Retrofit roetfilter verwijderen en EGR dichtzetten?
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Lijkt me duidelijke taal. Heel erg foute boel dus om het filter te (laten) verwijderen, zoals mij overigens ook logisch leek.MarioC70 schreef:Zin en onzin over roetfilters..Voor de mensen die niet geloven dat je in overtreding bent..
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29438
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Helaas is voor sommige mensen hun eigen logica de enige juiste!Longone schreef:Lijkt me duidelijke taal. Heel erg foute boel dus om het filter te (laten) verwijderen, zoals mij overigens ook logisch leek.MarioC70 schreef:Zin en onzin over roetfilters..Voor de mensen die niet geloven dat je in overtreding bent..
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Vooral de laatste alinea is erg duidelijk. Op dit moment wordt het dus niet bij de APK geconstateerd. De APK regelgeving is hier niet op berekend.
De discussie die hier vaak liep/loopt is of het al dan niet een APK afkeurpunt is, aangezien er geen APK regelgeving voor is, KAN het dus ook geen afkeurpunt zijn.
Je kunt niet zien of een roetfilter wel of niet goed functioneert en je kunt al helemaal niet zien of er met de mm software gerommeld is. Alleen een functionele test kan uitwijzen of het filter, i.c.m. de mm software, al dan niet goed functioneert.
De discussie die hier vaak liep/loopt is of het al dan niet een APK afkeurpunt is, aangezien er geen APK regelgeving voor is, KAN het dus ook geen afkeurpunt zijn.
Je kunt niet zien of een roetfilter wel of niet goed functioneert en je kunt al helemaal niet zien of er met de mm software gerommeld is. Alleen een functionele test kan uitwijzen of het filter, i.c.m. de mm software, al dan niet goed functioneert.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Daar gaan we weer,als er bij een APK keuring visueel gecontroleerd wordt en er blijkt aan gezaagd,gelast enz te zijn,dan is het afkeur,ook op foutmeldingen is het afkeur..
En al zeer zeker als deze compleet verwijderd is.
En of er met de software gerommeld is,wil ik je wel een keer laten zien dan..
Dat toveren we simpel tevoorschijn..
En al zeer zeker als deze compleet verwijderd is.
En of er met de software gerommeld is,wil ik je wel een keer laten zien dan..
Dat toveren we simpel tevoorschijn..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
@MarioC70
Laten we even voorop stellen dat ik er absoluut niet voor ben om te rommelen met filters, mm software en EGR kleppen. Als je die dingen goed onderhoud heb je er helemaal geen last van en die paar pk die ze zouden kosten merk je vrijwel niets van.
Waar het mij in deze discussie om gaat is de controle op de regelgeving. Het is duidelijk dat als je een roetfilter, EGR klep o.i.d. verwijdert/aanpast de auto niet meer voldoet aan de goedkeuring die afgegeven is voor het type auto. De grote vraag is echter of het de taak van een APK keurmeester is om de auto op alle punten te controleren of deze nog voldoet aan de type goedkeur van deze auto. Dit is natuurlijk ondoenlijk, daarom is er een APK reglement waarin staat waar de keurmeester op moet keuren.
V.w.b. het roetfilter/mm software moet een keurmeester, voor auto's gebouwd na 31-12-2005, het EOBD uitlezen. Komt hij daarin niets geks tegen dan heeft hij geen reden om verder te kijken.
Hoe kun je het hard maken naar het RDW tijdens een herkeuring dat laswerk aan een roetfilter een afkeurpunt is? Dit is ook helemaal geen bewijs dat het filter niet functioneert of niet aanwezig is. Bovendien is elk filter ooit eens begonnen als een stalen plaat, waar een filter van gevormd en gelast is, per definitie zijn er dus lasnaden op elk filter te vinden.
Jij kan misschien wel zien of er iets aan het mm is gebeurt, maar een niet volvo expert zeker niet. En dat is het hele issue, het ligt niet vast in de APK regels hoe er gecontroleerd moet worden, derhalve wordt niet altijd geconstateerd dat er gerommeld is met het roetfilter of MM software.
Ik ben er zeker ook niet op tegen dat er bij een APK gecontroleerd gaat worden op het functioneren van het roetfilter, maar laten we die controles dan op een éénduidige manier doen, zodat je bij alle garages dezelfde uitkomst krijgt.
Laten we even voorop stellen dat ik er absoluut niet voor ben om te rommelen met filters, mm software en EGR kleppen. Als je die dingen goed onderhoud heb je er helemaal geen last van en die paar pk die ze zouden kosten merk je vrijwel niets van.
Waar het mij in deze discussie om gaat is de controle op de regelgeving. Het is duidelijk dat als je een roetfilter, EGR klep o.i.d. verwijdert/aanpast de auto niet meer voldoet aan de goedkeuring die afgegeven is voor het type auto. De grote vraag is echter of het de taak van een APK keurmeester is om de auto op alle punten te controleren of deze nog voldoet aan de type goedkeur van deze auto. Dit is natuurlijk ondoenlijk, daarom is er een APK reglement waarin staat waar de keurmeester op moet keuren.
V.w.b. het roetfilter/mm software moet een keurmeester, voor auto's gebouwd na 31-12-2005, het EOBD uitlezen. Komt hij daarin niets geks tegen dan heeft hij geen reden om verder te kijken.
Hoe kun je het hard maken naar het RDW tijdens een herkeuring dat laswerk aan een roetfilter een afkeurpunt is? Dit is ook helemaal geen bewijs dat het filter niet functioneert of niet aanwezig is. Bovendien is elk filter ooit eens begonnen als een stalen plaat, waar een filter van gevormd en gelast is, per definitie zijn er dus lasnaden op elk filter te vinden.
Jij kan misschien wel zien of er iets aan het mm is gebeurt, maar een niet volvo expert zeker niet. En dat is het hele issue, het ligt niet vast in de APK regels hoe er gecontroleerd moet worden, derhalve wordt niet altijd geconstateerd dat er gerommeld is met het roetfilter of MM software.
Ik ben er zeker ook niet op tegen dat er bij een APK gecontroleerd gaat worden op het functioneren van het roetfilter, maar laten we die controles dan op een éénduidige manier doen, zodat je bij alle garages dezelfde uitkomst krijgt.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat gaat ook gebeuren,ook met andere dingen worden ze strenger,zelfs op niet standaard wielmaten enz,de type goedkeuringen worden er bijgehaald,wijkt deze af bij keuring is het einde oefening..
Bijv 19 inch wielen die niet bij de type goedkeuring aanwezig zijn wordt afkeur..
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
Kijk even in dit topic en download het artikel even over het gebruik van roetfilters en de wet daar omtrent.
Bijv 19 inch wielen die niet bij de type goedkeuring aanwezig zijn wordt afkeur..
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
Kijk even in dit topic en download het artikel even over het gebruik van roetfilters en de wet daar omtrent.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Is dat in Duitsland ook al niet zo?
Bij auto en motor accesoires in Duitsland wordt vaak vermeld dat er een ABE certificaat aanwezig is.
Bij auto en motor accesoires in Duitsland wordt vaak vermeld dat er een ABE certificaat aanwezig is.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Ik kan de lezing van mjeuring bevestigen, onze C30 1.6D werd alleen uitgelezen (P-Codes), er werd niks "visueel gecontroleerd". De monteur (en dan heb ik het over een gerenommeerd bedrijf) bevestigde dat "het" (filter leegmaken) gebeurt en dat het nooit APK-afkeur is.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dan zit die monteur er flink naast..prwi schreef:Ik kan de lezing van mjeuring bevestigen, onze C30 1.6D werd alleen uitgelezen (P-Codes), er werd niks "visueel gecontroleerd". De monteur (en dan heb ik het over een gerenommeerd bedrijf) bevestigde dat "het" (filter leegmaken) gebeurt en dat het nooit APK-afkeur is.
Plus dat het strafbaar is..
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als er zichtbaar aan gerommeld is en het komt terug in foutmeldingen dan ben je de klos.
Het gaat niet alleen om APK,maar ook nog is om belastingontduiking en het niet meer voldoen aan de toelatingseisen.
Maar je moet gewoon doen wat je goed dunkt.
Het gaat niet alleen om APK,maar ook nog is om belastingontduiking en het niet meer voldoen aan de toelatingseisen.
Maar je moet gewoon doen wat je goed dunkt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
@MariocC70 dat begrijp ik uiteraard, het ging me om het feit dat een keurmeester, als daar geen aanleiding voor is (P-codes), niet het roetfilter fysiek controleert.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22.11.2011 - 06:45
- Locatie: Amersfoort
Ik rijdt nu al 2 jaar en 80.000km, met heel veel plezier, zonder filter (dummy geplaatst en software aangepast) zonder problemen, APK en roetmeting gaan zonder problemen.MarioC70 schreef:Als er zichtbaar aan gerommeld is en het komt terug in foutmeldingen dan ben je de klos.
Het gaat niet alleen om APK,maar ook nog is om belastingontduiking en het niet meer voldoen aan de toelatingseisen.
Maar je moet gewoon doen wat je goed dunkt.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Een goeie apk man wel...prwi schreef:@MariocC70 dat begrijp ik uiteraard, het ging me om het feit dat een keurmeester, als daar geen aanleiding voor is (P-codes), niet het roetfilter fysiek controleert.
APK regels gaan behoorlijk veranderen in de loop van de tijd,de stelling wordt,klopt de auto niet meer met de type goedkeuring,dan is het apk afkeur,zo gaat het worden..
Er wordt momenteel zo gerommeld met APK keuringen,als je je auto bij 5 keurings stations laat keuren ,krijg je 5 verschillende uitkomsten.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Geldt dat dan ook voor vermogen, bandenmaten, geluidsnivo's etc. etc?MarioC70 schreef: APK regels gaan behoorlijk veranderen in de loop van de tijd,de stelling wordt,klopt de auto niet meer met de type goedkeuring,dan is het apk afkeur,zo gaat het worden..