Pagina 3 van 3

Geplaatst: 14.10.2013 - 19:02
door RonS60
Een losse tuning box doet maar 1 ding... Foppen!

Korte uitleg: je haalt de stekker van de brandstofdruk sensor los, zet er een tunig box tussen (niet veel meer dan een duur weerstandje) en sluit de stekker weer aan.

Dus wat doet die box? de ecu vertellen dat er minder brandstof wordt ingespoten dan er werkelijk gebeurt, resultaat? de ecu gaat zeggen dat er meer brandstof ingespoten moet worden waardoor de verbanding heftiger wordt en de turbo harder gaat draaien dus meer druk geeft.

Dit gaat in het meest gunstige geval goed zonder foutcodes.

In een minder gunstig geval gaat het goed tot hij buiten zijn in de ecu vastgestelde regel bereik komt dit geeft een motorstoring.

In een slechter geval gaat je roetfilter door de slechte (veel te veel brandstof) verbranding vol zitten met te veel roet.

In een nog slechter geval gaan de turbo of de zuigers eraan...

Een tuning box geeft over heel het gebied een zelfde hoeveelheid extra en juist daar gaat het mis, met echte tuning wordt alles over alle kenvelden aangepast om op elk mogelijk punt de juiste verhoudingen te krijgen (dit lukt al met een OBD tuning die goed gedaan is, bijvoorbeeld originele 163pk D5 software in een 130pk 2.4D want dit is eigenlijk niks anders als een software update die de dealer ook uitvoerd bij service 2.0 ook die software is voor alle auto's binnen een reeks hetzelfde)

De mooiste manier is op maat tuning op een rollenbank door iemand die weet wat hij doet, hierdoor krijgt je een soepele motor die niet piekt maar altijd fijn oppakt.

Tuning box += goedkoop -= kan gevaarlijk voor de techniek zijn
OBD tuning += weinig risico -= duurder
Op maat tuning += perfect op maat hoe jij het wil -= duurder

Geplaatst: 14.10.2013 - 19:38
door V70/2.4D/2003
En daarom nemen wij, Volvoliefhebbers die zuinig zijn op onze auto: Polestar.

En ja, dat is duur.
En ja, ik ben tevreden met mijn 185 PK.
En nee, ik heb geen behoefte aan tuning want als het zaakje dan toch eens in de soep draait, dan mag ik dat lekker zelf betalen.

Geplaatst: 14.10.2013 - 20:29
door Sjo
Hoe zit het met het aantal km van een goede tuning?is dit hetzelfde als bij een gewone motor of kun je toch eerder en vaker problemen verwachten?

Geplaatst: 14.10.2013 - 20:33
door V70/2.4D/2003
Sjo schreef:Hoe zit het met het aantal km van een goede tuning?is dit hetzelfde als bij een gewone motor of kun je toch eerder en vaker problemen verwachten?
Ik heb sinds mijn verblijf alhier met enige regelmaat tuning-gerelateerde problemen en motorschades voorbij zien komen. Maar er zijn er ook die geen probleem hebben.
Gebruik de zoekfunctie maar eens, kun je, in sommige gevallen, lachen. Al was het alleen maar om de discussie tussen de voor- en tegenstanders.

update na 3 weken

Geplaatst: 22.10.2013 - 13:21
door BG_Volvoforum
Setje zat 2 weken in de auto toen de eerste service melding binnenkwam,

auto ging in service mode; max 3000 rpm en uprevven aan slakkengang.

Box uitgetrokken, company aangeschreven en kreeg te horen dat de settings te hoog waren,

In het setje zitten 2 instelschroefjes ,

eerste oomlaaggezet van 4 nr 2, dat zou 3% minder power betekenen.

tweede metertje bepaalt enkel het toerental waarin de tuning werkt, en dat heb ik nog niet gewijzigd.

wordt vervolgd, zit sinds deze morgen weer erop.

Geplaatst: 22.10.2013 - 13:41
door rsnhakan
Ik zou dat ding van €50 zsm de deur uit doen als ik jou was ;)

Re: update na 3 weken

Geplaatst: 22.10.2013 - 14:26
door Gizmoke
BG_Volvoforum schreef:Setje zat 2 weken in de auto toen de eerste service melding binnenkwam,

auto ging in service mode; max 3000 rpm en uprevven aan slakkengang.

Box uitgetrokken, company aangeschreven en kreeg te horen dat de settings te hoog waren,

In het setje zitten 2 instelschroefjes ,

eerste oomlaaggezet van 4 nr 2, dat zou 3% minder power betekenen.

tweede metertje bepaalt enkel het toerental waarin de tuning werkt, en dat heb ik nog niet gewijzigd.

wordt vervolgd, zit sinds deze morgen weer erop.
Ik persoonlijk zou nooit een boxje steken, 50 of 500 euro ... maar stel dat het goed werkt en je hebt er geen problemen mee, OK,

maar je krijgt al service meldingen na 2 weken, dan zou ik dit er heel snel uit doen. Een goede tuning heb je al voor 500 euro en die weten wat ze doen, daarmee zeg ik niet dat het niet kan foutlopen, maar het risico nemen met een bakje van 50 euro om voor veel meer euro's aan al dan niet te herstellen of permanente schade aan te richten dat is toch wel te gek.

Geplaatst: 22.10.2013 - 18:18
door JeroenSpock
Sjo schreef:Hoe zit het met het aantal km van een goede tuning?is dit hetzelfde als bij een gewone motor of kun je toch eerder en vaker problemen verwachten?
Ik zou zeggen: kan echt geen kwaad. Laat je hem bij een goede tuner een kuurtje geven, draai je de motor niet zomaar kapot. Je moet normaal om gaan met de motor, zoals je anders ook zou doen. Ook met een niet getunede motor kan je de aandrijflijn aan gruzelementen draaien.
Mijn auto is getuned bij 312.000km, 50.000km verder niet het idee dat er iets kapot is daar door.

Geplaatst: 22.10.2013 - 18:21
door VolvoTech
Tuning maakt geen auto's kapot. Mensen wel.

Geplaatst: 22.10.2013 - 18:55
door Sjo
Idd mensen maken het kapot.
het aller belangrijkste bij alle motoren is het warm rijden ervan.
als alles goed op temperatuur is kan een motor heel veel verdragen.
samen met een paar vrienden doen we al jaren mee aan track days,hiervoor hebben we een bmw 325 uit 1986 met 300000 km op de klok. Motorisch hebben we hieraan nog nooit problemen gehad, terwijl hij de hele dag op z'n staart getrapt wordt. Maar we rijden hem altijd netjes warm.

Geplaatst: 22.10.2013 - 19:07
door Fredhead
Geheel mee eens, zelf zo'n oude Fransoos die voor hetzelfde wordt misbruikt en het blok heeft nog nooit een slag verkeerd gedaan.

Wat betreft de tuningbox, ik zou hem er direct uit halen nu je de melding op de bc hebt gehad.
Teken dat er al iets fout is gegaan

Geplaatst: 22.10.2013 - 20:00
door Gizmoke
Sjo schreef:Idd mensen maken het kapot.
het aller belangrijkste bij alle motoren is het warm rijden ervan.
als alles goed op temperatuur is kan een motor heel veel verdragen.
samen met een paar vrienden doen we al jaren mee aan track days,hiervoor hebben we een bmw 325 uit 1986 met 300000 km op de klok. Motorisch hebben we hieraan nog nooit problemen gehad, terwijl hij de hele dag op z'n staart getrapt wordt. Maar we rijden hem altijd netjes warm.
Inderdaad,

Mijn situatie, nu niet echt te vergelijken, een BMW E61 525D met 163 PK van begin 2005 die binnen enkele maanden 9 jaar wordt.

Nu 210.000km op de teller en nog nooit problemen gehad, nog nooit turbo vervangen, ... en dit is opgetrokken naar 230PK en koppel van 460.

Heeft me wat meer gekost dan een doosje, maar nog nooit spijt van gehad.

Geplaatst: 27.10.2013 - 00:02
door marcopostbus
een goede tuner past het motormanagement IN de ECU aan! deze "boxjes" verhogen slechts 1 waarde die UIT de ECU komt en verhoogt deze. Dit houdt ook in dat als de ECU een keer maximaal aanstuurt, de "box" deze nogeens verhoogt. En dan zit je dus buiten de marges.
Daarnaast past een tuner IN de ECU meerdere waardes aan, niet alleen turbo-druk, maar ook gasrespons, injectiehoeveelheid en/of moment, maximaal koppel etc.
boxjes, met een boog eromheen. er zijn ook in Nederland goede tuners (die wél zelf ontwikkelen én programmeren en geen standaardbestanden inkopen) en dat al doen voor redelijke prijzen vanaf €250-300..

ps. ja ik heb al meer dan 8 jaar ervaring met echte chiptuning ;)

Re: Tuningbox van 55 euro ingebouwd in een 2.0 D

Geplaatst: 25.02.2014 - 09:06
door BG_Volvoforum
Even tussenstand

dat doosje zit er nog steeds in,

ondertussen staat hij ingesteld op ongeveer 160 pk,

de motor draait soepeler in neutraal, minder lawaai, leohard trekken, niet zozeer van stilstand, dat probeer ik te vermijden, maar eens aan het rijden even inhalen, in 2de, 3de en vierde heel aangenaam.
Ik rij hem altijd eerst warm eer ik zo iets doe, dat doosje is gewoon massaproduktie, niks speciaal, liegt gewoon wat tegen de electronica vd wagen, wie daarmee onverstandig rijdt, trekt gegarandeerd alles kapot.

Maar tot nog toe dus, werkt alles nog, geen enkele melding meer gehad.
Geluk dus.

Re: Tuningbox van 55 euro ingebouwd in een 2.0 D

Geplaatst: 25.02.2014 - 11:56
door mad
Gaat lekker dus. Mazzelaar...! :-D

Re: Tuningbox van 55 euro ingebouwd in een 2.0 D

Geplaatst: 05.09.2014 - 22:43
door Bakboord1
Wel een interessant experiment dit.
Het gaat nu al een jaar goed en iedereen hier kent de nadelen van een box maar nog nooit is er iemand geweest die dit heeft gedaan en ons op de hoogte houdt.
Ook toen het even misging was hij zo eerlijk om dit te melden.
Alleen daarom al hulde voor ts.

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.