Pagina 3 van 3

Geplaatst: 04.08.2013 - 23:30
door mightyspawn
Zuid korea daarentegen maakt wel top banden. Rij al en tijdje op zomerbanden uit Zuid Korea. Moet het merk opzoeken, maar ze liggen er nu bijna 30.000 op en nog steeds genoeg profiel. En vond ze even stil dan alles wat ik hiervoor had.

Maar mn winterbanden ben ik een beetje old fashion mee en rij ik al 12 jaar hetzelfde merk en nagenoeg hetzelfde type.

Geplaatst: 06.08.2013 - 22:16
door Schorpioen
Probleem ligt niet aan de banden maar aan de constructie van de combinatie en het gebruik er van.
Afgelopen week een klant van ons gesproken die ook zo'n zelfde combinatie rijdt en gevraagd naar zijn bandenslijtage.
Hopeloos!
Toen hij de wagen nog gebruikte voor veel stadsverkeer en korte afstanden waren de banden niet aan te slepen. Meerdere merken geprobeerd.
Sinds hij de wagen voornamelijk voor de lange afstanden gebruikt is de bandenslijtage behoorlijk gedaald.
De assen zitten zo kort op elkaar dat het behoorlijk wringt in de bochten.
As van de oplegger zou eigenlijk via een fusee besturing mee moeten sturen in de bochten.

Geplaatst: 06.08.2013 - 22:22
door lint
Is dat aan te passen/om te bouwen zo'n bestuurbare as of wordt dat erg priizig?

Geplaatst: 06.08.2013 - 22:28
door Schorpioen
Volgens mij heeft Veldhuizen dat niet in zijn leveringspakket zitten.
Zou wel een oplossing zijn.

Geplaatst: 06.08.2013 - 22:49
door JeroenSpock
Dat is dan alleen op tandem assers? Kan me niet voorstellen dat dubbel lucht op 1 achteras zoveel slijt, heb het bij en bus ook nog nooit zo gezien en die nemen een paar bochten/stoepjes.
Op zandauto's of kippers zie je tegenwoordig wel dat de laatste as met dubbel lucht mee stuurt.

Geplaatst: 06.08.2013 - 22:56
door Schorpioen
Bussen hebben een langere wielbasis dan de BE combi en draaien daardoor niet zo kort als de BE
Banden wringen dan veel minder.
Probeer eens een 2 of 3 assige oplegger haaks om te trekken.
Zie je gelijk het effect van wat een BE combi doet.

Geplaatst: 06.08.2013 - 23:09
door Gast
Schorpioen schreef:Probleem ligt niet aan de banden maar aan de constructie van de combinatie en het gebruik er van.
Afgelopen week een klant van ons gesproken die ook zo'n zelfde combinatie rijdt en gevraagd naar zijn bandenslijtage.
Hopeloos!
Toen hij de wagen nog gebruikte voor veel stadsverkeer en korte afstanden waren de banden niet aan te slepen. Meerdere merken geprobeerd.
Sinds hij de wagen voornamelijk voor de lange afstanden gebruikt is de bandenslijtage behoorlijk gedaald.
De assen zitten zo kort op elkaar dat het behoorlijk wringt in de bochten.
As van de oplegger zou eigenlijk via een fusee besturing mee moeten sturen in de bochten.
Maar dat is het hem juist. De auto wordt vooral op lange afstanden gebruikt en niet tot nauwelijks voor stadsverkeer. Toch treedt dit verschijnsel op.

Geplaatst: 07.08.2013 - 22:28
door Schorpioen
Al laten uitlijnen?

Geplaatst: 07.08.2013 - 22:28
door Gast
nog niet, vakantietijd.

Geplaatst: 08.08.2013 - 06:43
door sanco
K zie ineens overal plakken rubber op de weg naast de rijbaan ;-)
Maar, zonder gekheid, erg vervelend en gevaarlijk. Mocht vorige week audiovisueel getuige zijn van een klappende trailerband van een vrachtwagen in de stad. Wat een klap en wat een lap. (rubber wel te verstaan) dat wil je niet op de snelweg meemaken, vlak voor je.

Geplaatst: 08.08.2013 - 08:22
door Walter
sanco schreef:K zie ineens overal plakken rubber op de weg naast de rijbaan ;-)
wat mij opvalt is dat er zo veel rubber aan die 'curbstones' in de binnenbochten blijft plakken

Geplaatst: 08.08.2013 - 08:23
door diesel01
Er zijn verhalen bekend Sanco dat een trailerband in 1 klap meerdere etalageruiten kan laten sneuvelen, sta je daar te kort bij kan het dodelijk zijn.

Geplaatst: 08.08.2013 - 08:29
door Walter
diesel01 schreef:Er zijn verhalen bekend Sanco dat een trailerband in 1 klap meerdere etalageruiten kan laten sneuvelen, sta je daar te kort bij kan het dodelijk zijn.
dus investeer aub in goede banden heren en dames transporteurs/transportrices! Niet alleen voor de veiligheid van uw chauffeurs maar ook voor de veiligheid van iedereen. En uiteindelijk ook voor uw portemonnee

Geplaatst: 08.08.2013 - 08:38
door diesel01
Walter schreef:
diesel01 schreef:Er zijn verhalen bekend Sanco dat een trailerband in 1 klap meerdere etalageruiten kan laten sneuvelen, sta je daar te kort bij kan het dodelijk zijn.
dus investeer aub in goede banden heren en dames transporteurs/transportrices! Niet alleen voor de veiligheid van uw chauffeurs maar ook voor de veiligheid van iedereen. En uiteindelijk ook voor uw portemonnee
Ik heb vroeger veel met dubbele bemanning gereden.
Les 1 bij een onervaren collega was ga bij het manoeuvreren nooit op de zijkant bij een band staan, 25ton op een 3assige oplegger die achteruit een bocht in wordt gedraaid geeft enorm veel stress/wrijving.
Dusdanig dat hij los kan komen van de velg

Geplaatst: 08.08.2013 - 11:00
door lint
Is dat de reden van het meesturen van de meervoudige achterassen tegenwoordig?

Geplaatst: 08.08.2013 - 11:28
door Gast
lint schreef:Is dat de reden van het meesturen van de meervoudige achterassen tegenwoordig?
volgens mij is dat vooral om de draaicirkel wat kleiner te houden.

Geplaatst: 08.08.2013 - 11:56
door diesel01
De grootste reden(in de tijd dat ik truckte) was om de draaicirkel klein te houden.
Mijn laatste werkgever had 2 assige opleggers met dubbel lucht die verzwaarde assen als optie had met als voordeel kleine draaicirkel, laadvermogen van een 3 asser en veel minder bandslijtage.
Het enige nadeel is dat zodra het krap wordt een uitzwaai van een meter niet heel ongewoon is.
Wegsturen bij een krap verkeerslicht met medeweggebruikers die kort naast de oplegger gaan staan wil dus niet.
Ik merk dat ik nu altijd kijk naar opleggers naast mij en blijf er altijd achter zodat het ding kan uitzwaaien zonder mij, mijn naasten en auto kan raken.
De chauffeur merkt het niet als hij op die manier een auto mee pikt.
Zo wel een beetje off topic. :oops:

Geplaatst: 08.08.2013 - 12:30
door lint
Is wel beetje off topic maar toch bedankt voor de uitleg.