Nieuwe D4 181 pk tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

als je je een beetje verdiept in de gegevens van de verschillende VEA motoren zoals die nu zijn vrijgegeven dan zie je dat het verschil zeker niet alleen motormanagement is. 1 of 2 turbo's, en een combi van een turbo met een compressor, turbo met variabele geometrie, turbo zonder variabele geometrie, om maar eens wat te noemen.

Dit impliceert dat er daadwerkelijk significante verschillen zullen zijn tussen de diverse motoren ook op andere componenten dan hierboven genoemd. Uiteraard zullen er ook software matig "geknepen" versies op de markt komen al was het maar als gevolg van fiscale aspecten in diverse landen.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Natuurlijk zal de D5 bv een supercharger hebben vermoed ik zomaar..
Het enige dat ik stel is dat de D5 hetzelfde motorblok zal zijn, anders kan die maar moeilijk over dezelfde powertrain /motoren productielijn rollen als de D4. Er moeten heel veel componenten hetzelfde zijn...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

een supercharger op een diesel 'k denk het niet. Er zullen inderdaad veel componenten hetzelfde zijn maar dat is in mijn beleving echt wat anders als hetzelfde motorblok, ogenschijnlijk subtiele verschillen als een iets andere zuiger of andere oliepomp kunnen een fors verschil maken.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Verbeter: compressor...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Marc Apeldoorn schreef:Verbeter: compressor...
Dat is hetzelfde als een supercharger!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

In de meest letterlijke zin is een turbo natuurlijk ook een soort compressor maar bij auto's zijn g laders, roots blowers, compressoren en super chargers allemaal namen voor hetzelfde ding namelijk een mechanisch aangedreven inlaatluchtdrukverhoger. Een turbo wordt door de uitlaatgassen aangedreven.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Tsja, de i-art technologie werkt volgens mij als een compressor..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Marc Apeldoorn schreef:Tsja, de i-art technologie werkt volgens mij als een compressor..
Niet bepaald (om niet te zeggen echt niet)
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Oh nee Niels?
Ik denk het wel...
Is overigens volgens mij geen Volvo invention maar Toyota..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Is I-ART niet de individueel electronische regeling van de verstuivers, daar waar de "gewone" common rail, zoals het woord reeds laat vermoeden, de inspuitdruk gemeenschappelijk regelt over de cilynders?
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24622
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Marc Apeldoorn schreef:Oh nee Niels?
Ik denk het wel...
Bron

Wereldprimeur: i-Art-technologie
De dieselmotoren zijn voorzien van de volledig nieuwe i-Art-technologie. Door de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk te monitoren - in plaats van de druk met een enkele sensor in de common rail te meten - maakt i-Art het mogelijk om voortdurend, per verbrandingsslag, in elk van de vier cilinders de hoeveelheid ingespoten brandstof te controleren en aan te passen.
‘Het verhogen van de inspuitdruk tot een uitzonderlijk hoge 2.500 bar in combinatie met de i-Art-technologie kun je de tweede stap in de dieselrevolutie noemen. Het is een doorbraak die vergelijkbaar is met onze uitvinding van de lambdasonde voor de katalysator, in 1976. Volvo heeft daarmee opnieuw een wereldprimeur voor personenauto's', zegt Crabb.
Elke injector is voorzien van een kleine computer die de inspuitdruk bewaakt. Met behulp van die informatie spuit het i-Art-systeem de ideale hoeveelheid brandstof in tijdens elke verbrandingscyclus.


Heeft dus niets met de inlaatdrukvulling te maken... Sorry Marc, je zit er even naast
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

isomo schreef:Is I-ART niet de individueel electronische regeling van de verstuivers, daar waar de "gewone" common rail, zoals het woord reeds laat vermoeden, de inspuitdruk gemeenschappelijk regelt over de cilynders?
Inderdaad, maar Marc ziet het wat anders
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

dank u Walter voor de professionele aanvulling.

De compressor waarvan sprake geeft de ingenieurs van VW nog altijd koude rugrillingen als ze terugdenken aan de miserie met de GOLF/Sirocco G60...

Nu technieck staat niet stil en produktiemethodes verbeteren.

Technisch wel een knap staaltje waarmee je het gebrek aan koppel in de lage toerentallen kan mee wegwerken.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

isomo schreef:dank u Walter voor de professionele aanvulling.

De compressor waarvan sprake geeft de ingenieurs van VW nog altijd koude rugrillingen als ze terugdenken aan de miserie met de GOLF/Sirocco G60...

Nu technieck staat niet stil en produktiemethodes verbeteren.

Technisch wel een knap staaltje waarmee je het gebrek aan koppel in de lage toerentallen kan mee wegwerken.
Die G40 en G60 van VW was inderdaad een probleem, mercedes en toyota gebruiken al jaren compressor motoren en dat gaat volgens mij goed. Bij een benzine heeft een compressor zeker zin bij lagere toerentallen ik ben erg benieuwd hoe de nwe VEA motoren rijden.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

NielsPHEV schreef:
isomo schreef:Is I-ART niet de individueel electronische regeling van de verstuivers, daar waar de "gewone" common rail, zoals het woord reeds laat vermoeden, de inspuitdruk gemeenschappelijk regelt over de cilynders?
Inderdaad, maar Marc ziet het wat anders
Ik zie het inderdaad net wat anders ja. Die druk (2500 bar) wordt volgens mij gebruikt om o.a. vermogenswinst mee te behalen en dat inderdaad volgens hetzelfde principe als een normale compressor. Maar ik laat me graag bijscholen door de experts op dit forum hoor!
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Basher
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 14.08.2013 - 12:40

Marc, die 2500 bar gaat over de inspuitdruk van de injectoren. Compressoren, turbo's etc gaan over de druk van de aangevoerde lucht. 2500 bar zou bij een compressor een interessant maar eenmalig en onontkeerbaar effect op de motor hebben :-)
XC60 MY 22.5 Recharge Inscription (Long Range) - Platinum Grey - Lounge B&W
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik vergelijk alleen de werking van de injectoren, en het vermogen neemt m.i. toe door de druk vanuit de injectoren. Dat is simpelweg hetzelfde principe als hoe een normale compressor werkt...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24622
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

niet als het over een compressor van de inlaatlucht gaat. Dat is wat anders dat de drukopbouw in een brandstofleiding. Tuurlijk is er ook een soort compressor nodig voor die druk opbouw. Gelukkig is er geen luchtdrukcommpressor die 2500bar de motor in perst...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

I ART is m.i. vergelijkbaar met de werking van een mechanische compressor, niet dat ze hetzelfde zijn en allebei lucht persen....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24622
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Marc, de enige overeenkomst is dat ze de druk opvoeren. Maar daar houdt de overeenkomst echt op... Kun je ook de blower erbij halen, perst ook lucht door de ventilatieroosters...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”