Pagina 3 van 6
Geplaatst: 09.12.2013 - 22:19
door Agnax
V40Rdesign schreef:Ik zeg meten is weten en ik weet dat het niet echt een verschil is en ik heb gemeten.
"Niet echt een verschil" betekent dus dat er een verschil is? Verklaar je nader: wat heb je gemeten, hoe heb je dat gedaan, was is de gemeten data en op welke rekenkundige methode heb je welke conclusie getrokken?
Geplaatst: 09.12.2013 - 23:13
door V40Rdesign
Agnax schreef:V40Rdesign schreef:Ik zeg meten is weten en ik weet dat het niet echt een verschil is en ik heb gemeten.
"Niet echt een verschil" betekent dus dat er een verschil is? Verklaar je nader: wat heb je gemeten, hoe heb je dat gedaan, was is de gemeten data en op welke rekenkundige methode heb je welke conclusie getrokken?
Met een speciaal gps apparaat wat op een laptop wordt uitgelezen deze wordt op een poort in de auto gestoken en dan doen ze een aantal test. Deze test heb ik laten doen om de problemen met de auto boven te krijgen. verschil zat er niet in, tussen bijvoorbeeld de 0 tot 100 nog geen tiende van een seconde en meerdere tussen sprints ook verschillen nihil.
Maar met een stopwatch kan je het ook gewoon meten hoor knopje indrukken en dan rijden en je weet het is geen hogere wiskunde!!
Geplaatst: 10.12.2013 - 00:13
door Cascam
DSTC uitschakelen doet niets met de acceleratie, je schakeld alleen de "dynamic stability and traction control" uit,.. Dwz, dat de computer iets meer slip toelaat, en niet ingrijpt als je volgas de bocht uitgaat en iets wielspin hebt.
Heel simpel:
Er zitten sensoren op de wielen voor het ABS systeem, die registreren pulsen ofterwijl, de computer controleert de toerentallen van alle wielen, als er tussen het linker en het rechter wiel een te groot verschil ontstaat grijpt hij in.
ABS: linkerwiel draait rechts staat stil, tijdens remmen, betekend ABS in werking stellen.
DSTC: linkerwiel draait bijv. 20% sneller dan rechts, betekend vermogen knijpen,.. Dit icm een gyroscoop, die koetsbeweging en gedeeltelijk G krachten registreert, calculeert de computer wanneer deze moet ingrijpen. Bij DSTC "uit" grijpt hij iets later in,..
Misschien zou je op een circuit de ronde tijd iets kunnen verbeteren als het uitgeschakeld is, maar acceleratie verbeter je er niet mee, wielspin is killing voor de acceleratie en zoals iedereen weet die wel eens kart,driften maakt je ook niet veel sneller op de baan.
Dus V40Rdesign, ik zou heel verbaast zijn als je wel een acceleratie verschil zou meten, maar idd meten is weten,.. Lijkt me ook geen vervelend testje,..

Geplaatst: 10.12.2013 - 00:22
door Cascam
O ja, dat trillen in je pedaal als je ABS inschakelt, dat zijn die pulsen die gemeten worden, computer probeert het toerental van bijv. Links te kopiëren op rechts, zodat beide wielen een gelijk toerental draaien, en je dus weer controle krijgt over het voertuig, het verkort niet altijd je remweg,
En het werkt ook niet als alle 4 wielen stilstaan(glijden)
Best wel een dom ding dus, zo'n computer

Geplaatst: 10.12.2013 - 00:23
door Inny
Cascam schreef:Dwz, dat de computer iets meer slip toelaat, en niet ingrijpt als je volgas de bocht uitgaat en iets wielspin hebt.
Ook in de DSTC Sportmodus grijpt de computer in als je 'volgas de bocht uitgaat.'
Ik denk het zelf te kunnen beamen, tevens bron:
MichelR quote technische gegevens V40 schreef:En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.
Geplaatst: 10.12.2013 - 00:33
door Cascam
Staat ook in de manual, het kan niet helemaal uit, hij doet altijd mee op de achtergrond,...
Tja, het is en blijft een Volvo he, dat is nou sport op z'n Zweeds,..
Het zal wat worden als Volvo gaat meedoen aan de Formule 1, ...
"First formula 1 car , with DSTC , SIPS, comfortable seats and pedestrian airbag!"
Geplaatst: 10.12.2013 - 11:16
door Mir
ACC Wordt ook uitgezet. Dat is irritant genoeg om deze optie lekker aan te laten

Geplaatst: 10.12.2013 - 11:22
door JustinK
Cascam schreef:
Het zal wat worden als Volvo gaat meedoen aan de Formule 1, ...
"First formula 1 car , with DSTC , SIPS, comfortable seats and pedestrian airbag!"
LOL

Geplaatst: 10.12.2013 - 13:49
door Inny
Mir schreef:ACC Wordt ook uitgezet. Dat is irritant genoeg om deze optie lekker aan te laten

Adaptive cruise control wordt uitgezet? Haha, grappig. Past ook niet echt bij sportief rijden dus de logica is te volgen.

Geplaatst: 10.12.2013 - 19:17
door Mike Philippens
Cascam schreef:DSTC uitschakelen doet niets met de acceleratie, je schakeld alleen de "dynamic stability and traction control" uit,.. Dwz, dat de computer iets meer slip toelaat, en niet ingrijpt als je volgas de bocht uitgaat en iets wielspin hebt.
Wat ik begrijp uit de quote van het boekje is dit zo'n beetje hetzelfde als het 'sport' knopje dat ik in mijn Astra GTC had. Wat ie dan doet is directer reageren op het gas, de stuurbekractiging wat directer maken en de vering wat strakker zetten. Ideaal als je een chicane moet nemen. Hij blijft dan inderdaad ook wat stabieler en reageert daadwerkelijk beter op het gas. Normaal gesproken zit er altijd een soort 'demping' op je gaspedaal om te voorkomen dat je met horten en stoten beweegt. Dat is makkelijk uit te testen door even (in zijn vrijstand natuurlijk) het gas in te drukken en direct weer los te laten. Bij sommige auto's merk je pas de reactie van de motor als je voet al los is van het pedaal. Met ingedrukte sportknop was dat veel directer.
Maar de auto wordt er inderdaad niet sneller door. Er wordt niets aan de mapping verandert. Dat heb je in sommige sportwagens wel; die hebben dan een normale, regen, sport en circuitstand met overeenkomstige enginemappings. Maar dat is een heel ander verhaal.
Geplaatst: 10.12.2013 - 19:27
door CHRISITO
Zou wel leuk zijn als je dmv software aanpassing dit zou kunnen aanpassen!
Geplaatst: 10.12.2013 - 19:41
door Cascam
Enkel heeft het bij Volvo geen effect op de vering en de stuurbekrachtiging, een V40 heeft standaard geen dynamische schokbrekers, en stuurbekrachtiging , wel is er de optie met verschillende standen voor stuurbekrachtiging.
DSTC heeft alleen effect op het gas en de remmen.
Geplaatst: 10.12.2013 - 23:48
door Mike Philippens
Mijn Astra had ook geen dynamische schokbrekers. Ik denk dat er gewoon een klepje dichtging zodat ze wat straffer waren.
Op mijn aanstaande heb ik die optie met de 'regelbare' stuurbekrachtiging.
Geplaatst: 11.12.2013 - 09:17
door JustinK
Mike Philippens schreef:Op mijn aanstaande heb ik die optie met de 'regelbare' stuurbekrachtiging.
Ja, dat heb ik ook. Nog weinig gebruikt overigens. Je kunt het tijdens het rijden niet wijzigen dus moet je echt van te voren instellen.
Volvo heeft dus wel wat Alfa Romeo DNA achtige zaken, maar niet zo handig geintegreerd in 1 functie. Als ik in de MiTo in standje D zette (kon alleen tot 100 km/u), kwam er meer koppel vrij en was de besturing ook lichter. Dat soort zaken heeft de V40 dus ook wel, maar je moet eigenlijk van te voren beslissen of je een sportief ritje wilt maken. Dan zet je stuurbekrachtiging op 'licht' en DSTC op Sport

Geplaatst: 11.12.2013 - 09:37
door CHRISITO
Alleen mito rijders begrijpen dit

Geplaatst: 11.12.2013 - 09:41
door Mork
Ik heb het ook geprobeerd.
Ik ben bang dat het wel meevalt met extra power etc.
Misschien dat je bandjes wat meer mogen slippen etc
Maar om nu te zeggen dat ik het gevoel heb dat er meer vermogen
vrijkomt…….
Nee niet echt
Geplaatst: 11.12.2013 - 09:57
door JustinK
CHRISITO schreef:Alleen mito rijders begrijpen dit

De ex-Giulietta rijders zullen het ook nog snappen

Geplaatst: 11.12.2013 - 13:10
door twcoolen
JustinK schreef:CHRISITO schreef:Alleen mito rijders begrijpen dit

De ex-Giulietta rijders zullen het ook nog snappen

Ik heb uitsluitend een trauma overgehouden aan mijn voorloop Giulietta

Geplaatst: 11.12.2013 - 13:41
door V40Rdesign
Jullie leven echt in een fantasie wereld die stand laat alleen maar dan ook alleen de veiligheidsmiddelen in de auto een beetje en dan ook echt maar een beetje vrijer.
De instelbare stuurbekrachtiging zou juist op zwaar moeten staan voor sportief sturen. Als van licht sturen houd moet je een Fiat panda nemen met een city steering knop.
Geplaatst: 11.12.2013 - 14:06
door Inny
Die is dan ook echt verschrikkelijk licht met sturen dan ook ja.
Goed verhaal verder over fantasiewerelden enzo.
Pannenkoek.
En dan voor de correctheid nog een keer het eeuwig te herhalen quoteje:
MichelR schreef:Stukje van technische gegevens V40
...
En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.