Pagina 3 van 8
Geplaatst: 25.06.2013 - 23:28
door JeroenSpock
Bedankt jongens, het had zeker anders af kunnen lopen en ik heb misschien wel geluk gehad.
De auto was leeg, geen vreemde belading. Ik neem die bocht altijd met 100, en inderdaad Ger, veel harder ga ik niet echt met die auto
De kont gleed gewoon weg, de neus dook naar rechts en voor ik het door had stond hij al in het gras
Koen, voor de Michelin zomerbanden, 6mm. Achter Michelin winterbanden, 4 mm.
Misschien toch gewoon de regen na de droogte, beetje gladde weg, en geen grip meer op de achterwielen.
Alex, misschien ben ik wel de eerste die hem aan de BINNENKANT van de bocht eruit rijdt?
Onderweg naar huis heb ik Ger even gebeld, wat wel fijn was. Even praten met iemand is dan wel lekker.
Nu maar op zoek naar een spatbord in mijn kleur.
Geplaatst: 25.06.2013 - 23:40
door The Volvoboy
Ben voor 99% zeker dat je banden dit veroorzaakt hebben... Mocht je erop door willen rijden zou ik ze even voor/achter wisselen.

Nogmaals sterke en succes!
Geplaatst: 25.06.2013 - 23:44
door The Volvoboy
Op het 850 Forum trouwens laatst een vergelijkbaar ongelukje gebeurd..
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1385009
Geplaatst: 26.06.2013 - 07:52
door Mart van der Steeg
En ik zou denk ik geen combinatie van zomer-en winterbanden nemen.
Geplaatst: 26.06.2013 - 08:05
door diesel01
Volgens de deskundigen is 4mm meer dan genoeg voor een veilige rit.
Juist vanwege dit soort gevallen twijfel ik zo aan mijn Continental banden die overigens testwinnaar 2012 was bij de ANWB maar uitblinkt in niets en metname op het nat grip verliest.
Het heeft voor jouw ongeval Jeroen al meerdere malen zwaar geregent.
Al het verkeer van noord naar zuid gaat door die bocht en heeft de wash al schoon gereden, die 4mm en de snelheid heeft je genekt.
Een vers setje zomerschoeisel zou ik monteren.
Ook ik zou geen winter en zomerbanden door elkaar heen gebruiken.
Geplaatst: 26.06.2013 - 08:54
door sanco
Zozo, paar daagjes buiten beeld (vakantie) en dan dit op zo'n bekende plek...
Blij dat het relatief goed is afgelopen Jeroen. Dit komt weer goed. Succes met de herstelwerkzhd. En als het erin zit zou ik ook advies van Diesel volgen vwb banden.
@ V70/2.4 enz. Deel je mening over de incontinentals. Harde band. Aan andere kant, gewoon oprijden, beetje rekening mee houden bij nat en glad en dan weer genieten van tikkie zachter compound. Rondom nieuw is paar duiten, en onverantwoord zijn ze nu ook weer niet immers

Geplaatst: 26.06.2013 - 09:37
door JeroenSpock
Wat doen jullie met de winterbanden dan zodra ze onder 4 mm komen? Afrijden in de zomer of vervangen?
Geplaatst: 26.06.2013 - 10:09
door diesel01
Ik rijdt nooit mijn winterbanden op in de zomer.
Onder de 4mm gaan ze eraf en laat ze bij de bandenboer achter, ze gaan dus ook niet op MP of zoiets.
Ik merk bij +14 al het verschil indien ik stevig aanrem tussen winter en zomer schoeisel waarbij de wb erg zoekerig word op hogere tempraturen.
Wellicht dat het repareren financieel meevalt, 6mm Michelin op de vooras lijkt mij niet zoveel mis, op de achteras een nieuw set Michelin en gewoon weer verder.
Een Pilot Sport3 205/55/16/V gaat vanaf €86 ex montage.
@Sanco ik denk dat ik de Conti's nog een seizoen laat zitten, volgend voorjaar rondom nieuw Michelin.
Geplaatst: 26.06.2013 - 10:14
door Musicus
Ik rijd nu ook op mijn winterbanden. Ze zijn niet meer geschikt voor winterse omstandigheden dus ik heb besloten om ze niet te wisselen in het voorjaar maar om door te rijden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel merk. Misschien ligt dat ook aan mijn rijstijl? Veel snelweg en lange afstanden op de cruise-control.
Geplaatst: 26.06.2013 - 12:15
door Thijs
Winterbanden oprijden in de zomer lijkt mij niets mis mee. Winter achter en zomer voor zou dan weer niet mijn voorkeur hebben..
Geplaatst: 26.06.2013 - 12:25
door JeroenSpock
Ik bestel gewoon een nieuwe zomerband, en zet die in ieder geval op de achter as

Weet iemand het verschil tussen de Primacy HP en Primacy 3? Oud en nieuw model of zo?
Anders bestel ik gewoon zo'n Primacy 3, oh en twee nieuwe dimlichten want er was één stuk gegaan vorige week en na de klap was ook nummer 2 weg.
Geplaatst: 26.06.2013 - 12:29
door mad
Geplaatst: 26.06.2013 - 13:25
door Thijs
JeroenSpock, Dan heb je achter dus een nieuwe band en een winterband?
Geplaatst: 26.06.2013 - 13:38
door diesel01
Thijs schreef:JeroenSpock, Dan heb je achter dus een nieuwe band en een winterband?
Ik ga er vanuit dat Jeroen 2 zomerbanden bedoelt.
Geplaatst: 26.06.2013 - 18:41
door lint
Volgens mij is het altijd raadzaam om 4 identieke banden te hebben en geen combinatie van zomer/winter.
Geplaatst: 27.06.2013 - 06:36
door V70/2.4D/2003
Ook ik hanteer de "Zeeuwse methode" en rook ze op in de zomermaanden. De banden dus......
Geplaatst: 27.06.2013 - 08:25
door The Volvoboy
JeroenSpock schreef:Ik bestel gewoon een nieuwe zomerband, en zet die in ieder geval op de achter as

Weet iemand het verschil tussen de Primacy HP en Primacy 3? Oud en nieuw model of zo?
Anders bestel ik gewoon zo'n Primacy 3, oh en twee nieuwe dimlichten want er was één stuk gegaan vorige week en na de klap was ook nummer 2 weg.
Ik zou op 1 as dezelfde banden monteren. Weet niet hoe de regels zijn met de APK.
Geplaatst: 27.06.2013 - 09:23
door Mart van der Steeg
lint schreef:Volgens mij is het altijd raadzaam om 4 identieke banden te hebben en geen combinatie van zomer/winter.
dat is de juiste manier!
Ook geen groot verschil in profiel links en rechts, dus niet aan één kant een nieuwe band kopen en aan de ander kant een oude.
Geplaatst: 27.06.2013 - 12:54
door Oceanracer
The Volvoboy schreef:Ik zou op 1 as dezelfde banden monteren. Weet niet hoe de regels zijn met de APK.
Qua APK geen probleem!
Geplaatst: 27.06.2013 - 12:54
door Oceanracer
Mart van der Steeg schreef:lint schreef:Volgens mij is het altijd raadzaam om 4 identieke banden te hebben en geen combinatie van zomer/winter.
dat is de juiste manier!
Ook geen groot verschil in profiel links en rechts, dus niet aan één kant een nieuwe band kopen en aan de ander kant een oude.
Sowieso niet doen op de aangedreven wielen, is funest voor je aandrijflijn.