Pagina 3 van 9
Geplaatst: 06.11.2013 - 19:30
door Superfunky
Autowina schreef:Ook nog:
Autowina schreef:... Op de electrische ritten op pure zit ik gemiddeld iets boven 23 KwH/100 km.
Hier moet je het laadverlies bij opladen nog bijtellen. Ik meen dat op het forum een keer is uitgezocht dat dit circa 12,5% is. In totaal kom je dan uit rond 26 a 27 KwH/100 km.
Je zit dan bij thuisladen op circa 6 cent per kilometer. Bij plaatsing van een tussenmeter heb je mogelijk nog aftrek BTW en winstbelasting.
...
En daarna begon ik over zonnepanelen

Heel goed, on topic!!
Dus, 6ct per kilometer. Op diesel kost 't 9,3ct, dus na 161.000 km pure (en geen meter op diesel!), is de prijs van een nieuwe accu net terugverdiend!
Ai, wat gek! De garantie is 160.000 km! Toeval?
Geplaatst: 06.11.2013 - 19:55
door jvov60
Superfunky schreef:Autowina schreef:Ook nog:
Autowina schreef:... Op de electrische ritten op pure zit ik gemiddeld iets boven 23 KwH/100 km.
Hier moet je het laadverlies bij opladen nog bijtellen. Ik meen dat op het forum een keer is uitgezocht dat dit circa 12,5% is. In totaal kom je dan uit rond 26 a 27 KwH/100 km.
Je zit dan bij thuisladen op circa 6 cent per kilometer. Bij plaatsing van een tussenmeter heb je mogelijk nog aftrek BTW en winstbelasting.
...
En daarna begon ik over zonnepanelen

Heel goed, on topic!!
Dus, 6ct per kilometer. Op diesel kost 't 9,3ct, dus na 161.000 km pure (en geen meter op diesel!), is de prijs van een nieuwe accu net terugverdiend!
Ai, wat gek! De garantie is 160.000 km! Toeval?
Dit is wel weer erg gemakkelijk rekenen naar jou vreemde eigenschap af te geven op de auto die je koopt of toch weer niet, dan weer wel... :roll:
Het maakt namelijk nogal wat uit waar je elektrisch en waar je op diesel rijdt. Als je daar met een beetje verstand mee omgaat kan je elektrisch veel meer winnen en vooral ook met veel rijgenot genieten van de V60 PIH.
Namelijk:
- In stadsverkeer met veel start-stop en lage snelheden neemt een dieselmotor relatief veel brandstof. Een elektromotor werkt dan super en is t.o.v. de dieselmotor erg efficiënt.
- Op de autoweg en autosnelweg is de diesel relatief efficiënt en de accu van de elektromotor snel leeg.
Als je meer op deze manier gaat rijden met de V60 PIH, dan win je meer met de elektromotor. Maar bovenal ervaar je enorm veel rijgenot op de elektromotor. Echt zuinig is de D5 dieselmotor immers ook weer niet.
Zomaar een berekening maken voor 160.000km is wat vreemd. Het maakt nogal uit hoe je dagelijkse ritten eruit zien. Zie ook de verbruikscijfers op dit forum.
Vooral in stadsverkeer en bij filerijden is het op elektrisch rijden superieur boven brandstofmotoren.
Geplaatst: 07.11.2013 - 07:50
door Superfunky
jvov60 schreef:
Dit is wel weer erg gemakkelijk rekenen naar jou vreemde eigenschap af te geven op de auto die je koopt of toch weer niet, dan weer wel... :roll:
Het maakt namelijk nogal wat uit waar je elektrisch en waar je op diesel rijdt. Als je daar met een beetje verstand mee omgaat kan je elektrisch veel meer winnen en vooral ook met veel rijgenot genieten van de V60 PIH.
Namelijk:
- In stadsverkeer met veel start-stop en lage snelheden neemt een dieselmotor relatief veel brandstof. Een elektromotor werkt dan super en is t.o.v. de dieselmotor erg efficiënt.
- Op de autoweg en autosnelweg is de diesel relatief efficiënt en de accu van de elektromotor snel leeg.
Als je meer op deze manier gaat rijden met de V60 PIH, dan win je meer met de elektromotor. Maar bovenal ervaar je enorm veel rijgenot op de elektromotor. Echt zuinig is de D5 dieselmotor immers ook weer niet.
Zomaar een berekening maken voor 160.000km is wat vreemd. Het maakt nogal uit hoe je dagelijkse ritten eruit zien. Zie ook de verbruikscijfers op dit forum.
Vooral in stadsverkeer en bij filerijden is het op elektrisch rijden superieur boven brandstofmotoren.
Wacht ff, het is vroeg, misschien ben ik nog niet zo scherp!
We zijn 't er toch over eens dat iedere km energie kost hoop ik?
We zijn 't er toch ook over eens dat een elektrische km het goedkoopst is?
Kunnen we het er ook over eens zijn dat een D5 bij "PiH style" rijden 1:14 rijdt?
Dan is het toch een heel eenvoudig sommetje dat je na 160.000 elektrische km's €15.000 bespaart hebt (de prijs van een nieuwe accu die je tegen die tijd nodig gaat hebben wanneer je 160.000 puur elektrisch hebt gereden).
Dat het verder een fantastische auto is die vooral in de stad z'n meerwaarde in rijgenot en omwonenden genereert zijn we het over eens, maar voor de besparing op verbruik c.q. milieubijdrage moet je 'm echt niet rijden, dan ben je echt jezelf aan 't foppen. Ook leuk, soms, maar goed.
Geplaatst: 07.11.2013 - 07:58
door RichieB
Ik bespaar zonder 1 km te rijden over 5 jaar zo'n 70k. En bij elke km ook nog eens 100+ gram CO2. Dat is niet in geld uit te drukken..

Geplaatst: 07.11.2013 - 08:16
door JeroenV60PHID
Superfunky schreef:
We zijn 't er toch over eens dat iedere km energie kost hoop ik?
We zijn 't er toch ook over eens dat een elektrische km het goedkoopst is?
Kunnen we het er ook over eens zijn dat een D5 bij "PiH style" rijden 1:14 rijdt?
Dan is het toch een heel eenvoudig sommetje dat je na 160.000 elektrische km's €15.000 bespaart hebt (de prijs van een nieuwe accu die je tegen die tijd nodig gaat hebben wanneer je 160.000 puur elektrisch hebt gereden).
Dat het verder een fantastische auto is die vooral in de stad z'n meerwaarde in rijgenot en omwonenden genereert zijn we het over eens, maar voor de besparing op verbruik c.q. milieubijdrage moet je 'm echt niet rijden, dan ben je echt jezelf aan 't foppen. Ook leuk, soms, maar goed.
De eerste 3 stellingen ben ik het mee eens.
De 4e is een aanname met heel veel vraagtekens.
Wie zegt dat je na 160d E Km er een nieuwe accu in moet? Zal afhankelijk zijn van laadgedrag en leeftijd.
Wie zegt dat een nieuwe accu dan 15K kost? Wat kost deze nu? en wat over bv 6 jaar?
Een accu is niet ineens op maar zal langzaam minder worden. Ik hoop er 200 dKm electrische km's uit te halen (misschien dan nog maar met een actieradius van 75%). 200 dKm Elektrisch + 200 dKm Diesel = een mooi moment dat deze auto met pensioen mag. Heeft hij zijn werk als prototype/pionier volbracht.
Autoweek heeft laatst een tesla met 100 dKm in de duurtest gehad alleen werd er niets vermeld over de conditie van de accu (gemiste kans).
Geplaatst: 07.11.2013 - 09:09
door RichieB
De echte fout is natuurlijk dat Superfunky alles in geld probeert uit te drukken. Beroepsdeformatie zullen we het maar noemen.. Ik vraag me af of hij dat bij de aanschaf van een nieuwe Audi ook doet: "Ow, die Quattro met dubbele turbo is wel erg duur, en daar gaat het verbruik en de onderhoudskosten ook nog eens flink mee omhoog.. doe mij maar die 1.0 benzine motor.."
Geplaatst: 07.11.2013 - 09:09
door goukcher
Ik zit nu op 21 kWh per 100 km.
Verder zit ik op 5,5 liter per 100 km als ik alleen op de diesel rij. (Dat was nodig voor de eco training)
Die Eco training was wel erg leuk, de instucteur keek met verbazing naar mijn boorcomputer. Dat verbruik (1,7 l per 100 km over 5800 km) had hij nog nooit gezien. Gedurende de training hebben we dit ( rit over 60 km) helaas niet kunnen overtreffen. Hij had na afloop dan ook geen enkel commentaar op mijn rijstijl.
Geplaatst: 07.11.2013 - 09:10
door RichieB
Heb je die instructeur nog wat kunnen leren?

Geplaatst: 07.11.2013 - 09:30
door ferretje
RichieB schreef:Ik bespaar zonder 1 km te rijden over 5 jaar zo'n 70k. En bij elke km ook nog eens 100+ gram CO2. Dat is niet in geld uit te drukken..

Zonder te rijden heb je bij elke auto, zelfs een Veyron geen uitstoot en geen bijtelling........

Geplaatst: 07.11.2013 - 10:53
door Superfunky
JeroenV60PHID schreef:
Wie zegt dat je na 160d E Km er een nieuwe accu in moet? Zal afhankelijk zijn van laadgedrag en leeftijd.
Wie zegt dat een nieuwe accu dan 15K kost? Wat kost deze nu? en wat over bv 6 jaar?
Een accu is niet ineens op maar zal langzaam minder worden. Ik hoop er 200 dKm electrische km's uit te halen (misschien dan nog maar met een actieradius van 75%). 200 dKm Elektrisch + 200 dKm Diesel = een mooi moment dat deze auto met pensioen mag. Heeft hij zijn werk als prototype/pionier volbracht.
Autoweek heeft laatst een tesla met 100 dKm in de duurtest gehad alleen werd er niets vermeld over de conditie van de accu (gemiste kans).
@ de accu: dat klopt. Niemand weet of je na 160k een nieuwe moet. Wat wel een feit is dat als je heel veel gebruik maakt van de accu, hij eerder op zal zijn. Iemand die dagelijks z'n accu volledig op- en ontlaadt (tot aan de softwarematige grenzen), zal veel eerder moeten vervangen dan een berijder die de accu meestal halfvol heeft.
Recente studies tonen aan dat de accu wel tot 20 jaar mee zou kunnen gaan, maar dan moet je je wel aan een aantal spelregels houden. Interessante stukjes zijn o.a.:
http://www.designnews.com/document.asp?doc_id=261882
bron:
http://www.laboratoryequipment.com/news ... 5-20-years
Verder is dit een aardig artikel dat ingaat op de toekomst en kosten van accu-packs (genoemde bedragen zijn wel voor de US markt, dus in EU significant hoger.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ic_vehicle
Voorlopig ga ik ervan uit dat in een positief scenario een Volvo accu-pack over 5 jaar 10k zal kosten. Momenteel kosten ze 15k.
Ondanks dat, blijft mijn stelling dezelfde. Je moet het equivalent van 160k puur elektrische kilometers rijden om de kosten van de accu bespaard te hebben. Daar is niks mis mee, het is alleen een constatering. Aangezien niemand 160k in Pure zal rijden, zal de auto (mits je je aan de aanwijzingen houdt) vast wel 300, 400k km's rijden voordat er een nieuwe pack ingaat. Dan nog blijft staan dat de gerealiseerde besparing alleen de kosten van de accu dekt en ik mag aannemen dat een beetje verstandige autohandelaar daar rekening mee houdt in de restwaarde.
Over 25 jaar zullen we zeggen: "wat waren we een sufferds, dat we daar iets in zagen, maar de auto reed wel heerlijk!"
Dus, je ziet Richie, ik druk niet alles uit in geld, ik heb ook oog voor het genot!!!
Geplaatst: 07.11.2013 - 11:53
door JeroenV60PHID
Interessante artikelen met goede tips (deels al wel bekend). Zo laad ik de auto meestal (80%) op met 6A.
Wel ga ik de vakantie omboeken want Kroatië is echt te warm voor deze auto.. We gaan wel naar zweden
Dat 160.000 E Km's een besparing oplevert van ong 15K dat klopt grofweg wel maar of je dat ook als extra afschrijving/onderhoudskosten krijgt zie ik niet meteen.
Stel het volgende:
Ik heb een D6 gekocht (59K excl BTW) en mijn buurman een D5 AWD full package (57K excl BTW). We rijden allebei in 5 jaar tijd 320.000 km (waarbij de D6 de helft elektrisch doet) en komen aan bij de dealer voor inruil.
Mijn stelling is dan dat ik verwacht dat de kosten (afschrijving+brandstof) voor de D5 hoger zullen zijn als bij de D6. Dus die 15K brandstof besparing zie ik niet verdwijnen in een 15K hogere afschrijving.
Geplaatst: 07.11.2013 - 11:58
door jvov60
Superfunky schreef:
...Ondanks dat, blijft mijn stelling dezelfde. Je moet het equivalent van 160k puur elektrische kilometers rijden om de kosten van de accu bespaard te hebben....
Over 5 jaar heb ik waarschijnlijk 250.000 gereden en doet de accu het nog goed genoeg. Bijvoorbeeld 75% van het origineel. De auto gaat dan weg. Dus ik schaf geen nieuwe accu aan en dat hoeft de nieuwe eigenaar van mijn oude V60 ook nog lang niet te doen. De bespaarde kosten ben ik dus niet kwijt.
Dus je hele verhaal gaat eigenlijk (weer...) nergens over...

Geplaatst: 07.11.2013 - 12:18
door ferretje
Als we Volvo moeten geloven vervangen we over 5 jaar geen accupack maar het plaatwerk

Geplaatst: 07.11.2013 - 13:20
door Superfunky
ferretje schreef:Als we Volvo moeten geloven vervangen we over 5 jaar geen accupack maar het plaatwerk

Humor!!!!
Geplaatst: 07.11.2013 - 13:35
door Superfunky
JeroenV60PHID schreef:Interessante artikelen met goede tips (deels al wel bekend). Zo laad ik de auto meestal (80%) op met 6A.
Wel ga ik de vakantie omboeken want Kroatië is echt te warm voor deze auto.. We gaan wel naar zweden
Dat 160.000 E Km's een besparing oplevert van ong 15K dat klopt grofweg wel maar of je dat ook als extra afschrijving/onderhoudskosten krijgt zie ik niet meteen.
Stel het volgende:
Ik heb een D6 gekocht (59K excl BTW) en mijn buurman een D5 AWD full package (57K excl BTW). We rijden allebei in 5 jaar tijd 320.000 km (waarbij de D6 de helft elektrisch doet) en komen aan bij de dealer voor inruil.
Mijn stelling is dan dat ik verwacht dat de kosten (afschrijving+brandstof) voor de D5 hoger zullen zijn als bij de D6. Dus die 15K brandstof besparing zie ik niet verdwijnen in een 15K hogere afschrijving.
Je "vergeet" voor het gemak wel even dat in de AWD van je buurman een pak belasting zit die jij in D6 cadeau hebt gehad, maar die er wel in hoort te zitten. Dus eigenlijk vergelijk je appels met peren.
De eerlijke vergelijking zou zijn:
De D6 tegen de werkelijke prijs, dus 10-15k duurder dan de D5 van je buurman, krijg je daar na 5 jaar, pak 'm beet, 10k meer voor bij inruil? Denk 't niet. Denk dat je voor allebei evenveel krijgt, toch?
Je kunt het vanuit jouw voorbeeld ook omdraaien. Iedereen die een D5 AWD koopt, spoort niet aangezien je voor hetzelfde geld een D6 koopt en daarvan zouden (normaal gesproken) je running costs lager moeten zijn. De D5 AWD is dus een overbodige auto geworden.
Geplaatst: 07.11.2013 - 13:44
door NielsPHEV
ik denk dat een "gewone" D5 AWD over 5 jaar maar zo eens beter in te ruilen is dan de 5000 D6en die er dan zo ongeveer vrij komen
Geplaatst: 07.11.2013 - 13:52
door JeroenV60PHID
Superfunky schreef:Je "vergeet" voor het gemak wel even dat in de AWD van je buurman een pak belasting zit die jij in D6 cadeau hebt gehad, maar die er wel in hoort te zitten. Dus eigenlijk vergelijk je appels met peren.
De eerlijke vergelijking zou zijn:
De D6 tegen de werkelijke prijs, dus 10-15k duurder dan de D5 van je buurman, krijg je daar na 5 jaar, pak 'm beet, 10k meer voor bij inruil? Denk 't niet. Denk dat je voor allebei evenveel krijgt, toch?
Je kunt het vanuit jouw voorbeeld ook omdraaien. Iedereen die een D5 AWD koopt, spoort niet aangezien je voor hetzelfde geld een D6 koopt en daarvan zouden (normaal gesproken) je running costs lager moeten zijn. De D5 AWD is dus een overbodige auto geworden.
Zelfs als je in de huidige situatie prive zou kopen dan is een D6 een betere koop als een D5 AWD, behalve dan een stukje kofferruimte. Wanneer het BPM voordeel vervalt wordt het een moeilijker verhaal.
Geplaatst: 07.11.2013 - 13:53
door IkeV70
JeroenV60PHID schreef:...We rijden allebei in 5 jaar tijd 320.000 km (waarbij de D6 de helft elektrisch doet) en ...
Even uitgaande van 35 electrische kilometers per volle acculading betekent dit 4571 volledige acculadingen. Als je dat in 5 jaar wilt doen moet je elke dag (365 dagen per jaar) meer dan 2 volle acculadingen leegrijden en vullen.
Dat wordt krap...
Geplaatst: 07.11.2013 - 13:57
door Superfunky
NielsPHEV schreef:ik denk dat een "gewone" D5 AWD over 5 jaar maar zo eens beter in te ruilen is dan de 5000 D6en die er dan zo ongeveer vrij komen
Goed punt! Allebei onverkoopbaar dus!
Ik ga mw. SF alvast voorbereiden dat ze er 10 jaar in moet rijden!
Geplaatst: 07.11.2013 - 13:59
door Superfunky
JeroenV60PHID schreef:Zelfs als je in de huidige situatie prive zou kopen dan is een D6 een betere koop als een D5 AWD, behalve dan een stukje kofferruimte. Wanneer het BPM voordeel vervalt wordt het een moeilijker verhaal.
Dat zeg ik toch, ik zeg: de D5 AWD is een overbodige auto geworden.