Pagina 3 van 3
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 10.03.2014 - 10:52
door Summum
Ik heb onlangs noodgedwongen een week moeten sturen in een S60 D2 Powershift. Dat viel mij helemaal niet tegen in het dagelijks verkeer. Je merkt wel dat hij minder alert is dan mijn eigen V60 2.0T met 203pk, maar dat is ook een benzinestoker. En echt flink doortrekken bij een inhaalmaneuvre is er ook niet bij. Maar omdat ik zelf ook een redelijk rustige rijder ben is de D2 mij helemaal niet slecht bevallen, ook in combinatie met de powershift. Het enige waar ik wat moeite mee had was het stop&start systeem op de D2. Er leek geen peil op te trekken wanneer hij nou wel afsloeg en wanneer niet. Veder ging dat vrij onmerkbaar.
De reden dat ik een week S60 reed was overigens dat ik in mijn eigen auto wegens problemen een volledig nieuw powershift versnellingsbak gemonteerd moest worden

Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 14.03.2014 - 23:38
door nielsvo
Ik rijd inmiddels bijna 10000 km met een V70 D2 powershift en ben er erg tevreden mee. Had hiervoor bijna 4 jaar een VW Passat 1.4t DSG en vind de PS bak eigenlijk fijner schakelen. Ik mis alleen de 7e versnelling tov DSG (de versnelling tussen 5 en 6 eigenlijk), de PS rijdt bij 50 km/h al in 6 en maakt dan 800 toeren. Dan merk je ook meteen waarom een benzinemotor gewoon mooier loopt dan een diesel (minder geluid en trillingvrij). Een 7 traps of 8 traps zou de PS bak waarschijnlijk nog beter tot zijn recht laten komen.
Met de PS had ik bij koude motor wel eens dat de motor afsloeg bij wegrijden (alsof je de koppeling te snel laat opkomen bij een handbak, wist niet eens dat het kon bij een automaat), maar dat zou nu verholpen moeten zijn met een update van de motormanagement software (sinds vandaag). Eerste indruk is dat wegrijden inderdaad soepeler gaat. Hopelijk verhelpt het ook het wispelturig gedrag van de start/stop functionaliteit. Dat werkte bij VW gewoon beter.
Verder meer dan voldoende vermogen, voor snel inhalen wel even in S stand schakelen.
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 15.03.2014 - 09:54
door BlackcurrantV70
Mijn vergelijking was tussen een D3 en een D2, dat een D2 al beter rijdt dan een volksewagen is een normaal gegeven natuurlijk.
Wat ik bedoelde is dat als je eenmaal van het koppel van een 5 pitter (D3, D3AWD, D4 of D5) geproefd hebt, de D2 wel eens zou kunnen tegenvallen....
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 16.03.2014 - 22:52
door nielsvo
BlackcurrantV70 schreef: vergelijking was tussen een D3 en een D2, dat een D2 al beter rijdt dan een volksewagen is een normaal gegeven natuurlijk.
Zo vanzelfsprekend is dat niet hoor. Vind de 1.4Tsi nog steeds een levendigere en fijnere motor dan de D2 eerlijk gezegd (maar ik heb dan ook een sterke voorkeur voor benzinemotor)
BlackcurrantV70 schreef:
Wat ik bedoelde is dat als je eenmaal van het koppel van een 5 pitter (D3, D3AWD, D4 of D5) geproefd hebt, de D2 wel eens zou kunnen tegenvallen....
Valt me alles mee hoor, vooral in mijn portemonnee

Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 16.03.2014 - 23:21
door LtStone
Het is allemaal relatief, ik denk dat iedereen los van deze casus er beter aan doet EERST te bepalen wat je wil/mag en waar de grenzen liggen. Dus (overleg partner) welk budget in euries/lease, welke koets, station, sedan, kleur, opsmuk velgen, leder, pakket en dergelijke. Dan de ratio, hoeveel km's wat voor gebruik, snelweg, stadsverkeer - verhouding etc. DUS ergo diesel, lpg, PIH etc. Als dat alles in je lijstje hebt dan ga je shoppen en BLIJF binnen die set of rules.
Tip in menselijk gedrag: concentreer je (altijd) op de dingen die je niet goed (genoeg) vindt, want hier ga je je aan ergeren op de duur. De dingen die je goed vindt zijn namelijk al goed (en je mag dit tegen je vrouw zeggen als ze weer eens staat te kutten in een paskamer met een rokje de positiven versus de negatieven te overwegen).
Praktijk voorbeeld als de euries belangrijk(er) zijn voor je geef ze NIET uit want dit gaat je pijn doen later, ongeacht je verkregen extra koppel!
Overigens kom je over alsof je dat al hebt gedaan, JIJ rijdt er straks in net zoals ik in de mijne, gekocht met mijn set of rules.
Beide dolgelukkig want we hebben ons aan de set of rules gehouden en dáár gaat het uiteindelijk om.
Want als het zo doorgaat dan eindig je bij een Ferrari, want tja als je dáár ooit eens in hebt gereden.... enfin.
(Ps en ik hoop dat me dat "ik heb weleens in een Ferrari gereden en ik vond het niets" bespaard bijft want wie dat zegt moet toch echt hulp gaan zoeken

)
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 18.03.2014 - 17:41
door Robbert-Jan
Wij hebben een D5 Geartronic en ik kan niet anders zeggen, dat wij bijzonder tevreden zijn. Met de 440 Nm (Twin Turbo) kan je, met name op de snelweg in een mum van tijd terugschakelen en inhalen. Rij je rustig, dan schakelt de Geartronic bij laag toerental al over, maar dat is zeer comfortabel. Als je kracht nodig hebt, is die ook zeker aanwezig. Nooit meer anders voor mij.
Robbert-Jan
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 18.03.2014 - 21:48
door arnoud
Dat nooit-meer-iets-anders zal je tegen gaan vallen als er binnenkort geen D5's meer gemaakt gaan worden...
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 18.03.2014 - 22:16
door NielsPHEV
arnoud schreef:
Dat nooit-meer-iets-anders zal je tegen gaan vallen als er binnenkort geen D5's meer gemaakt gaan worden...
juist wel er komen weer verse D5's met 4 cilinders dat wel. Als de prestaties van de de nwe D5 te omschrijven als de nwe VEA D4 * 1,25 is dat belooft dat veel goeds. Met de D4 is Volvo al class leading qua verbruik en prestaties !
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 19.03.2014 - 21:06
door Rob2
Beste Niels,
Nu ik je avatar zie, was jij toevallig afgelopen zomer (aug.) in Gothenburg bij de Volvo fabriek ?
Wij waren daar nl. ook met onze camper......
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 01.02.2015 - 20:04
door never_stop_exploring
Ik heb mijn s60 nu een maand, het is een D3 Geartronic.
Ben gaan proefrijden met een S60 D2, naar mijn mening een motor die veel te zwak is voor een auto van 1600 kg.
Naar mijn mening, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen heel gelukkig kunnen zijn met een S60 D2.
Ik rijd tussen de 3 en de 4 duizend km per maand, ik hou er dan ook van met een wagen te rijden met een veel vermogen die op lage toeren schakelt.
Een 1600 vind ik "springering", alsof die altijd veel moeite moet doen om vlot te rijden. Een 2000 vijfcilinder is "gebalanceerd vermogen" rustig als je wil, snel als het moet.
Geartronic heeft zijn degelijkheid bewezen, de andere versnellingsbak ken ik niet.
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 04.02.2015 - 13:45
door rona222
never_stop_exploring schreef:
Ik heb mijn s60 nu een maand, het is een D3 Geartronic.
Ben gaan proefrijden met een S60 D2, naar mijn mening een motor die veel te zwak is voor een auto van 1600 kg.
Naar mijn mening, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen heel gelukkig kunnen zijn met een S60 D2.
Ik rijd tussen de 3 en de 4 duizend km per maand, ik hou er dan ook van met een wagen te rijden met een veel vermogen die op lage toeren schakelt.
Een 1600 vind ik "springering", alsof die altijd veel moeite moet doen om vlot te rijden. Een 2000 vijfcilinder is "gebalanceerd vermogen" rustig als je wil, snel als het moet.
Geartronic heeft zijn degelijkheid bewezen, de andere versnellingsbak ken ik niet.
Was (en ben) heel tevreden geweest met m'n v60 d2 , heb nu een d3 136 pk aangeschaft en moet zeggen een wereld van verschil (is natuurlijk ook een 5 cilinder)

.......
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 07.02.2015 - 17:57
door Marcnij
@BlackcurrantV70: die problemen met traag schakelen, trad dat continue op of zo nu en dan?
Ik heb namelijk gisteren proef gereden met een C70 2.0D met powershift en heb helemaal niets van de genoemde klachten ervaren.
Ik vond het een erg plezierig rijdende combinatie, waarbij ik wel moet opmerken dat ik uit een handgeschakelde auto kom.
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 15.01.2016 - 11:41
door PGV90
@ Rob2 wat is het uiteindelijk geworden?
Welke type en versnellingsbak combinatie?
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 15.01.2016 - 15:37
door BlackcurrantV70
Marcnij schreef:
@BlackcurrantV70: die problemen met traag schakelen, trad dat continue op of zo nu en dan?
Ik heb namelijk gisteren proef gereden met een C70 2.0D met powershift en heb helemaal niets van de genoemde klachten ervaren.
Ik vond het een erg plezierig rijdende combinatie, waarbij ik wel moet opmerken dat ik uit een handgeschakelde auto kom.
Het gebeurde niet altijd, dat was net het ergste, je wist op voorhand nooit of de auto direct gaat oppakken ofdat ie weer 5sec niks ging doen.
Ben blij dat ik van de Slowershift vanaf ben, voor mij nooit meer, met de GT autos die we al gehad hebben, 4 ondertussen nog nooit probelemen gehad.
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 15.01.2016 - 16:43
door trimitie
Niet twijfelen aan de geartronic. Tegenwoordig zijn ze prachtig afgesteld. Mijn GT in mijn XC60 kan je totaal niet meer vergelijken met de GT in mijn XC90 ervoor!
Kan/wil niet meer een volvo zonder GT !
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 15.01.2016 - 17:02
door lint
Ik ben ook zeer tevreden met de 8 traps geartronic met T5 motor in mijn V70.
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 16.01.2016 - 19:02
door OB_V60_OR
Als je kan kiezen zou ik voor een D3 GT gaan. Rij zelf nu 1,5 jaar een V60 D2 PowerShift. Zowel de motor als de PowerShift zijn net aan voor de auto. Tuurlijk kan je gewoon meerijden met het verkeer, alleen af en toe is ie wat onzeker en een tikje te traag.
Re: D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 24.02.2016 - 23:11
door nielsvo
BlackcurrantV70 schreef:
Mijn vergelijking was tussen een D3 en een D2, dat een D2 al beter rijdt dan een volksewagen is een normaal gegeven natuurlijk.
Mijn V70 D2 staat bij de autohersteller na een aanrijding van achteren (enkel bumper beschadigd+lakschade achterklep, de andere auto kon afgesleept worden

).
Heb nu een VW passat met 1.6 TDI DSG als vervangende auto. Wauw...zo had de powershift moeten zijn
I.t.t. de powershift maakt de DSG wel gebruik van het maximale koppel van een diesel, dus laag in de toeren i.p.v. hoog over de toeren. Die extra 7e versnelling is ook fijn, de D2 reutelt als een oude diesel als ie in 6 staat bij 50 km/h met 800 toeren per minuut.
Ik heb op zich geen klagen over de powershift in de V70, maar de VW DSG is gewoon veel beter afgestemd op de karakteristiek van een dieselmotor (reed voor mijn V70 een VW Passat 1.4 TSI DSG en ook die reed erg fijn).