Hmmm dat is wel heel voorzichtig en ik waag dit toch wel te betwijfelen.
Ik heb voor mijn huidige V60 anderhalf jaar in een Opel Ampera gereden, 90.000 km in 18 maanden en 2 keer per dag (max) opladen, dus dat is ongeveer 400 dagen (weekenden niet meegerekend), dus 800 keer ruim 10Kwh laden met 16A. De capaciteit van de batterijen is gedurende deze tijd terug gelopen van 10,6 Kwh naar 10,2 Kwh.
Gebruikerservaringen V60 - PIH
-
- 2nd Gear member
Dus een NUON-paal kun je instellen voor wat betreft de maximale stroomsterkte. Ik krijg een Lovo to Load paal. Deze is, zo ver ik weet, niet in te stellen. Zijn er anders manieren om de maximale laadspanning te beinvloeden? Ik vind 16A wat fors voor een continue belasting.
- RichieB
- 6th Gear member
Nuon moet dan ook meteen even alle openbare laadpalen aan laten passen, want die laden ook op 16A. Vreemd verhaal dit..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
- Superfunky
- 5th Gear member
Nou, niet heel vreemd hoor. Nuon heeft een punt.RichieB schreef:Nuon moet dan ook meteen even alle openbare laadpalen aan laten passen, want die laden ook op 16A. Vreemd verhaal dit..
Hoe hoger het aantal Ampère, hoe meer warmte ontwikkeling in de batterij.
Warmte is killing voor de levensduur, dus hoe lager je laadt, hoe beter.
Daarnaast is doorladen niet verstandig. Ik weet niet hoe goed het in de Volvo geregeld wordt, maar het wordt bijvoorbeeld bij auto's die geschikt zijn voor snelladen afgeraden om de auto uren aan de lader te laten hangen.
Verder wordt in verschillende artikelen over EV's geschreven dat het beter is de batterij niet steeds helemaal vol te laden.
En tenslotte is temperatuur cruciaal! Niet buiten laden in een strenge winter, en niet laden bij een hitte golf!!!
Dus, ach, de optelsom makend, lijkt het me dat het verstandig is af te wegen wat je "persoonlijke laadcyclus" is. Wanneer de auto vrijwel dagelijks van 20:00 - 07:00 aan de lader ligt, waarom zou je dan op 16A willen laden? Je weet dat er in dit geval wel nadelen zijn en geen voordelen aan het snelle laden.
Als je vaak en veel kunt laden en geregeld na 3 uur weer verder gaat, dan heb je wat aan laden op 16A, maar dat heeft een prijs in de vorm van de levensduur.
Hier een voorbeeld van een site die een aantal factoren mooi samenvat:
http://www.plugincars.com/eight-tips-ex ... 07938.html
Kijk bijvoorbeeld even naar punt 4: plan het laden zo dat de batterij 60 minuten voordat je vertrekt vol is en niet de hele nacht op volle spanning staat.
- RichieB
- 6th Gear member
Die site is hopeloos verouderd met z'n tips, de meeste zijn gebaseerd op ervaringen met NiMH accu's. Tip 1-3 heb je als V60 PIH rijder niets mee te maken, dit wordt in het laadsysteem zelf opgelost. Als tip 4 (minimaliseer de tijd dat een accu 100% vol is geladen) echt zo belangrijk is zou het V60 laadsysteem hier ook rekening mee houden. Tip 5-7 zijn common sense, en tip 8 is niet van toepassing op de V60 PIH.
Zie ook het eerste commentaar op de site van iemand die deze tips (bewust) in de wind heeft geslagen:
Zie ook het eerste commentaar op de site van iemand die deze tips (bewust) in de wind heeft geslagen:
Verderop in het commentaar zegt de schrijver dat het AC laden met 16A geen probleem is, maar het DC laden met 125A de levensduur van de accu kan verkorten (tip 8 ). De V60 PIH kan alleen AC laden: geen probleem dus.I have over 65,000 miles on it and even with the way I have treated the battery the car still has the same range as it did when it was new so whatever damage I've done hasn't shown yet.
- Superfunky
- 5th Gear member
Weet ik, was ook alleen een voorbeeld, omdat het kort en bondig de hoofdlijnen weergeeft. Ondanks dat niet alles volledig op de V60 van toepassing is.RichieB schreef:Die site is hopeloos verouderd met z'n tips, de meeste zijn gebaseerd op ervaringen met NiMH accu's. Tip 1-3 heb je als V60 PIH rijder niets mee te maken, dit wordt in het laadsysteem zelf opgelost. Als tip 4 (minimaliseer de tijd dat een accu 100% vol is geladen) echt zo belangrijk is zou het V60 laadsysteem hier ook rekening mee houden. Tip 5-7 zijn common sense, en tip 8 is niet van toepassing op de V60 PIH.
Zie ook het eerste commentaar op de site van iemand die deze tips (bewust) in de wind heeft geslagen:Verderop in het commentaar zegt de schrijver dat het AC laden met 16A geen probleem is, maar het DC laden met 125A de levensduur van de accu kan verkorten (tip 8 ). De V60 PIH kan alleen AC laden: geen probleem dus.I have over 65,000 miles on it and even with the way I have treated the battery the car still has the same range as it did when it was new so whatever damage I've done hasn't shown yet.
Ben het verder niet met je eens. Batterijtemperatuur en niet vol laden komen je op veel plaatsen tegen. Ook heb ik het al in meerdere onderzoek stukken gelezen.
Maakt mij verder niet uit, doe wat je goeddunkt, maar als je met een paar simpele stappen je accu in betere conditie kunt houden (en ook Nuon dit blijkbaar aangeeft), waarom zou je het dan niet doen, denk ik dan?
Zeker weten doe je in ieder geval dat vol gas opladen en de hele nacht op spanning houden, je geen enkel voordeel oplevert, dus waarom zou je dat risico dan nemen?
- RichieB
- 6th Gear member
De accu wordt niet de hele nacht "op spanning" gehouden. Als het laadproces klaar is stopt het laden. Of in ieder geval, zo werkt mijn mode 3 laadbox. Ik ga er even van uit dat de mode 2 kabel ook zo werkt, maar die gebruik ik zelden.
Veel succes met het maar 80% laden van je accu. Hoe ga je dat doen? Uitrekenen bij het starten van het laden, en dan een alarm zetten om de stekker eruit te trekken?
Ik geloof best dat langzamer en niet helemaal vol laden beter is voor je accu. Maar hoeveel ga je daar van merken? 1% meer capaciteit 5 jaar later? Of 10%? Of 50%? Uit de verhalen die ik lees gaat het eerder over procenten dan over tientallen. Daar ga ik niet moeilijk voor lopen doen.
Soms heb ik de auto een paar uur later weer nodig, dus wil ik dat hij vol is. Zoals je al zei: persoonlijke laadcyclus.
Veel succes met het maar 80% laden van je accu. Hoe ga je dat doen? Uitrekenen bij het starten van het laden, en dan een alarm zetten om de stekker eruit te trekken?
Ik geloof best dat langzamer en niet helemaal vol laden beter is voor je accu. Maar hoeveel ga je daar van merken? 1% meer capaciteit 5 jaar later? Of 10%? Of 50%? Uit de verhalen die ik lees gaat het eerder over procenten dan over tientallen. Daar ga ik niet moeilijk voor lopen doen.
Soms heb ik de auto een paar uur later weer nodig, dus wil ik dat hij vol is. Zoals je al zei: persoonlijke laadcyclus.
-
- 1st Gear member
Goed om te lezen dat je installatie geschikt is om te laden met 10A. Ons advies mbt laden op een normaal stopcontact (lees: dit gaat niet over laden via een oplaadpunt / laadbox) is altijd tussen 0-6-8-10 Ampere en niet 13. Dit is enkel vanuit een veiligheids-overweging. Bij 13Ampere kan er sprake zijn van behoorlijke warmte ontwikkeling in een normaal stopcontact.V70D5AWD schreef:De mannen van de Nuon op de koffie gehad en na enkele ogenblikken rondsnuffelen kwam het bericht dat mijn huisinstallatie geschikt is voor maximaal 10 A. (dat had ik natuurlijk zelf ook al bekeken) Het advies overigens ook om de PIH niet te laden met meer dan 8 A thuis omdat anders de siliconen stekker aan de laadkabel mogelijk tzt broos zou kunnen worden door teveel warmteontwikkeling. Geen probleem natuurlijk, in de nacht boeit het me niet hoe lang het laden duurt. het schijnt ook beter te zijn voor de accu. De actieradius zou toenemen naarmate het aantal op/ontladingen is toegenomen. Zou 65 KM kunnen worden. Lijkt me wat al te positief maar de tijd zal het leren.
Via een oplaadpunt kun je wat ons betreft wel prima op 13 Ampere laden. Wij hebben onvoldoende verstand van de accu-techniek in de V60 om iets te kunnen zeggen over laadsnelheden en mogelijke schade van de accu. Wij voeren enkel de technische check uit en geven advies over oplaadpunten / laadpassen etc. Als het gaat om de kwaliteit en levensduur van de accu in combinatie met laadsnelheden moeten we verwijzen naar Volvo.
Kun je mij in een PB je gegevens doormailen? Ik wil graag achterhalen welke monteur bij je is geweest aangezien het onjuist is dat de accu na verloop van tijd ervoor zorgt dat actieradius toeneemt naar 65 KM.
Pieter v Ommeren - Operations Manager Nuon Electric Transport
-
- 1st Gear member
Je kunt in de Volvo zelf niet aangeven hoe snel je wilt laden. Wel kun je dit in ons laadpunt instellen. Maar, zoals RichieB terecht aangeeft, dit zijn geen aanpassingen die je dagelijks doet, aangezien je de laadbox moet openschroeven hiervoor.vroonhof schreef:Dus een NUON-paal kun je instellen voor wat betreft de maximale stroomsterkte. Ik krijg een Lovo to Load paal. Deze is, zo ver ik weet, niet in te stellen. Zijn er anders manieren om de maximale laadspanning te beinvloeden? Ik vind 16A wat fors voor een continue belasting.
Als je structureel met minder dan 13A wilt laden, dan adviseer ik je dit aan te laten passen bij de installatie. (kun je de installateur vragen te doen)
-
- 1st Gear member
Nee, dit adviseren we niet. In principe stellen we bij installaties voor de Volvo V60 de laadbox in op 16A. (Bij andere merken, zoals Tesla, Renault ZOE oid installeren we ook 32 Ampere)RichieB schreef:Dus de Nuon raadt aan om hun laadpaal in te stellen op 6A ipv 16A? Dit gaat met dipswitches achter een schroefpaneel, dus dat verander je niet even elke dag.
Van harder rijden schijnen je banden ook harder te slijten..
Als de klant specifiek vraagt om langzamer te laden, dan kunnen we dit instellen. Onze ervaring tot dusver leert dat dit minder dan 1% van de gevallen betreft.
-
- 1st Gear member
Nog een laatste reactie over het laden van de accu in de V60. De accu-meter in je auto geeft niet de werkelijke acculading van de accu weer.
Om de accu's te beschermen tegen volledige ontlading, en tegen te vol laden, is het zo dat het laadproces al eerder dan 100% stopt. In je auto lijkt het alsof de accu 100% vol is. Echter, de laadregelaar / elektronica in de auto zorgt ervoor dat de accu nooit 100% vol wordt geladen. (ook niet na uren of dagen laden)
Op die zelfde manier wordt voorkomen dat de accu leeg wordt gereden tot 0%. Als de meter in je auto 0% aangeeft, zit er in werkelijkheid nog zo'n 10% lading in (kan ook 5% of 15% zijn, dat weet ik niet precies)
Om de accu's te beschermen tegen volledige ontlading, en tegen te vol laden, is het zo dat het laadproces al eerder dan 100% stopt. In je auto lijkt het alsof de accu 100% vol is. Echter, de laadregelaar / elektronica in de auto zorgt ervoor dat de accu nooit 100% vol wordt geladen. (ook niet na uren of dagen laden)
Op die zelfde manier wordt voorkomen dat de accu leeg wordt gereden tot 0%. Als de meter in je auto 0% aangeeft, zit er in werkelijkheid nog zo'n 10% lading in (kan ook 5% of 15% zijn, dat weet ik niet precies)
- Jaromir
- 3rd Gear member
Zou de volvo v60 in de toekomst ook 32A aankunnen?
De vraag is of een normale meterkast dat kan leveren, daar zal je toch wel iets voor moeten upgraden, ofniet?
Ik vond het jammer dat nuon geen kabel heeft gelegd voor 32A, zodat het meer futureproof is voor als je een andere auto krijgt... De laadbox kan nl wel 32A aan
De vraag is of een normale meterkast dat kan leveren, daar zal je toch wel iets voor moeten upgraden, ofniet?
Ik vond het jammer dat nuon geen kabel heeft gelegd voor 32A, zodat het meer futureproof is voor als je een andere auto krijgt... De laadbox kan nl wel 32A aan
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
- RichieB
- 6th Gear member
Voor 32A moet je 3-fasen laden. Ik heb zelf maar 1-fase in mijn meterkast, en vond de upgrade te duur voor iets dat ik misschien over 5 jaar nodig ga hebben. De kabel voor 32A laden moet 5 aders hebben: 3 fasen, nul en aarde.
- RichieB
- 6th Gear member
De V60 PIH niet, die gebruikt maar 1-fase en max 16A. 100% EV voertuigen hebben een groetere accu en dan is 32A toch 2x zo snel, en wel zo prettig.
-
- 3rd Gear member
Leuk artikel over Lithium Ion acc's en de diverse fabrikanten. Enig idee waar Volvo de accu's vandaan haalt ???
http://www.agentschapnl.nl/sites/defaul ... ologie.pdf
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD Edition sport 2007
- Superfunky
- 5th Gear member
Volgens mij zei ik dit allemaal niet, en als je het zo begrepen hebt, dan heb ik het blijkbaar niet goed gezegd. Probeer ik het nog een keer.RichieB schreef:De accu wordt niet de hele nacht "op spanning" gehouden. Als het laadproces klaar is stopt het laden. Of in ieder geval, zo werkt mijn mode 3 laadbox. Ik ga er even van uit dat de mode 2 kabel ook zo werkt, maar die gebruik ik zelden.
Ik geloof best dat langzamer en niet helemaal vol laden beter is voor je accu. Maar hoeveel ga je daar van merken? 1% meer capaciteit 5 jaar later? Of 10%? Of 50%?
- het is aangetoond dat de EV batterijen het meest lijden wanneer ze volledig op- of ontladen zijn. Om die reden zit er een beveiliging ingebouwd. Hadden ze die niet, dan had je binnen 50k kilometers een nieuwe nodig;
- ondanks dat ze dus niet 100% vol kunnen raken, is ook aangetoond dat hoe hoger de lading en hoe langer je deze belasting in stand houdt, hoe meer de cellen daaronder lijden. Hetzelfde geldt voor ontladen zijn van de batterij. Laat hem een week op het laatste niveau staan, dat vindt tie niet fijn;
- hoe hoger de (omgevings) temperatuur hoe meer de batterij zal lijden in volledig opgeladen toestand. Komt de buitentemperatuur boven de 30 graden, dan is het helemaal killing en daarom koelt de PiH de batterij dan ook actief.
- aangezien de temperatuur zo'n grote invloed heeft op de gezondheid van de batterij, is laden op een lager amperage per definitie beter dan hoger en volgens mij is dit ook precies de reden waarom je de PiH ook niet snel of 32A kunt laden. Die Zweden snappen heel goed dat dit technieken zijn die één van de nadelen van EV verzacht, maar dat daar een prijs voor betaald wordt in de vorm van een verkorte levensduur.
Het enige dat ik volgens mij probeerde duidelijk te maken is dat als dit allemaal bekende feiten zijn, waarom zou je je laadgedrag daar dan niet op aanpassen? Het is toch vrij eenvoudig te regelen dat je batterij niet om 20:00 s'avonds vol is, maar om 06:00. Ook is het verstandig om bij warme zomerdagen te zorgen dat je geen volgeladen PiH in de zon parkeert. Überhaupt doe je er bij 30+ dagen verstandig aan de batterij geen uren in "afgevulde" toestand te laten verkeren en hetzelfde geldt voor de dagen ver onder nul.
Laden op 16A zal allemaal ok zijn, maar ik doe 't op 6 omdat mijn schema nu eenmaal is: laden gedurende 08:30-18:00 en 19:00-07:00. Ik zal nooit haast hebben, dus dan neem ik de methode waarvan bekend is dat deze het beste werkt. Ik denk dat dit voor heel veel van de gebruikers zo is. Het feit dat Nuon er zo weinig verzoeken voor krijgt komt m.i. door onwetendheid en de gedachte dat sneller beter is. Maar dat is dus niet zo, hooguit voor sommige handiger, maar zeker niet beter.
Ok, hoop hier mee opgehelderd, kunnen we er nu over ophouden.
- RoaldH
- 6th Gear member
Volgens mij is LG de leverancier.V70D5AWD schreef:Leuk artikel over Lithium Ion acc's en de diverse fabrikanten. Enig idee waar Volvo de accu's vandaan haalt ???
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- jp-v60
- 4th Gear member
4 aders, de nul heb je niet nodig bij krachtstroomRichieB schreef:Voor 32A moet je 3-fasen laden. Ik heb zelf maar 1-fase in mijn meterkast, en vond de upgrade te duur voor iets dat ik misschien over 5 jaar nodig ga hebben. De kabel voor 32A laden moet 5 aders hebben: 3 fasen, nul en aarde.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Ben ik het zowaar met je eens SF ! Ik laad meestal op 6 of 9 amps (bij mij wallbox met snoer is dit eenvoudig instelbaar) weet ik dat ik een keertje snel weer weg wil zet ik de box even op 16 amps. In een tabelletje dat Volvo eerder publiceerde zag je ook dat de laadtijd niet lineair is aan de laadstroom dit zou zelfs kunnen impliceren dat je wat meer verliezen hebt als je met meer amps laadtSuperfunky schreef:Volgens mij zei ik dit allemaal niet, en als je het zo begrepen hebt, dan heb ik het blijkbaar niet goed gezegd. Probeer ik het nog een keer.RichieB schreef:De accu wordt niet de hele nacht "op spanning" gehouden. Als het laadproces klaar is stopt het laden. Of in ieder geval, zo werkt mijn mode 3 laadbox. Ik ga er even van uit dat de mode 2 kabel ook zo werkt, maar die gebruik ik zelden.
Ik geloof best dat langzamer en niet helemaal vol laden beter is voor je accu. Maar hoeveel ga je daar van merken? 1% meer capaciteit 5 jaar later? Of 10%? Of 50%?
- het is aangetoond dat de EV batterijen het meest lijden wanneer ze volledig op- of ontladen zijn. Om die reden zit er een beveiliging ingebouwd. Hadden ze die niet, dan had je binnen 50k kilometers een nieuwe nodig;
- ondanks dat ze dus niet 100% vol kunnen raken, is ook aangetoond dat hoe hoger de lading en hoe langer je deze belasting in stand houdt, hoe meer de cellen daaronder lijden. Hetzelfde geldt voor ontladen zijn van de batterij. Laat hem een week op het laatste niveau staan, dat vindt tie niet fijn;
- hoe hoger de (omgevings) temperatuur hoe meer de batterij zal lijden in volledig opgeladen toestand. Komt de buitentemperatuur boven de 30 graden, dan is het helemaal killing en daarom koelt de PiH de batterij dan ook actief.
- aangezien de temperatuur zo'n grote invloed heeft op de gezondheid van de batterij, is laden op een lager amperage per definitie beter dan hoger en volgens mij is dit ook precies de reden waarom je de PiH ook niet snel of 32A kunt laden. Die Zweden snappen heel goed dat dit technieken zijn die één van de nadelen van EV verzacht, maar dat daar een prijs voor betaald wordt in de vorm van een verkorte levensduur.
Het enige dat ik volgens mij probeerde duidelijk te maken is dat als dit allemaal bekende feiten zijn, waarom zou je je laadgedrag daar dan niet op aanpassen? Het is toch vrij eenvoudig te regelen dat je batterij niet om 20:00 s'avonds vol is, maar om 06:00. Ook is het verstandig om bij warme zomerdagen te zorgen dat je geen volgeladen PiH in de zon parkeert. Überhaupt doe je er bij 30+ dagen verstandig aan de batterij geen uren in "afgevulde" toestand te laten verkeren en hetzelfde geldt voor de dagen ver onder nul.
Laden op 16A zal allemaal ok zijn, maar ik doe 't op 6 omdat mijn schema nu eenmaal is: laden gedurende 08:30-18:00 en 19:00-07:00. Ik zal nooit haast hebben, dus dan neem ik de methode waarvan bekend is dat deze het beste werkt. Ik denk dat dit voor heel veel van de gebruikers zo is. Het feit dat Nuon er zo weinig verzoeken voor krijgt komt m.i. door onwetendheid en de gedachte dat sneller beter is. Maar dat is dus niet zo, hooguit voor sommige handiger, maar zeker niet beter.
Ok, hoop hier mee opgehelderd, kunnen we er nu over ophouden.