Pagina 3 van 4

Geplaatst: 18.12.2013 - 21:43
door NielsPHEV
+1.5

Geplaatst: 18.12.2013 - 22:11
door AST
OGA244 schreef: Ford heeft met de 1.0 ecoboost de meest innovatieve motor van dit jaar.
Ik heb vorige week noodgedwongen 2 dagen gereden in een Focus met deze motor. Het is natuurlijk geen super krachtige motor maar ik vond het absoluut niet tegen vallen. In de stad komt hij goed mee en zelfs op de (Nederlandse) snelweg voldoet hij redelijk.
Maar goed, het is natuurlijk wel afhankelijk waarmee je het vergelijkt.
Al met al geen slechte prestaties voor een 3 pitter.

Geplaatst: 18.12.2013 - 22:16
door Mart van der Steeg
AST schreef:
OGA244 schreef: Ford heeft met de 1.0 ecoboost de meest innovatieve motor van dit jaar.
In de stad komt hij goed mee en zelfs op de (Nederlandse) snelweg voldoet hij redelijk.
Maar bij een beetje belading en de eerste bobbels buiten de landsgrenzen wordt het zweten (ding komt niet vooruit) en zuipen (hijgende cilindertjes).

Geplaatst: 18.12.2013 - 23:10
door AST
Klopt.
Ik zat er alleen in. En verbruik heb ik niet op gelet :D

Geplaatst: 18.12.2013 - 23:36
door Thom
De V60 PIH is een briljant concept, terecht dat Volvo daar voor beloond wordt (al is het grotendeels door de overheid, maar soit..).

De V40 biedt een mooie mix, en past perfect bij veel Nederlandse leaserijders (ingetogen imago van Volvo, frivool model). De PSA dieselmotor deed de rest.

Geplaatst: 19.12.2013 - 09:26
door Thijs
De drie cilinder wordt de nieuwe vijfcilinder

Geplaatst: 19.12.2013 - 09:35
door Hans oet Twent
V70/2.4D/2003 schreef:
Mart van der Steeg schreef:
Volvoman schreef: +1 :roll:
+2

zo is dat, het is prettig dat de dealers en het merk zo kunnen blijven bestaan en er geen Saab scenario is.
+3

Maar het is en blijft treurig dat de 5 cilinders......
+4

Geplaatst: 20.12.2013 - 11:27
door ikroltevreden
Volgens mij is de datum van regsitratie van belang. Als volvo nu gewoon veel kentkens op naam dan kan eventueel de uitlevereing ook de eerste week van 2014 plaatsvinden.

De ene week maakt het niet uit

Maar ja ik ben koop gewoon auto's en rij geen leaseauto. Dat is ook een nadeel als je de garage binnenloopt. Verkopers beginnen eerst over bijtelling en ik wil gewoon een nieuwe auto.

Geplaatst: 20.12.2013 - 14:34
door Johann
ikroltevreden schreef:Verkopers beginnen eerst over bijtelling en ik wil gewoon een nieuwe auto.
Omdat verkopers ook geen merk meer verkopen maar een bijtelling niveau.

Geplaatst: 20.12.2013 - 15:05
door lint
Johann schreef:
ikroltevreden schreef:Verkopers beginnen eerst over bijtelling en ik wil gewoon een nieuwe auto.
Omdat verkopers ook geen merk meer verkopen maar een bijtelling niveau.
Zal wel nodig zijn als de meerderheid van de nieuw gekochte Volvo's als lease of anderszins zakelijk worden aangeschaft.

Geplaatst: 20.12.2013 - 20:02
door Fietsventje
Mart van der Steeg schreef:...
Maar bij een beetje belading en de eerste bobbels buiten de landsgrenzen wordt het zweten (ding komt niet vooruit) en zuipen (hijgende cilindertjes).
Wist je dat de meeste motoren hun optimale efficiƫntie behalen bij relatief hoge belasting?
Wikipedia schreef:Engine efficiency peaks in most applications at around 75% of rated engine power
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency

Zelfs in heuvelachtig of bergachtig landschap zal een kleine, minder krachtige motor zuiniger zijn dan een dikke, grote motor.

Natuurlijk is het leuker om met wat reserve rond te rijden (ik geniet zelf dagelijks van m'n 5-pitter), maar de downsizing trend is wel degelijk een verantwoorde trend: kleiner is zuiniger.

En dus gaat Volvo daarin mee. Sinds de V50 DrivE is Volvo een voorloper wat betreft lage CO2-uitstoot en dat heeft ook het afgelopen jaar erg goed opgebracht. Om dat vol te houden (en een dip zal moeilijk te vermijden zijn in Nederland) zullen ze moeten blijven investeren in kleinere motoren.

Trouwens, op de geruchten hier op het forum na heb ik nog nergens iets gelezen over Volvo 3-cilinders. Heeft er iemand meer informatie?

Geplaatst: 20.12.2013 - 20:34
door OGA244
Hier gewoon blijven en afwachten...

@ mart van de steeg, een 5 cilinder 2.4 van 170Pk is een mooi blok maar moet toch 4500t/min draaien om 240Nm af te geven.
Een 3 cilinder 1.0 Ecotec van 125pk doet al 200Nm bij 1400t/min (een 4 cilinder 1.6 Ecoboost doet 180pk en 240Nm bij 1600 t/min)
de 5 pitters worden daardoor rap geschiedenis.

Geplaatst: 20.12.2013 - 21:40
door arnoud
lint schreef:Zal wel nodig zijn als de meerderheid van de nieuw gekochte Volvo's als lease of anderszins zakelijk worden aangeschaft.
Maar dat is toch altijd al zo geweest? De meeste particulieren komen naar mijn mening al jaren lang pas tweedehands in aanraking met een Volvo.

Geplaatst: 20.12.2013 - 23:13
door Mart van der Steeg
OGA244 schreef:Hier gewoon blijven en afwachten...

@ mart van de steeg, een 5 cilinder 2.4 van 170Pk is een mooi blok maar moet toch 4500t/min draaien om 240Nm af te geven.
Een 3 cilinder 1.0 Ecotec van 125pk doet al 200Nm bij 1400t/min (een 4 cilinder 1.6 Ecoboost doet 180pk en 240Nm bij 1600 t/min)
de 5 pitters worden daardoor rap geschiedenis.
Er is een hoop over te doen, meningen lopen uiteen:
http://www.groen7.nl/kleine-turbomotore ... n-gedacht/

En straks een 2-pits? Zijn de 2CV's toch hun tijd ver vooruit.

Geplaatst: 20.12.2013 - 23:44
door Fietsventje
Mart van der Steeg schreef:En straks een 2-pits? Zijn de 2CV's toch hun tijd ver vooruit.
Wat dacht je van de TwinAir motor van Fiat?


Geplaatst: 21.12.2013 - 12:26
door Mart van der Steeg
Fietsventje schreef:
Mart van der Steeg schreef:En straks een 2-pits? Zijn de 2CV's toch hun tijd ver vooruit.
Wat dacht je van de TwinAir motor van Fiat?

Gaat em niet worden, en zeker niet op lange afstanden. Zo'n reutelblok...

Geplaatst: 21.12.2013 - 12:47
door lint
Nee, dat geluid van zo'n 2 cilindermotor is niet geweldig mooi en erg overheersend bij lange ritten. Is meer iets voor een stadsauto.

Geplaatst: 21.12.2013 - 15:16
door V70/2.4D/2003
Loopt wel als de brandweer, een Panda met zo'n twin-air. Maar dat geluid...... [-X :forbiddensmile:

Geplaatst: 24.12.2013 - 12:00
door Autozoeker
de twin airs zijn echt leuk hoor! kunnen goed mee komen in NL.

Geplaatst: 27.12.2013 - 01:19
door djidee
Mijn Fiesta en Focus (beide met een in de basis zelfde blok (1.6TDCi) als de V40 D2) presteerden prima op lange bepakte vakantieritten. Op de duitse autobahn naar het zuiden (heuvels, hogere snelheden, wat meer abrupte snelheidsverschillen) zuiniger dan op de langere snelweg ritten als in Nederland. In Kroatie (kustweg, hoogte verschillen, veel optrekken/remmen en redelijk wat file) fors zuiniger als in Nederland. De warmere temperatuur in dat jaargetijde speelt absoluut een rol, maar dat dat blok ongeschikt zou zijn is een farce. Voor mijn 1.6TDCi Fiesta MK7 had ik een MK6.5 met een 1.4TDCi 68pk blokje. Dat was iets minder tof naar Wenen op de autobahn, maar de rond de 100pk blokjes (ook 3 cylinders) presteren meer dan voldoende. De 4cylinder psa diesels komen ook niets te kort. Dat een D5 gewoon fijner loopt, klinkt en meer power paraat heeft is wat anders, maar buiten NL zweten en zuipen met "spaarauto's" is absoluut onwaar. In elk geval voor de 'gewone blokken' en wagens als de V60 D6. Denk dat het voor een Ampera een ander verhaal is :)