Airco leeg na twee jaar, waar kans op lekken?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

wel een kwartier voor het einde van de rit uit doen, en de ventilatie aan laten, dan kunnen de diverse airco delen even droog geblazen worden en dat voorkomt schimmelvorming. en stank problemen
de lucht van een zwaar verschimmelde verdamper wil je echt niet ruiken/ in je auto hebben :wink:

onze eigen D5 heeft ook een gat in de condensor :( (weer wat te doen dus)
komt er nog weer een noordelijke gaas plaats dag?
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Juist! En het voorkomt in de herfst ook dat direct na het starten alle ruiten spontaan beslaan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

De airco blaast zichzelf toch droog na een minuut of twintig?
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29650
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

vincent65 schreef:De airco blaast zichzelf toch droog na een minuut of twintig?
Volgens mij alleen bij een climate control en niet bij de ouderwetse aan/uit airco.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En dan ook alleen onder extreem warme omstandigheden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03

wel een kwartier voor het einde van de rit uit doen, en de ventilatie aan laten, dan kunnen de diverse airco delen even droog geblazen worden
Dat lijkt mij een broodje aap verhaal. Een van de dingen die een airco doet is de lucht ontvochtigen. Hoe ga je iets droog blazen waar eerst droge lucht doorheen ging met onbehandelde (dus vochtiger) buitenlucht?
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2400
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:
wel een kwartier voor het einde van de rit uit doen, en de ventilatie aan laten, dan kunnen de diverse airco delen even droog geblazen worden
Dat lijkt mij een broodje aap verhaal. Een van de dingen die een airco doet is de lucht ontvochtigen. Hoe ga je iets droog blazen waar eerst droge lucht doorheen ging met onbehandelde (dus vochtiger) buitenlucht?
Waar denk je dat het vocht uit de ontvochtigde lucht blijft.....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03

In de buitenlucht. In elk geval niet door de ventilatiekanalen die de auto ingaan (en die volgens het eerdere bericht droog gebalzen moeten worden).
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:In de buitenlucht. In elk geval niet door de ventilatiekanalen die de auto ingaan (en die volgens het eerdere bericht droog gebalzen moeten worden).
Verdiep je even in de werking van een airco installatie..
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03

Waar heb ik het mis? Dat het vocht in de buitnlucht verdwijnt?
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2400
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Het ligt een beetje aan je definitie van buitenlucht, maar het blijft in ieder geval buiten het interieur.
Verder is het vrij simpel, bij onttrekken van warmte aan de buitenlucht in de verdamper (net als condensor een buizenstelsel en lamellen) slaat vocht neer ìn de verdamper. Dit vocht wordt via een slang als condenswater naar buiten/beneden afgevoerd, en zorgt dus voor die natte plekken onder stilstaande auto's bij warm weer.
Maar de verdamper is dus vochtig van binnen, bij het veelvuldig wegzetten van de auto met een vochtige verdamper kunnen er vieze luchtjes (ook wel bekend als natte honden lucht) ontstaan, die door de verse ontvochtigde buitenlucht mee naar binnen worden gevoerd.
Om dat te voorkomen kan het raadzaam zijn om bij een aan/uit airco het laatste stuk met uitgeschakelde airco te rijden zodat de verdamper droog is bij het wegzetten van de auto.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De verdamper die onder het dashboard zit trekt vocht aan,vandaar dat er ook schimmelwerking optreed,er wordt vochtige lucht aangezogen, zeker als het buiten vochtig is,dat vocht slaat neer op de verdamper,vandaar het nablazen en een kwartier voor je op je bestemming bent uit zetten..
Dat is de ranzige lucht die je ruikt bij sommige airco,s..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:Waar heb ik het mis? Dat het vocht in de buitnlucht verdwijnt?
Heb je wel eens de achterwand van je koelkast bekeken? Zo ziet je verdamper er ook uit als je de airco gebruikt hebt! Dus wat denk je zelf? Die droogt vanzelf? Nee, die blijft drijfnat en zorgt er voor dat bacteriën zich kunnen nestelen welke een enorme stank en irritatie aan de luchtwegen kunnen veroorzaken. Bovendien loop je het risico dat je verdamper verrot (al eens een V70 classic gehad?).

Afijn, het aanwezige vocht wordt dus na het starten weer door je luchtroosters geblazen en het vocht slaat neer op je koude ruiten. En omdat het in de herfst te koud is om de aircopomp aan te doen slaan en je motor nog niet op temperatuur is, kom je dus niet van die beslagen ruiten af.

Dus, waar je het mis hebt? Ik denk bij de term verdamper. Die bevindt zich namelijk achter je dashboardkastje. Wellicht doel jij op de condensor, maar anders dan de term doet denken, condenseert daar dus geen vocht op, maar juist het koudemiddel ín de condensor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03

Heren,

Dank voor de uitleg.
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

ik zie dat oceanracer en marioc70 het al uitgelegd hebben 8)
ik heb bij een auto een keer de verdamper moeten vervangen omdat je gewoon niet meer in die auto kon wezen, de verdamper vervolgens eens grondig bekeken en die zat dus helemaal vol met vieze groene schimmel.
sommige mensen vinden een airco laten reinigen oplichting, maar het kan best is goed zijn. :wink:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29650
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Er zijn mensen die pas iets aannemen als het al fout is gegaan. Zoals een vieze beschimmelde en stinkende verdamper door onvoldoende airco onderhoud en zich dan gaan afvragen waarom het zo onfris ruikt in de auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De noodzaak is er inderdaad wel Jan, maar de bedragen die sommige bedrijven er voor durven te vragen riekt wel naar oplichting.

Zeg nou zelf: honderd euro voor het aansluiten en weer afkoppelen van een volledig automatische airco-machine en in de tussentijd een kleine beurt aan een andere auto uitvoeren, is toch ook absurd?

En die geur- en antibacteriële behandeling voor € 50,00 terwijl dit niks anders is dan een zichzelf leeg spuitend busje van tien euro is, waarbij de motor wordt gestart, de ECC in werking wordt gezet met de recirculatie ingeschakeld?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Koelmiddel is momenteel erg duur,,vergis je daar niet in,,
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik betaalde €85.- ex.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

MarioC70 schreef:Koelmiddel is momenteel erg duur,,vergis je daar niet in,,
Dat weet ik wel, evenals zo'n machine. Doet ook met gemak drie mille, maar dan nog vind ik het alles bij elkaar (ik kom voor een volledige airco-beurt bedragen tot wel € 200,00 incl tegen) een hoop geld.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”