Pagina 3 van 4
Geplaatst: 23.07.2013 - 22:08
door volvo-jan
wel een kwartier voor het einde van de rit uit doen, en de ventilatie aan laten, dan kunnen de diverse airco delen even droog geblazen worden en dat voorkomt schimmelvorming. en stank problemen
de lucht van een zwaar verschimmelde verdamper wil je echt niet ruiken/ in je auto hebben
onze eigen D5 heeft ook een gat in de condensor

(weer wat te doen dus)
komt er nog weer een noordelijke gaas plaats dag?
Geplaatst: 24.07.2013 - 00:17
door Oceanracer
Juist! En het voorkomt in de herfst ook dat direct na het starten alle ruiten spontaan beslaan.
Geplaatst: 24.07.2013 - 11:20
door vincent65
De airco blaast zichzelf toch droog na een minuut of twintig?
Geplaatst: 24.07.2013 - 11:55
door lint
vincent65 schreef:De airco blaast zichzelf toch droog na een minuut of twintig?
Volgens mij alleen bij een climate control en niet bij de ouderwetse aan/uit airco.
Geplaatst: 24.07.2013 - 12:19
door Oceanracer
En dan ook alleen onder extreem warme omstandigheden.
Geplaatst: 24.07.2013 - 13:09
door V70 D5 Ed. II Geartronic
wel een kwartier voor het einde van de rit uit doen, en de ventilatie aan laten, dan kunnen de diverse airco delen even droog geblazen worden
Dat lijkt mij een broodje aap verhaal. Een van de dingen die een airco doet is de lucht ontvochtigen. Hoe ga je iets droog blazen waar eerst droge lucht doorheen ging met onbehandelde (dus vochtiger) buitenlucht?
Geplaatst: 24.07.2013 - 13:55
door Jers3n
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:wel een kwartier voor het einde van de rit uit doen, en de ventilatie aan laten, dan kunnen de diverse airco delen even droog geblazen worden
Dat lijkt mij een broodje aap verhaal. Een van de dingen die een airco doet is de lucht ontvochtigen. Hoe ga je iets droog blazen waar eerst droge lucht doorheen ging met onbehandelde (dus vochtiger) buitenlucht?
Waar denk je dat het vocht uit de ontvochtigde lucht blijft.....
Geplaatst: 24.07.2013 - 13:58
door V70 D5 Ed. II Geartronic
In de buitenlucht. In elk geval niet door de ventilatiekanalen die de auto ingaan (en die volgens het eerdere bericht droog gebalzen moeten worden).
Geplaatst: 24.07.2013 - 14:04
door MarioC70
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:In de buitenlucht. In elk geval niet door de ventilatiekanalen die de auto ingaan (en die volgens het eerdere bericht droog gebalzen moeten worden).
Verdiep je even in de werking van een airco installatie..
Geplaatst: 24.07.2013 - 14:44
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Waar heb ik het mis? Dat het vocht in de buitnlucht verdwijnt?
Geplaatst: 24.07.2013 - 15:13
door Jers3n
Het ligt een beetje aan je definitie van buitenlucht, maar het blijft in ieder geval buiten het interieur.
Verder is het vrij simpel, bij onttrekken van warmte aan de buitenlucht in de verdamper (net als condensor een buizenstelsel en lamellen) slaat vocht neer ìn de verdamper. Dit vocht wordt via een slang als condenswater naar buiten/beneden afgevoerd, en zorgt dus voor die natte plekken onder stilstaande auto's bij warm weer.
Maar de verdamper is dus vochtig van binnen, bij het veelvuldig wegzetten van de auto met een vochtige verdamper kunnen er vieze luchtjes (ook wel bekend als natte honden lucht) ontstaan, die door de verse ontvochtigde buitenlucht mee naar binnen worden gevoerd.
Om dat te voorkomen kan het raadzaam zijn om bij een aan/uit airco het laatste stuk met uitgeschakelde airco te rijden zodat de verdamper droog is bij het wegzetten van de auto.
Geplaatst: 24.07.2013 - 15:46
door MarioC70
De verdamper die onder het dashboard zit trekt vocht aan,vandaar dat er ook schimmelwerking optreed,er wordt vochtige lucht aangezogen, zeker als het buiten vochtig is,dat vocht slaat neer op de verdamper,vandaar het nablazen en een kwartier voor je op je bestemming bent uit zetten..
Dat is de ranzige lucht die je ruikt bij sommige airco,s..
Geplaatst: 24.07.2013 - 20:28
door Oceanracer
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:Waar heb ik het mis? Dat het vocht in de buitnlucht verdwijnt?
Heb je wel eens de achterwand van je koelkast bekeken? Zo ziet je verdamper er ook uit als je de airco gebruikt hebt! Dus wat denk je zelf? Die droogt vanzelf? Nee, die blijft drijfnat en zorgt er voor dat bacteriën zich kunnen nestelen welke een enorme stank en irritatie aan de luchtwegen kunnen veroorzaken. Bovendien loop je het risico dat je verdamper verrot (al eens een V70 classic gehad?).
Afijn, het aanwezige vocht wordt dus na het starten weer door je luchtroosters geblazen en het vocht slaat neer op je koude ruiten. En omdat het in de herfst te koud is om de aircopomp aan te doen slaan en je motor nog niet op temperatuur is, kom je dus niet van die beslagen ruiten af.
Dus, waar je het mis hebt? Ik denk bij de term verdamper. Die bevindt zich namelijk achter je dashboardkastje. Wellicht doel jij op de condensor, maar anders dan de term doet denken, condenseert daar dus geen vocht op, maar juist het koudemiddel ín de condensor.
Geplaatst: 25.07.2013 - 10:27
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Heren,
Dank voor de uitleg.
Geplaatst: 25.07.2013 - 23:29
door volvo-jan
ik zie dat oceanracer en marioc70 het al uitgelegd hebben
ik heb bij een auto een keer de verdamper moeten vervangen omdat je gewoon niet meer in die auto kon wezen, de verdamper vervolgens eens grondig bekeken en die zat dus helemaal vol met vieze groene schimmel.
sommige mensen vinden een airco laten reinigen oplichting, maar het kan best is goed zijn.

Geplaatst: 26.07.2013 - 00:00
door lint
Er zijn mensen die pas iets aannemen als het al fout is gegaan. Zoals een vieze beschimmelde en stinkende verdamper door onvoldoende airco onderhoud en zich dan gaan afvragen waarom het zo onfris ruikt in de auto.
Geplaatst: 26.07.2013 - 00:03
door Oceanracer
De noodzaak is er inderdaad wel Jan, maar de bedragen die sommige bedrijven er voor durven te vragen riekt wel naar oplichting.
Zeg nou zelf: honderd euro voor het aansluiten en weer afkoppelen van een volledig automatische airco-machine en in de tussentijd een kleine beurt aan een andere auto uitvoeren, is toch ook absurd?
En die geur- en antibacteriële behandeling voor € 50,00 terwijl dit niks anders is dan een zichzelf leeg spuitend busje van tien euro is, waarbij de motor wordt gestart, de ECC in werking wordt gezet met de recirculatie ingeschakeld?
Geplaatst: 26.07.2013 - 00:27
door MarioC70
Koelmiddel is momenteel erg duur,,vergis je daar niet in,,
Geplaatst: 26.07.2013 - 00:34
door jpwg001
Ik betaalde €85.- ex.
Geplaatst: 26.07.2013 - 01:24
door Oceanracer
MarioC70 schreef:Koelmiddel is momenteel erg duur,,vergis je daar niet in,,
Dat weet ik wel, evenals zo'n machine. Doet ook met gemak drie mille, maar dan nog vind ik het alles bij elkaar (ik kom voor een volledige airco-beurt bedragen tot wel € 200,00 incl tegen) een hoop geld.