Vorige week dus bij Rica op bezoek geweest naar aanleiding van mijn klachten vd 185pk software. Vermogensafgigfte was echter helemaal niet zo mooi en veel haperde/hikte hij bij gas geven. Ook vond ik hem veel te gevoelig in 1ste versnelling. Ik had graag mijn geld terug gekregen maar Rica bleef aandringen om bij hun langs te gaan om hem te rollen.
Eerste wat bleek is dat de 163pk software van Volvo slechts een 150pk levert in werkelijkheid. Nu dit was reeds bekend bij Rica en alles D4's met 163pk zouden in praktijk heel wat minder leveren. Meteen ook de verklaring waarom ik amper verschl voel tss 136 en 163 en dit was dus tijdens mijn testritten vooraleer ik de wagen kocht ook al gebleken.
Nu to the point wat de Rica ecu upgrade van 185 pk betreft:
Een eerste meting leverde 185,4 pk op en een koppel van 435,5 nm. Het beloofde vermogen was er dus toch alleen het koppel een 20nm te weinig
4 runs op de rollenbank later en na de 3 keer de software aan te passen kwamen we uiteindelijk uit op 192,4 pk en 443,5 Nm. (zie foto hierboven)
Best wel mooi resultaat: 7 pk extra maar koppel nog steeds 10Nm te weinig maar valt blijkbaar niet te verhelpen. Echter stel ik mij wel de vraag of de rollenbank van Rica niet een beetje optimistisch ingesteld staat wat zijn metingen en gegeven resultaten betreft...

Ze hebben de gaspedaalreactie in eerste en tweede even gevoelig gezet als standaard en in de overige versnellingen tussen standaard en de Rica ECU upgrade in, want wellicht was een iets te agressief ingesteld gaspedaal verantwoordelijk voor het haperen van de turbo.
Vind het toch veel beter nu.. is nog iets sneller geworden maar vooral trekt hij nu mooi, smooth en zonder haperen door in toeren!
Al bij al uiteindelijk toch een tevreden Rica klant. Dat je kan blijven switschen tss de verschillende softwareversies is gewoon schitterend. Voor dagdagelijks woon-werkverkeer verkies ik toch de 163 pk want dan kan je toch het extra vermogen niet aanspreken en is hij rustiger en iets zuiniger.
Ze kunnen het dus wel bij Rica als ze willen. Echter vind ik het zonde dat gezien hun vraagprijs ze normaal geen maatwerk op de rollenbank doen. Toen ik er was kwam er nog een RCZ en mini ter plaatse. en die werden ook weer getuned d.m.v. van gewoon de ECU uit te bouwen en weer vlug te flashen sofware te herschrijven.
Daarom moest ik het overdoen zou ik toch naar BR-Performance gaan, dan is hij meteen goed afgesteld op de rollenbank en ook voor een pak minder geld.