Bij mij zijn de problemen echt begonnen op 27 juni. Ik heb SCT sinds 15 juni in de V40 zitten. In de eerste week gebruik af en toe een probleem met de GPS fix, maar op dat moment nog geen enkele indicatie dat het zo slecht ging worden.
Ik rijd nu dus al bijna 8 weken met dagelijkse GPS problemen rond. In die 8 weken zelfs een volledige week de hele unit niet kunnen gebruiken doordat de GPS update melding in beeld stond. Toen moest een nieuwe unit besteld worden.
De optie die jouw dealer je biedt is inderdaad niet verkeerd. Tijdelijk RTI laten inbouwen. Op dit moment is het volkomen willekeurig of ik de SCT voor navigatie moet gebruiken of weer moet terugvallen op mijn SmartPhone.
Laatst weer in België moeten zijn en heb ik roaming moeten activeren om Google Navigation op mijn SmartPhone te laten werken. Eigenlijk te gek voor woorden.
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:22
door zakraket
Is het mogelijk om RTI terug te zetten als de auto "affabriek" met SCT is geleverd? Gezien de wijzigingen in o.a. stuur en zo
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:41
door twcoolen
Tja, het zal ten koste van een paar functionaliteiten gaan.
De uitdagingen liggen in het plaatsen van de GPS antenne in de haaievin (die zit op het dak gelijmd) en de plaatsing van de head-unit.
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:48
door Timmy
zakraket schreef:Is het mogelijk om RTI terug te zetten als de auto "affabriek" met SCT is geleverd? Gezien de wijzigingen in o.a. stuur en zo
Geen idee. Ze zijn de hele dag bezig begreep ik dus ze zijn nogal wat van plan. Ik wacht met spanning af maar eerlijk gezegd interesseert mij die spraakbesturing niet eens, ik wil gewoon een werkend navigatiesysteem.
Geplaatst: 16.08.2013 - 12:39
door twcoolen
Hier een filmpje van hoe de GPS problemen zich o.a. uiten in mijn situatie.
Dit is een geval waar ik wel ontvangst heb maar SCT constant de ontvangst verliest.
Geplaatst: 16.08.2013 - 13:20
door santu001
Tja, daar wordt je niet vrolijk van. Gisteren een soortgelijk iets gehad. Ik ben idd precies een week verder en de problemen worden dagelijks erger. Heb dus inmiddels gestemd.
Best wel drastisch dat we gewoon minimaal een week of 6 moeten wachten op een oplossing! Deze hele affaire is gewoon niet wat je normaal van Volvo gewend bent. Dat is degelijkheid troef, maar dit is toch wel een flinke misser, waar de dealers ook weinig aan kunnen doen! Ik wil mijn dealer er niet eens mee lastig vallen, omdat hun toch geen oplossing kunnen aanbieden.
Enigste waar ik moeite mee zou hebben is als men dit product gewoon nog dagelijks uitlevert, terwijl het gewoon nog niet geschikt is voor de consument! En al helemaal niet voor de 'less costs more' prijs! Bij UPC ben ik bijvoorbeeld gewend betá tester te zijn, maar van Volvo had ik dit nooit niet verwacht! En dat valt best tegen, zeker als de oplossing nog enkele weken gaat duren.
Geplaatst: 16.08.2013 - 15:00
door Ben
santu001 schreef:Ik wil mijn dealer er niet eens mee lastig vallen, omdat hun toch geen oplossing kunnen aanbieden.
Dat zou ik toch maar wel doen. Alleen dan komen de meldingen bij de fabrikant terecht.
Geplaatst: 16.08.2013 - 15:07
door twcoolen
santu001 schreef:
Best wel drastisch dat we gewoon minimaal een week of 6 moeten wachten op een oplossing!
Ik wacht al 8 weken en dat zou wel eens goed 15 weken kunnen gaan worden.
Geplaatst: 16.08.2013 - 15:18
door twcoolen
Met een beetje geluk zal de volgende firmware onze problemen oplossen. Parrot heeft gisteren versie 2.1.2. gereleased voor de Smart.
GPS
GPS module firmware upgraded
Automatic update at first start after v2.1.2 update: Make sure not to interrupt the process
GPS
GPS component could be not responding after few weeks of use after upgrade
Sometimes no fix in several possible conditions: after GPS Factory Reset, on product boot, Steering wheel commands
Geplaatst: 16.08.2013 - 16:17
door Kesteren
Sinds de reset naar de fabrieksinstellingen gister middag had ik gelijk een goed GPS signaal. Echter was het nog wel zonnig. Momenteel is het bewolkt en ben dan ook benieuwd of het straks nog zo goed werkt...
Geplaatst: 16.08.2013 - 16:24
door twcoolen
Ligt niet aan bewolking. Ik heb in Italie met strakblauwe lucht ook GPS problemen gehad. Daarnaast was het eergisteren hier volledig bewolkt en toch had ik ontvangst.
Problemen zitten echt in de aansturing en SW van de GPS ontvanger. Zie Parrot release notes.
Sometimes no fix in several possible conditions: after GPS Factory Reset, on product boot, Steering wheel commands
Geplaatst: 16.08.2013 - 16:27
door Ben
Als ik dit als leek volg lijkt het er op dat Parrot een product met fouten op de markt heeft gebracht en dat o.a. Volvo daar het slachtoffer van is geworden.
Geplaatst: 16.08.2013 - 17:02
door IkeV70
Ben schreef:Als ik dit als leek volg lijkt het er op dat Parrot een product met fouten op de markt heeft gebracht en dat o.a. Volvo daar het slachtoffer van is geworden.
Hier kun je Volvo inderdaad onmogelijk verantwoordelijk voor houden.
Geplaatst: 16.08.2013 - 17:25
door twcoolen
IkeV70 schreef:
Ben schreef:Als ik dit als leek volg lijkt het er op dat Parrot een product met fouten op de markt heeft gebracht en dat o.a. Volvo daar het slachtoffer van is geworden.
Hier kun je Volvo inderdaad onmogelijk verantwoordelijk voor houden.
Dat is niet helemaal waar. Voor mijn problemen houd ik Volvo verantwoordelijk. Zij maken de keuze voor supplier.
Ik werk bij een bedrijf waar we uitsluitend met ODM's (Original design manufacturer) werken. Wij leveren design/specificaties aan. ODM gaat ermee aan de slag. Maar uiteindelijk blijven wij verantwoordelijk. Ons logo/merknaam is er aan verbonden.
Geplaatst: 16.08.2013 - 17:34
door zakraket
Ja duh. Natuurlijk is Volvo hiervoor verantwoordelijk. Aan wie betalen we anders bijna 2500 euro (*) voor een "500 euro aftermarket" systeem? (let op, tussen haakjes)
Zij maken deze keuze, verwachten hier commercieel succes mee te behalen en zetten groot hun logo in beeld. Zij zijn verantwoordelijk. Daar hoeft niemand Volvo de hand voor boven het hoofd te houden.
Op haar beurt kan Volvo Parrot verantwoordelijk houden. Hopelijk gaat Parrot niet moeilijk doen over het feit dat Volvo de software heeft aangepast (maar...misschien is dat compleet ingekocht bij Parrot, kan ook natuurlijk)
(*)zie berekeningen elders in dit topic
Geplaatst: 16.08.2013 - 17:39
door santu001
Nou een beetje wel!
Vroeger gebruikte ik heel veel Parrot producten. Ondanks dat het uiteindelijk best goed werkte, waren dit soort klachten en bugs niet ongewoon en waren sommige discussie op de Parrot forums niet mals. Vooral het lange wachten op bepaalde bugfixs, maar ook de service en klantvriendelijkheid werd vaak genoeg gehekeld!
Opzicht niet eens zo'n probleem, maar men heeft toch met veel bombarie aangekondigd dat dit systeem kwam. Men had met enige research zich beter in kunnen dekken tegen veel onvermijdelijke issues. Daarnaast heeft men flink de tijd genomen om het één en ander dicht te spijkeren en te strippen. Je kunt je dan best afvragen hoe het kan dat dit soort issues nog steeds aanwezig zijn. De klachten van GPS zijn al enkele maanden oud op het Parrot forum, dus onbekend konden ze nooit zijn. Toch heeft men het systeem vrij gegeven voor consumenten.
Je krijgt toch het gevoel dat dit toch ook doorgedrukt is om zoveel mogelijk tegelijk met MY14 leverbaar te zijn of om maar te voldoen aan de eisen die de consument stelt aan een auto die in 2013/2014 geleverd wordt.
Ik kan me dus ook niet voorstellen dat men niet enigszins op de hoogte was van de problematiek.
Maar als je het omdraait. Veel alternatieven zijn er niet en hoeft niemand SCT verplicht te nemen. Wij zijn in dit geval een beetje de early adopters cq betá testers. Daar kies je onbewust wel een beetje voor met dit systeem. Echter ook omdat je van Volvo verwacht dat ze wederom een goed en degelijk product op de markt brengen. Het was al jammer dat de mirror functie is teruggedraaid en dat er amper leuke en handige apps zijn. Maar het moet voor 1500 euro wel goed werken. Apps en meer inhoud volgt wellicht.
Desondanks ben ik ondanks het magere aanbod, de beperkte functies en interface nog steeds blij met de keuze. Internet in de auto is helemaal 2013. Net zoals googlemaps, spotify en zo. Ik ben ook mild, omdat ik voor dat ik bestelde van de meeste tekortkomingen afwist. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die minder ervaring heeft met nieuwe innovatieve producten "not amused" is. Zeker als je met een beperkt leasebedrag deze keuze heb gemaakt ten koste van een andere optie of nog erger: het privé betaald. Want als je er goed over nadenkt is het, in vergelijking met andere soortgelijke opties, een immens bedrag.
Vooralsnog prik ik er doorheen en zie vooral de potentie. Ben een Android fan van af het allereerste uur. Daar heb ik mijn keus op gebaseerd, maar ik hou vooral Volvo en haar keus voor een OEM Parrot product verantwoordelijk. Het was wellicht ook niet enorm moeilijk om zelf een op Android gebaseerd product te ontwikkelen. Dus ja. Parrot is al jaren zoals Parrot is en Volvo heeft met volle verstand die afweging gemaakt en baseert ook de prijsstelling daarop af.
Als er dan een boosdoener is, dan wel degelijk Volvo!
Geplaatst: 16.08.2013 - 17:47
door friend
Niet een beetje: helemaal!
Volvo bepaalt dat ze MY2014 met Sensus Connected Touch uitleveren, niet Parrot. Daarmee is Volvo (juridisch en moreel) volledig aansprakelijk voor alle problemen met de SCT, niemand anders. En de gebruiker die een keuze maakt zeker niet, die mag verwachten dat het product werkt zoals verwacht en zo niet dat er alles aan gedaan wordt om het product zo te krijgen of de gebruiker hier een passende oplossing voor te bieden (ik zeg niet dat dit nu volledig het geval is, maar er zijn al een paar steekjes gevallen).
Ter compensatie van de problemen en minder dan beloofde functionaliteit mogen ze wel het laden van alternatieve APK's toestaan, zodat je zelf (op eigen risico) een aantal persoonlijke apps kan draaien....(hint hint, is een kleine moeite en groot plezier)
Geplaatst: 18.08.2013 - 13:00
door Erikske
Eens; Volvo moet dit oplossen; het is aan hen om samen met Parrot een oplossing te bieden. Afgelopen week is mijn V60 teruggeweest bij de dealer voor dit probleem; probleem niet opgelost....blijft bestaan. Week 47 is me verteld.
Dealer vindt het zelf ook een slecht verhaal (terecht) en biedt tot die tijd een oude navigatie waarmee ik altijd vooruit zou moeten kunnen.
Ik ga zelf nog een mail sturen aan Volvo aangezien ik dit echt heel erg slecht vind; week 47 betekent simpelweg 14 weken wacht voor een (mogelijke!!!) oplossing en dat voor een produkt wat (al vaker aangegeven hier) toch wel een flink bedrag voor neergeteld moet worden (los van de auto).
Nu maar hopen dat Volvo luistert naar de geluiden uit de markt en inziet dat dit toch echt sneller zal moeten...
Geplaatst: 18.08.2013 - 19:12
door Kylian
Inmiddels mijn tweede SCT laten plaatsen en ook die heeft problemen. De eerste is meegeleverd in mijn V60PIH (eind juni) en liet het na twee weken afweten. De GPS werkte al niet heel goed (raakt letterlijk de weg kwijt) maar de update zorgde ervoor dat het apparaat helemaal niet meer bruikbaar was. De dealer heeft een dag later een nieuwe geplaatst, die heeft het 1 week zonder kuren gedaan. Overigens tot nu toe niet meer lastig gevallen door de melding GPS Update, maar wel een knipperend scherm (alleen bij inschakelen SCT, radio etc was wel goed) en reageerde niet of slechts gedeeltelijk. Probleem was een dag later overigens weg. Maar minstens 1 maal per week slaat de navigatie op hol. Hoop dat de update in week 41 werkt anders maar een RTI laten inbouwen.
Geplaatst: 20.08.2013 - 11:33
door Kesteren
Kesteren schreef:Sinds de reset naar de fabrieksinstellingen gister middag had ik gelijk een goed GPS signaal. Echter was het nog wel zonnig. Momenteel is het bewolkt en ben dan ook benieuwd of het straks nog zo goed werkt...
Het hele weekend een goed werkend systeem gehad, direct na het starten GPS signaal tot gisterochtend... GPS was weer totaal de weg kwijt en niet tot nauwelijks satellieten kunnen vinden. De dealer op de hoogte gesteld en deze gaat de antenne en het hoofd systeem vervangen, wil ook niet tot de nieuwe update wachten, daar waar ze ook goede ervaringen schijnen te hebben met dit systeem...