe snuit v.a. MY1987
960 sedan (nieuwe kont, nieuwe 6 cilinder) v.a. MY1990
960 sedan met bladveer en nieuwe snuit v.a. MY1994
S90 (960 sedan met nieuwe naam en ieniemienie wijzigingen) v.a. MY1996
laatste modeljaar is MY1998
760 estate v.a. MY1986 (in US al vanaf begin 1985)
voor de rest parallel (behalve dat die achterkant niet echt is veranderd en die multilink met schroefveren er nooit onder heeft gezeten)
Nog wat weetjes.
Productieaantallen:
760 sedan: 193864 estate: 37445
960 sedan: 112710 estate: 41619
S90: 26269 V90: 9067
Die laatsten zijn dus wel een beetje schaars.
Geplaatst: 24.06.2006 - 20:55
door bart simpson
In 1997 zijn er in Nederland (slechts) 5 stuks S90 Executive verkocht, heb je er eentje? wees er heel zuinig op want die is echt uniek.
Geplaatst: 25.06.2006 - 17:13
door Battlecruiser
Cojones schreef:Battlecruiser S80 schreef:Maar met 204pk op de voorwielen rijdt een Volvo 's winters stukker beter!
Met de 960 moest je met een beetje gladheid goed uitkijken (met een 940 ook, maar die heeft nu eenmaal aanzienlijk minder pk's).
Met een S80 204pk rijdt je met enige gladheid toch heel wat beter: de wielen breken praktisch nooit uit.
Niet helemaal met je eens. Het is vooral persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk heb er een hekel aan om in de sneeuw met een voorwielaandrijver te rijden. Een RWD is wat mij betrefd makkelijker te corrigeren en wat beter voorspelbaar. Neemt niet weg dat voorzichtigheid alsnog geboden is. En een S80 vind ik op droog al flink onderstuurd, dan denk ik dat ik al weet wat ie bij gladheid doet
Ik vond mijn 940 in de sneeuw een stuk beter rijden dan mijn vorige auto (alfa 155).
Mijn mening is dan ook dat FWD niet per definitie veiliger is dan RWD (ongeacht de weersomstandigheden).
Je denkt dat je weet hoe een S80 bij glad weer rijdt?
Tsja, ik heb jaren met een 960 gereden en jaren met een S80, dus ik kan er ietsjes over meepraten.
Tijdens gladheid (en dan bedoel ik ook echt spiegelglad) is een achterwielaandrijver levensgevaarlijk, omdat ie elke seconde kan uitbreken en dat geldt net zo goed voor de 940 als de 960. Coureurs die hun auto dan willen bijsturen hebben tegenwoordig weinig ruimte in NL, want meestal ligt de berm of het beton al 20 cm. naast je.
En de S80 was dus een verademing bij glad weer, zelfs de electronica (dstc) hoefde niet eens zo vaak te werken. Het was afgelopen winter zeldzaam als op spiegelglad wegdek de S80 een ietsje van plaats verschoof.
Geplaatst: 25.06.2006 - 19:31
door Michael Oud
Ik héb met n S80 gereden met glad weer.
Enniewee, als je weet hoe een auto reageert is het, in mijn mening, allebei even veilig. Als je niet weet hoe een auto reageert ga met een voorwielaandrijver inderdaad wel minder snel de fout in dan met een rwd, true.
Verschil is dat een S80 wegglijdt over de voorwielen, en een 900 serie van achter uitbreekt, wat je gewoon wat sneller merkt, omdat het een minder natuurlijke reactie is.
Een rwd kan, wanneer je normaal gedoseerd gas geeft, niet zomaar elke seconde uitbreken.
Geplaatst: 03.08.2006 - 21:31
door Renkel
bart simpson schreef:In 1997 zijn er in Nederland (slechts) 5 stuks S90 Executive verkocht, heb je er eentje? wees er heel zuinig op want die is echt uniek.
Zijn ze daarom ook zo prijzig Bart?, want deze komt vanuit de USA en ik vind de prijs hoog??!!>>>
www.vakgarage-jmr.nl onderaan de lijst staat de V90, en wie heeft ervaring met deze garage???
Wat me opvalt is dat de V90 occasions duurder zijn dan de S.
Geplaatst: 03.08.2006 - 22:10
door bart simpson
In 1997 kostte een S90 Executive level 1 ƒ 145.000,--, je had dan ook nog de levels 2 en 3, die laatste kostte iets van ƒ 180.000,-- (voor dat laatste bedrag had je ook al een lange BMW 7 Serie)