T is heel zuur dat het zo moet lopen.......
Wat gaat het nu worden?
V50 motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 zonder foutmeld
- Oceanracer
- Geartronic member
Jacolien, het is niet zozeer de motor, maar meer de gebruikte techniek die tot deze problemen kúnnen leiden. Er worden allerlei dingen bedacht die minder belastend (zouden) zijn voor het milieu, maar de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de motor lang niet altijd in positieve zin beïnvloeden. Met enig gevoel voor de techniek én het juiste onderhoud zóu je bovenstaande problemen veelal voor kúnnen zijn. Controleer geregeld je oliepeil (dit mag onder geen beding stijgen!) en zorg er altijd voor dat het regenereren wordt afgerond, alvorens de motor af te zetten. Rijd desnoods een blokje rond. Ook is, door tijdig te reageren, vervolgschade veelal te voorkomen. Het zogenaamde doldraaien, zoals de dealer het omschreef, kun je voorkomen door de motor te smoren door de auto af te remmen en bewust af te laten slaan. Dus stoppen zónder gebruik van de koppeling. Het afzetten van het contact helpt namelijk niet. Bij een automaat werkt dit echter niet en zal de motor zeker in de soep lopen. Allemaal informatie waar je nú niks meer aan hebt, maar wellicht dat een ander dit nog eens leest en er wel wat mee kan.
Ik ga er in mee dat je, gezien de aanschafprijs én het onderhoud meer van je Volvo had mogen verwachten. Helaas heb je inderdaad pech gehad en is het zuur dat het nu uitloopt op een financiële aderlating én het afscheid van je mooie Volvo.
Maar weest gerust, het is ook leuk leven zónder Volvo! Zolang je maar geen Dacia hebt gekocht....
Ik ga er in mee dat je, gezien de aanschafprijs én het onderhoud meer van je Volvo had mogen verwachten. Helaas heb je inderdaad pech gehad en is het zuur dat het nu uitloopt op een financiële aderlating én het afscheid van je mooie Volvo.
Maar weest gerust, het is ook leuk leven zónder Volvo! Zolang je maar geen Dacia hebt gekocht....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
met 5 jaar garantie? nee.... maak je geen zorgen
Volvo for life
- dutchlimits
- 5th Gear member
Garantie op wat, ronddraaiende delen?
Die garanties hebben ze ook wel eens, een zuiger bijvoorbeeld draait niet dus ja dat is al een probleem.
Maar ja, jammer dat je je Volvo zo negatief hebt beleefd.

Maar ja, jammer dat je je Volvo zo negatief hebt beleefd.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- mad
- 6th Gear member
Die gaan langer mee dan je denkt..... veel auto voor weinig; zou een goede lesauto zijn... als ik zie hoe die Dacia's hier behandeld worden; beestachtig. Het ding is nauwelijks kapot te krijgen... :razz:Oceanracer schreef:
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Zal best, maar ze zijn gewoon zóóóóóó lelijk!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
-
- 1st Gear member
Oceanracer schreef:Jacolien, het is niet zozeer de motor, maar meer de gebruikte techniek die tot deze problemen kúnnen leiden. Er worden allerlei dingen bedacht die minder belastend (zouden) zijn voor het milieu, maar de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de motor lang niet altijd in positieve zin beïnvloeden. Met enig gevoel voor de techniek én het juiste onderhoud zóu je bovenstaande problemen veelal voor kúnnen zijn. Controleer geregeld je oliepeil (dit mag onder geen beding stijgen!) en zorg er altijd voor dat het regenereren wordt afgerond, alvorens de motor af te zetten. Rijd desnoods een blokje rond. Ook is, door tijdig te reageren, vervolgschade veelal te voorkomen. Het zogenaamde doldraaien, zoals de dealer het omschreef, kun je voorkomen door de motor te smoren door de auto af te remmen en bewust af te laten slaan. Dus stoppen zónder gebruik van de koppeling. Het afzetten van het contact helpt namelijk niet. Bij een automaat werkt dit echter niet en zal de motor zeker in de soep lopen. Allemaal informatie waar je nú niks meer aan hebt, maar wellicht dat een ander dit nog eens leest en er wel wat mee kan.
Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden. Of laat je doen door de garaga bij de beurt....! Ik heb verstand van verzekeringen, niet van auto's. Ieder zijn kennis

En dat regenereren. Ik weet toch niet wanneer de auto dit doet? Het is niet zo dat er dan een lampje gaat branden of iets dergelijks. Hoe kan ik de auto dit dan af laten maken als ik niet weet dat ie het doet?
Ik ben bang dat de auto gewoon niet Dummieproof is.... Want ook hier zou ik dus verstand moeten hebben van de auto.... en het geluid ervan. En dat heb ik niet. Nul.
Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen en een kleine benzine auto gekocht. Maar wel een comfortabele. En weer een blauwe.
-
- 2nd Gear member
Phoeh, €15.000,- verlies op 3 jaar is flink veel "leergeld", maar ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt.
Ikzelf ben wat afgestapt van weggooien, zeker als de verdere afschrijving van de wagen houden en repareren lager ligt dan de afschrijving op een vervanger, maar €4000,- voor een 6 jaar oude V50 met motorschade is nog een mooie prijs geweest!
Als een nieuwe auto er van af kan is het in dit geval verstandiger geweest dan héél wat centen uitgeven aan een nieuw blok + roetfilter van twijfelachtige kwaliteit (blijft een PSA HDI-motor, daarvan heb ik er in het verleden ook een paar van versleten op telkens minder dan 2 ton, gelukkig beroepsmatig)!
Succes met de nieuwe auto, hopelijk laten de jaarlijks af te leggen kilometers het ook toe ten volle gebruik te kunnen maken van die 5 jaar garantie!
Klinkt misschien cru, en pijnlijk voor een autofiel, maar wees er maar niet té zuinig op, wat je binnen de 5 jaar stuk krijgt kost je tenslotte veel minder.
Isabelle
Ikzelf ben wat afgestapt van weggooien, zeker als de verdere afschrijving van de wagen houden en repareren lager ligt dan de afschrijving op een vervanger, maar €4000,- voor een 6 jaar oude V50 met motorschade is nog een mooie prijs geweest!
Als een nieuwe auto er van af kan is het in dit geval verstandiger geweest dan héél wat centen uitgeven aan een nieuw blok + roetfilter van twijfelachtige kwaliteit (blijft een PSA HDI-motor, daarvan heb ik er in het verleden ook een paar van versleten op telkens minder dan 2 ton, gelukkig beroepsmatig)!
Succes met de nieuwe auto, hopelijk laten de jaarlijks af te leggen kilometers het ook toe ten volle gebruik te kunnen maken van die 5 jaar garantie!
Klinkt misschien cru, en pijnlijk voor een autofiel, maar wees er maar niet té zuinig op, wat je binnen de 5 jaar stuk krijgt kost je tenslotte veel minder.
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- dutchlimits
- 5th Gear member
Groot punt, een auto hoort ook "dummy" proof te zijn.Jacolien schreef:Oceanracer schreef:Jacolien, het is niet zozeer de motor, maar meer de gebruikte techniek die tot deze problemen kúnnen leiden. Er worden allerlei dingen bedacht die minder belastend (zouden) zijn voor het milieu, maar de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de motor lang niet altijd in positieve zin beïnvloeden. Met enig gevoel voor de techniek én het juiste onderhoud zóu je bovenstaande problemen veelal voor kúnnen zijn. Controleer geregeld je oliepeil (dit mag onder geen beding stijgen!) en zorg er altijd voor dat het regenereren wordt afgerond, alvorens de motor af te zetten. Rijd desnoods een blokje rond. Ook is, door tijdig te reageren, vervolgschade veelal te voorkomen. Het zogenaamde doldraaien, zoals de dealer het omschreef, kun je voorkomen door de motor te smoren door de auto af te remmen en bewust af te laten slaan. Dus stoppen zónder gebruik van de koppeling. Het afzetten van het contact helpt namelijk niet. Bij een automaat werkt dit echter niet en zal de motor zeker in de soep lopen. Allemaal informatie waar je nú niks meer aan hebt, maar wellicht dat een ander dit nog eens leest en er wel wat mee kan.
Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden. Of laat je doen door de garaga bij de beurt....! Ik heb verstand van verzekeringen, niet van auto's. Ieder zijn kennis.
En dat regenereren. Ik weet toch niet wanneer de auto dit doet? Het is niet zo dat er dan een lampje gaat branden of iets dergelijks. Hoe kan ik de auto dit dan af laten maken als ik niet weet dat ie het doet?
Ik ben bang dat de auto gewoon niet Dummieproof is.... Want ook hier zou ik dus verstand moeten hebben van de auto.... en het geluid ervan. En dat heb ik niet. Nul.
Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen en een kleine benzine auto gekocht. Maar wel een comfortabele. En weer een blauwe.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- wim de jong
- 5th Gear member
- Contacteer:
Beide, naief en dom. Zelfs bij je rijlessen wordt er geleerd om onder de motorkap te kijken, en je moet kunnen aanwijzen: oliepeilstok, olievuldop, remvloeistof-, ruitenwisservloeistof- en koelvloeistofreservoir.Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden.
Kun je het zelf niet, of wil je het zelf niet controleren, ga dan zelf regelmatig naar een garage, en laat het controleren. Dit staat ook duideijk in het handboek, en er is ook zoiets als eigen verantwoording.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- dutchlimits
- 5th Gear member
Mee eens, maar over het regenereren enz heeft een normaal persoon natuurlijk geen verstandwim de jong schreef: Beide, naief en dom. Zelfs bij je rijlessen wordt er geleerd om onder de motorkap te kijken, en je moet kunnen aanwijzen: oliepeilstok, olievuldop, remvloeistof-, ruitenwisservloeistof- en koelvloeistofreservoir.
Kun je het zelf niet, of wil je het zelf niet controleren, ga dan zelf regelmatig naar een garage, en laat het controleren. Dit staat ook duideijk in het handboek, en er is ook zoiets als eigen verantwoording.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 1st Gear member
Ik zeg niet dat ik het niet aan kan wijzen...... ! Dat lukt natuurlijk wel. Maar dat wil niet zeggen dat je dan ook nog de peilstok hanteert. Nooit geweten dat het oliepijl ook te hoog kan komen....wim de jong schreef:Beide, naief en dom. Zelfs bij je rijlessen wordt er geleerd om onder de motorkap te kijken, en je moet kunnen aanwijzen: oliepeilstok, olievuldop, remvloeistof-, ruitenwisservloeistof- en koelvloeistofreservoir.Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden.
En ter verdediging: ik ging regelmatig naar de garage ter controle.... Dat leek me voldoende. Ik was daar altijd een paar honderd euro lichter!
@eigen verantwoording: ben ik ook voor hoor. Dus in die zin wel een beetje dom en naief. Maar wist ik veel dat je zo een motor kapot kon krijgen. Dat had ik graag van de dealer gehoord. Dan had ik elke week mijn motorpeil gecontroleerd. Dus iedereen die dit leest met zo'n motor: CONTROLEER JE OLIEPEIL ELKE WEEk. Voor je het weet heb je bijna 10.000 euro schade. Das veel;)
-
- 2nd Gear member
Elke week olie peilen moet niet alleen bij een PSA 2.0 HDI-motor hoor, dat moet je bij allemaal...
Doe dit best ook met uw nieuwe auto, want als het motorblok olie verbruikt heb je garantie, maar als het motorblok olie verbruikt en vervolgens in de soep draait omdat er te weinig olie in zit, wordt het "nalatigheid" van de eigenaar --> dag dag garantie!
Het is wel een feit dat het anno 21ste eeuw schandalig is dat het oliepeil van een Volvo nog ouderwets gepeild moet worden. Mijn basic Renault Clio met simpele 1.9d motor (ongeblazen, niet die zelfmoordterrorist uit de V40 I) uit 2000 toonde destijds gewoon het oliepeil op het dashboard tijdens het voorgloeien.
Ik controleerde het peil van die wagen ook driewekelijks op de ouderwetse (volgens Volvo nog steeds actuele) manier voor de zekerheid, maar dit kwam telkens keurig overeen met wat er op het dashboard kwam.
Isabelle
Doe dit best ook met uw nieuwe auto, want als het motorblok olie verbruikt heb je garantie, maar als het motorblok olie verbruikt en vervolgens in de soep draait omdat er te weinig olie in zit, wordt het "nalatigheid" van de eigenaar --> dag dag garantie!
Het is wel een feit dat het anno 21ste eeuw schandalig is dat het oliepeil van een Volvo nog ouderwets gepeild moet worden. Mijn basic Renault Clio met simpele 1.9d motor (ongeblazen, niet die zelfmoordterrorist uit de V40 I) uit 2000 toonde destijds gewoon het oliepeil op het dashboard tijdens het voorgloeien.
Ik controleerde het peil van die wagen ook driewekelijks op de ouderwetse (volgens Volvo nog steeds actuele) manier voor de zekerheid, maar dit kwam telkens keurig overeen met wat er op het dashboard kwam.
Isabelle
- Phacoid
- 3rd Gear member
Het is een mooi systeem, maar helaas is het elektronica en zoals met alle elektronica moeten we nuanceren en niet blind vertrouwen. Dat jij zowel naar het niveau kijkt via het dashboard als met de peilstok is goed, maar ik ben er zeker van dat andere mensen rotsvast zouden afgaan op de elektronica, als die sensor dan ineens niet meer werkt en je motor draait in de soep, dan zal het alsnog dag dag garantie zijn vrees ik.Candisa schreef:Elke week olie peilen moet niet alleen bij een PSA 2.0 HDI-motor hoor, dat moet je bij allemaal...
Isabelle
-
- 2nd Gear member
Dat is vooral een kwestie van fail-proof ontwikkelen. De peilsensor van die Clio is 1 keer stuk gegaan en toen gaf ie aan dat er geen olie in zat en wou die enkel via noodprocedure starten...
Blindelings vertrouwen op electronica is natuurlijk nooit goed, maar ik ben er zeker van dat het gros van de mensen die dit wel doet, anders nooit het oliepeil controleert!
Zoals mijn vrachtwagenrijinstructeur destijds zei: rijden kan iedereen, chauffeur ben je als je je bewust bent van wat er onder je kont (daar zit de motor bij een vrachtwagen nu eenmaal) gaande is.
Hoe mooi de techniek ook wordt (of juist niet, ter discussie vatbaar), een motorblok is al meer dan een eeuw in de basis hetzelfde, met keerringen, zuigerveren, dichtingen en pakkingen die slijten en de balans van de vitale sappen in de motor kunnen verstoren...
Isabelle
Blindelings vertrouwen op electronica is natuurlijk nooit goed, maar ik ben er zeker van dat het gros van de mensen die dit wel doet, anders nooit het oliepeil controleert!
Zoals mijn vrachtwagenrijinstructeur destijds zei: rijden kan iedereen, chauffeur ben je als je je bewust bent van wat er onder je kont (daar zit de motor bij een vrachtwagen nu eenmaal) gaande is.
Hoe mooi de techniek ook wordt (of juist niet, ter discussie vatbaar), een motorblok is al meer dan een eeuw in de basis hetzelfde, met keerringen, zuigerveren, dichtingen en pakkingen die slijten en de balans van de vitale sappen in de motor kunnen verstoren...
Isabelle
- dutchlimits
- 5th Gear member
Naar mijn mening moeten de auto's met diesel motor (en roetfilter) een lampje hebben wanneer de oliepeil te hoog wordt. Het lampje reageert ook te laat wanneer de olie minimaal is, hier moeten ze een veilige marge in maken.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001